Skoda Fabia (1999-2007) - opinie Moto.pl

Fabia była drugim po Octavii modelem Škody opartym w całości na technologii VW. Zdobyła ogromną popularność, a na polskim rynku stała się prawdziwym przebojem

Koncern Volkswagen przejął większość akcji czeskiego producenta w 1994 r. W tym samym roku debiutowała Felicia, ale miała ona wiele wspólnego z opracowanym wcześniej przez Czechów modelem Favorit (tylko niektóre podzespoły dostarczył VW). Dopiero w Fabii inżynierowie Škody wykorzystali w pełni niemiecką technologię, budując nowy samochód na płycie podłogowej VW Polo.

Fabia trafiła bardzo celnie w zapotrzebowanie polskiego rynku, stając się pierwszym poważnym konkurentem Fiata. Przystępna cena i nowoczesne rozwiązania stały się receptą na sukces. Fabia zdobyła u nas status auta rodzinnego, chociaż w podstawowej pięciodrzwiowej wersji (hatchback) nie grzeszy przestronnością wnętrza. Znacznie lepiej wygląda to w wersjach kombi i sedan, które mają nadwozia aż o 20 cm dłuższe.

Zwłaszcza kombi z dobrym dostępem do przestrzeni bagażowej i niższą od sedana ceną okazało się znakomitą ofertą dla tych, których nie stać na auta rodzinne wyższych segmentów. W Fabii można zetknąć się z wieloma przeciwnościami. Dobremu wyciszeniu wnętrza można przeciwstawić miernej jakości materiały wykończeniowe i banalną stylizację przedziału pasażerskiego. Dobremu zabezpieczeniu nadwozia przed korozją i udanemu podwoziu można z kolei przeciwstawić najsłabsze silniki (1.0 i 1.2) prezentujące trudną do zaakceptowania dynamikę.

Z punktu widzenia nabywcy ważną informacją jest również to, że do 2002 r. część egzemplarzy Fabii pochodziła z podpoznańskiego Antoninka, a po 2003 r. wyeliminowano większość mankamentów konstrukcyjnych.

Awaryjność

Mimo pewnych typowych przypadłości Škoda Fabia plasuje się stosunkowo wysoko w rankingach niezawodności. Według raportu niemieckiego TÜV w kategorii wiekowej 2-3 lata zajmuje ona 29. miejsce, a w kategorii 4-5 lat 37. lokatę. Raporty niemieckiego DEKRA stawiają Fabię odpowiednio na 75. i 95. miejscu, ale jest ona klasyfikowana z bardziej awaryjną Felicią. W tym przypadku wyniki Fabii są zatem zafałszowane.

Nieliczne akcje nawrotowe świadczą o tym, że zupełnie nowa konstrukcja została dobrze dopracowana. W egzemplarzach z listopada 2000 r. wymieniano poduszki powietrzne pasażera ze względu na problemy z zasobnikiem gazu. Z kolei w niektórych silnikach Diesla 1.4 TDI (wprowadzone wiosną 2003 r.) wymieniano wadliwe obudowy pompy paliwa (powodowały pękanie paska napędzającego pompę).

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika, na lewym nadkolu. Numer VIN wytłoczono na górnej powierzchni deski rozdzielczej (widoczny jest w prawym dolnym rogu szyby).

VIN

LPG

Jerzy Maliński

Koalicja na rzecz Autogazu

Silniki Fabii wywodzące się z wcześniejszych samochodów Škody (1.0 50 KM, 1.4 60 KM, 1.4 68 KM) mogą być zasilane tradycyjnymi instalacjami LPG za 1500-1700 zł. Pracują na autogazie bez większych problemów, trzeba jednak zwracać uwagę na stan izolatorów cewki zapłonowej. Znajduje się ona przed silnikiem i jest narażona na zalanie. W przypadku zauważenia jakichkolwiek uszkodzeń elementy izolacyjne trzeba natychmiast wymienić, by nie wystąpiły przebicia iskry elektrycznej. Inne silniki Fabii (trzy- i czterocylindrowe) mogą pracować jedynie z instalacjami sekwencyjnego wtrysku LPG (koszt od 2900 do 3500 zł). Użytkownicy Škody Fabii są częstymi gośćmi w warsztatach montujących instalacje zasilania autogazem.

Internet

www.skoda-fabia.ezin.pl - historia modelu, opinie użytkowników, opisy wersji, tuning.

http://skoda3city.dobis.pl - wiele informacji typowo użytkowych oraz obszerna galeria. Strona dotyczy jednak głównie starszych modeli Škody.

Ceny

Na polskim rynku samochodów używanych do rzadkości należą wersje z silnikiem 1.0. Nie były oferowane w oficjalnej polskiej sieci sprzedaży Škody. Nieliczne egzemplarze pochodzą z prywatnego importu. Mało jest również Fabii z czterodrzwiowym nadwoziem typu sedan. Najłatwiej kupić hatchbacka lub kombi z silnikami 1.4 68 KM. Takie auta są najpopularniejsze. Ofert z silnikami diesla jest znacznie mniej, ale kupno wysokoprężnej Fabii nie sprawi problemu. Po prostu wybór będzie mniejszy.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Historia modelu

1999, jesień - premiera na salonie we Frankfurcie nad Menem. Pięciodrzwiowy hatchback, silniki 1.0 (50 KM), 1.4 (68 KM), 1.4 16V (75 KM), 1.4 16V (101 KM), 2.0 (120 KM), 1.9 D (64 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 101 KM)

2000, jesień - kombi (salon w Paryżu). Silnik 1.4 (60 KM), mniejsza moc silnika 2.0 (116 KM)

2001, jesień - sedan (4 drzwi)

2003, wiosna - silnik 1.2 (54 KM), 1.2 12V HTP (64 KM), 1.4 TDI (pompowtryskiwacze, 75 KM). Sportowa wersja RS z silnikiem 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 130 KM)

Silnik

Jednostki napędowe 1.4 o mocy 60 i 68 KM wywodzą się z dawnych silników Škody montowanych najpierw w modelach S 100, a potem Favorit. Często pojawiają się w nich problemy z układem chłodzenia (wycieki) prowadzące do przegrzewania jednostki, a potem wypalenia uszczelki pod głowicą. Bardzo słabym punktem jest w nich również napęd wałka rozrządu umieszczonego w bloku silnika. Jeśli samochód dużo jeździ w ruchu miejskim, wymiana łańcucha rozrządu wraz z kołami zębatymi może być konieczna nawet po 40 000-50 000 km. Naprawa nie jest jednak skomplikowana, a części tanie. Silniki przejęte z oferty Volkswagena pracują zazwyczaj bezawaryjnie.

Nadwozie

Trzeba zwracać baczną uwagę na uszczelnienie tylnych drzwi. Mokre wykładziny i obicia tapicerskie po jeździe w deszczu oznaczają, że trzeba pojechać do warsztatu. Trudno wykonać uszczelnienie drzwi we własnym zakresie.

Układ napędowy

Często zawodzą łożyska kół. Są one integralnymi elementami piast, dlatego ich wymiana jest kosztowna (trzeba wymieniać kompletne piasty). Częste są również awarie siłownika sprzęgła.

Zawieszenie

Jak w wielu innych samochodach, tak i w Fabii dziurawe polskie drogi szybko niszczą przednie zawieszenie. Szybko wybijają się łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy. Typowe dla pierwszych egzemplarzy Fabii jest również zacieranie się stabilizatora w punktach podparcia. Dokuczliwe piszczenie stabilizatora niwelowane jest w warsztatach poprzez smarowanie jego tulei.

Układ kierowniczy

W pierwszych rocznikach Fabii często odmawia posłuszeństwa system elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego. Winę ponosi zazwyczaj czujnik skrętu, którego wymiana jest stosunkowo prosta i tania.

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA