Mercedes A W169 (2004 - 2012) - opinie Moto.pl

Drugie wydanie Mercedesa A jest dużo bardziej interesujące od strony użytkowej niż pierwsze. Ale też ma swoje wady i sporo kosztuje

Kiedy na rynek weszła pierwsza generacja Klasy A firma Mercedes usilnie przekonywała, że jest to samochód kompaktowy. Argumentem było przestronne wnętrze, porównywalne wielkością właśnie z kompaktami. Ta gra marketingowa niewiele miała wspólnego z rzeczywistością. Jeśli już, to do kompaktów bliżej było Mercedesowi A drugiej generacji, produkowanemu od 2004 r. Samochód był większy od poprzednika o ponad 23 cm i miał więcej przestrzeni we wnętrzu. Mógł pochwalić się sporym bagażnikiem o pojemności 435/1485 l. Postęp nastąpił również w podwoziu. Model W169 prowadzi się lepiej niż pierwsza generacja Klasy A (W168). Ale w dużej części jest to efekt bardzo sztywnego zestrojenia zawieszeń, na czym mocno cierpi komfort jazdy. Generalnie jest to przestronny, funkcjonalny i dobrze wyposażony samochód miejski, który wyróżnia się w swojej klasie pewną ekluzywnością. Ale za blichtr marki trzeba słono zapłacić, dlatego nie ma co marzyć o cenach porównywalnych z typowymi autami segmentu B. Sporo kosztuje również utrzymanie Mercedesa A, zwłaszcza z paliwożernymi silnikami benzynowymi. Niezależnie od rodzaju silnika trzeba się z wysokimi kosztami serwisu.

Mercedes A250 Sport - TestMercedes A250 Sport - Test Mercedes A250 Sport - Test Mercedes A250 Sport - Test

Mercedes A ma specyficzną konstrukcję, z silnikiem wsuwającym się podczas kolizji czołowej pod podłogę przedziału pasażerskiego. Komora silnikowa jest bardzo szczelnie zabudowana, często nawet do prostych czynności trzeba demontować silnik. Zastrzeżenia można mieć do strony jakościowej auta, zwłaszcza we wnętrzu. Co prawda materiały wykończeniowe są dobrej jakości, ale ich spasowanie i trwałość pozostawia wiele do życzenia. Po dłuższych przebiegach widać to najlepiej. Trzeba jednak zaznaczyć, że Mercedesy A z rynku wtórnego nie są tak mocno "przechodzone" jak używane egzemplarze Klasy C czy Klasy E. Te auta jeżdżą na krótszych dystansach, zazwyczaj w miastach, często są użytkowane jako drugie lub nawet trzecie auto w rodzinie. I to jest spora zaleta tego modelu - stosunkowo niskie zużycie podzepołów mechanicznych. Ale nie znaczy to, że ryzyko awarii jest małe. Mercedes A drugiej generacji, chociaż lepiej dopracowany niż poprzednik, musi od czasu do czasu odwiedzić warsztat, narażając właściela na wydatki. Warto być na to przygotowanym.

Historia modelu

2004 - premiera modelu, nadwozie jednobryłowe 3d i 5d, silniki benzynowe 1.5 95 KM (A150), 1.7 115 KM (A170), 2.0 136 KM (A200), turbodiesle 2.0 CDI 82 KM (A160 CDI), 2.0 CDI 109 KM (A 180 CDI), 2.0 CDI 140 KM (A200 CDI)

2005 - nowy silnik 2.0 Turbo 193 KM (A200 T)

2008 - niewielka modernizacja (nowy pas przedni - zderzak, osłona chłodnicy, reflektory), system start-stop przy silnikach benzynowych (A160 i A180), nowe klosze lamp tylnych z białymi fragmentami. Zmiana nazewnictwa - wersję A150 przemianowano na A160, wersję A170 na A180). System start-stop w odmianach A160 i A180.

2012 - premiera Mercedesa A trzeciej generacji (W176)

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2013

Raport awaryjności samochodów ADAC 2012

Raport awaryjności samochodów DEKRA 2013

Mercedes A drugiej generacji objęty był kilkoma serwisowymi akcjami przywoławczymi. Pierwszą ogłoszono już pod koniec 2005 r., ze względu na możliwość pękania ramienia wycieraczki przedniej szyby. Dwie kolejne akcje przeprowadzono jesienią 2008 r. Najpierw zareagowano na możliwość pękania zamka pasa bezpieczeństwa, nieco później na problemy z oprogramowaniem sterownika silnika. Jesienią 2010 r. w wezwanych do autoryzowanych warsztatów egzemplarzach Klasy A likwidowano możliwość wycieku paliwa, w razie potrzeby wymieniając zbiorniki paliwa. Wiosną 2012 r. podczas serwisowej akcji nawrotowej sprawdzano przekładnie bezstopniowe.

Mercedes klasy S | Historia najlepszego auta na świecie

Silniki

Zarówno silniki benzynowe jak i turbodiesle należą do konstrukcji trwałych i mało awaryjnych. W wersjach wysokoprężnych po dłuższych przebiegach rzędu 100-150 tys km trzeba się jednak liczyć z koniecznością wymiany dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła. Podczas zakupu koniecznie trzeba sprawdzić stan wieloklinowego paska napędzającego osprzęt silnika. Jego wymiana jest kosztowna.

Przeniesienie napędu

Mercedes A to samochód stworzony do spokojnej jazdy. Nie przepada za ostrą eksploatacją i reaguje na nią częstymi awariami. Forsowna jazda prowadzi do uszkodzenia skrzyni biegów oraz do szybkiego zużycia półosi napędowych.

Podwozie

Przednie zawieszenie nie wytrzymuje zbyt długo kontaktu z dziurawymi, polskimi drogami. Szybko zużywają się końcówki drążków kierowniczych oraz sworznie i tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy. Elementy wahaczy można jednak wymieniać, co upraszcza naprawy i obniża ich koszty. Czasami odmawia posłuszeństwa elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, ale winę za to może ponosić czujnik skrętu kierownicy.

Mercedes A250 Sport - TestFot. Mercedes Mercedes 190 kończy 30 lat

Instalacja elekryczna

Użytkownicy nie narzekają specjalnie na awarie elektryczne czy kaprysy elektroniki. Ale problemy z działaniem wskaźników na desce rozdzielczej czy sterowników szyb w drzwiach mogą się zdarzać. Powtarzającym się problemem są niedomagania systemu multimedialnego. Często przepalają się również żarówki w reflektorach, co jest denerwujące ze względu na trudny dostęp do żarówek.

Co wybrać ?

Silniki benzynowe nie są polecane ze względu na wysokie zużycie paliwa. Diesle wręcz przeciwnie - spalają mało choć są dynamiczne. Wyjątek stanowi najsłabsza wersja A160 CDI, której osiągi są słabe. W przypadku turbodiesli trzeba się jednak liczyć z koniecznością kosztownych napraw po większych przebiegach.

Ceny

http://www.autotrader.pl/samochody_osobowe/mercedes,a-klasa

Linki

http://www.mercedes-club-polska.pl/

Gaz

Obszerne, wygodne wnętrze, duży bagażnik, bogate wyposażenie, bardzo dobre własności jezdne, spora oferta dynamicznych silników, specyficzna konstrukcja zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa przy zderzeniach czołowych i bocznych (gruba podłoga, wsuwający się pod podłogę silnik), wysoki prestiż marki

Hamulec

Sztywno zestrojone zawieszenia, obniżające komfort jazdy, paliwożerne silniki benzynowe, wysokie koszty serwisowe, wysoka cena

Summa summarum

Mercedes A drugiej generacji to propozycja interesująca dla tych osób, które szukają miejskiego auta z wyższej półki, funkcjonalnego a przy tym dobrze wyposażonego. Zainteresowani Klasą A muszą być jednak przygotowani finansowo nie tylko na zakup, bo auto nie należy do tanich, ale również na jego utrzymanie, bo wizyty w warsztatach sporo kosztują. Taka jest cena za specyficzną konstrukcję, dzięki której można cieszyć się obszernym wnętrzem i wysokim poziomem bezpieczeństwa.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.