Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Fiat Punto II (1999-2010) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
16.03.2006 13:39
A A A Drukuj
Punto drugiej generacji dyskontuje sukces rynkowy swojego poprzednika. To jeden z najchętniej kupowanych samochodów na rynku wtórnym
Fiat wykorzystał prezentację pierwszego Punto w 1993 r. do ogłoszenia nowej strategii budowania samochodów. Delikatne Fiaty miały być odtąd bardziej niezawodne i trwałe. Cel udało się osiągnąć w połowie - samochód spotkał się z bardzo dobrym odbiorem i świetnie się sprzedawał (był nawet europejskim liderem), ale od strony awaryjności można mu było sporo zarzucić. Dlatego prezentacja Punto drugiej generacji w lipcu 1999 r. była dla Fiata niesłychanie ważna. Zaplanowano ją w roku obchodów stulecia firmy, a samochód przygotowano z rozmachem do roli kontynuatora sukcesów Punto I. Przewidziano dwie wersje nadwozia, zdecydowanie różniące się od siebie wyglądem i charakterem. W tylnej części nadwozia zostały typowe dla modelu pionowe światła, ale kształt karoserii obu wersji wyraźnie zróżnicowano. Odmiana pięciodrzwiowa miała spokojniejszą linię i niemal pionową pokrywę bagażnika, trzydrzwiowa zaś bardziej dynamiczny, sportowy styl. Drobne różnice widoczne były także z przodu.

Sportowy wizerunek trzydrzwiowego Punto wzmacniały udane występy rajdowej odmiany Super 1600 w mistrzostwach świata i mistrzostwach krajowych (także w Polsce). Znakomicie wpływało to na ogólny prestiż modelu. Sporting (1.2 16V, 80 KM) nawiązujący do wyczynowych wariantów Punto nie spełnił jednak oczekiwań użytkowników - miał przeciętne osiągi. Dla fanów naprawdę sportowej jazdy przygotowano znacznie mocniejszą odmianę HGT (130 KM).

Amatorzy używanego Punto II powinni rozejrzeć się za samochodem napędzanym którymś z nowoczesnych diesli. Silnik 1.9 JTD jest duży i ciężki, co wpływa na pogorszenie własności jezdnych i wzmożone zużycie przednich hamulców, ale zapewnia znakomite osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Lepiej do charakteru Punto pasuje mały i lekki 1.3 JTD.

Auto ma ładnie zaprojektowane nadwozie i wnętrze, obszerne w przedniej części i dość ciasne w tylnej. Nie brakuje w nim schowków. Funkcjonalność bagażnika obniża dzielona symetrycznie kanapa. Ważniejsze wydaje się jednak to, że Punto II bardzo dobrze się prowadzi, a elementy podwozia dzięki wprowadzonym poprawkom pracują znacznie ciszej niż u poprzednika.

Awaryjność

Fiat Punto zajmuje w rankingach niezawodności dalekie pozycje. W raporcie niemieckiego TUV jest na 85. miejscu w kategorii pojazdów w wieku od czterech do pięciu lat i na 58. w kategorii od sześciu do siedmiu lat. Na liście DEKRY zajmuje odpowiednio lokaty 93. i 78.

Ten model Fiata miał szczególnie dużo wpadek mechanicznych i elektrycznych - Punto II zanotował poważną akcję nawrotową obejmującą egzemplarze wyprodukowane między 1.02.2001 a 28.05.2001 (numer VIN od ZFA188000000299008 do ZFA18800000359182, od ZFA18800004273056 do ZFA18800004337762 oraz od ZFA18800005090823 do ZFA18800005112105). Dotyczyła ona ryzyka pęknięcia kolumny kierowniczej poniżej modułu wspomagania układu kierowniczego. W serwisach sprawdzano wadliwe kolumny i często wymieniano je na nowe. Podczas zakupu wymienionych egzemplarzy warto sprawdzić wpisy w książce serwisowej albo zapytać sprzedającego o feralny podzespół.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa znajduje się na przedniej poprzeczce nadwozia, przy prawym reflektorze. Widoczna jest po otwarciu pokrywy silnika. Numer identyfikacyjny VIN wybity jest w przedziale pasażerskim, na blasze podłogi, przed prawym przednim fotelem. Rozkodowanie znaków identyfikacyjnych VIN nie pozwala jednak nabywcy zdobyć istotnych informacji o kupowanym samochodzie.

LPG

Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu

Na rynku samochodów używanych bez trudu można znaleźć egzemplarze Fiata Punto II wyposażone w instalacje LPG. Zresztą Fiat - jako jeden z nielicznych producentów - oferował takie auta w swoich salonach (instalacje drugiej generacji z emulatorem OBD). Jeśli nabywca używanego Punto II planuje w przyszłości montaż zasilania autogazem, musi wziąć pod uwagę konieczność zastosowania instalacji wtryskowej LPG (kolektor ssący z tworzywa sztucznego we wszystkich wersjach silnikowych). Problem, jaki może się pojawić, to konieczność niezwykle precyzyjnej regulacji instalacji gazowej w odmianach z elektryczną przepustnicą (wersje 16V). Zapobiega to gaśnięciu silnika na wolnych obrotach. Cena takiej instalacji wynosi około 3700 zł.

Historia modelu

lipiec 1999 - premiera Punto II.

Silniki 1.2/60 KM, 1.2 16V/80 KM,

1.8 16V/130 KM (HGT), 1.9 D/60 KM, 1.9 JTD/80 KM

styczeń 2000 - wprowadzenie Punto II na polski rynek. Dostępne wszystkie silniki oprócz 1.9 JTD, który sprzedawano w Polsce dopiero od lata 2000 r.

wrzesień 2000 - wszystkie silniki Punto spełniają normę czystości spalin Euro 3

2001 - nowa wersja silnika 1.9 JTD/85 KM

2003 - modernizacja samochodu, nowe silniki 1.4 16V/95 KM,

1 2 3 następne »

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2011, 30 900 PLN
2008, 52 900 PLN
2008, 42 900 PLN
2013, 73 100 PLN

Gdybyś mógł wydać kilka tys. zł na auto, na co byś je przeznaczył?

  • 57%

    naprawa wszystkich bolączek (711)

  • 10%

    nowe koła (127)

  • 10%

    tuning silnika (126)

  •   7%

    światła ksenonowe i LED (84)

  •   5%

    sportowe zawieszenie (65)

  •   5%

    ręcznie szyta tapicerka (57)

  •   4%

    nowy lakier (53)

  •   2%

    zestaw spoilerów (28)

Liczba oddanych głosów: 1251