Citroen C4 (2004 - 2011) - opinie Moto.pl

Niecodzienny w kształtach kompakt Citroena to samochód, w którym przede wszystkim liczy się oryginalność. A ta nie zawsze idzie w parze z funkcjonalnością
Citroen DS3 Racing - test | Pierwsza jazdaCitroen DS3 Racing - test

Tworząc następcę modelu Xsara inżynierowie Citroena poszli zupełnie nową drogą. Nie dość, że zbudowali samochód zupełnie inny od strony konstrukcyjnej, to jeszcze nadali mu formę daleko odbiegającą od poprzednika. Powiew świeżości był wyjątkowo silny, bowiem wprowadzone na rynek dwie wersje nadwoziowe dodatkowo różniły się między sobą w części tylnej. Pięciodrzwiowy hatchback wygląda stateczniej i bardziej elegancko, odmianę trzydrzwiową, przypominającą coupe, cechuje większa dynamika. Pięciodrzwiowy C4 jest bardziej funkcjonalny i lepiej sprawdzi się w roli auta rodzinnego. Co prawda jego bagażnik jest niewiele większy (3d 314 l, 5d 320 l), ale druga para drzwi bardzo ułatwia dostęp do tylnej kanapy. Niezależnie od wersji w C4 jest mało miejsca nad głowami osób siedzących w drugim rzędzie foteli. Wykończenie wnętrza nie budzi zastrzeżeń. Za to przeładowanie "instrumentami" deski rozdzielczej i specyficzna konstrukcja kierownicy (nieruchoma część cetralna) mogą budzić mieszane uczucia u niektórych osób. Prowadzenie Citroena C4 to spora przyjemność. Auto ma dobrze zestrojone podwozie i precyzyjny układ kierowniczy. Zapewnia przy tym dobry komfort jazdy. W gamie silników jest kilka udanych jednostek napędowych, które nie przysparzają większych problemów. Utrzymanie C4 od strony obsługowej nie jest szczególnie kosztowne, jednak spora liczba drobnych awarii potrafi podwyższyć wydatki eksploatacyjne. Dlatego ten model trzeba wyjątkowo dokładnie sprawdzić przed zakupem.

Historia modelu

2004 - Premiera modelu, nadwozie hatchback 3d i 5d, silniki benzynowe 1.4 (88 KM), 1.6 (109 KM) i 2.0 (136 KM), turbodiesle 1.6 HDI (90 KM), 1.6 HDI (109 KM) i 2.0 HDI (140 KM).

2007 - silnik dwupaliwowy 1.6 Bioflex (109 KM)

2008 - Niewielka modernizacja, silniki benzynowe 1.6 VTi (120 KM), 1.6 THP (140 KM), 1.6 THP (150 KM)
2010 - Premiera drugiej generacji C4

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2013

Kategoria wiekowa

Lokata

Liczba aut w zestawieniu

4-5 lat

113

121

6-7 lat

83

107

 

Raport awaryjności samochodów DEKRA 2013

Przebieg

Ocena

0-50 000 km

Przeciętna

50 000 - 100 000 km

Przeciętna

100 000 - 150 000 km

Przeciętna

Citroen C4 pierwszej generacji ma bogatą historię serwisowych akcji przywoławczych, co świadczy o nie najlepszym dopracowaniu modelu. Pierwsza z nich odbyła się wiosną 2005 r. i dotyczyła niezgodnych ze specyfikacją przewodów paliwowych w turbodieslach 1.6 HDI. Kolejne dwie akcje serwisowe przeprowadzono jesienią 2005 r. Pierwsza z nich objęła auta, w których istniała możliwość przenikania wody do modułu sterującego elektroniką współpracującą z układem hamulcowym. Kolejna dotyczyła wadliwego pedału hamulca, ale objęła tylko wersje z kierownicą po prawej stronie. Na początku 2006 r. wezwano do warsztatów właścicieli tych egzemplarzy C4, w których stwierdzono możliwość wycieku hamulcowego przy tylnej osi, a wiosną tego samego roku sprawdzano w niektórych C4 poprawność działania czołowych poduszek powietrznych. Trzy kolejne serwisowe akcje nawrotowe odbyły się w 2008 r. Najpierw producent zareagował na możliwość wnikania wody do sterownika zarządzającego układami ABS i ESP, nieco później sprawdzano poprawność działania wspomagania układu hamulcowego w wersjach z silnikiem 2.0 HDI. Podczas trzeciej akcji z 2008 r. eliminowano wadliwe zawory w podciśnieniowych systemach wspomagania układu hamulcowego. Jesienią 2009 r. akcja serwisowa miała na celu wyeliminowanie problemów z pompą hamulcową, a pod koniec 2010 r. znowu wzywano niektórych właścicieli C4 dla sprawdzenia układu wspomagania hamulców.

Silniki

Benzynowce montowane w C4 pierwszej generacji są generalnie mniej kłopotliwe i mniej kosztowne w użytkowaniu niż turbodiesle. Ale mają kilka słabych punktów, które co jakiś czas dają o sobie znać. Problemy dotyczą głównie zaworów EGR, elektronicznych przepustnic i zespolonych cewek zapłonowych. W turbodieslach trzeba spodziewać się przede wszsytkim kłopotów z rozpadającymi się kołami pasowymi, a po większych przebiegach także z wtryskiwaczami i turbosprężarkami. Szczególnie w silniku 1.6 HDI turbina nie grzeszy trwałością. Podczas typowo miejskiej ekploatacji szybko zapychają się filtry cząstek stałych, zmuszając właścicieli C4 do odwiedzenia warsztatu.

Podwozie

Szczególnie szybko zużywają się tuleje i łączniki stabilizatora, łatwo wybijają się też tuleje przednich wahaczy. Nietrwałe są górne łożyska kolumn przedniego zawieszenia. Szybko zużywają się przednie tarcze hamulcowe, w przewodach hamulcowych pojawiają się wycieki.

Kosztowne są awarie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego.

Instalacja elektryczna

Niemal każdy element instalacji elektrycznej, w tym również elektronika, może odmówić pośłuszeństwa. Problemy dotyczą najczęściej rozrusznika (głównie w 1.6 HDI), sterownika silnika, czujnika temperatury silnika, czujnika filtra cząstek stałych, czujników położenia wału korbowego i wałka rozrządu, wyświetlaczy elektronicznych, modułu zarządzającego deską rozdzielczą oraz sterownika systemu ESP.

Co wybrać ?

Najlepiej silniki benzynowe starszej generacji, wprowadzone w  2004 r. Spisują się bardzo przyzwoicie, trzeba tylko dobrać odpowiednią jednostkę napędową do swoich preferencji. Rzadko się psują, co stanowi ich wielką zaletę. Nowocześniejsze silniki benzynowe, montowane w C4 od 2008 r. są bardziej zaawansowane technologicznie, a przez to droższe w serwisowaniu. Turbodiesle HDI znane są z bardzo dobrych parametrów eksploatacyjnych, ale w ich przypadku trzeba liczyć się z większą awaryjnością i większymi wydatkami serwisowymi.

Ceny

Zobacz ceny Citroena C4

Linki

Strona forum na temat samochodów marki Citroen

Strona forum miłośników Citroena

Gaz

Dobry komfort jazdy, poprawne prowadzenie, przyjemne wnętrze, duży wybór interesujących silników

Hamulec

Spora awaryjność, przeciętna pojemność bagażnika, mało miejsca nad głowami jadących na tylnej kanapie

Summa summarum

Citroen to typowy przedstawiciel francuskiego przemysłu motoryzacyjnego - interesujący z wyglądu, komfortowy, dający sporo przyjemności z jazdy, ale kłopotliwy ze względu na awaryjność. W tym modelu trzeba się liczyć z różnymi niedomaganiami, przy czym bardzo rzadko doprowadzają one do przerwania podróży. C4, choć jest częstym gościem warsztatów, z reguły dojeżdża jednak do celu.

ZOBACZ TAKŻE :

Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus

Więcej o:
Komentarze (40)
Citroen C4 (2004 - 2011) - opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • c64

    Oceniono 41 razy 15

    Można jeszcze parę rzeczy dorzucić, w MK1 była np. akcja serwisowa wymiany modułu przełączników pod kierownicą. Do tego wszystkiego dochodziło jeszcze rzeczy nie objęte akcjami:
    - pojawiąjąca się po pewnym czasie nieszczelność w układzie recyrkulacji oparów benzyny, co skutkuje zapachem paliwa w kabinie przy hamowaniu
    - opadające podszybie od strony komory silnika
    - złe przygotowanie w fabryce maski aluminiowej do malowania - bąble pod lakierem na krawędziach blachy po 2-3 latach. O tyle skandal, że problem występował nawet po facelifcie w 2008 r. czyli przez 4 lata niczego się nie nauczyli.
    - pękające końcówki sprężyn tylnego zawieszenia po 50-100 tyś. Zostało to potem poprawione, nowe sprężyny miały końcówki zabezpieczone tworzywem sztucznym.
    - zatykający się zawór wyrównywania ciśnienia w baku, robiło się wtedy pociśnienie i bak zapadał się do środka, koszt tej imprezy to nowy bak.
    - przecierające sie kable elektryczne świateł na łączeniu tylnej klapy z karoserią w 3d.
    - masowo psujący się po 2-3 latach seryjnie montowany tempomat, w wyniku awarii przełącznika w kierownicy (koszt nowego modułu w ASO 1000 zł) lub czujników pod pedałami.
    - w wersji benzynowej 1.4 90KM było montowane fabrycznie sprzęgło Sachsa od Puga 206, to sprzęgło było za słabe do masy C4-ki, efekt był taki, że sprzęgło nadawało się do wymiany po 20 tyś km.
    - w silniku 1.6 122 KM oraz THP z początku produkcji rozpadający się rozrząd (choć to sprawka BMW).
    - ten samochód posiada najdroższe wycieraczki przednie na rynku :)

  • skjskj

    Oceniono 20 razy 8

    Jak na taką klasę auta nawet nawet. Ogólnie na ulicach zbyt rzadko spotykany

    ________________________________________________
    www.strefakulturalnejjazdy.pl/2013/08/nie-wychowuj-pirata-drogowego.html

  • Gość: konjoch

    Oceniono 14 razy 10

    Zapomnieliście o wersji VTS 2.0 180KM...

  • Gość: rajder

    Oceniono 38 razy -14

    I wszyscy pasażerowie wiedzą o ile przekroczyliście prędkość, przez tą środkową deskę samochód odpada!

  • Gość: aprox99

    Oceniono 57 razy -27

    i zapomnieliscie podać że to złom,którego nikt nie chce potem kupić

  • Gość: c3picasso

    Oceniono 38 razy -22

    Gdyby nie fakt, że w rodzinie (szeroko pojętej) są 2 citroeny, to może i bym się nabrał na tę markę.
    Rajdówki jeszcze im się udają, ale samochody "dla Kowalskiego" to kompletna porażka....

  • Gość: hugo

    Oceniono 26 razy 18

    jak dlamnie c4 spoko samochodzik latam trochce juz i nic a nic nie sypie sie polecam

  • Gość: rokporrok

    Oceniono 28 razy 16

    Mam od ponad roku 1.6 hdi w wersji 90km. Kupielm go z kilkoma malymi wadami ktorych nie mialem czasu naprawic wiec moje auto ma problem z ogranicznikami drzwi i uszkodzonym czujnikiem temperatury przez co na zimnym torche nie rowno pracuje ale od roku nie pojawily sie zadne inne problemy wiec jak dla mnie bomba. Poprzedni Seat bez przerwy mial z czyms problemy. Jak dla mnie po roku francuskie auto przebija niemiecka technologie o 100 razy pod wzgledem bezawaryjnosci.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX