Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Fiat Punto II (1999-2010) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
16.03.2006 13:39
A A A Drukuj
Punto drugiej generacji dyskontuje sukces rynkowy swojego poprzednika. To jeden z najchętniej kupowanych samochodów na rynku wtórnym
Fiat wykorzystał prezentację pierwszego Punto w 1993 r. do ogłoszenia nowej strategii budowania samochodów. Delikatne Fiaty miały być odtąd bardziej niezawodne i trwałe. Cel udało się osiągnąć w połowie - samochód spotkał się z bardzo dobrym odbiorem i świetnie się sprzedawał (był nawet europejskim liderem), ale od strony awaryjności można mu było sporo zarzucić. Dlatego prezentacja Punto drugiej generacji w lipcu 1999 r. była dla Fiata niesłychanie ważna. Zaplanowano ją w roku obchodów stulecia firmy, a samochód przygotowano z rozmachem do roli kontynuatora sukcesów Punto I. Przewidziano dwie wersje nadwozia, zdecydowanie różniące się od siebie wyglądem i charakterem. W tylnej części nadwozia zostały typowe dla modelu pionowe światła, ale kształt karoserii obu wersji wyraźnie zróżnicowano. Odmiana pięciodrzwiowa miała spokojniejszą linię i niemal pionową pokrywę bagażnika, trzydrzwiowa zaś bardziej dynamiczny, sportowy styl. Drobne różnice widoczne były także z przodu.

Sportowy wizerunek trzydrzwiowego Punto wzmacniały udane występy rajdowej odmiany Super 1600 w mistrzostwach świata i mistrzostwach krajowych (także w Polsce). Znakomicie wpływało to na ogólny prestiż modelu. Sporting (1.2 16V, 80 KM) nawiązujący do wyczynowych wariantów Punto nie spełnił jednak oczekiwań użytkowników - miał przeciętne osiągi. Dla fanów naprawdę sportowej jazdy przygotowano znacznie mocniejszą odmianę HGT (130 KM).

Amatorzy używanego Punto II powinni rozejrzeć się za samochodem napędzanym którymś z nowoczesnych diesli. Silnik 1.9 JTD jest duży i ciężki, co wpływa na pogorszenie własności jezdnych i wzmożone zużycie przednich hamulców, ale zapewnia znakomite osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Lepiej do charakteru Punto pasuje mały i lekki 1.3 JTD.

Auto ma ładnie zaprojektowane nadwozie i wnętrze, obszerne w przedniej części i dość ciasne w tylnej. Nie brakuje w nim schowków. Funkcjonalność bagażnika obniża dzielona symetrycznie kanapa. Ważniejsze wydaje się jednak to, że Punto II bardzo dobrze się prowadzi, a elementy podwozia dzięki wprowadzonym poprawkom pracują znacznie ciszej niż u poprzednika.

Awaryjność

Fiat Punto zajmuje w rankingach niezawodności dalekie pozycje. W raporcie niemieckiego TUV jest na 85. miejscu w kategorii pojazdów w wieku od czterech do pięciu lat i na 58. w kategorii od sześciu do siedmiu lat. Na liście DEKRY zajmuje odpowiednio lokaty 93. i 78.

Ten model Fiata miał szczególnie dużo wpadek mechanicznych i elektrycznych - Punto II zanotował poważną akcję nawrotową obejmującą egzemplarze wyprodukowane między 1.02.2001 a 28.05.2001 (numer VIN od ZFA188000000299008 do ZFA18800000359182, od ZFA18800004273056 do ZFA18800004337762 oraz od ZFA18800005090823 do ZFA18800005112105). Dotyczyła ona ryzyka pęknięcia kolumny kierowniczej poniżej modułu wspomagania układu kierowniczego. W serwisach sprawdzano wadliwe kolumny i często wymieniano je na nowe. Podczas zakupu wymienionych egzemplarzy warto sprawdzić wpisy w książce serwisowej albo zapytać sprzedającego o feralny podzespół.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa znajduje się na przedniej poprzeczce nadwozia, przy prawym reflektorze. Widoczna jest po otwarciu pokrywy silnika. Numer identyfikacyjny VIN wybity jest w przedziale pasażerskim, na blasze podłogi, przed prawym przednim fotelem. Rozkodowanie znaków identyfikacyjnych VIN nie pozwala jednak nabywcy zdobyć istotnych informacji o kupowanym samochodzie.

LPG

Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu

Na rynku samochodów używanych bez trudu można znaleźć egzemplarze Fiata Punto II wyposażone w instalacje LPG. Zresztą Fiat - jako jeden z nielicznych producentów - oferował takie auta w swoich salonach (instalacje drugiej generacji z emulatorem OBD). Jeśli nabywca używanego Punto II planuje w przyszłości montaż zasilania autogazem, musi wziąć pod uwagę konieczność zastosowania instalacji wtryskowej LPG (kolektor ssący z tworzywa sztucznego we wszystkich wersjach silnikowych). Problem, jaki może się pojawić, to konieczność niezwykle precyzyjnej regulacji instalacji gazowej w odmianach z elektryczną przepustnicą (wersje 16V). Zapobiega to gaśnięciu silnika na wolnych obrotach. Cena takiej instalacji wynosi około 3700 zł.

Historia modelu

lipiec 1999 - premiera Punto II.

Silniki 1.2/60 KM, 1.2 16V/80 KM,

1.8 16V/130 KM (HGT), 1.9 D/60 KM, 1.9 JTD/80 KM

styczeń 2000 - wprowadzenie Punto II na polski rynek. Dostępne wszystkie silniki oprócz 1.9 JTD, który sprzedawano w Polsce dopiero od lata 2000 r.

wrzesień 2000 - wszystkie silniki Punto spełniają normę czystości spalin Euro 3

2001 - nowa wersja silnika 1.9 JTD/85 KM

2003 - modernizacja samochodu, nowe silniki 1.4 16V/95 KM,

1 2 3 następne »

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2013, 74 900 PLN
2013, 73 700 PLN
2013, 76 000 PLN
2009, 24 990 PLN
2009, 33 900 PLN
2013, 39 900 PLN
2011, 59 900 PLN
2013, 50 400 PLN

Czy zaopatrzyłeś się już w odblaski?

  • 31%

    Mieszkam w mieście, moja rodzina ich nie potrzebuje (58)

  • 27%

    Stać mnie na mandat 500 zł (51)

  • 25%

    Tak, mam już od dawna, dla siebie i rodziny (47)

  • 16%

    Nie, jeszcze nie mam, ale planuję kupić (30)

Liczba oddanych głosów: 186