Toyota Corolla E 11 (1997-2001) - opinie Moto.pl

To właśnie ósma generacja Corolli pobiła światowy rekord produkcji. Ten przeciętny pod wieloma względami samochód sprawił, że Toyota zaczęła być kojarzona z niezawodnością
Sportowa historia ToyotySportowa historia Toyoty

Chyba żadna Corolla nie wzbudziła tylu kontrowersji co wersja pokazana w 1997 r. Przednia część z dużymi, owalnymi reflektorami i mniejszymi, montowanymi obok nich, spotkała się ze sporą krytyką. Jednym kojarzyły się one z wyłupiastymi oczami żaby, innym - z budzącymi odrazę owadami. Owadzie akcenty można było odnaleźć także w tylnych lampach, ale te nie drażniły aż tak bardzo. Głosy niezadowolenia były na tyle liczne, że Toyota zmodernizowała samochód po 30 miesiącach produkcji, przebudowując zupełnie przód auta.

Nie licząc stylizacyjnej wpadki, firma może być zadowolona, bo ósma generacja sprzedawała się równie dobrze jak poprzednie. Jej udziałem stało się przekroczenie magicznej granicy 25 mln egzemplarzy wyprodukowanych Corolli. Trudno doszukać się jednoznacznych źródeł sukcesu, bo samochód był przeciętny pod wieloma względami. Nie rzucał na kolana ani stylizacją, ani pełnym szarego plastiku wnętrzem, ani paletą silników, ani własnościami jezdnymi, ani pojemnością bagażnika (hatchback 3d - 280 l, hatchback 5d - 372 l, sedan - 390 l, kombi 308 l).

Benzynowe silniki były jednak ciche i oszczędne, wielowahaczowe zawieszenie tylne zapewniało wysoki komfort jazdy, stosunkowo przestronne wnętrze dawało poczucie wygody, a wysoka jakość wykonania mogła być wzorcem dla konkurentów z klasy.

Te zalety w połączeniu z legendarną trwałością i niezawodnością Corolli widać wystarczyły, by zapewnić jej sukces rynkowy. Dzisiaj przyciągają nabywców na rynku wtórnym. Zwłaszcza tych, którzy poszukują samochodu nie najtańszego, za to gwarantującego bezawaryjną eksploatację. Jednak by ten model rzeczywiście dobrze się spisywał, muszą być spełnione dwa warunki: regularny serwis i wysokiej jakości części. Z tymi ostatnimi nie ma większego problemu. Niektóre opłaca się wymieniać w ASO, inne zaś są dostępne w formie zamienników.

Silnik

Benzynowe jednostki napędowe są trwałe i niezawodne. Awarie zdarzają się sporadycznie, może to być wypalona uszczelka pod głowicą albo wyciek oleju spod uszczelniacza wału korbowego od strony sprzęgła. Trzeba zajrzeć pod samochód, by sprawdzić ewentualne wycieki. Tak jak w wielu autach japońskich rdzewieją, a potem brzęczą osłony układu wydechowego w komorze silnikowej. Warto się nimi zainteresować. Fachowcy zwracają uwagę na problemy związane z zasilaniem LPG, które prowadzi często do wypalenia zaworów. Mimo wysokich cen paliw trudno polecać wysokoprężne silniki Corolli z lat 1997-2000. Zarówno 2.0 D, jak i późniejszy 1.9 D nie pochodziły z Japonii. To konstrukcje francuskiego koncernu PSA (Peugeot, Citroën). Ale nie to stanowi ich zasadniczą wadę, bo jako konstrukcje stare i sprawdzone nie mają problemów z trwałością. Są jednak słabe i zapewniają kiepskie osiągi. Jeśli diesel, to tylko D4-D montowany od jesieni 2000 r. Znalezienie takiej wersji nie jest jednak łatwe.

Nadwozie

Corolla jest dobrze zabezpieczona przed korozją, ale egzemplarze wyprodukowane w Japonii rdzewieją nieco szybciej (podróż morska robi swoje). Prawdziwą zmorą użytkowników są odklejające się uszczelki owalnych reflektorów przednich. Ponowne klejenie we własnym zakresie raczej nie skutkuje. Problem zniknął wraz z owalnymi reflektorami pod koniec 1999 r. Zacinające się zamki drzwi to z kolei przypadłość systemu centralnego ryglowania montowanego w Polsce. Oryginalny zamek centralny pracuje zazwyczaj bezawaryjnie.

Przeniesienie napędu

Przy silnikach 1.3 16V stosunkowo szybko zużywa się tarcza sprzęgła. Trudności z włączaniem wstecznego biegu to nie awaria, lecz swoista przypadłość skrzyni przekładniowej typowa dla wielu aut japońskich.

Toyota FT-HS ConceptToyota FT-HS Concept

Zawieszenie

Podwozie zaskakująco dobrze radzi sobie z polskimi dziurami. Szybkiemu zużyciu ulegają jedynie gumowe elementy i łączniki stabilizatora. Wielowahaczowe zawieszenie tylne może mieć problemy ze zbieżnością. Nie sprawdzimy jej bez odwiedzin w warsztacie, ale przynajmniej oceńmy stan ogumienia. Nierównomierne zużycie opon świadczy o rozregulowaniu zbieżności.

Toyota Corolla 8.generacji historia
1997, maj premiera modelu (8. generacja, fabryczny kod E11), hatchback (3 i 5d), sedan 4d oraz kombi, silniki 1.3 16V (86 KM), 1.6 16V (110 KM), 1.8 16V (110 KM), 2.0 D (diesel, 72 KM)
1999, wiosna usportowiona wersja G6 (silnik 1.6 16V, sześciostopniowa skrzynia biegów)
1999, grudzień modernizacja nadwozia, nowe, zespolone reflektory przednie (podwójne lampy za wspólną, gładką szybą), nowe silniki benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu 1.4 16V VVT-i (97 KM) oraz 1.6 16V VVT-i (110 KM), nowy diesel 1.9 D (69 KM). Wycofanie silników 1.3 16V i 1.6 16V
2000, jesień nowy silnik 2.0 16V D4-D (turbodiesel, common rail, 90 KM)
2001, jesień premiera następcy (9. generacja)

Toyota Corolla z najbardziej popularnymi silnikami 1.3 16V montowanymi do końca 1999 r. pracuje poprawnie z instalacjami LPG drugiej generacji (zwykle w cenie 1700-2000 zł). Pozostałe wersje silnikowe pracują prawidłowo jedynie z instalacjami sekwencyjnego wtrysku autogazu, za blisko 3000 zł.

Awaryjność

W najnowszym raporcie niemieckiego TÜV Corolla ósmej generacji zajmuje bardzo wysoką 12. lokatę w kategorii wiekowej sześć-siedem lat i jeszcze wyższe, 9. miejsce wśród aut w wieku ośmiu-dziewięciu lat. Najnowszy raport DEKRA stawia ten model na 21. miejscu wśród samochodów siedmioletnich. W historii tego modelu nie było żadnych serwisowych akcji nawrotowych.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową i numer VIN umieszczono w komorze silnika na przegrodzie czołowej (tabliczkę po lewej, a numer identyfikacyjny po prawej stronie).

VIN
Znaki 1-3 Światowy kod producenta (JT1 - Toyota, Japonia; SB1 - Toyota, Wielka Brytania)
Znaki 4-5 Kod nadwozia (52 - hatchback 3d; 53 - sedan 4d; 54 - hatchback 5d; 72 - kombi 5d)
Znak 6 Kod silnika (E - 1.3 16V; A - 1.6 16V; Z - 1.4 16V VVT-i, 1.6 16V VVT-i; C - 2.0 D, 2.0 16V D4-D)
Znak 7 Kod modelu (E - Corolla)
Znaki 8-9 Kod generacji modelu (B1 - E11 1997 - 2001)
Znak 10 Miejsce niewykorzystane, wypełnione symbolem 0
Znak 11 Miejsce produkcji (0, 3 - Japonia; E -Wielka Brytania)
Znaki 12-17 Numer seryjny

Ceny

Wybór Corolli polega nie tylko na doborze silnika i wyposażenia. Można również decydować, czy samochód ma pochodzić z Japonii czy z Europy (należy kierować się kodami numeru VIN). Egzemplarze japońskie są precyzyjniej zmontowane, a wiele podzespołów wykazuje wyższą trwałość. Za to Corolle powstałe w Wielkiej Brytanii wolniej korodują. Najłatwiej kupić wersje 1.3 16V i 1.4 16V VVT-i, panuje tutaj spory wybór. Zaskakująco mało na rynku wtórnym jest wersji 1.6 16V i 1.6 16V VVT-i, sporadycznie można znaleźć oferty sprzedaży diesli 1.9 D oraz 2.0 D. Odmiany 1.8 16V i 2.0 16V D4-D to prawdziwa rzadkość.

Internet

www.corollaclub.pl - Cenne porady techniczne i eksploatacyjne, precyzyjne i wyczerpujące opisy modeli, historia poszczególnych generacji Corolli, galeria, obszerne forum użytkowników.

www.toyotaclub.hg.pl - Bardzo dokładne opisy wszystkich modeli Toyoty, wyczerpująca historia poszczególnych modeli, nowości, auta koncepcyjne, testy publikowane w prasie.

Toyota Auris | Pierwsza jazdaToyota Auris | Pierwsza jazda

Więcej o:
Komentarze (34)
Toyota Corolla E 11 (1997-2001) - opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • ragol

    Oceniono 85 razy 79

    "...W najnowszym raporcie niemieckiego TÜV Corolla ósmej generacji zajmuje bardzo wysoką 12. lokatę w kategorii wiekowej sześć-siedem lat i jeszcze wyższe, 9. miejsce wśród aut w wieku ośmiu-dziewięciu lat...."

    Jakim cudem auto, którego produkcja zakończyła się w 2002 roku znajduje się w raportach aut sześcio-, siedmio- i ośmioletnich, skoro najmłodszy egzemplarz ma lat jedenaście?

  • ragol

    Oceniono 53 razy 49

    "...(hatchback 3d - 280 l, hatchback 5d - 372 l, sedan - 390 l, kombi 308 l)...."

    To 5-cio drzwiowe cudo o pojemności 372l, szanowny autorze, nazywa się LIFTBACK.

  • ten55

    Oceniono 36 razy 30

    corolla 1,32 ccm sedan 1999 r. przebieg 220 tys. - od roku jeździ nią mój syn, wcześniej była moja. naprawy: łożysko w skrzyni biegów (4-5 lat temu), wymiana sprzęgła (tydzień temu), inne wymiany: łączniki stabilizatora, gumy (od pedałów, na których opiera się maska, osłony amortyzatorów ), amortyzatory (1 raz), opony, akumulator (1 raz), .. więcej nie pamiętam. 2 lata temu pod monachium 200 km/h wg GPS (na liczniku ok.208), pali przy prędkości 90 - ok. 5,5 l, 120 - ok. 7 l, w mieście ok. 8,8 l. syn nie chciał tego auta, chciał golfa, pegeouta itp. teraz, po roku jeżdżenia już ich nie chce.

  • jan.73

    Oceniono 24 razy 20

    Jeździłem taką corollą 6 lat, lepszego auta nie miałem do tej pory. Następnie kupiłem corollę E12 i szybko się pozbyłem. Miałem wersję 3D, 1,6 benzyna w pełnym wyposażeniu, pełna elektryka, klimatyzacja, welur, plastiki w kolorze nadwozia, wyprodukowana w Japonii.

  • plemiel

    Oceniono 14 razy 14

    Guzik prawda, że szybko zużywa się tarcza sprzęgła, ja fabryczną wymieniłem dopiero po 220 tys km.

  • fragles102

    Oceniono 26 razy 14

    stylistyczna wpadka? TOYOTA tej wersji Corolli sprzedała wiecej niz niemcy wszystkich swoich samo-chodów razem wzietych
    debil to pisał czy co hehe

  • fragles102

    Oceniono 16 razy 12

    Wersja G6 to prawdziwa perełka

  • fragles102

    Oceniono 21 razy 11

    na wersji Liftback Corolli
    teraz opieraja sie wszystkie projekty niemieckie typu panamera insignia x6 itd itp hehe

  • futon

    Oceniono 9 razy 7

    mam D4D z 2001, 290.000km, pierwszy tłumik, pierwsze sprzęgło. Jak dotychczas były tylko problemy z klimatyzacją spowodowane najprawdopodobniej tym, że w czasie wymiany paska zębatego przy 200.000 mechanicy uszkodzili jakąś rurkę. Dla mnie najlepszy samochód na świecie. To już moja druga Corolla, pierwszą E10 przejechałem 270.000 i też był pierwszy tłumik i pierwsze sprzęgło, jak sprzedawałem to wszystko było OK, bałem się, że E11 będzie gorsza, ale jest absolutnie nieprawdopodobna. Mercedes może się schować.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX