Skoda Octavia II (2004 - 2013) | opinie Moto.pl

{01.03. 2014 r.] Octavia drugiej generacji, hit nie tylko polskich ale i europejskich salonów, jest teraz autem bardzo poszukiwanym na rynku wtórnym
Crossover i SUV od SkodyCrossover i SUV od Skody

Powtórzenie rynkowego sukcesu poprzedniczki nie sprawiło Octavii II żadnych problemów. Przede wszystkim dlatego, że wciąż był to duży samochód za nieduże pieniądze, który przekonywał nabywców walorami użytkowymi, solidnym nadwoziem, budzącym poczucie bezpieczeństwa, i technologią Volkswagena, kojarzoną z nowoczesnością i trwałością.

Duże gabaryty to główny klucz do sukcesu Octavii II, mierzącej aż 4,57 m. W cenie auta segmentu B nabywca otrzymywał samochód co prawda klasyfikowany zazwyczaj jako kompakt, ale bliższy rozmiarami klasie średniej. Octavię drugiej generacji zbudowano na płycie podłogowej Golfa V, ale wyraźnie wydłużono w tylnej części. W stosunku do Octavii I długość wzrosła o 7 cm, a rozstaw osi o ponad 6 cm. Zyskano w ten sposób więcej przestrzeni za przednimi fotelami i wygospodarowano ogromną przestrzeń bagażową (hatchback 560 l, kombi 580 l). Przestronny kufer to kolejny mocny punkt modelu.

Wśród nowocześniejszych niż u poprzedniczki rozwiązań technicznych znalazło się elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego Servotronic, działające progresywnie (zmniejszanie siły wspomagania wraz ze wzrostem prędkości) i automatycznie wspomagające utrzymanie kierunku podczas jazdy na wprost. W tylnym zawieszeniu zrezygnowano z belki skrętnej na korzyść układu wielowahaczowego. Istotną nowością były wersje ze zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG.

Używaną Octavię II można kupić już za 30 tys. złotych

Chociaż wyglądu Octavii II nie zmieniano w istotny sposób, pozostając przy bardzo zachowawczej, wręcz klasycznej stylizacji, to jednak zastosowano lepsze materiały wykończeniowe i poprawiono jakość wykonania. Estetyka nadwozia stała się nieco ciekawsza po modernizacji w 2008 r. Ważnym atutem Octavii II są niewygórowane koszty utrzymania. To efekt konstrukcyjnego powiązania z Volkswagenem Golfem i łatwą dostępnością tych samych części zamiennych. W przypadku niektórych wersji silnikowych trzeba się liczyć z większymi nakładami na serwis ze względu na drogie naprawy. Dlatego przy wyborze jednostki napędowej lepiej skorzystać z porad fachowców.


A może lepiej kupić nową?
Test Skody Octavii Combi

Historia modelu

2004 - premiera modelu, nadwozie hatchback 5d, silniki benzynowe 1.4 (75), 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (116 KM), 2.0 FSI (150 KM), turbodiesle 1.9 TDI (105 KM), 2.0 TDI (140 KM)
2005 - wersja kombi, wersja RS z silnikiem 2.0 TFSI (200 KM) i napędem 4x4
2006 - silnik benzynowy 1.4 (80 KM), sportowa wersja RS z turbodieslem 2.0 TDI (170 KM)
2007 - silniki benzynowe 1.8 TSI (160 KM) i 1.8 TFSI (160 KM), rekreacyjna wersja Scout
2008 - niewielka modernizacja nadwozia (nowy pas przedni, niewielkie modyfikacje wnętrza), silnik benzynowy 1.4 TSI (122 KM), turbodiesel 2.0 TDI CR (170 KM)
2009 - silniki benzynowe 2.0 TSI (200 KM) i 2.0 TFSI (200 KM), turbodiesel 1.6 TDI CR (105 KM)
2010 - silnik benzynowy 1.2 TSI (105 KM), turbodiesel 1.6 TDI (105 KM)
2011 - silnik benzynowy 1.8 TSI (152 KM), turbodiesel 2.0 TDI (110 KM)
2013 - premiera Octavii trzeciej generacji

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2013

Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu
2-3 lata      63 132
4-5 lat  45  121
6-7 lat 41 107



Raport awaryjności samochodów ADAC 2012

Rocznik  Ocena
2007 Dobra
2008 Dobra
2009 Bardzo dobra
2010 Dobra
2011 Dobra
2012 Dobra


Raport awaryjności samochodów DEKRA 2013

Przebieg Ocena
0-50 000 km  Przeciętna
50 000 - 100 000 km Przeciętna
100 000 - 150 000 km  Przeciętna


Rynkowej karierze Octavii II towarzyszyło kilka serwisowych akcji przywoławczych, które miały na celu eliminowanie fabrycznych wad samochodu. Pierwsza akcja została ogłoszona na początku 2005 r. ze względu na możliwość pękania śrub i powstawania wycieków z pompy paliwa w silnikach wysokoprężnych. Wiosną 2006 r. odbyła się kolejna akcja nawrotowa, podczas której sprawdzano dwumasowe koła zamachowe w turbodieslach. Właścicieli niektórych egzemplarzy Octavii II wezwano ponownie do autoryzowanych serwisów pod koniec 2009 r. w celu sprawdzenia w ich samochodach sprzęgła. Pod koniec 2011 r. serwisową akcją nawrotową objęto wersje z silnikami 2.0 TDI CR, w których ze względu na wady materiałowe mogło dojść do pękania przewodów paliwowych i groźnych dla bezpieczeństwa wycieków paliwa.

Skoda Yeti po liftingu | CenySkoda Yeti po liftingu | Ceny

Nadwozie

Powszechnie znanymi problemami Octavii II są nieszczelności szyb w tylnych drzwiach oraz zbyt delikatny lakier, bardzo podatny na uszkodzenia. Zabezpieczenie przed korozją jest jednak bardzo dobre. Widoczne ślady rdzy to zazwyczaj efekt niefachowych napraw powypadkowych.

Silniki

W początkowej fazie produkcji pojawiał się problem zamarzania kanałów w układzie odpowietrzania silnika w jednostkach 1.4. W silnikach benzynowych TFSI i TSI, by nie dopuścić do tworzenia się osadów na zaworach trzeba utrzymywać w czystości układ odpowietrzania silnika. Regularne czyszczenie jest w tym przypadku niezbędne. W silniku 1.4 TSI dochodzi niekiedy do uszkodzenia napinacza łańcucha rozrządu. Luźny łańcuch zaczyna brzęczeć i terkotać, na co trzeba zareagować natychmiastową wizytą w warsztacie by nie doprowadzić do przestawienia faz rozrządu i zniszczenia silnika. Czasami w 1.4 TSI psują się też wtryskiwacze.

W turbodieslach 1.9 TDI trzeba się liczyć z niedomaganiami przepływomierza powietrza, a przy zbyt spokojnej jeździe również z zatarciem kierownicy turbosprężarki. Dynamiczna jazda zapobiega zatarciu, bowiem kierownica cały czas pracuje i regularnie zmienia swoje położenie. Po dłuższych przebiegach rzędu 150-200 tys km turbosprężarka wymaga zazwyczaj wymiany lub regeneracji. Silnik 1.9 TDI wymaga stałego dozoru paska zębatego w napędzie rozrządu. Lepiej go wymieniać wcześniej, niż przewiduje instrukcja obsługi.

W turbodieslu 2.0 produkowanym do 2007 r. dochodzi do poważniejszych awarii, kończącymi się skomplikowanymi i kosztownymi naprawami. Przede wszystkim bardzo często zniszczeniu ulega napęd pompy oleju. Zdarzają się także pęknięcia głowicy. Po 2007 r. konstrukcję silnika 2.0 TDI poprawiono. Poza tym w turbodieslach nagminnie psują się dwumasowe koła zamachowe, a po dłuższych przebiegach odmawiają posłuszeństwa wtryskiwacze.

Przeniesienie napędu

Osobom ceniącym niskie koszty eksploatacji polecamy zwykłą, manualną skrzynię biegów. Przekładnia zautomatyzowana DSG potrafi mocno obciążyć portfel ze względu na konieczność napraw od czasu do czasu elektroniki sterującej oraz kosztowną wymianę oleju po 100 000 km.

Podwozie

W Octavii II nie notuje się większych problemów z awaryjnością i trwałością podwozia. Naprawy konieczne ze względu na zużycie elementów nie są proste i niedrogie. Części zamienne są tanie i łatwo dostępne. Trzeba się jednak liczyć z wyższymi niż w przypadku Octavii pierwszej generacji kosztami serwisowania tylnego zawieszenia. Wielowahaczowa konstrukcja wymaga po prostu regularnego sprawdzania i ustawiania zbieżności. Trzeba też liczyć się z szybkim zużyciem łożysk w piastach kół.

Instalacja elektryczna

Codziennym zjawiskiem w Octavii II jest przepalanie się żarówek zarówno w przednim jak i tylnym oświetleniu. Na dodatek wymiana żarówek w przednich reflektorach jest kłopotliwa i może skutkować pękaniem elementów mocujących. Poza tym lubią kaprysić radioodtwarzacz, centralny zamek, sterowniki szyb w drzwiach. Często psuje się włącznik świateł "stop". Niektóre awarie to efekt skorodowanych połączeń elektrycznych.

Co wybrać ?

Pod względem silnikowym, im prościej - tym lepiej. Najbardziej godne polecenia jednostki napędowe to benzynowiec 1.6 (102 KM) i turbodiesel 1.9 TDI (105 KM). Obie propozycje są oszczędne, trwałe i mało awaryjne. Dodatkową zaletę silnika 1.6 stanowi dobra współpraca z autogazem (LPG). Benzynowe silniki serii TFSI oraz TSI są wrażliwe na jakość paliwa, skomplikowane technologicznie (obsługa tylko w odpowiednio wyposażonych warsztatach) i drogie w serwisowaniu. Kosztowne w utrzymaniu są również mocne turbodiesle. Szczególnie złą sławą cieszy się silnik 2.0 TDI (140 KM) ze względu na poważne awarie. Został poprawiony dopiero w 2007 r. W przypadku Octavii II trzeba pamiętać o jednym istotnym fakcie. Na rynku jest bardzo dużo poflotowych egzemplarzy używanych, charakteryzujących się dużymi przebiegami (nawet ponad 200 000 km). Po zakupie mogą one wymagać kosztownych napraw. Warto zatem sprawdzać historię każdego oglądanego auta. Z kolei w przypadku Octavii II od prywatnych osób problemem są liczne egzemplarze powypadkowe.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, na prawej kopule kolumny przedniego zawieszenia. Znaki identyfikacyjne umieszczono również na górnym panelu deski rozdzielczej po stronie lewej. Można je odczytać w lewym dolnym narożniku przedniej szyby

Dekoder numerów VIN dla samochodów marki Skoda

Ceny

Skoda Octavia - ogłoszenia

Linki

http://forum.octaviaclub.pl/index.php
Strona Octavia Club Polska

http://forum.skodaclub.pl/
Strona Skoda Club

Gaz

Nowoczesna konstrukcja, bardzo dobre własności jezdne, duży wybór silników, przestronne wnętrze, przepastny bagażnik, wysoka jakość wykonania

Hamulec

Wysokie koszty utrzymania wersji z mocnymi silnikami, duża liczba egzemplarzy powypadkowych i poflotowych z dużymi przebiegami

Summa summarum

Octavia II to w zasadzie samochód klasy średniej, tak przynajmniej klasyfikuje się ją w Europie, dlatego znakomicie sprawdza się w roli auta rodzinnego. Może wygodnie wozić pięć osób, nawet ze sporym bagażem. Miejsca nie brakuje ani dla pasażerów ani dla pakunków. A to wszystko w cenie podobnej do typowo kompaktowego Volkswagena Golfa V, na którym bazuje, a którego zdecydowanie przewyższa funkcjonalnością i walorami użytkowymi.

ZOBACZ TAKŻE :

Skoda Superb 2.0 TSI Laurin & Klement | Test

Skoda Superb 2.0 TSI Laurin & Klement | Test

Więcej o:
Komentarze (22)
Skoda Octavia II (2004 - 2013) | opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: pqe

    Oceniono 3 razy 1

    zydzi znowy zrobili nam podwyzke cen benzyny

  • Mros85

    Oceniono 21 razy 1

    Proste wozidełko do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Zero emocji.
    Pakowny, w miarę wygodny, ale głośny. Jak dla mnie trochę za miękkie zawieszenie.
    Jeździłem 1,9tdi przed liftem, a po lifcie: 1,9tdi, 1,6tdi, 2,0tdi (110km) i 2,0tdi (140km).

    Zgadzam się, że przy zakupie używki trzeba uważać na poflotowe.
    Prywatnie wziąłbym 1,6benz.

  • ams2006

    0

    Miałem Skodilaca Octavię II 1,4 TSI z 2009. Jak kupowałem w salonie Skody (po liesingu 1 właściciela) słyszałem,że to najlepszy wybór silnikowy (oprócz diesla).Jak usiłowałem 5 lat później sprzedać to się okazało,że to najgorszy wybór jeżeli chodzi o silnik. Przez 4 miesiące nie miałem żadnego telefonu. W końcu oddałem do AAAAuto w rozliczeniu za inny samochód. Przejechałem Skodą prawie 200 tyś. NIC SIĘ NIE DZIAŁO! Lałem paliwo i wymieniałem co 15 tyś. olej i filtry. 0 problemów z silnikiem. 0 brania oleju. Niskie spalanie. Przy 95 tyś był tylko . wymieniony rozrząd. Przy 160 wymieniono sprzęgło.Auto ani razu nie zawiodło a zjechałem pół europy. Jednak opinia o tym konkretnym modelu wywarła piętno na auto. Szkoda. Bo przecież dotyczy to całej grupy VW - gdzie montowano te silniki. Może trafiłem na idealny egzemplarz - ale złego słowa o Octavce nie powiem i kupiłem nową w 2018 z tym samym tylko mocniejszym silnikiem 1,4 TSI 140KM i jest jeszcze bardziej ekonomiczna!

  • Gość: korolino

    0

    Sporo jest faktycznie poflotowych egzemplarzy i ja też taki mam ;-) Z EFL. Przebieg wyjściowy 250.000, ale auto nieawaryjne i jestem zadowolony. Mam turbodiesla. Oszczędny!

  • Gość: play

    0

    Od paru dni czytam sobie recenzje na różnych portalach… na wszystkich znajdują się odniesienia tylko do dwóch pierwszych odcinków w reżyserii p. Agnieszki Holland. A co z resztą? Nie można oceniać całego serialu, który był reżyserowany przez aż 4 twórców na podstawie jednej osoby. Proszę tak więcej nie robić. Należy obejrzeć całość i dopiero wtedy wydać osąd, wtedy powstanie rzetelna recenzja, A więc poczekajmy do 30 listopada i przekonajmy się sami.

  • Gość: Mirena

    0

    przeciez to, ze paliwo jest droższe to nie jest wina oplaty emisyjnej, bo te akurat placa wielkie korporacje paliwowe tylko żydów co namowili trumpa do ataku na Iran

  • Gość: Tryp

    0

    Ceny paliw zależą od notowań ropy naftowej. dlatego teraz paliwo poszlo w gore. Arabowie skacza trumpowi

  • Gość: Krzysiek

    0

    ludzie. ogarnijcie sie. wszytkie ceny paliw poszly w gore bo sytuacja w zatoce perskiej czy wyjscie usa z porozumienia nuklearnego z iranem sa wina Donalda Trumpa i stojacych z nim zydow

  • Gość: JubelFan

    0

    ceny paliwa sa zalezne od kursu dolara amerykańskiego do złotówki czy relacji popyt-podaż. no i w ten sposob mamy w tej chwili coraz drozsze paliwo.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX