Opel Zafira A (1999-2005) - opinie Moto.pl

Wielkopojemny kompakt Opla zyskał wielu zwolenników, którzy docenili prostą, ale elegancką stylizację oraz obszerne i funkcjonalne wnętrze

Sukces Renault Scenic, obecnego na rynku od 1996 r., zachęcił innych producentów do poszukiwania własnych pomysłów na kompaktowego minivana. Jednym z pierwszych wytwórców, który poszedł śladami Francuzów, był Opel. Prototyp jednobryłowca o długości 4,30 m był gotowy już jesienią 1997 r., ale dopracowanie konstrukcji zajęło jeszcze ponad rok. Wersja produkcyjna Zafiry została pokazana dopiero na początku 1999 r.

Warto było poczekać, bowiem niemiecki minivan nie dość, że był większy od Scenica, to jeszcze przewyższał go funkcjonalnością. Ogromny atut stanowiła na przykład możliwość przewożenia siedmiu osób. Tym większy, że dwa dodatkowe siedzenia można schować w podłogę bagażnika. Aranżacja wnętrza nie sprawia żadnych problemów i przebiega nader sprawnie.

Mały bagażnik o pojemności zaledwie 150 l przy komplecie siedmiu siedzeń rozrasta się do 600 l po schowaniu trzeciego rzędu foteli. Kiedy złożymy także drugi rząd siedzeń, przestrzeń bagażowa urasta do 1700 l. Scenic nie miał także sportowej wersji, takiej jak Zafira OPC - bardzo mocnej i świetnej podwoziowo. Atutem w eksploatacji wygodnej i obszernej Zafiry było to, że auto zbudowano w oparciu o podzespoły Astry II. Łatwiej zatem o części zamienne i niefabryczne zamienniki, których na rynku jest naprawdę dużo.

Warto podkreślić, że Zafiry sprowadzane z Niemiec są zazwyczaj znacznie lepiej wyposażone od tych, które kupiono w polskich salonach.

1997, jesień - prezentacja prototypu na salonie we Frankfurcie nad Menem

1999, styczeń - premiera wersji produkcyjnej. Silniki 1.6 16V (101 KM), 1.8 16V (116 KM),

2.0 16V TD (wtrysk bezpośredni, 82 KM)

2000 - wyższa moc silnika 1.8 16 V (125 KM)

2001 - sportowa wersja OPC 2.0 16V (192 KM). Silnik 2.2 16V (147 KM). Wyższa moc silnika 2.0 16V TD (101 KM)

2003, styczeń - niewielka modernizacja. Nowe reflektory przednie (soczewkowe), zmienione mechanizmy mocujące w drugim rzędzie siedzeń. Nowy silnik 2.2 16V TD (wtrysk bezpośredni, 125 KM). Wersja OPC 2.0 16V w dwóch wersjach mocy (192 lub 200 KM)

2004 - OPC 2.0 16V tylko w wersji 200 KM

2005, marzec - druga generacja Zafiry

Awaryjność

Oceny awaryjności Zafiry są dość rozbieżne. Wynikają zapewne z tego, że bywają egzemplarze bardzo trwałe oraz takie, które licznymi awariami psują reputację modelu. Faktem jest jednak, że są to zazwyczaj awarie drobne i łatwe do usunięcia. Najbardziej typowe problemy dotyczą przedniego zawieszenia i układu kierowniczego. W rankingach Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego TÜV Opel Zafira klasyfikowany jest dopiero na 87. miejscu w kategorii wiekowej 4-5 lat. W zestawieniach Niemieckiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców DEKRA model Zafira klasyfikowany jest z kolei bardzo wysoko, bo na 17. miejscu. Nieliczne akcje nawrotowe świadczą o wysokim stopniu dopracowania konstrukcji. Do warsztatów kierowano na przykład egzemplarze z 2000 r., ale była to daleko idąca profilaktyka. Podczas kolizji czołowej możliwy był wyciek z przewodu paliwowego przy silniku Diesla. Wadliwy łącznik przewodu paliwowego (możliwość wycieku) wymieniano w silnikach benzynowych egzemplarzy wyprodukowanych między 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2001 r.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową w formie naklejki umieszczono w dolnej części prawego, centralnego słupka nadwozia. Numer VIN wybito na podłodze przed prawym, przednim fotelem. Dotarcie do niego umożliwia uchylna klapka w wykładzinie podłogi.

LPG

Jerzy Maliński

Koalicja na rzecz Autogazu

Egzemplarze Opla Zafiry wyprodukowane do 2001 r. pracują poprawnie z instalacjami gazowymi drugiej generacji, których montaż kosztuje od 1800 do 2100 zł. W silnikach z elektronicznie sterowaną przepustnicą trzeba jednak dość często myć ten element, by uniknąć falowania obrotów i tendencji do gaśnięcia jednostki napędowej na biegu jałowym. Taka czynność musi być wykonywana nawet co 10-20 tys. km. Ważną sprawą jest również montaż zewnętrznego zbiornika LPG pod samochodem. Konieczne jest dorobienie specjalnej stalowej "łaty", przez którą przeprowadzane są szpilki mocujące zbiornik (dokładnie między rozkładanymi fotelami trzeciego rzędu). Wersje benzynowe produkowane po 2001 r. mogą mieć instalowany jedynie sekwencyjny wtrysk autogazu, za 2900-3500 zł.

Łyk techniki

Firma Opel w modelu Zafira opracowała system chowanych w podłogę siedzeń (Flex7), które obecnie stosuje także w innych konstrukcjach. Rozwiązanie Opla jest bardzo funkcjonalne, bowiem nie zmusza użytkownika do demontażu foteli i składowania ich w domu lub w garażu, gdy potrzebnych jest pięć miejsc i duży bagażnik. Zmiana układu wnętrza odbywa się błyskawicznie. Nowatorstwo Zafiry to również sportowe wersje OPC. Nigdy przedtem nie proponowano kompaktowego minivana z silnikiem o mocy 200 KM i podwoziem, które potrafi sprostać wymaganiom stawianym przez tak mocny silnik.

Internet

www.opelklub.pl - ciekawe i bardzo konkretne forum dyskusyjne na temat samochodów marki Opel. Zafira zajmuje tam jednak raczej marginalne miejsce

Ceny

Zafira nie należy do tanich samochodów. Szczególnie drogie są egzemplarze wyprodukowane po 2001 r. Widać tutaj wyraźny skok cenowy. W bogatej ofercie wersji benzynowych przeważają silniki 1.8 16V. Sporo jest również dwulitrowych diesli. Do rzadkości należą benzynowe 2.2 16V i wysokoprężne 2.2 TD, a sportowe odmiany OPC są na polskim rynku wtórnym praktycznie nieosiągalne.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Układ kierowniczy

Często zawodzi elektryczny silnik w systemie wspomagania układu kierowniczego. Silnik stanowi integralną część przekładni, trzeba zatem wymienić komplet elementów. To podnosi koszt naprawy.

Instalacja elektryczna

Słabe punkty instalacji elektrycznej to przede wszystkim alternatory i przełączniki pod kierownicą.

Silnik

Jedynym problemem jednostek napędowych Zafiry są wycieki oleju. Wzmożonej uwagi wymagają także delikatne paski zębate napędu rozrządu w benzynowych silnikach 1.6 16V i 1.8 16V. Mechanicy zalecają ich wymianę co 60 000 km. Diesle pod tym względem są mniej kłopotliwe, bowiem ich rozrządy napędzane są bardziej trwałymi łańcuchami.

Zawieszenie

Szybko zużywają się przede wszystkim łączniki stabilizatora przedniego zawieszenia oraz górne gniazda przednich kolumn resorująco-tłumiących. Dochodzi również do pęknięć sprężyn w tylnym zawieszeniu.

Układ hamulcowy

W skutecznych i trwałych hamulcach Zafiry słaby punkt stanowi zacierająca się linka hamulca pomocniczego. Uszkodzeniom mogą ulegać także czujniki ABS.

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA