Renault Scenic I (1996-2003) - opinie Moto.pl

Moda na minivany wywołana przez Chryslera Voyagera w 1983 r. w Stanach Zjednoczonych promieniowała na inne kontynenty niezwykle szybko. W Europie pierwszym producentem, który powielił pomysł Amerykanów, był koncern Renault

Klasyczny minivan Espace był dla europejskiego klienta za duży i za drogi. Francuzi zbudowali więc kompaktowego minivana wykorzystującego komponenty bardzo udanego modelu Megane. Początkowo nazwa samochodu brzmiała nawet Megane Scenic, a doskonała sprzedaż zaliczana była właśnie na konto Megane.

Przeniesienie cech jednobryłowca do segmentu C spodobało się nabywcom. Powstał pojazd bardzo funkcjonalny, rodzinny, z dobrze zagospodarowanym przedziałem pasażerskim i ciekawą gamą silników. Scenic został nagrodzony tytułem Samochód Roku 1997, a jego koncepcję powieliły inne firmy samochodowe.

Auto reprezentuje wysoki poziom bezpieczeństwa (cztery gwiazdki w teście EuroNCAP) i zapewnia bardzo dobry komfort jazdy (wygodne fotele, dobre wyciszenie). Wiele rozwiązań w zakresie funkcjonalności wnętrza opracowano specjalnie z myślą o dzieciach, co stanowi jeszcze jeden ważny argument dla osób szukających auta rodzinnego. Bagażnik ma pojemność 410 l (po rozłożeniu siedzeń aż 1800 l). Tych, którzy oprócz typowej dla minivana funkcjonalności oczekują od samochodu cech lekkiej terenówki, może zainteresować rekreacyjna wersja RX4 z napędem obu osi - produkowano ją krótko (małe zainteresowanie) i stanowi rzadkość na rynku wtórnym.

Awaryjność

Renault Scenic nie jest szczególnie pozytywnym bohaterem rankingów niezawodności, przynajmniej tych w kategorii wiekowej 4-5 lat. Niemiecki Automobilklub DEKRA stawia ten model na 75. pozycji, a Niemiecki Urząd Dozoru Technicznego jeszcze dalej - na 90. pozycji. Jednak Scenic im starszy, tym lepszy. W tych samych rankingach, ale w kategorii wiekowej 6-7 lat, francuski minivan zajmuje odpowiednio 38. i 59. pozycję, a to już wynik bardzo przyzwoity. Trzeba jednak przypomnieć, że rynkowa kariera Scenica usiana była akcjami nawrotowymi, autoryzowane serwisy miały sporo roboty. W egzemplarzach wyprodukowanych między lipcem a wrześniem 1997 r. wykryto wady układu hamulcowego. Warsztaty wymieniały w razie potrzeby niepewny element pompy hamulcowej. W egzemplarzach z lipca 1998 r. poprawiano z kolei wady układu kierowniczego mogące prowadzić do utraty panowania nad pojazdem. W 1999 r. sprawdzano i w razie potrzeby naprawiano układ wspomagania hamulców. Podobny problem odnotowano w Scenicach wyprodukowanych między grudniem 1998 r. a majem 1999 r. oraz między lutym i kwietniem 2000 r. W 2001 r. autoryzowane warsztaty wymieniały obudowy przepustnicy typu MGI ze sterownikiem wtrysku Sirius 34 w silnikach 1.4 16V. Winę za spadki mocy ponosił źle mocowany styk elektryczny w obudowie przepustnicy. Rok 2001 to również problemy z systemem Brake Assist w wersjach z silnikiem K4J i K4M (1.4 16V 95 KM i 1.6 16V 110 KM). Pedał hamulca "sztywniał", asystent hamowania nie działał. Fabryczne serwisy usuwały także tę usterkę. Pechowy 2001 r. przyniósł również wiadomość o konieczności sprawdzania szczelności zbiornika paliwa w Scenicach z silnikiem F9Q 732/740 (1.9 dCi 102 KM), a także możliwość pękania podpór stabilizatora w przednim zawieszeniu (podpory w razie potrzeby wymieniano).

Historia modelu

1996, wrzesień - premiera.

Silniki: 1.4 (75 KM); 1.6 (75 KM); 1.6 (90 KM); 2.0 (114 KM); 1.9 DT (94 KM)

1998, jesień - nowe silniki: 1.4 16V (95 KM); 1.6 16V (107 KM); 1.9 D (64 KM); 1.9 dTi (bezpośredni wtrysk, 98 KM)

1999, wiosna - face lifting. Inny kształt reflektorów przednich i osłony chłodnicy. Tylne lampy z białymi wstawkami w kloszach

2000, wiosna - silnik 2.0 16V (136 KM). Wycofano z oferty silniki 1.4 (75 KM); 1.6 (75 KM); 2.0 (114 KM)

2000, wiosna - wersja RX4 z napędem 4x4 z silnikami 2.0 16V (140 KM) i 1.9 dCi (102 KM)

2001 - silnik 1.8 16V (116 KM). Wyższa moc silnika 2.0 16V (139 KM)

2002 - silniki 1.9 dTi (wtrysk bezpośredni, 80 KM) i 1.9 dCi (Common Rail, 102 KM).

Wyższa moc silnika 1.4 16 V (98 KM)

2003 - zakończenie produkcji Scenica I, premiera Scenica drugiej generacji

Znaki identyfikacyjne

Kod identyfikacyjny VIN umieszczony jest w komorze silnika, na prawym nadkolu w pobliżu górnego mocowania prawego przedniego amortyzatora, a także w bagażniku - we wnęce koła zapasowego (widoczny po wyjęciu koła). Tabliczka znamionowa w formie naklejki umieszczona jest w dolnej części prawego słupka centralnego.

VIN

(Renault, Francja)

(JMR - jednobryłowe, Scenic)

F - 1.6 90 KM; G - 2.0 115 KM)

LPG

Jerzy Maliński

Koalicja na rzecz Autogazu

Renault Scenic początkowo miał dwulitrowy silnik benzynowy z metalowym kolektorem ssącym, podobnie jak model Laguna z tamtego okresu. Tylko do takiej wersji można montować instalację gazową drugiej generacji za 1000-2000 zł. Pozostałe wersje oraz silniki 16-zaworowe mogą pracować jedynie z instalacjami wtryskowymi autogazu za 2900-3500 zł. Mają one bowiem kolektory ssące wykonane częściowo z tworzywa sztucznego, a wersje po 2001 r. także system diagnostyczny OBD, co uniemożliwia stosowanie tańszej instalacji LPG drugiej generacji.

Internet

www.renault.triger.com.pl -Polski internetowy klub użytkowników Renault. Gadżety, technika, zloty klubowe, linki do regionalnych stron klubu. Scenic nie zajmuje tutaj szczególnego miejsca.

www.autocentrum.pl - Wiele opinii o Scenicu przedstawianych przez byłych i aktualnych użytkowników.

Ceny

Renault Scenic pierwszej generacji na rynku wtórnym najliczniej reprezentowany jest przez wersję silnikową 1.6 16V. Sporo jest również wersji 2.0 16V oraz diesli 1.9 dCi. Do rzadkości należą wersje silnikowe 1.4 16V, 1.8 16V oraz rekreacyjne RX4. Bez problemu można kupić Scenica z instalacją LPG. Trzeba uważać na liczne egzemplarze aut, które były użytkowane w firmach jako furgonetki towarowe. Mają duże przebiegi, zniszczone wykładziny bagażnika i niemal fabrycznie nowe siedzenia tylne (najczęściej wymontowywane na cały okres użytkowania).

Orientacyjne ceny w tys. zł

Instalacja elektryczna

Tutaj może zepsuć się dosłownie wszystko. Awarie są raczej drobne, ale dokuczliwe. Mogą pojawić się w oświetleniu pojazdu, tablicy rozdzielczej, instalacji alarmowej, sterownikach elementów wyposażenia, osprzęcie silnika.

Nadwozie

Korozja dolnych partii karoserii pojawia się dopiero w najstarszych egzemplarzach, które dzisiaj mają 8-10 lat. Generalnie zabezpieczenie nadwozia przed korozją jest dobre.

Układ wydechowy

Szybka korozja wydechu dotyczy wersji benzynowych. Po trzech latach eksploatacji trzeba wymieniać niemal wszystkie elementy (oprócz kolektora przy silniku). Trwałość nieoryginalnych tłumików i rur wydechowych jest podobna.

Silnik

W Scenicach z silnikami Diesla i 1.6 16V zaleca się - jeśli były używane głównie w mieście - wymianę paska rozrządu po 80 000 km zamiast po 120 000 km. Wycieki oleju z turbosprężarki najczęściej pojawiają się w dieslach. To zapowiedź awarii turbiny, warto zawczasu pojechać do warsztatu.

Układ kierowniczy

Najmniej trwałe elementy to drążki kierownicze. To ważne dla bezpieczeństwa elementy, dlatego nie należy na nich oszczędzać. Tym bardziej że można je wymienić małym kosztem.

Zawieszenie

Najszybciej zużywają się tylne amortyzatory i sworznie przednich wahaczy. Sworznie zespolone są z wahaczami, dlatego te elementy powinny być wymieniane w komplecie (spory koszt).

Więcej o:
Copyright © Agora SA