Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Ford Focus I (1998-2004) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
29.03.2006 09:36
A A A Drukuj
Następca Escorta otworzył w 1998 r. nowy rozdział w historii Forda. Najpierw zaskoczył odważną stylizacją, a potem wysokim poziomem niezawodności.
Kierunek stylizacyjny zwany New Edge pojawił się w Fordach wcześniej, jest widoczny w nadwoziach modeli Ka i Puma. Ale dopiero Focus wywołał prawdziwą burzę. I co? Mimo awangardowych kształtów kompakt Forda sprzedawał się świetnie. Nie tylko dzięki wyglądowi, ale i bezkompromisowemu podejściu do konstrukcji. Nie oszczędzano na rozwiązaniach technicznych, czego przykładem może być tylne zawieszenie (doskonałe prowadzenie stawiane za wzór), oraz diesel 1.8 TDCi (niezwykle spokojna praca porównywalna z silnikami benzynowymi). Nic dziwnego, że Focus zdobył na świecie aż 50 różnych nagród.

Pozytywny wizerunek auta wzmocniły sukcesy w rajdowych mistrzostwach świata. Kto chciał być bliżej słynnego Colina McRae, mógł sięgnąć po fabryczne optyczne zestawy tuningowe (spoilery, nakładki ozdobne). Dla tych, którzy chcieli jeździć naprawdę szybko, przygotowano sportowego Focusa ST 170 i niemal wyczynowego Focusa RS.

Kompaktowy Focus I produkowany od 1998 do 2004 r. to funkcjonalny i nowoczesny samochód z ciekawym nadwoziem i wnętrzem (choć z tyłu przydałoby się nieco więcej miejsca). Przy długości 4,18 m (kombi 4,45 m) ma spory bagażnik (hatchback 350/1205 l, kombi 520/1580 l, sedan 490 l). Można wybierać spośród czterech wersji nadwoziowych: hatchback (3- i 5-drzwiowy), kombi i sedan. Godny polecenia jest zwłaszcza Focus ze wspomnianym dieslem 1.8 TDCi.

Awaryjność

Focus ma na swoim koncie wygraną w rankingu niezawodności niemieckiego TÜV: w 2003 r. w kategorii aut do trzech lat. Początki wyglądały jednak mniej kolorowo. Pierwsze dwa lata Ford poświęcił na poprawianie błędów, o czym świadczyły choćby akcje nawrotowe, czyli masowe wzywanie klientów do serwisów.

W egzemplarzach produkowanych od września do listopada 1998 r. występowały problemy z zamkami drzwi, przegrzewającym się silnikiem wycieraczek i luzującym się filtrem oleju (w razie potrzeby wadliwe części wymieniano). W Focusach produkowanych od lipca 1998 do marca 1999 r. szwankował z kolei regulator napięcia (doprowadzał do przegrzewania się i awarii alternatora). W lipcu 1999 r. kontrolowano Focusy w Niemczech pod kątem przyspieszonej korozji alternatora, a w lipcu 2000 r. sprawdzano działanie poduszek powietrznych. Egzemplarze z 1999 r. interesowały serwis również ze względu na spadki mocy benzynowego silnika 1.6 (konieczność przeprogramowania komputera), a egzemplarze wyprodukowane od sierpnia 1999 do lutego 2000 r. - ze względu na problemy z czujnikiem położenia wałka rozrządu (kontrola i ewentualna wymiana).

Wizyty w serwisach były z pewnością kłopotliwe dla właścicieli, ale pozwoliły wyraźnie podnieść poziom niezawodności Focusa. Warto jednak pamiętać o tym, że nie wszyscy właściciele pojechali do serwisów na poprawki, bowiem problemy techniczne nie niosły ze sobą poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa. Dlatego nadal trzeba się liczyć z możliwością wystąpienia niektórych fabrycznych wad.

Dziś Focus w rankingach niezawodności TÜV nie jest już tak wysoko jak kiedyś. Wśród aut cztero-, pięcioletnich zajmuje 29. miejsce. W tej samej kategorii niemiecki raport DEKRA plasuje Focusa na 11. pozycji.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa znajduje się na wzmocnieniu przedniego pasa po prawej stronie i widoczna jest po podniesieniu pokrywy silnika. Numer VIN umieszczony na górnej powierzchni deski rozdzielczej widoczny jest przez przednią szybę (lewy dolny róg).

VIN

Znaki 1-3WFO - światowy kod producenta, Ford - Niemcy
Znak 4rodzaj nadwozia (A - pięciodrzwiowe, B - trzydrzwiowe)
Znaki 5-6wolne znaki (pola wypełnione symbolami XX)
Znak 7kraj produkcji (G - Niemcy)
Znak 8zakład produkcyjny
Znak 9kod modelu (D - Focus)
Znak 10kod nadwozia
Znak 11rok produkcji
Znak 12miesiąc produkcji
Znaki 13-17numer seryjny nadwozia
Historia modelu

1998, marzec - premiera, salon w Genewie; hatchback 3- i 5-drzwiowy

1998, jesień - rozpoczęcie produkcji. Silniki 1.4 16V (75 KM), 1.6 16V (101 KM), 1.8 16V (116 KM), 2.0 16V (131 KM), 1.8 D

1999, styczeń/luty - wersja sedan i kombi, silnik 1.8 TDDi (90 KM)

1999, jesień - wersje 1.6 ze skrzynią automatyczną, słabszy silnik 1.8 TDDi (75 KM)

2001, marzec - face lifting, diesel 1.8 TDCi (115 KM). Zmiany stylizacyjne były niewielkie, najbardziej charakterystyczny detal to przednie kierunkowskazy przeniesione ze zderzaków do reflektorów

2002 - sportowe wersje ST 170 2.0 16V (170 KM) i RS 2.0 16V (215 KM). Silnik 1.8 TDCi (100 KM)

2004, jesień - zakończenie produkcji Focusa pierwszej generacji

1 2 następne »

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2006, 12 300 PLN
2009, 36 500 PLN
2009, 61 900 PLN
2013, 37 400 PLN
2013, 68 990 PLN
2013, 38 500 PLN
2013, 71 900 PLN
2013, 73 100 PLN

Czy zaopatrzyłeś się już w odblaski?

  • 31%

    Mieszkam w mieście, moja rodzina ich nie potrzebuje (62)

  • 28%

    Stać mnie na mandat 500 zł (55)

  • 26%

    Tak, mam już od dawna, dla siebie i rodziny (52)

  • 16%

    Nie, jeszcze nie mam, ale planuję kupić (31)

Liczba oddanych głosów: 200