Volvo XC90 (2002-2014) - opinie Moto.pl

Marzysz o dużym i wygodnym Volvo? Pierwsza generacja XC90 nie jest już tak bezproblemowa jak stare konstrukcje firmy z Goeteborga, ale to wciąż atrakcyjna propozycja

Volkswagen Touareg (2002 - 2010 ) - opinie Moto.pl

Zastanawialiście się dlaczego Volvo nie produkuje już dużych kombi z ogromnym bagażnikiem? Jeśli nie, popatrzcie na XC90. Oto odpowiedź. Zamiast klasycznego kombi V90 klienci otrzymali coś więcej. Moda na SUV-y zmieniła rynek dużych samochodów rodzinnych i polityka szwedzkiej firmy doskonale to przedstawia.

Nadwozie

XC90, jak sama liczba w nazwie sugeruje, to auto dużego kalibru. Widać to już gołym okiem stojąc obok auta. W liczbach przedstawia się to następująco: długość to 4,80 m, szerokość 1,90 m, a rozstaw osi 2,86 m. Dostęp do wnętrza jest bardzo dobry, a w nim bez narzekań na brak przestrzeni zmieści się pięć lub nawet siedem osób. Dodatkowe fotele trzeciego rzędu chowane pod podłogą bagażnika wymagały dopłaty. W wersji pięcioosobowej bagażnik zmieści 613 litrów, czyli bardzo dużo, przy dwóch osobach nawet 1837 l (płaska podłoga). Tylna klapa jest dwudzielna. Widoczność do tyłu jest dość ograniczona, dobrze jest mieć na pokładzie czujniki cofania.

Jak to w przypadku produktów opuszczających szwedzkie fabryki, w tym przypadku Torslanda, o jakość montażu nie trzeba się martwić. Także zabezpieczenie antykorozyjne jest doskonałe.

Silniki

Początkowa oferta przewidywała trzy jednostki napędowe do wyboru. Podstawowym silnikiem był benzynowy R5 2.5T z turbodoładowaniem osiągający moc 210 KM. Łączony był z pięciostopniowym automatem firmy Aisin zapewniał wystarczająco dobre osiągi (0-100 km/h w 9,9 s) i zadowalał się umiarkowanym jak na tak duże auto spalaniem 12-15 l/100 km. Większa jednostka montowana w wersji T6 to R6 2.9 także z turbodoładowaniem o pokaźnej mocy 272 KM. Niestety poprawa osiągów była niewielka (0-100 km/h: 9,3 s) ze względu na dość ospałą czterobiegową skrzynię automatyczną produkcji GM.

Najbardziej pożądany jest silnik wysokoprężny R5 2.4 oferujący początkowo 163 KM lub 185 KM, a od 2010 roku także 200 KM mocy. Do wyboru była skrzynia ręczna sześciobiegowa, lub Geartronic - najpierw pięcio-, później sześciobiegowy automat Aisin. Spalanie bez poświęceń można utrzymać w granicach 10 l/100 km.

Mercedes ML (1997 - 2005 ) - opinie Moto.pl

W 2005 roku Volvo zaprezentowało silnik V8 4.4 konstrukcji firmy Yamaha. Oferował moc 315 KM i współpracował z sześciobiegowym automatem Aisin. Ten duet zapewniał najlepsze osiągi, choć ma też swoje minusy. Dźwięki V8-ki są raczej rozczarowujące, a zużycie paliwa bez trudu potrafi przekroczyć 20 l/100 km, choć zazwyczaj oscyluje w granicach 16 litrów.

W 2006 roku jednostkę R5 2.5T zastąpiono silnikiem sześciocylindrowym 3.2 o mocy 243 KM.

Warto zwrócić uwagę, że wszystkie jednostki napędowe montowane były pod maską XC90 w poprzek do kierunku jazdy.

Przeniesienie napędu

Wszystkie Volvo XC90 sprzedawane w Europie były wyposażone w napęd obu osi wykorzystujący sprzęgło lepkościowe typu Haldex. Tył dołączał się w razie utraty przyczepności kół przednich, następowało to jednak dość późno. W warunkach zimowych na śliskiej nawierzchni napęd obu osi zwiększa bezpieczeństwo, ale o jeździe terenowej można zapomnieć.

XC90 wyposażone jest w układy stabilizujące tor jazdy, nie trzeba się zatem bać wysokiego nadwozia. Mimo dość komfortowego zawieszenia samochód pewnie się prowadzi i nie jest podatne na wiatr boczny.

Awaryjność

Volvo XC90 nie należy do tanich w utrzymaniu. Już wymiana elementów zawieszenia, czy układu hamulcowego wyciągnie z portfela sporo gotówki, a jeśli dojdzie do awarii może być jeszcze drożej.

Najwięcej problemów sprawiają silniki wysokoprężne, na co swój wpływ mogą mieć spore już przebiegi. Zdarzają się pęknięcia głowicy, usterki wtryskiwaczy, problemy w układzie dolotowym, czy w wydechowym (EGR). Oczywiście przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na stan turbosprężarek, zwłaszcza w T6, gdzie są dwie turbiny.

Usterki zdarzają się skrzyniom automatycznym, najmniej udana jest czterobiegowa przekładnia GM, zmodyfikowana przez Volvo, lecz nie wolna od wad. Stosowano ją tylko w wersji T6.

Problemów może przysporzyć układ napędu Haldex. Jeśli dojdzie do awarii najczęstszym winowajcą jest moduł sterujący DEM. Wersje produkowane od 2008 roku są mniej narażone na tego typu awarie. Pozostając przy podwoziu łożyska kół mają dość mierną trwałość.

Awarie elektryki/elektroniki też się zdarzają. Dotyczy to głównie starszych egzemplarzy. Przed zakupem należy sprawdzić działanie wszystkich systemów pokładowych.

BMW X5 (1999 - 2006 ) - opinie Moto.pl

Jak wynika z raportu DEKRY w Volvo XC90 podczas przeglądów okresowych najwięcej problemów sprawia układ hamulcowy. Ciężkie nadwozie powoduje, że nie ma on lekkiego życia, a właściciela czeka częsta wymiana klocków i tarcz hamulcowych. Stosunkowo szybko wyrabiają się też końcówki układu kierowniczego. Trzecim problemem sygnalizowanym przez DEKRĘ są usterki oświetlenia - zazwyczaj jednak dotyczy to jedynie przepalonej żarówki.

Polecamy

Osobom poszukującym dla siebie wygodnego i bezproblemowego samochodu polecamy wersję V8. Jest paliwożerna, ale najmniej awaryjna. Jeżdżąc dużo powinniśmy poszukać dobrze utrzymanej wersji z silnikiem Diesla o mocy 185 KM lub 200 KM (163 KM to nieco za mało do napędu ciężkiego auta). Jeśli boimy się wysłużonego automatu, to Diesel jako jedyny oferowany był ze skrzynią ręczną.

Na co uważać

Najmniej polecamy wersję T6. Skrzynia GM nie zapewnia osiągów godnych tak mocnego silnika, do tego jest mocno awaryjna. Jednak najbardziej powinniśmy uważać na egzemplarze sprowadzone z USA. Po pierwsze mogą mieć jedynie przedni napęd, po drugie prawdopodobnie były mocno uszkodzone, po trzecie problemów może przysporzyć elektronika. Poza tym należy unikać wyeksploatowanych egzemplarzy, bo koszty części zamiennych są wysokie.

Historia modelu

2001 - debiut prototypu podczas salonu w Detroit 2002 - prezentacja modelu w wersji produkcyjnej 2005 - debiut silnika 4.4 V8 konstrukcji Yamahy 2006 - zastąpienie silnika 2.5T jednostką 3.2 2007 - pierwszy facelifting 2009 - drugi facelifting 2011 - trzecia modyfikacja stylistyczna 2014 - zakończenie produkcji 2015 - wprowadzenie do sprzedaży drugiej generacji XC90

VIN

1-3 - oznaczenie producenta: YV1 - Volvo 4 - oznaczenie modelu: C - XC90 5 - rodzaj napędu i liczby siedzeń: M (ADW, 5); Z (AWD, 7); N, Y (odp. FWD) 6-7 - kod silnika 8 - kod emisji spalin 9 - kod skrzyni biegów 10 - kod roku produkcji 11 - kod fabryczny 12-17 - numer nadwozia

Ogłoszenia

Volvo XC90 - Ogłoszenia

ZOBACZ TAKŻE:

Toyota Land Cruiser 100 (1997 - 2007) - opinie Moto.pl

źródło: Okazje.info

Copyright © Agora SA