Fiat Punto II (1999-2010) - opinie Moto.pl

Punto drugiej generacji dyskontuje sukces rynkowy swojego poprzednika. To jeden z najchętniej kupowanych samochodów na rynku wtórnym

Fiat wykorzystał prezentację pierwszego Punto w 1993 r. do ogłoszenia nowej strategii budowania samochodów. Delikatne Fiaty miały być odtąd bardziej niezawodne i trwałe. Cel udało się osiągnąć w połowie - samochód spotkał się z bardzo dobrym odbiorem i świetnie się sprzedawał (był nawet europejskim liderem), ale od strony awaryjności można mu było sporo zarzucić. Dlatego prezentacja Punto drugiej generacji w lipcu 1999 r. była dla Fiata niesłychanie ważna. Zaplanowano ją w roku obchodów stulecia firmy, a samochód przygotowano z rozmachem do roli kontynuatora sukcesów Punto I. Przewidziano dwie wersje nadwozia, zdecydowanie różniące się od siebie wyglądem i charakterem. W tylnej części nadwozia zostały typowe dla modelu pionowe światła, ale kształt karoserii obu wersji wyraźnie zróżnicowano. Odmiana pięciodrzwiowa miała spokojniejszą linię i niemal pionową pokrywę bagażnika, trzydrzwiowa zaś bardziej dynamiczny, sportowy styl. Drobne różnice widoczne były także z przodu.

Sportowy wizerunek trzydrzwiowego Punto wzmacniały udane występy rajdowej odmiany Super 1600 w mistrzostwach świata i mistrzostwach krajowych (także w Polsce). Znakomicie wpływało to na ogólny prestiż modelu. Sporting (1.2 16V, 80 KM) nawiązujący do wyczynowych wariantów Punto nie spełnił jednak oczekiwań użytkowników - miał przeciętne osiągi. Dla fanów naprawdę sportowej jazdy przygotowano znacznie mocniejszą odmianę HGT (130 KM).

Amatorzy używanego Punto II powinni rozejrzeć się za samochodem napędzanym którymś z nowoczesnych diesli. Silnik 1.9 JTD jest duży i ciężki, co wpływa na pogorszenie własności jezdnych i wzmożone zużycie przednich hamulców, ale zapewnia znakomite osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Lepiej do charakteru Punto pasuje mały i lekki 1.3 JTD.

Auto ma ładnie zaprojektowane nadwozie i wnętrze, obszerne w przedniej części i dość ciasne w tylnej. Nie brakuje w nim schowków. Funkcjonalność bagażnika obniża dzielona symetrycznie kanapa. Ważniejsze wydaje się jednak to, że Punto II bardzo dobrze się prowadzi, a elementy podwozia dzięki wprowadzonym poprawkom pracują znacznie ciszej niż u poprzednika.

Awaryjność

Fiat Punto zajmuje w rankingach niezawodności dalekie pozycje. W raporcie niemieckiego TUV jest na 85. miejscu w kategorii pojazdów w wieku od czterech do pięciu lat i na 58. w kategorii od sześciu do siedmiu lat. Na liście DEKRY zajmuje odpowiednio lokaty 93. i 78.

Ten model Fiata miał szczególnie dużo wpadek mechanicznych i elektrycznych - Punto II zanotował poważną akcję nawrotową obejmującą egzemplarze wyprodukowane między 1.02.2001 a 28.05.2001 (numer VIN od ZFA188000000299008 do ZFA18800000359182, od ZFA18800004273056 do ZFA18800004337762 oraz od ZFA18800005090823 do ZFA18800005112105). Dotyczyła ona ryzyka pęknięcia kolumny kierowniczej poniżej modułu wspomagania układu kierowniczego. W serwisach sprawdzano wadliwe kolumny i często wymieniano je na nowe. Podczas zakupu wymienionych egzemplarzy warto sprawdzić wpisy w książce serwisowej albo zapytać sprzedającego o feralny podzespół.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa znajduje się na przedniej poprzeczce nadwozia, przy prawym reflektorze. Widoczna jest po otwarciu pokrywy silnika. Numer identyfikacyjny VIN wybity jest w przedziale pasażerskim, na blasze podłogi, przed prawym przednim fotelem. Rozkodowanie znaków identyfikacyjnych VIN nie pozwala jednak nabywcy zdobyć istotnych informacji o kupowanym samochodzie.

LPG

Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu

Na rynku samochodów używanych bez trudu można znaleźć egzemplarze Fiata Punto II wyposażone w instalacje LPG. Zresztą Fiat - jako jeden z nielicznych producentów - oferował takie auta w swoich salonach (instalacje drugiej generacji z emulatorem OBD). Jeśli nabywca używanego Punto II planuje w przyszłości montaż zasilania autogazem, musi wziąć pod uwagę konieczność zastosowania instalacji wtryskowej LPG (kolektor ssący z tworzywa sztucznego we wszystkich wersjach silnikowych). Problem, jaki może się pojawić, to konieczność niezwykle precyzyjnej regulacji instalacji gazowej w odmianach z elektryczną przepustnicą (wersje 16V). Zapobiega to gaśnięciu silnika na wolnych obrotach. Cena takiej instalacji wynosi około 3700 zł.

Historia modelu

lipiec 1999 - premiera Punto II.

Silniki 1.2/60 KM, 1.2 16V/80 KM,

1.8 16V/130 KM (HGT), 1.9 D/60 KM, 1.9 JTD/80 KM

styczeń 2000 - wprowadzenie Punto II na polski rynek. Dostępne wszystkie silniki oprócz 1.9 JTD, który sprzedawano w Polsce dopiero od lata 2000 r.

wrzesień 2000 - wszystkie silniki Punto spełniają normę czystości spalin Euro 3

2001 - nowa wersja silnika 1.9 JTD/85 KM

2003 - modernizacja samochodu, nowe silniki 1.4 16V/95 KM,

1.3 16V Multijet/70 KM, 1.9 JTD/100 KM.

Wersje sprzed face liftingu były sprzedawane do 2004 r.

Łyk techniki

W Fiacie Punto II zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, lekkie i precyzyjne w działaniu. W momencie prezentacji auta była to spora niespodzianka. Największą zaletą Dualdrive jest dwustopniowy system wspomagania, przy czym aktualny tryb pracy wybiera kierowca. Po włączeniu trybu "city" siła wspomagania wzrasta, ułatwiając manewrowanie na ulicach i parkowanie, a po jego wyłączeniu maleje, zapewniając bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu przy dużych prędkościach.

Na rynku wtórnym można kupić także wersję Speedgear z bezstopniową skrzynią biegów (typu CVT). Przekładnia może pracować w pełni automatycznie oraz w trybie sekwencyjnym, dodatkowo istnieje możliwość wyboru między dwoma trybami pracy. Pierwszy poprawia dynamikę, drugi zapewnia bardziej ekonomiczną jazdę. W Punto stosowano także zautomatyzowaną skrzynię mechaniczną Dualogic.

Euro NCAP

W niezależnych testach zderzeniowych Fiat Punto II uzyskał wysoką notę - cztery gwiazdki na pięć możliwych. Ogólny poziom bezpieczeństwa określono na 76 proc. (69 proc. przy uderzeniu przodem, 89 proc. przy uderzeniu bocznym). W Punto II dostępne były boczne poduszki powietrzne.

Punto w sieci

http://autokacik.pl/postlist.php?Cat=&Board=punto - Bardzo ciekawe i obszerne forum użytkowników Fiata Punto. Można tutaj sporo przeczytać nie tylko o drugiej generacji modelu, ale i o pierwszej. Ogromna ilość informacji, konkretnych porad na temat najczęściej pojawiających się problemów i awarii.

www.gdynia.mm.pl/~uncel/punto/ - Najlepsza strona dla miłośnika Fiata Punto. Jest tutaj niemal wszystko: historia modelu, dane techniczne, przekierowanie na forum, a nawet skany artykułów prasowych. W Internecie nie brakuje prywatnych stron o Punto, ale dominują w nich galerie fotograficzne.

Garść danych

Długość 383,5 cm

Szerokość 166 cm

Wysokość 148 cm

Rozstaw osi 246 cm

Zbiornik paliwa 47 l

Bagażnik 297 l (5 drzwi), 264 l (3 drzwi)

Zawieszenie przednie: niezależne, kolumny McPhersona

Zawieszenie tylne: belka skrętna, wahacze wzdłużne, sprężyny śrubowe

Orientacyjne ceny w tys. zł

Układ kierowniczy

Słabym punktem układu jest przekładnia kierownicza. Pojawiają się luzy, z którymi nie mamy co marzyć o zaliczeniu przeglądu diagnostycznego. Wymiana kompletnej przekładni jest droga, nawet jeśli sięgniemy po element regenerowany.

Nadwozie

Często przepalają się halogenowe żarówki H7 w reflektorach głównych. Warto więc przygotować sobie ich zapas, a jedną lub dwie wozić zawsze w samochodzie. Różne przypadłości zdarzają się spryskiwaczowi. Gdy zawodzi zaworek wmontowany w układ spryskiwacza, trzeba go wymienić. To niewielka inwestycja finansowa, ale roboty jest sporo (trzeba nawet zdjąć koło!). Przerwy w pracy wycieraczek są na porządku dziennym - zawodzi ich silnik, a wówczas zamierają na dobre. Zamki drzwi i tylnej pokrywy lubią się zacinać (jedyna rada - smarować), czasem trzeba wymienić im sprężynki. Koszty żadne, ale uciążliwość usterki znaczna. Nieszczelności zbiornika paliwa to już robota dla warsztatu. Może sporo kosztować - wyjęcie zbiornika nie jest proste.

Silnik

Zdarzają się wycieki spod pokrywy zaworów i miski olejowej - konieczna jest wymiana uszczelek. Lubią zawodzić łożyska alternatora, czasem hałasuje pompa cieczy chłodzącej. Jeśli słychać ją wyraźnie - też trzeba wymienić. Co ciekawe, ewentualne stuki dochodzą z okolic alternatora, więc prawidłową diagnozę - alternator czy pompa - warto powierzyć specjalistom. Czasem można to stwierdzić już na pierwszy rzut oka, bo w alternatorach po prostu pękają obudowy. W Punto nie należy też zbytnio ufać sterownikowi wtrysku.

Układ napędowy

Najdelikatniejszym elementem układu przeniesienia napędu w Punto jest sprzęgło. Docisk nader często nadaje się do wymiany już po przebiegu 30 tys. km. Podczas oględzin trzeba koniecznie odbyć jazdę próbną. Ślizganie się sprzęgła albo trudności z włączaniem biegów to zapowiedź sporych wydatków.

Zawieszenie

Tuleje metalowo-gumowe w zawieszeniu nie należą do trwałych, a wymiana jest dość kosztowna. Łatwiej (i taniej) można poradzić sobie z mało trwałymi amortyzatorami tylnymi. Nie trzeba kupować oryginałów, zamienniki znajdziemy bez trudu.

Więcej o:
Copyright © Agora SA