BMW 7 (1994-2001) E38 - opinie Moto.pl

Mimo upływu lat ?siódemka? wciąż jest ekskluzywną limuzyną, której nie brakuje elegancji i sportowego sznytu

Klasyczną linię "siódemki" z połowy lat dziewięćdziesiątych zaczęto szczególnie cenić dopiero po prezentacji następcy, budzącego kontrowersje kształtami karoserii. E38 to kwintesencja stylu, jaki oferują eleganckie sedany o szerokim i niskim nadwoziu, których dynamiczna linia budzi sportowe skojarzenia. Ale BMW siedem z lat 1994 - 2001 to nie tylko niepowtarzalna uroda, ale również wyrafinowana technika i znakomite walory użytkowe. Przedział pasażerski zapewnia mnóstwo wolnej przestrzeni, świetne wykończenie i bogate wyposażenie sprzyjające wygodnej jeździe. Komfort jazdy stoi na najwyższym poziomie. Obszerny bagażnik o pojemności 500 l sprawia, że nawet przy komplecie pasażerów nie trzeba specjalnie ograniczać się z pakunkami. BMW słynie z dynamicznych silników i "siódemka" nie jest pod tym względem wyjątkiem. Szybka, czy wręcz sportowa jazda to dla E38 przysłowiowa bułka z masłem, bowiem podwozie potrafi sprostać osiągom samochodu. Trzeba się jednak liczyć ze sporymi wydatkami na paliwo, oszczędni powinni sięgnąć po jeden z silników wysokoprężnych. Ze sporymi kosztami trzeba się liczyć również w serwisie. Dla dobra auta lepiej korzystać tylko z renomowanych warsztatów z fachowym personelem. Utrzymanie samochodu nie sprawia większych problemów bo dostęp do części zamiennych i akcesoriów jest bardzo dobry. Prawdziwym wyzwaniem dla portfela są wersje wysokoprężne 725tds i 740d ze względu na dużą awaryjność oraz benzynowy 12-cylindrowiec 5.4, który w serwisie pochłania fortunę.

Historia modelu

30 lat silników Diesla BMW30 lat silników Diesla BMW

1994 - premiera modelu, nadwozie sedan 4d, wersje benzynowe 730i (3.0, 218 KM), 740i (4.4, 286 KM), 750i (5.4, 326 KM)
1995 - wersja benzynowa 728i (2.8, 193 KM)
1996 - wersja benzynowa 735i (3.5, 235 KM), turbodiesel 725tds (2.5, 143 KM)
1998 - niewielka modernizacja (zmiany w pasie przednim, nowy kształt "nerek" na wlocie powietrza), wersja benzynowa 735i (3.5, 238 KM), turbodiesel 730d (2.9, 184 KM)
1999 - turbodiesel 740d (3.9, 245 KM), silnik V8 z systemem zmiennych faz rozrządu VANOS
2000 - turbodiesel 730d (2.9, 193 KM)
2001 - premiera kolejnej generacji BMW 7 (E65)

Awaryjność

Dla BMW 7 E38 ogłoszono dwie serwisowe akcje przywoławcze. Pierwszą przeprowadzono latem 1995, objęła ona egzemplarze wyprodukowane między marcem a czerwcem 1995 r. Kontrolą objęto wówczas elementy zawieszenia przy prawym tylnym kole, stwierdzono bowiem możliwość zamontowania wadliwych odlewów. Przy większych obciążeniach odlewy mogły pękać, destabilizując tor jazdy samochodu. Drugą akcję ogłoszono jesienią 2001 r., wzywając do serwisów właścicieli aut wyprodukowanych między 11.11.2000 a 30.09.2001 r. Sprawdzano elementy elektroniczne sterujące układem chłodzenia, które mogły ulegać przeciążeniom a nawet zniszczeniu. Konsekwencją tych awarii mogło być uszkodzenie wentylatora chłodnicy.

Silniki

Trwałość silników BMW jest wręcz legendarna. Osiągają one kilkusettysięczne przebiegi pozostając wciąż w dobrej kondycji. Dotyczy to jednak układu korbowego i rozrządu, z osprzętem jest trochę inaczej. Ten niestety nie jest tak trwały, czego dowodzą problemy z pompami cieczy chłodzącej, katalizatorami, instalacją elektryczną czy elektroniką. Najpoważniejsze kłopoty sprawia turbodiesel 725 tds, w którym często dochodzi do pęknięć głowicy. Słabym punktem układu paliwowego są korodujące zbiorniki paliwa. Rdza doprowadza nawet do wycieków paliwa.

Przeniesienie napędu

Szczególnej uwagi podczas zakupu wymaga automatyczna skrzynia biegów. Ryzyko jej uszkodzenia jest tym mniejsze, im słabszy silnik jest pod maską. Mocne jednostki napędowe niszczą automaty, a naprawy ich niedomagań są niestety bardzo kosztowne.

Nadwozie

Blachy nadwozia nie wytrzymują próby czasu. Wiele egzemplarzy E38 ma poważne problemy z rdzą, zwłaszcza na dolnych krawędziach drzwi i na pokrywie bagażnika

Podwozie

BMW E38 słynie z niedomagań wspomagania układu kierowniczego. Typowym problemem są przede wszystkim wycieki płynu hydraulicznego. Mało trwałe są amortyzatory

Instalacja elektryczna

Elektryka nie jest mocnym punktem E38. Często kaprysi i zmusza właściciela auta do wizyty w warsztacie. Czasem zawodzą czujniki, czasem przekaźniki, czasem wyświetlacze na desce rozdzielczej.

Co wybrać?

Godne polecenia są przede wszystkim silniki benzynowe 3.0 i 3.5 V8, w których można utrzymać korzystną relację między osiągami a zużyciem paliwa. Komu nie zależy tak bardzo na ekonomii, może sięgnąć po wersję 4.0 lub 4.4, ale są to silniki paliwożerne. Ze względu na ogromne koszty utrzymania lepiej unikać 12-cylindrowego benzynowca 5.4, a z uwagi na awaryjność lepiej omijać z daleka turbodiesle 725tds i 740d. Jeśli ktoś koniecznie chce mieć pod maską silnik wysokoprężny to powinien zdecydować się na wersję 730d.

VIN

Numer identyfikacyjny VIN wybito w przedziale silnika, na prawym kielichu kolumny przedniego zawieszenia. Numer VIN można również odczytać na górnym panelu deski rozdzielczej, po stronie lewej, przez lewy dolny narożnik przedniej szyby.

Dekoder numerów VIN dla samochodów BMW znajdziesz tutaj.

Ceny

BMW 725 - ogłoszenia motoryzacyjne
BMW 728
BMW 730
BMW 735
BMW 740
BMW 750

Linki

BMW 7 Klub Polska

BMW Klub Polska

BMW Klub Łódź

BMW Powerclub

Gaz

Trwałe silniki, znakomite własności jezdne, przestronne wnętrze, bogate wyposażenie, wysoki komfort jazdy, łatwy dostęp do części zamiennych i akcesoriów, przystępne ceny

Hamulec

Słabe zabezpieczenie przed korozją, nieudane silniki wysokoprężne, drogie elementy samopoziomującego zawieszenia

Summa summarum

BMW E38 nie podlega już typowej klasyfikacji dla aut używanych, bowiem traktowany jest raczej jako okaz kolekcjonerski. Kupowanie takiego samochodu z myślą o codziennych dojazdach do pracy nie jest najlepszym pomysłem. To propozycja dla ludzi ceniących prestiż i elegancję, potrzebujących auta do sporadycznych wyjazdów. Taki rodzaj eksploatacji gwarantuje zachowania auta w dobrej kondycji na długie lata i nie narazi właściciela na poważne wydatki.

Więcej o:
Komentarze (38)
BMW 7 (1994-2001) E38 - opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • liczbynieklamia

    Oceniono 86 razy 38

    Usłyszałem kiedyś takie mądre zdanie - jeśli nie stać cię na nowe auto klasy wyższej, to nie stać cię na żadne auto klasy wyższej. Koszty serwisu takiego auta są horrendalne, części eksploatacyjne i zamienne są bardzo drogie, nawet w porównaniu do serii 5, a w tak wiekowym aucie ciągłe wymiany czegoś są nieuniknione. Poza tym jeśli samochód ma w jednym fotelu więcej silniczków elektrycznych niż przeciętny samochód w ogóle, to po prostu musi psuć się często. I nawet jeśli wciąż jeździ całkiem normalnie, to błyskawicznie degraduje się z poziomu auta luksusowego do poziomu jeżdżącego złomu.

  • piterek91

    Oceniono 17 razy 7

    Ja marzę o 635csi lub MB 560sec.
    Tak na prawdę jest mnóstwo klasyków, które są niesamowicie fajne tylko jest jeden problem, otóż na polskich drogach to są same zakatowane auta, a znalezienie dobrego egzemplarza graniczy z cudem, już nie mówię o poświęceniu niezliczonej ilości czasu na "wypicowanie" go. A na to trzeba dużych niestety dużych pieniędzy.

  • Gość: bmw fan

    Oceniono 4 razy 4

    Ale ja dojezdzam E38 wlasnie codziennie do pracy :) sprawuje sie znakomicie w codziennej eksploatacji.

  • americanmoto

    Oceniono 7 razy 3

    Ciekawe skąd wy czerpiecie takie info. o 2,5TDS, znam gościa co jeździ Oplem Omegą z tym silnikiem i ma już 600.000km na liczniku i samochód nigdy nie stanął mu na "środku drogi" wszystko zależy od użytkowania, jak ktoś "katuje" samochód to zajeździ najbardziej żywotny.

  • Gość: Cocojumbo

    Oceniono 2 razy 2

    E38 to kultowe auto, swietna linia, na drodze robi mega wrazenie. Plus tego modelu to to, ze ma wszystko to co powinna miec wypasiona limuzyna, ale bez calej listy glupowatych rozwiazan, ktore maja nowe BMW (co ma na celu lupac ludzi na serwis), czyli: tony elektorniki, szyny CAN, amory po kilka tys. za sztuke, koniecznosc kodowania aku przy kazdej zmianie itp. Mowie o przekombinowanych generacjach E65, E60 wzwyz. Tutaj nie ma tych problemow. Auto jest przemyslane w kazdym calu i pewne. Mozna powiedziec wzor samochodu i trwalosci na dziesiatki tys. kilimometrow.

  • Gość: Salwator

    Oceniono 2 razy 2

    To auto to już klasyk, najlepsze lata BMW i jedne z najbardziej udanych i dopracowanych aut w historii marki, jak i całej motoryzacji. Nowsze serie (e65, f01) nie miały już tej jakości wykonania i niezawodności. Wsiadasz do e38 robisz trasę 600km i wysiadasz bardziej wypoczęty i zrelaksowany niż przed jazda. Tego trzeba samemu spróbować. Polecam! Prawdziwa rekomendacja. Teraz zakup tego auta to arcyokazja bo takich silidnych aut juz nikt nie robi.

  • Gość: Cmok

    Oceniono 4 razy 2

    W warunkach polskich taki 18-20 latek miał już licznik skręcony conajmniej dwukrotnie. W ciągu tych kilkunastu lat - conajmniej jedna kolizja.
    ...>'Szczególnej uwagi podczas zakupu wymaga automatyczna skrzynia biegów. Ryzyko jej uszkodzenia jest tym mniejsze, im słabszy silnik jest pod maską'...
    Dobre sobie, a niby jak kupujący ma wykonać tę 'szczególną uwagę' ? Zaziorać do środka na stan tarcz i hydrauliki i zaworów wewnątrz?
    Automatyczna skrzynia wymaga wymiany oleju/płynu (na właściwy!) co kilkadziesiąt tys. km. oraz filtra. Praktyka pokazuje, że właściciele pojazdów rzadko kiedy to robią. Ostatni z biorących udział w tej zabawie płaci za poprzednich.
    To samo dyferencjał i olej w nim.
    Taki 20 latek to jest po prostu spore ryzyko jeśli się nie zna pochodzenia i historii pojadu.

  • Gość: kopter

    Oceniono 1 raz 1

    Jak cena paliwa tak szybko poszła w górę to możliwe że tak samo szybko spadnie.

  • Gość: Bart

    Oceniono 3 razy 1

    Piękne BMW. Podobało mi się E38 i BMW 850. Teraz dla mnie te beemki są takie nijakie. Fakt dres do nowych Beemek nie pasuje :-)
    Miałem okazję takim pojeździć z silnikiem 3,5 V8. Bardzo fajnie się jeździło. Nie do końca się zgadzam, że ten silnik mało palił jak na tą pojemność. Fakt naprawy VANOS-a są drogie :-(

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX