Seat Ibiza (1993-2002) - opinie Moto.pl

02.06.2006 00:00
Model Ibiza ma ponaddwudziestoletnią historię, a pierwsze wcielenie tego auta powstało przy udziale Fiata w 1984 r. Potem jednak Ibiza i bliźniacza Cordoba bardzo się zmieniły.
Hiszpańska firma została przejęta przez niemiecki koncern Volkswagena, a ten dostarczył technologię i podzespoły dla zupełnie nowej Ibizy (1993). Niewielki, typowo miejski samochód zbudowano na płycie podłogowej VW Polo przy wykorzystaniu elementów Golfa trzeciej generacji. Powstała konstrukcja, która mimo pewnych wad przyciągnęła do salonów ogromną rzeszę klientów.

Oprócz atrakcyjnych cen Ibiza miała coś, czego brakowało Polo - sportowy charakter, potwierdzony w latach 1996, 1997 i 1998 rajdowym mistrzostwem świata w kategorii F2 (napęd na jedną oś). Dla rodzin przygotowano pod koniec 1993 r. Cordobę, sedana na bazie Ibizy. Czterodrzwiowe auto było dłuższe i miało przepastny bagażnik.

Pierwsze trzy lata produkcji pozwoliły wyeliminować sporo wad technicznych, dlatego bardziej godne uwagi są egzemplarze po modernizacji z 1996 r. Ale nawet one mają przypadłości, które dokuczają użytkownikom. Mała szerokość nadwozia, która nie razi w Ibizie, jest wręcz nienaturalna dla Cordoby. Przestronności wnętrza można sporo zarzucić tak jak jakości materiałów wykończeniowych.

Twardo zestrojone zawieszenia co prawda pewnie prowadzą samochód, ale nie sprzyjają komfortowi. Na nierównych polskich drogach jest to wręcz męczące, zwłaszcza w wersjach z mocnymi silnikami (Cupra i TDI). Czasami trudno wykorzystać dynamikę silnika, bo auto staje się nerwowe. Duży bagażnik znajdziemy jedynie w Cordobie (455 l), ale przez mały otwór załadowczy nie można włożyć większych przedmiotów, które bez trudu zmieściłyby się w kufrze. Ibiza oferuje na bagaż zaledwie 250/782 l, a kombi o nazwie Vario też niewiele - 390/1250 l.

Ibizę i Cordobę trzeba jednak pochwalić za duży wybór ekonomicznych silników, łatwą dostępność części zamiennych i niefabrycznych zamienników oraz prostą konstrukcję opartą na sprawdzonych podzespołach.

Historia modelu

1993, maj - premiera Ibizy podczas salonu w Barcelonie

1994, zima - premiera Cordoby w wersji sedan (4 drzwi)

1996, styczeń - Cordoba w wersji dwudrzwiowej (SX)

1996, maj - modernizacja. Zmiana stylizacji przedniego i tylnego pasa, nowy kształt reflektorów, wlotów powietrza do chłodnicy, tylnych lamp, modernizacja wnętrza. Silniki 1.0 (45 KM - tylko w Ibizie), 1.4 (60 KM), 1.6 (75 KM), 1.6 (101 KM - tylko w Cordobie), 1.8 (90 KM), 1.8 16V (129 KM), 2.0 (116 KM), 1.9 D (68 KM), 1.9 TD (komora wstępna, 75 KM)

1997 - silnik 1.4 16V (101 KM), 1.6 (101 KM - dla Ibizy), 2.0 16V (150 KM), 1.9 DI (wtrysk bezpośredni, 64 KM), 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 90 KM), 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 110 KM - tylko w Ibizie). Mniejsza moc silnika 1.9 D (64 KM), wycofany z oferty silnik 1.8 16V (129 KM)

1997, jesień - Cordoba w wersji kombi (Vario)

1998 - silnik 1.9 TDI w Cordobie (wtrysk bezpośredni, 110 KM)

1999, maj - modernizacja. Nowe silniki 1.4 16V (75 KM), 1.8 20V (156 KM). Silnik 1.0 o wyższej mocy (50 KM - tylko w Ibizie)

2001, grudzień - modernizacja Ibizy, zmiana stylizacji przedniego i tylnego pasa, nowy kształt reflektorów, wlotów powietrza do chłodnicy, tylnych lamp. Nowa stylizacja wnętrza. Silniki 1.0 (50 KM - dla Cordoby), 1.0 16V (70 KM - dla Cordoby), 1.2 (54 KM - tylko w Ibizie), 1.2 12V (64 KM), 1.4 16V (75 KM), 1.4 16V (101 KM), 1.9 SDI (wtrysk bezpośredni, 64 KM), 1.4 TDI (pompowtryskiwacze, 75 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 101 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 130 KM)

2002, jesień - modernizacja Cordoby. Zmiany stylizacyjne tak jak wcześniej w Ibizie. Silniki 1.2 12V (64 KM), 1.4 16V (75 KM), 1.4 16V (101 KM), 1.9 SDI (64 KM), 1.9 TDI (101 KM), 1.9 TDI (130 KM)

2004 - silniki 2.0 16V (115 KM), 1.8 20V (150 KM - tylko w Ibizie), 1.4 TDI (75 KM - dla Cordoby)

2005 - nowe silniki dla Ibizy: 1.8 20V (180 KM) oraz 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 160 KM)

2006 - wycofane z oferty Ibizy silniki 1.2 (54 KM), 2.0 16V (115 KM) i 1.9 SDI (64 KM). Silnik 1.4 TDI w dwóch wersjach mocy dla Cordoby (70 i 80 KM)

Awaryjność

Ani Ibiza, ani Cordoba nie należą do samochodów, które jeżdżą bezawaryjnie. Widać to wyraźnie w specjalistycznych statystykach, w których oba auta zestawiane są razem. Raport niemieckiego TÜV stawia je na 63. miejscu w kategorii wiekowej 2-3 lata. W kolejnych kategoriach są to lokaty: 43. (4-5 lat), 42. (6-7 lat) i 41. (8-9 lat).

Niemiecka DEKRA również klasyfikuje oba auta razem. W kategorii wiekowej do 3 lat stawia je na 66. pozycji, w kategorii 4-5 lat na 52., a w kategorii 6-7 lat na 51. Nieliczne akcje nawrotowe objęły egzemplarze Ibizy i Cordoby z 2004 r., w których stwierdzono możliwość nieszczelności podciśnieniowego systemu wspomagania hamulców oraz problemy z pompą paliwa w wersjach z silnikami Diesla.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa i numer VIN umieszczone są w komorze silnika na przegrodzie czołowej. Od jesieni 2002 r. numer VIN wybity na desce rozdzielczej widoczny jest w lewym, dolnym rogu szyby czołowej.

VIN



Znaki 1-3VSS - Seat, Hiszpania
Znaki 4-6wolne miejsca wypełnione symbolem Z. Inne znaki w tych polach mogą pojawiać się na rynkach pozaeuropejskich
Znaki 7-8kod modelu (6K-Ibiza/Cordoba
1994-2002; 6L-Ibiza/Cordoba po 2002 r.)



Znak 9znak kontrolny producenta
Znak 10kod roku modelowego
Znak 11kod zakładu produkcyjnego (R-Martorell, Hiszpania; D-Barcelona, Hiszpania; Y-Pamplona, Hiszpania)
Znaki 12-17numer nadwozia
Internet

www.klubseata.pl - forum dyskusyjne o samochodach Seata, informacje o imprezach, praktyczne porady.

www.autocentrum.pl - forum dyskusyjne użytkowników samochodów marki Seat.

www.seat-ibiza.kondi.pl - strona poświęcona głównie tuningowi Seatów (w przygotowaniu).

LPG

Jerzy Maliński

Koalicja na rzecz Autogazu


Wszystkie silniki benzynowe modeli Ibiza i Cordoba z jednopunktowym wtryskiem paliwa bez problemu współpracują z instalacjami LPG drugiej generacji (koszt 1800-2100 zł). Silniki 1.4 i 1.6 z plastikowymi kolektorami dolotowymi oraz wszystkie benzynowe silniki egzemplarzy po 2001 r. wymagają sekwencyjnego wtrysku autogazu (2900-3500 zł). Przez pewien czas w starszych wersjach Ibizy i Cordoby produkowanych przed 2001 r. wymieniano kolektory z tworzywa sztucznego na metalowe. Wykonane metodą rzemieślniczą kolektory prezentowały jednak niską jakość, co utrudniało ich montaż.

Ceny

Ibiza i Cordoba mimo istotnych podobieństw konstrukcyjnych nieco inaczej funkcjonują na rynku wtórnym. Z racji większych rozmiarów Cordoba jest oczywiście droższa, ale istotne różnice cenowe w nowszych rocznikach zacierają się w starszych autach. W przypadku obu modeli najszersza oferta dotyczy wersji silnikowych 1.4, ale już w przypadku silnika 1.6 duży wybór daje tylko Cordoba. W dieslach panuje większa zgodność. Najłatwiej kupić Ibizę i Cordobę z wolnossącym, wysokoprężnym silnikiem 1.9. Ofert sprzedaży słabszych wersji 1.9 TDI jest mało. Do rzadkości należą najmocniejsze odmiany 1.9 TDI, sportowe wersje Ibizy (Cupra) oraz dwulitrowe Cordoby.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Nadwozie

Zacinają się zamki drzwi. Często pęka również element służący otwieraniu pokrywy bagażnika.

Układ wydechowy

Korozja chętnie atakuje tłumiki wydechu. Przerdzewiałe elementy mogą się urywać.

Elektronika

Awaryjne są immobilisery oraz elektronika zarządzająca silnikiem. W 1999 r. zmieniono oprogramowanie, eliminując wiele problemów.

Zawieszenie

Najmniej trwałe są tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy oraz końcówki drążków kierowniczych. Warto zaznaczyć, że podwozia sportowych wersji Cupra w wielu miejscach różnią się od standardowych. Części zamienne są droższe.

Silnik

Jednostki napędowe z elektroniczną przepustnicą wymagają czyszczenia tego elementu co 15 tys. km. Kłopotliwe są również zębate paski rozrządu, które według zaleceń serwisu powinny być wymieniane co 60 tys. km. W najstarszych rocznikach często zawodzi zapłon, w nowszych - termostaty. Pojawiają się także nieszczelności układu chłodzenia (pompa cieczy chłodzącej, chłodnica).

Układ napędowy

W egzemplarzach sprzed 2001 r. nagminnie zrywa się linka sprzęgła. Słabe, aluminiowe końcówki zastąpiono stalowymi. Częstej kontroli wymagają gumowe osłony przegubów napędowych. Pęknięcie tego drobnego elementu powoduje niemal natychmiastową awarię kosztownego podzespołu. Nietrwałe są łożyska w piastach kół, a sportową eksploatację nie zawsze wytrzymują synchronizatory skrzyń biegów sportowych wersji Cupra. Zawodzą również siłowniki sprzęgła.

Dariusz Dobosz

Skomentuj:
Seat Ibiza (1993-2002) - opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX