Renault Laguna I (1993-2000) - opinie Moto.pl

Laguna cieszy się powodzeniem na rynku wtórnym, choć nie jest wzorem niezawodności. Ma jednak atrakcyjne nadwozie, przestronne wnętrze i wysoki komfort jazdy

Pierwsza generacja Laguny debiutowała ponad 12 lat temu, zastępując niezbyt udany model 21 i przez siedem lat stanowiła mocny punkt oferty Renault w klasie średniej. Doskonale sprzedawała się także w Polsce, gdzie była nawet liderem segmentu. Jej najważniejsze zalety jako auta używanego to: duży bagażnik, przestronne wnętrze, wygodne fotele, dobrze wyciszone nadwozie i komfortowa charakterystyka zawieszenia. Dodatkowymi atutami są zwrotność, precyzyjne prowadzenie w zakrętach i dobre wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa, a także spory wybór silników. Są wśród nich benzynowe rzędówki dla tradycjonalistów, diesle dla oszczędnych, bardzo mocne V6 (często z automatem) dla ambitnych. Najbardziej godne polecenia są egzemplarze po modernizacji przeprowadzonej w 1998 r. Mają lepsze wyposażenie i nowocześniejsze, bardziej dynamiczne silniki.

Historia modelu

1993 (XII) - premiera (1.8/90 KM, 2.0/113 KM, 3.0 V6/167 KM, diesel 2.2/84 KM)

1995 - wersja kombi, silnik 2.0 16V/139 KM

1996 - turbosprężarka w silniku diesla 2.2/113 KM

1997 - silnik 2.9 V6 24V/190 KM

1998 - face lifting nadwozia, nowe silniki 1.6 16V/107 KM, 1.8 16V/120 KM, diesel 1.9 dTi/98 KM

1999 - nowy diesel common rail 1.9 dCi/110 KM

Awaryjność

To nie jest mocny punkt Laguny. Dziurawe polskie drogi potrafią zrujnować zawieszenia, zwłaszcza przednie, nawet po 40 - 50 tys. km. Przy spokojnej jeździe i uważnym omijaniu większych dziur można jednak osiągnąć przebieg 80 tys., a nawet 100 tys. km bez konieczności wymiany tych elementów.

W rankingach niezawodności Laguna pierwszej generacji plasuje się na końcowych pozycjach. W najnowszym raporcie niemieckiego TÜV, wśród samochodów w wieku ośmiu-dziewięciu lat zajęła 57. lokatę (ponad 25 proc. aut z poważnymi usterkami na przeglądach technicznych), a wśród aut w wieku 10 lat miejsce 54., z jeszcze gorszym wynikiem (35,5 proc.). Nie lepiej jest w rankingach DEKRA. Pozycja 79 lokuje Laguny na szarym końcu (ponad 54 proc. aut nie zalicza badania diagnostycznego). Na uwagę zasługuje jednak duża odporność nadwozia na korozję. Nawet dziesięcioletnie Laguny prezentują się pod tym względem bardzo dobrze. Ocynkowanie w 60 proc. blach karoserii (tych najbardziej narażonych na korozję - nawet dwustronnie) spełnia swoje zadanie. Mogą natomiast pojawiać się problemy z punktami mocowania przednich siedzeń oraz ich pękającym stelażami. Koszty eksploatacji i napraw w ASO obniżono poprzez program Motrio (stosowanie rekomendowanych przez firmę zamienników).

Silnik

Wycieki oleju z silnika. Wymiana uszczelek lub uszczelniaczy tylko pozornie jest błaha, tak naprawdę może sporo kosztować. Awarie elementów osprzętu (typowe dla roczników 1993-98), takich jak pompa cieczy chłodzącej czy pompa paliwa to jeszcze większe wydatki. W pierwszym przypadku można sprawdzić, czy nie hałasuje łożysko i czy nie ma wycieków płynu przy pompie. Pompy paliwa nie zdiagnozujemy samodzielnie. W starszych wersjach silników wysokoprężnych notowano przypadki zrywania pasków rozrządu - warto żądać dokumentów z serwisu, świadczących o wymianie paska po odpowiednim przebiegu. Wentylatory w silnikach V6 nie zawsze się włączają, może dochodzić do przegrzania jednostki napędowej. Aby można było skontrolować układ chłodzenia, silnik musi popracować, by osiągnąć temperaturę roboczą.

Układ napędowy

Wycieki ze skrzyni biegów i spod osłon na półosiach napędowych. Ich usunięcie jest trudne, więc sporo kosztuje. Jednak jazda ze smarem wyciekającym spod gumowych osłon na przegubach napędowych grozi uszkodzeniem przegubów i kolejną, kosztowną naprawą. Automatyczna skrzynia biegów, zazwyczaj mało zawodna, we współpracy z silnikiem V6 nie jest ideałem trwałości. W egzemplarzach z przebiegiem 100 tys. km trzeba się liczyć z koniecznością poważnego remontu "automatu".

Instalacja elektryczna

Kłopoty z instalacją elektryczną nie są w Lagunie rzadkością. Najgorszą kondycję wykazują rozrusznik i fabryczny akumulator. Najdroższa może się jednak okazać awaria dmuchawy w obiegu elektronicznie sterowanej klimatyzacji.

Elektronika

Bywa, że bez żadnego powodu zapalają się kontrolki, nie chce działać centralny zamek albo zawodzi immobiliser. W wielu przypadkach wystarczy zresetować komputer sterujący, czasem jednak trzeba udać się do specjalisty.

Zawieszenie

Jeśli z okolic przednich kół dochodzą wyraźne i dźwięczne stuki, mogą świadczyć o wybitych tulejach metalowo-gumowych w wahaczach lub uszkodzeniu łączników przedniego stabilizatora. Jeśli są mocne, ale bardziej stłumione i głuche, należy sprawdzić poduszki pod belką przedniego zawieszenia (zwłaszcza w V6). Stuki na większej wysokości, ponad przednimi kołami to sygnał o wybitych gniazdach kolumn zawieszenia. Można się im przyjrzeć od strony komory silnikowej. Naprawy zawieszeń należą do kosztownych, ale - zwłaszcza w wypadku eksploatacji auta na polskich drogach - okazują się niezbędne z reguły po 100, a czasem nawet po 40 tys. km.

Układ wydechowy

Korozja elementów na całej długości, nieraz już po trzech latach. Najbardziej podatne na rdzę są w Lagunie tłumiki - środkowy i końcowy. Gdy pojawiają się w nich dziury, samochód staje się wyraźnie głośniejszy. Oględziny auta od spodu są zatem konieczne. Może się okazać, że cały układ wydechowy nadaje się jedynie do wymiany, a to pociąga za sobą duże koszty i może się okazać niezbędne w obliczu przeglądu technicznego. Problemy z trwałością wydechu dotyczą raczej aut z silnikami benzynowymi - w dieslach zdarzają się rzadziej.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczano w środkowej części przegrody czołowej, a po 1995 r., w formie naklejki, w dolnej części prawego słupka centralnego. Numer VIN wybijano w komorze silnika, na prawym gnieździe kolumny zawieszenia.

Numer VIN:

Orientacyjne ceny w tys. zł

Najliczniej reprezentowane są na rynku aut używanych są Laguny z silnikami 1.8 i 2.0. Bez trudu można znaleźć zarówno wersje z dwoma, jak i z czterema zaworami na cylinder. Wysokoprężne 1.9 mają ceny porównywalne lub niewiele wyższe niż wersje 2.0, odmiany 2.2 można kupić jeszcze taniej, ale tutaj oszczędności na paliwie będą mniejsze. Warto zauważyć, że Laguny z paliwożernymi silnikami V6 są w tych samych cenach co benzynowe dwulitrówki. Jeśli jednak ktoś decyduje się już na najbardziej prestiżową (i dynamiczną) wersję, a także liczy się z wysokimi kosztami eksploatacji, powinien raczej szukać wersji 2.9 V6 (od 1997 r.), mocniejszych od wcześniejszych 3.0 V6, a przy tym oszczędniejszych. Kombi, których na rynku wtórnym jest znacznie mniej, są średnio o 2 tys. zł droższe od hatchbacków. Ważny z ekonomicznego punktu widzenia fakt to możliwość zakupu Laguny z instalacją gazową LPG w każdej benzynowej wersji silnikowej. Takich ofert nie brakuje.

LPG

Na rynku samochodów używanych każda z benzynowych wersji Laguny jest oferowana z instalacją gazową LPG. Różnice cenowe w stosunku do odmian tradycyjnych wynoszą od kilkuset do 2 tys. zł, w zależności od typu silnika i rodzaju instalacji LPG. W przypadku jednostki V6 wersja LPG może być droższa nawet o 3 tys. zł.

W sieci

www.renaultlaguna.pl

Interesująca strona dla fanów marki Renault. Są tu wiadomości o wszystkich modelach, chociaż twórcy witryny deklarują, że zwłaszcza o Lagunie. Znajdziemy tutaj sporo informacji: dane techniczne, fotografie, wypowiedzi użytkowników o awariach i opinie o użytkowanych samochodach.

www.autocentrum.pl

Interesujące forum użytkowników Laguny. Sporo konkretnych, praktycznych informacji " z życia wziętych" a także porady i sposoby rozwiązywania problemów.

 

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA