Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Opel Zafira A (1999-2005) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
19.05.2006 00:00
A A A Drukuj
Wielkopojemny kompakt Opla zyskał wielu zwolenników, którzy docenili prostą, ale elegancką stylizację oraz obszerne i funkcjonalne wnętrze
Sukces Renault Scenic, obecnego na rynku od 1996 r., zachęcił innych producentów do poszukiwania własnych pomysłów na kompaktowego minivana. Jednym z pierwszych wytwórców, który poszedł śladami Francuzów, był Opel. Prototyp jednobryłowca o długości 4,30 m był gotowy już jesienią 1997 r., ale dopracowanie konstrukcji zajęło jeszcze ponad rok. Wersja produkcyjna Zafiry została pokazana dopiero na początku 1999 r.

Warto było poczekać, bowiem niemiecki minivan nie dość, że był większy od Scenica, to jeszcze przewyższał go funkcjonalnością. Ogromny atut stanowiła na przykład możliwość przewożenia siedmiu osób. Tym większy, że dwa dodatkowe siedzenia można schować w podłogę bagażnika. Aranżacja wnętrza nie sprawia żadnych problemów i przebiega nader sprawnie.

Mały bagażnik o pojemności zaledwie 150 l przy komplecie siedmiu siedzeń rozrasta się do 600 l po schowaniu trzeciego rzędu foteli. Kiedy złożymy także drugi rząd siedzeń, przestrzeń bagażowa urasta do 1700 l. Scenic nie miał także sportowej wersji, takiej jak Zafira OPC - bardzo mocnej i świetnej podwoziowo. Atutem w eksploatacji wygodnej i obszernej Zafiry było to, że auto zbudowano w oparciu o podzespoły Astry II. Łatwiej zatem o części zamienne i niefabryczne zamienniki, których na rynku jest naprawdę dużo.

Warto podkreślić, że Zafiry sprowadzane z Niemiec są zazwyczaj znacznie lepiej wyposażone od tych, które kupiono w polskich salonach.

1997, jesień - prezentacja prototypu na salonie we Frankfurcie nad Menem

1999, styczeń - premiera wersji produkcyjnej. Silniki 1.6 16V (101 KM), 1.8 16V (116 KM),

2.0 16V TD (wtrysk bezpośredni, 82 KM)

2000 - wyższa moc silnika 1.8 16 V (125 KM)

2001 - sportowa wersja OPC 2.0 16V (192 KM). Silnik 2.2 16V (147 KM). Wyższa moc silnika 2.0 16V TD (101 KM)

2003, styczeń - niewielka modernizacja. Nowe reflektory przednie (soczewkowe), zmienione mechanizmy mocujące w drugim rzędzie siedzeń. Nowy silnik 2.2 16V TD (wtrysk bezpośredni, 125 KM). Wersja OPC 2.0 16V w dwóch wersjach mocy (192 lub 200 KM)

2004 - OPC 2.0 16V tylko w wersji 200 KM

2005, marzec - druga generacja Zafiry

Awaryjność

Oceny awaryjności Zafiry są dość rozbieżne. Wynikają zapewne z tego, że bywają egzemplarze bardzo trwałe oraz takie, które licznymi awariami psują reputację modelu. Faktem jest jednak, że są to zazwyczaj awarie drobne i łatwe do usunięcia. Najbardziej typowe problemy dotyczą przedniego zawieszenia i układu kierowniczego. W rankingach Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego TÜV Opel Zafira klasyfikowany jest dopiero na 87. miejscu w kategorii wiekowej 4-5 lat. W zestawieniach Niemieckiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców DEKRA model Zafira klasyfikowany jest z kolei bardzo wysoko, bo na 17. miejscu. Nieliczne akcje nawrotowe świadczą o wysokim stopniu dopracowania konstrukcji. Do warsztatów kierowano na przykład egzemplarze z 2000 r., ale była to daleko idąca profilaktyka. Podczas kolizji czołowej możliwy był wyciek z przewodu paliwowego przy silniku Diesla. Wadliwy łącznik przewodu paliwowego (możliwość wycieku) wymieniano w silnikach benzynowych egzemplarzy wyprodukowanych między 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2001 r.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową w formie naklejki umieszczono w dolnej części prawego, centralnego słupka nadwozia. Numer VIN wybito na podłodze przed prawym, przednim fotelem. Dotarcie do niego umożliwia uchylna klapka w wykładzinie podłogi.



 VIN
Znaki 1-3WOL - światowy kod producenta (Opel, Niemcy)
Znak 4Kod przeznaczenia pojazdu (0 - samochód prywatny, bez konkretnego przeznaczenia). Inny znak w tym miejscu oznacza, że samochód był wyprodukowany do celów użytkowych (P - samochód pocztowy)
Znaki 5-6TG - kod modelu (ten sam co w modelu Astra)
Znak 7Kod wyposażenia
Znaki 8-9Kod wersji nadwozia (75 - Zafira)
Znak 10Kod roku modelowego
Znak 11Kod zakładu montażowego (1 - Russelsheim, Niemcy, 2 - Bochum, Niemcy, 3 - Azambuya, Portugalia)
Znaki 12-17Numer nadwozia


LPG

Jerzy Maliński

1 2 następne »

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2013, 104 800 PLN
2013, 49 800 PLN
2009, 38 300 PLN
2013, 69 990 PLN
2013, 187 700 PLN
2011, 161 900 PLN
2013, 37 900 PLN
2013, 43 490 PLN

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 40%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (1289)

  • 32%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (1049)

  • 25%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (797)

  •   3%

    Nie mam zdania (102)

Liczba oddanych głosów: 3237