Citroën Xsara (1997-2006) - opinie Moto.pl

Kompaktowy Citroën to prosty, ale wygodny samochód, pozbawiony technicznych fajerwerków, a przez to tani w eksploatacji. Taka koncepcja dla wielu osób jest bardzo interesująca
Następca modelu ZX nie wyróżniał się nigdy niczym szczególnym. Może tylko tym, że dowiózł Sebastiena Loeba do dwóch tytułów rajdowego mistrza świata. Po raz kolejny jest to możliwe w tym sezonie. Wyczynowy bolid promieniujący sławą na kompaktowego Citroëna oparty jest nadal na Xsarze, wycofanej już z produkcji i zastąpionej na rynku przez model C4. Sportowe sukcesy Xsary potwierdzają w pewien sposób, że koncepcja tego auta była ze wszech miar udana, chociaż sportowym wersjom VTS daleko pod względem dynamiki do rajdówek klasy WRC.

Prosta konstrukcja, spokojna, ale ładna stylizacja, przestronne wnętrze, duży bagażnik (408/1190 l hatchback, 515/1510 l kombi), dobre wyposażenie i wysoki komfort jazdy - oto argumenty, które przekonują do wyboru Xsary. Wśród wad użytkownicy wymieniają jedynie skłonność do drobnych awarii, niską trwałość przedniego zawieszenia oraz słabą widoczność do tyłu w 3- i 5-drzwiowych hatchbackach (utrudniającą życie tylko początkującym kierowcom). Xsara podobnie jak poprzednik (ZX) nie ma hydropneumatycznego zawieszenia. Nie jeździ się zatem aż tak wygodnie jak XM czy C5, ale za to obsługa czy naprawy podwozia są łatwiejsze i tańsze. Tradycyjne rozwiązania lepiej pasują do charakteru tego popularnego samochodu i z pewnością sprzyjają taniej eksploatacji.

Historia modelu

1997, lipiec - premiera Xsary, wersja 3- i 5-drzwiowa. Silniki 1.4 (75 KM), 1.6 (88 KM), 1.8 (90 KM), 1.8 (101 KM), 1.8 16V (110 KM), 2.0 16V (163 KM), 1.9 D (komora wstępna, 68 KM), 1.9 TD (komora wstępna, 90 KM)

1998, wiosna - wersja kombi

1999 - silnik 1.6 w wersji 88 lub 90 KM, silnik 2.0 16V o mniejszej mocy (132 KM), silnik 1.9 D o wyższej mocy (71 KM)

2000, wiosna - silnik 2.0 16V (wersja VTS, 163 KM), silnik 2.0 HDI (common rail, 90 KM)

2000, jesień - modernizacja (nowe reflektory przednie), silnik 1.6 16V (109 KM)

2002 - silnik 2.0 HDI (110 KM)

2003, styczeń - silnik 1.4 HDI (68 KM)

2004 - większa moc silnika 1.4 HDI (70 KM)

2004 lato - premiera modelu C4

2004 jesień - zakończenie produkcji Xsary w wersji hatchback (kombi nadal w produkcji)

Awaryjność

Pod względem awaryjności Xsara należy do samochodów przeciętnych. Raporty niemieckiego TUV stawiają ten model Citroëna na 65. miejscu w kategorii wiekowej 4-5 lat, a wśród aut w wieku od 6 do 7 lat na 57. miejscu. W rankingu niemieckiego stowarzyszenia rzeczoznawców DEKRA są to odpowiednio lokaty 69. i 16. Akcje nawrotowe objęły pojazdy wyprodukowane między kwietniem 1997 r. a majem 1998 r. (możliwość wycieków z przewodów paliwowych), między lipcem a wrześniem 2000 r. (poprawki przedniej osi), między wrześniem 1997 r. a lutym 1998 r. (sprawdzanie układu kontrolnego poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa), między wrześniem a październikiem 1999 r. oraz z 2000 r. (wady wspomagania układu hamulcowego), w listopadzie 1999 r. (możliwość aktywacji poduszki powietrznej pasażera mimo włączenia systemu dezaktywacyjnego).

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w bagażniku na wewnętrznej stronie tylnego pasa. Mocowana jest do góry nogami, dzięki temu można ją łatwo odczytać. Numer VIN wybito w komorze silnika, w rynnie prawego nadkola (przy krawędzi błotnika).

VIN



Znaki 1-3VF7 - światowy kod producenta
(Citroën, Francja)



Znaki 4-5kod modelu (N0 - trzydrzwiowy, N1 - pięciodrzwiowy, N2 - kombi, N6 - VTS)
Znaki 6-8kod silnika (KFX - silnik 1.4, NFZ - silnik 1.6)
Znak 9kod skrzyni biegów (F - pięciobiegowa, manualna)
Znaki 10-17numer nadwozia
LPG

Jerzy Maliński

Koalicja na rzecz Autogazu


Do wszystkich silników benzynowych montuje się sekwencyjny wtrysk autogazu za 2900-3500 zł. Jest to konieczne ze względu na kolektory ssące z tworzywa sztucznego. Trzeba jednak pamiętać, że Citroeny do 2001 r. nie miały sekwencyjnego wtrysku benzyny. Wtryskiwacze pracują parami. Zdarza się, że przy nagłym dodaniu gazu na postoju silnik zasilany LPG może nieco podszarpywać. W większości przypadków nie będzie to jednak odczuwalne podczas jazdy.

Łyk techniki

Citroeny niższych klas, takie jak Saxo czy Xsara (a wcześniej ZX), nie miały hydropneumatycznych zawieszeń. W ich podwoziach zaprojektowano typowe rozwiązania - kolumny Mac Phersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Kompaktowe Citroeny, najpierw ZX, a potem Xsara, otrzymały jednak z tyłu podatne zawieszenia samosterujące poprawiające własności jezdne auta w pewnych warunkach. Belkę tylnego zawieszenia osadzono w elementach gumowych, umożliwiających samoczynne wychylanie się tylnej osi o niewielki kąt (1-1,5 stopnia).

Mówiąc obrazowo, tylne koła skręcane są w tę samą stronę, co koła przednie. Samochód prowadzi się bardziej stabilnie przy większych prędkościach. Bezpieczniej można zmieniać pasy ruchu, na przykład podczas wyprzedzania czy omijania.

Internet

www.xsara.terramail.pl - Strona o Citroënie Xsara z danymi technicznymi, opisem wyposażenia, galerią, giełdą i ciekawymi linkami

www.citroenklub.pl - Strona o samochodach Citroëna. Oprócz galerii, spraw związanych z rajdami i zlotami oraz forum użytkowników są tutaj również linki do innych stron związanych z tą marką.

www.citroen.autko.pl - Strona z "Citropedią", czyli encyklopedią wiedzy o Citroënie, opisami modeli i forum miłośników Citroëna.

xoops.citroen.triger.com.pl - Strona, na której można znaleźć opisy modeli, praktyczne porady, "Citropedię", ogłoszenia, forum użytkowników i linki do innych stron o Citroënie.

www.francuskie.pl - Na tej stronie oprócz forum i linków znajdziemy także artykuły na temat Citroenów oraz materiały historyczne o tej firmie.

Ceny

Na polskim rynku aut używanych można kupić praktycznie każdą wersję silnikową Xsary z nadwoziami typu hatchback i kombi. Nie wszystkie mają jednak liczną reprezentację. Najwięcej ofert dotyczy wersji z silnikami 1.4. Znacznie mniej jest odmian z silnikiem 1.6 i 1.8 (te ostatnie raczej w starszych rocznikach). Do rzadkości należą Xsary z silnikami 1.8 16V, a prawdziwe rodzynki to diesle 1.4 HDI oraz sportowe wersje VTS. Ale jeśli ktoś wymarzy sobie takie samochody, to także je kupi. Miłośnicy tradycyjnych, prostych silników wysokoprężnych 1.9 D będą mieli wybór niemal jak w benzynowych silnikach 1.4. Dwulitrowych HDI z nowoczesnym układem zasilania typu common rail (90 KM) nie ma tak wiele, ale są dostępne z drugiej ręki. Do rzadkości należą najmocniejsze diesle HDI o mocy 110 KM.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Instalacja elektryczna

Drobne awarie instalacji elektrycznej zdarzają się w Xsarze nader często. W nieskoordynowany sposób mogą zapalać się kontrolki, awariom ulega podświetlenie tablicy rozdzielczej i wycieraczki szyb. Za większość problemów odpowiedzialne są wady połączeń elektrycznych (korozja lub nalot obniżający przewodność).

Za awarie dmuchawy (działa tylko na najszybszym zakresie) odpowiada z kolei psujący się ogranicznik termiczny.

Silnik

Oprócz wycieków oleju typowymi przypadłościami benzynowych silników Xsary są awarie układu zapłonowego. Awaryjne są również czujniki wentylatora chłodnicy. Warto śledzić wskaźnik temperatury silnika, bo skutkiem unieruchomienia wentylatora może być przegrzanie silnika (poważna i droga naprawa). Jednostki napędowe 1.6 i 1.8 mają wrażliwe łożyska główne. O ich zużyciu świadczą wyraźne stuki w dolnych partiach silnika.

Układ hamulcowy

Szybko zużywają się przednie tarcze hamulcowe. Przy dynamicznej jeździe konieczność ich wymiany może pojawić się po 20-30 tys. km.

Układ wydechowy

Trwałość układu wydechowego w benzynowych wersjach Xsary nie jest wysoka. Szybko pożera go korozja, do kompletnego zniszczenia wystarczają zazwyczaj 3 lata.

Zawieszenie

W przednim zawieszeniu najmniej trwałe są tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy. W tylnym zawieszeniu warto jak najczęściej kontrolować łożyska belki głównej. Wymiana łożysk w odpowiednim czasie pozwala zapobiegać poważnym i drogim naprawom belki tylnego zawieszenia.

Dariusz Dobosz

Więcej o: