Fiat Bravo/Brava (1995-2001) - opinie Moto.pl

Premiera następców modeli Tipo i Tempra w połowie 1995 r. odbiła się szerokim echem w całej Europie. Fiat pokazał samochody o niezwykle śmiałej i oryginalnej stylizacji

Nietuzinkowy wygląd nadwozi i wnętrz oraz zróżnicowanie pod względem charakteru i funkcjonalności stało się podstawą sukcesu nowych samochodów. Dynamiczne trzydrzwiowe Bravo było propozycją dla osób ceniących sportowy styl, zaś pięciodrzwiowa Brava, bardziej praktyczna i przestronniejsza (pojemność bagażnika 380 l, Bravo tylko 280 l), miała odgrywać rolę auta rodzinnego.

Udana koncepcja samochodów i odważny projekt stylizacyjny zostały nagrodzone prestiżowym tytułem Samochód Roku 1996. Codzienność dla Bravo/Brava nie była już tak różowa. Pojawiły się problemy z jakością materiałów i montażu elementów w przedziale pasażerskim; wiele do życzenia pozostawiały seryjnie montowane radioodtwarzacze i głośniki; podstawowy silnik 1.4 12V był słaby i paliwożerny.

Kompaktowe Fiaty podobały się jednak klientom, oferowały sporo miejsca we wnętrzu i zapewniały dobry komfort jazdy. Mimo mankamentów i wysokiej awaryjności sprzedawały się bardzo dobrze, ich cena w zestawieniu z walorami użytkowymi wyglądała bowiem atrakcyjnie. Po latach okazało się, że mocną stroną modeli Bravo i Brava jest odporność na korozję. To dzięki nim Fiat przestał być postrzegany jako producent szybko rdzewiejących pojazdów.

Chętni na używane egzemplarze powinni się interesować głównie wersjami po modernizacji (w 1999 r.), z silnikami 1.2 16V oraz mocnymi i oszczędnymi dieslami JTD. Dla ambitnych przygotowano odmiany usportowione - spokojniejszą GT i bardziej dynamiczną HGT.

Awaryjność

Raporty niezawodności potwierdzają to, z czym w praktyce stykają się użytkownicy kompaktowych Fiatów. Modele Bravo i Brava mają wiele słabych punktów i psują się stosunkowo często. W zestawieniu niemieckiego urzędu dozoru technicznego TüV w kategorii aut w wieku 4-5 lat zajmują dopiero 88. miejsce. W kategorii 6-7 lat jest nieco lepiej - 76. lokata, a w kategorii 8-9 lat plasują się na 52. pozycji. W rankingach DEKRA wygląda to podobnie: w kategorii wiekowej 4-5 lat Bravo/Brava zajmuje dopiero 91. miejsce, a w kategorii 6-7 lat przypada im 68. lokata.

Nieliczne akcje nawrotowe świadczą o dobrym dopracowaniu konstrukcji. Egzemplarze modelu Bravo wyprodukowane między sierpniem 1995 r. a październikiem 1997 r. kierowano do warsztatów z powodu wadliwego mocowania przewodów hamulcowych (mogły pękać). W egzemplarzach z tego samego okresu (od numeru VIN ZFA18200000000000 do ZFA18200004361121) trzeba było sprawdzać układ wspomagania hamulców, a w razie potrzeby wymienić przewód podciśnieniowy. Problem z układem wspomagania hamulców wystąpił także w egzemplarzach Bravo i Brava wyprodukowanych między kwietniem a listopadem 1998 r. (numer nadwozia od 4668589 do 4782470).

Historia modelu

1995, sierpień - premiera. Silniki 1.4 12V (80 KM), 1.6 16V (103 KM), 1.7 16V (113 KM), 2.0 20V (147 KM), 1.9 D (65 KM)

1997 - silniki 1.9 TD (75 KM) i 1.9 TD (101 KM)

1999, wiosna - face lifting. Nowa osłona wlotu powietrza do chłodnicy, modernizacja wnętrza. Nowe silniki 1.2 16V (82 KM) i 1.9 JTD (Common

Rail, 105 KM)

2000 - silnik 1.6 16V (99 KM), wyższa moc silnika 2.0 20V (154 KM).

Wycofanie z oferty silników 1.9 D (65 KM) i 1.9 TD (101 KM)

2001 - silnik 2.0 20V w dwóch wersjach (150 i 154 KM)

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa mocowana jest na wzmocnieniu przedniego pasa w okolicy zamka pokrywy silnika. Numer VIN wybito w komorze silnikowej, na prawym nadkolu, w okolicy gniazda prawego przedniego amortyzatora.

VIN

Z numeru VIN nie można odczytać żadnych istotnych informacji o samochodzie.

(Fiat, Włochy)

LPG

Jerzy Maliński, Koalicja Na Rzecz Autogazu

Fiaty Bravo i Brava, które mają silniki z metalowymi kolektorami ssącymi, mogą pracować z tradycyjną instalacją gazową. Trzeba jednak pamiętać o pewnym problemie, jaki dotyczy sterownika wtrysku benzyny firmy Magnetti-Marelli stosowanego w tych samochodach. Podczas pracy na gazie sterownik ten musi być wprowadzony w tryb awaryjny poprzez odcięcie sygnału z sondy lambda. Emulowanie tego sygnału, jak to ma miejsce w przypadku innych samochodów, nie wchodzi w grę, ponieważ powoduje trwałą zmianę autoadaptacji sterownika wtrysku benzyny. Efektem tego jest trudny lub niemożliwy rozruch silnika i nieprawidłowa praca silnika na benzynie. Kończy się to wizytą w serwisie autoryzowanym i ponownym programowaniem sterownika wtrysku. W przypadku zastosowania wtrysku sekwencyjnego gazu problem ten nie występuje. Cena tradycyjnej instalacji gazowej to 1800-2100 zł, instalacja wtrysku gazu kosztuje 2900-3400 zł.

Łyk techniki

Ciekawostkę techniczną stanowi silnik 2.0 20V. To konstrukcja pięciocylindrowa - rzadko spotykana w tej klasie aut - skonstruowana przez firmę Lancia (należącą do koncernu Fiata) dla modelu Kappa wytwarzanego od 1994 r. Rzędowe pięciocylindrowce to alternatywa dla silników V6. Są tańsze w projektowaniu i produkcji, bowiem mogą być tworzone modułowo, na zasadzie "doklejenia" jednego cylindra do konstrukcji czterocylindrowej (tak było w przypadku Lancii). Łatwiej ustawić je w pozycji poprzecznej, ale wówczas trzeba liczyć się z mniejszym kątem skrętu kół (tak jest w Bravo/Brava).

Internet

http://bravo.autokacik.pl - artykuły o modelach Bravo, Brava i Marea, dane techniczne, informacje o zlotach i spotkaniach, galeria zdjęć i forum użytkowników.

http://www.fiatklub.com - wiele rozmaitych informacji o samochodach Fiata. Modele Bravo i Brava nie zajmują tutaj szczególnego miejsca.

http://www.motoforum.pl - wypowiedzi użytkowników, konkretne spostrzeżenia eksploatacyjne i porady

Ceny

Nie ma problemu z dostępnością wybranej wersji nadwoziowej i silnika. Równie wiele ofert sprzedaży dotyczy trzydrzwiowego Bravo co pięciodrzwiowej Bravy. Różnice w cenach są nieznaczne, Brava zazwyczaj jest nieco droższa. Najłatwiej jest kupić wersje 1.2 16V, 1.4 12V i 1.6 16V. Rzadkość na polskim rynku wtórnym stanowią benzynowe silniki 2.0 20V i diesle 1.9 JTD.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Układ napędowy

Skutkiem ostrej, dynamicznej jazdy mogą być awarie synchronizatorów w skrzyniach biegów.

Instalacja elektryczna

W Bravo i Brava często zdarzają się awarie układu zapłonowego i przełączników pod kierownicą. Alternator może odmówić posłuszeństwa z powodu pęknięcia korpusu.

Elektronika

Miestabilny bywa system zarządzający deską rozdzielczą. Typowym objawem awarii jest wówczas bezładne działanie kontrolek.

Silnik

W silnikach 1.4 12V zawodzi sterownik wtrysku, pojawia się nierówna praca na biegu jałowym (można wyregulować). Lekceważenie terminów wymiany oleju oraz stosowanie olejów silnikowych słabej jakości może powodować zatarcie wałka rozrządu albo dźwigienek zaworowych. Szczególnej troski w tych silnikach wymaga również pasek rozrządu. Instrukcja zaleca jego wymianę co 120 tys. km, ale doświadczeni mechanicy radzą zrobić to już po 60 tys. km. Podobnie jest w silnikach 1.2 16V i 1.6 16V. W silniku 1.2 16V dodatkowy problem stanowi częste zanieczyszczanie przepustnicy (nierówna praca silnika). W dieslach 1.9 JTD newralgicznym elementem jest przepływomierz powietrza.

Zawieszenie

Wyboje polskich dróg szczególnie destrukcyjnie działają na przednie zawieszenie. Szybko zużywają się łączniki stabilizatora oraz metalowo-gumowe elementy wahaczy. Niektóre warsztaty proponują regenerację zużytych wahaczy, ale naprawa nie jest tutaj przewidziana przez producenta. Wahacze powinny być wymienione w całości.

 

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA