Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - opinie Moto.pl

Volkswagen klasy średniej, którego historia sięga 1973 r., doczekał się przełomu konstrukcyjnego w 1996 roku, gdy powstała wersja B5

Zachowawczą stylizację Passata i wizerunek auta poprawnego, lecz nijakiego postanowiono ożywić wyrafinowaną techniką zarezerwowaną dotychczas dla bardziej luksusowych aut. Komponentów dostarczyło Audi, firma wchodząca w skład koncernu VW.

"Średniak" Volkswagena otrzymał płytę podłogową i bardzo nowoczesne silniki z modelu A4 (pięć zaworów na cylinder). Przejął również wielowahaczowe przednie zawieszenie z aluminiowymi komponentami oraz technologię cynkowania całego nadwozia. W ten sposób powstał bardzo nowoczesny pojazd z obszernym wnętrzem i bagażnikiem o pojemności prawie 500 litrów (sedan), od 1997 r. oferowany również w wersji kombi.

Nowatorstwo techniczne Passata B5 zostało ukryte pod nowym, ale niezbyt wyrafinowanym stylizacyjnie nadwoziem, które zyskało równie wielu zwolenników, co przeciwników. Auto było jednak chętnie kupowane, oprócz wysokiego komfortu jazdy i funkcjonalności dawało bowiem możliwość precyzyjnego doboru wersji silnikowej. Szeroka gama jednostek napędowych obejmowała udane silniki benzynowe oraz cenione turbodiesle - najpierw z wtryskiem bezpośrednim, a potem również z pompowtryskiwaczami - słynące z niezwykłej elastyczności.

Zwolennicy napędu 4x4 mogli wybrać Passata Syncro nazywanego od 1999 r. 4 Motion, z napędem obu osi. Także w tym przypadku sięgnięto po rozwiązania techniczne stosowane przez Audi (rozdział momentu obrotowego sprzęgłem Torsen).

Awaryjność

Niemiecka solidność przypisywana Passatowi nie znajduje potwierdzenia w praktyce. Użytkownicy na co dzień borykają się z wieloma typowymi przypadłościami, czego potwierdzeniem są statystyki usterkowości w ojczyźnie tego modelu. Niemiecki TÜV plasuje Passata w kategorii wiekowej cztery-pięć lat na 65. miejscu. W kategorii wiekowej sześć-siedem lat "średniakowi" Volkswagena przypada 78. pozycja, a w kategorii osiem-dziewięć lat - 48. pozycja.

Z kolei w rankingu DEKRA w kategorii wiekowej cztery-pięć lat Passat lokuje się na 70. miejscu, a w kategorii sześć-siedem lat na 72. miejscu. We wszystkich wymienionych przypadkach są to znacznie niższe notowania niż dla przedstawiciela segmentu B Volkswagena Polo.

Passat B5 ma na swoim koncie sporo akcji nawrotowych służących poprawkom fabrycznych błędów konstrukcyjnych. W egzemplarzach wyprodukowanych od grudnia 1997 do kwietnia 1998 r. wymieniano przepływomierze powietrza w układzie zasilania i zmieniano przebieg przewodów hamulcowych przy ramie tylnego zawieszenia (możliwość przetarcia przewodów o ramę).

W egzemplarzach z lat 1996-99 wykryto problemy z szybko zużywającym się przednim zawieszeniem. Dotyczyło to również samochodów Audio A4 i A6. W sumie w sierpniu 1999 r. i kwietniu 2004 r. wezwano do europejskich warsztatów prawie 1 100 000 samochodów. Podczas mniej spektakularnych akcji nawrotowych poprawiano jeszcze śruby mocujące prawy tylny amortyzator i system aktywacyjny poduszki powietrznej dla kierowcy.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa w formie naklejki umieszczona jest w komorze silnika na prawym nadkolu. Numer VIN wybito w środkowej części przegrody czołowej.

VIN

LPG

Jerzy Maliński

Koalicja na rzecz Autogazu

Volkswagen Passat to samochód, który dobrze znosi zasilanie autogazem. Dotyczy to wszystkich wersji silnikowych, począwszy od starszych z jednopunktowym układem wtryskowym, do których montuje się tradycyjne instalacje LPG za 1500-1700 zł, poprzez silniki z wtryskiem wielopunktowym i metalowym kolektorem ssącym (wymagają instalacji LPG drugiej generacji za 1800-2100 zł), aż po silniki z plastikowym kolektorem ssącym i doładowaniem (montuje się do nich sekwencyjny wtrysk autogazu za 2900-3500 zł). Passat B5, którego benzynowe silniki miały tylko wielopunktowy wtrysk paliwa, stosunkowo często trafia do warsztatów montujących instalacje LPG.

Łyk techniki

Nowoczesne technologie reprezentowane są w Passacie przede wszystkim przez pięciozaworowe głowice silników 1.8 20V i 2.8 V6 30V oraz przez zawieszenie z elementami aluminiowymi. Taki układ jezdny również został przejęty od Audi wraz z całą płytą podłogową. Wprowadzenie aluminium do zawieszeń ma na celu zmniejszenie ogólnej masy samochodu oraz masy nieresorowanej, co pozwala osiągnąć poprawę własności jezdnych pojazdu.

Internet

www.vw-passat.pl - bogate forum dyskusyjne, porady warsztatowe, newsy, linki do stron o Volkswagenach

www.vw-passat.prv.pl - dane eksploatacyjne, galeria, historia modelu

www.passat-forum.info - praktyczne instrukcje i porady oraz giełda, na której można sprzedać i kupić samochód

Ceny

Podaż Passatów na rynku wtórnym jest bardzo duża. Obie wersje nadwoziowe - sedan i kombi - mają równie bogatą reprezentację. Passat w wersji kombi (Variant) cieszy się w Europie Zachodniej (zwłaszcza w Niemczech) dużą popularnością, a większość używanych egzemplarzy w Polsce pochodzi z prywatnego importu. Z tego samego względu wiele używanych Passatów ma bogate wyposażenie. Wersje kupowane w polskich salonach były skromniejsze. Na popularność Passata wpływają również takie czynniki, jak bogata paleta silników (rzadkością są tylko silniki 2.3 VR5, 2.8 V6 30V i 2.3 V5 oraz wersja W8), możliwość zakupu mocnego i ekonomicznego diesla oraz dostęp do ogromnej liczby zamienników i używanych części zamiennych. Trzeba jednak pamiętać, że Passat to największych hit złodziejskiego rynku samochodowego w naszym kraju. Prawdopodobieństwo natknięcia się na kradziony egzemplarz albo kradzione części zamienne jest zatem bardzo duże.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Historia modelu

1996, sierpień - premiera Passata B5. Silniki 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 KM), 1.8 20V (150 KM), 2.3 VR5 (150 KM), 2.8 V6 30V (193 KM), 1.9 TDI (90 KM) i 1.9 TDI (110 KM)

1997, marzec - wersje kombi (Variant) i 4x4 (Syncro)

1998, październik - silnik 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 116 KM)

1999, styczeń - silnik 2.5 V6 24V TDI (150 KM)

2000, listopad - modernizacja, facelifting nadwozia (nowy pas przedni, nowe lampy tylne). Nowe silniki: 2.0 (115 KM), 2.3 V5 20V (170 KM), 1.9 TDI (130 KM). Wycofanie z oferty silnika 1.8 20V (125 KM)

2001, lipiec - wersja W8 z silnikiem 4.0 V8 32V (275 KM)

2001, grudzień - silnik 2.0 20V (131 KM)

2002, grudzień - wycofanie z oferty silnika 2.3 V5 (170 KM)

2004, marzec - silnik 2.0 TDI (136 KM)

2005, marzec - premiera kolejnej generacji Passata

Instalacja elektryczna

Korozja, która nie ima się nadwozia Passata B5, chętnie atakuje złącza elektryczne. Efektem mogą być przerwy w pracy rozmaitych urządzeń elektrycznych. Awaryjnymi elementami instalacji elektrycznej są centralny zamek i mechanizmy elektrycznie sterowanych szyb.

Układ napędowy

Przeniesienie napędu w Passacie nie sprawia w zasadzie problemu. Awaryjne są jedynie łożyska piast kół.

Silnik

Awaryjne są przepływomierze powietrza w układzie zasilania, przede wszystkim w silnikach TDI. Słabym punktem turbodiesli są również turbosprężarki i alternatory. W doładowanych silnikach benzynowych 1.8 szwankuje system smarowania turbiny.

Zawieszenie

Trudów eksploatacji na polskich drogach nie wytrzymują wahacze przedniego zawieszenia. Szybko wybijają się w nich tuleje metalowo-gumowe. Nietrwałe są również końcówki drążków kierowniczych. Bardziej wytrzymałe jest przednie zawieszenie wersji zmodernizowanych w 2000 r.

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA