Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Nissan Primera (2001 - 2007) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
26.04.2013 14:44
A A A Drukuj
Nissan Primera III

Nissan Primera III (Fot. Nissan)

Trzecia i zarazem ostatnia generacja Primery to samochód bliższy autom francuskim niż japońskim - ładnie wygląda ale potrafi być kapryśny

Dwie generacje Nissana Primery kojarzyły się nieodłącznie z estetyczną nudą, ale potrafiły zjednać sobie wielu zwolenników wzorową wręcz niezawodnością. Gdy japoński Nissan w 1999 r. rozpoczął współpracę z francuskim Renault, jego samochody zaczęły zmieniać swój wygląd, wyraźnie zyskując na atrakcyjności. Jednym z efektów tych przemian była Primera trzeciej generacji, wprowadzona na rynek w 2002 r.


Nowy Nissan Qashqai już w tym roku

Model zupełnie zerwał ze stylistyką swoich poprzedników i wręcz szokował futurystyczną linią. Równie interesujące co nadwozie było wnętrze. Od strony konstrukcyjnej samochód stał się mieszanką francuskich i japońskich rozwiązań, co nie przyczyniło się niestety ani do podwyższenia, ani nawet do utrzymania dotychczasowego poziomu niezawodności. Pod względem użytkowym Primera trzeciej generacji nie jest tak interesująca jak z wyglądu. Ma co prawda trzy wersje nadwozia z przestronnymi wnętrzami, ale nie zachwyca pojemnością bagażników (sedan 4d 450 l, hatchback 5d 460 l, kombi 5d 465 l) i sposobem obsługi podstawowych systemów w przedziale pasażerskim. Zintegrowanie sterowania radiem, przewietrzaniem wnętrza i klimatyzacją w jednym pokrętle jest trudne do opanowania i mało intuicyjne. Centralna lokalizacja wskaźników na desce rozdzielczej też nie każdemu się spodoba. W sumie Primera III to auto dość kontrowersyjne, co trzeba mieć na uwadze decydując się na zakup tego modelu.

O koszty obsługi warsztatowej nie trzeba się specjalnie martwić, podobnie jak o dostępność części zamiennych. Ale skromna oferta zamienników i liczne niedomagania, z których słynie Primera III, mogą narazić portfel właściciela na spore wydatki.

Historia modelu

2001 - światowa premiera modelu
2002 - europejska premiera modelu, wersje nadwoziowe sedan 4d, hatchback 5d i kombi 5d, silniki benzynowe 1.6 (109 KM), 1.8 (116 KM) i 2.0 (140 KM), turbodiesel 2.2 Di (126 KM)
2003 - turbodiesle 1.9 dCi (120 KM) i 2.2 dCi (139 KM)
2004 - niewielka modernizacja wnętrza (nowy zestaw wskaźników, zmienione detale wykończeniowe i materiały, kolorowy obraz z kamery cofania)
2007 - zakończenie produkcji

Awaryjność

Przebieg

Ocena

0-50 000 km

Bardzo zła

50 000 - 100 000 km

Bardzo zła

100 000 - 150 000 km

Bardzo zła

Dla Nissana Primery trzeciej generacji ogłoszono jedną serwisową akcję przywoławczą pod koniec 2003 r. Dotyczyła ona wadliwych czujników, które mogły powodować przerwy w pracy silnika.

Silniki


Używany Nissan Qashqai - opinie Moto.pl

W benzynowym silniku 1.6 trzeba liczyć się z rozciąganiem i hałasowaniem łańcucha rozrządu. Z kolei benzynowiec 1.8 wykazuje wzmożony apetyt na olej silnikowy i ma awaryjny układ zapłonowy. Turbodiesle serii dCi są bardzo wrażliwe na jakość oleju napędowego, miewają problemy ze świecami żarowymi, układem wtryskowym i turbosprężarkami. Szczególnie problematyczny jest 1.9 dCi, w którym turbina potrafi odmówić posłuszeństwa już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów i w którym może dojść do awarii łożysk wału korbowego (obracanie się panewek).

Przeniesienie napędu

Manualne skrzynia biegów raczej nie sprawiają kłopotów. Bezstopniowe przekładnie CVT lepiej omijać z daleka. Są awaryjne i praktycznie nienaprawialne.

Podwozie

Wielowahaczowe zawieszenia Primery III zapewniają bardzo dobre prowadzenie i wysoki komfort jazdy, ale są skomplikowane konstrukcyjnie i mało trwałe. Szybko wybijają się łączniki tylnego stabilizatora a także sworznie i tuleje przednich wahaczy. Tuleje wypełnione olejem trzeba wymieniać w komplecie z wahaczami, a to niestety sporo kosztuje. Wycieki z przekładni kierowniczej to z kolei sygnał do wymiany lub regeneracji tego elementu.

Instalacja elektryczna

Elektryczne i elektroniczne kaprysy są w Primerze III na porządku dziennym. Kontrolki na desce rozdzielczej zapalają się lub gasną w sposób nieprzewidywalny, często szwankuje też centralny zamek albo przestają działać tylne lampy. Obraz z kamery cofania może pojawić się na monitorze w najmniej oczekiwanym momencie, za to zestaw wirtualnych wskaźników (w wersji po modernizacji) może równie niespodziewanie zniknąć.

Co wybrać?

W przypadku Primery III zdecydowanie najlepszym wyborem jest benzynowa wersja 2.0 albo turbodiesel 2.2 Di. Ze względu na kłopoty eksploatacyjne lepiej zrezygnować z silników benzynowych 1.6 oraz 1.8, a ze względu na awaryjność nie warto interesować się turbodieslami serii dCi.

VIN

Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego pod prawym przednim fotelem.

Dekoder numeru VIN

Ceny

Autotrader.pl

Linki

Strona Nissan Klub

ZOBACZ TAKŻE

Komentarze (4)
Zaloguj się
  • Gość: fragles102

    Oceniono 7 razy 3

    gdyby to pisał normalny znajacy sie na motoryzacji dziennikarz (,a nie czytający głupoty na forach i wyPOwiedzie nie pewnego POchodzeina i intencji) to by zgadzało sie z rzeczywistościa . a tak to pierdoły z dupy wzietę hehe

  • Gość: Marek

    Oceniono 3 razy 1

    Niech tego typu artykuły piszą "dziennikarze" mający pojęcie o motoryzacji i eksploatacji danego modelu auta. Pewnie autor porusza się tylko wieśwagenami lub uwielbianym w artykułach czeskim produktem motoryzacji nie mając rzeczywistego pojęcie o nissanie. Jeżdzę autem z silnikiem 1.9 dci i z silnikiem tym nic się nie dzieje. Jeśli ktoś traktuje diesla jak rajdówkę z lewego pasa, leje tescopaliwo, oszczędza na eksploatacji to w ten sposób można zarżnąć każdy silnik. Auto jest komfortowe, dynamiczne i ma w sobie to coś czego brakuje zachwalanym tutaj niemieckim produktom. Mój nissan ma 170 tys. przebiegu i nigdy nie skończył na lawecie, wielokrotnie widząc na lawetach wieśwageny itp. Szkoda, że tego typu dziennikarze są zatrudniani w redakcjach motoryzacyjnych. Tego co piszą nie da się czytać. Stek bzdur.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

2010, 38 900 PLN
2005, 27 900 PLN
2010, 29 900 PLN
2010, 29 900 PLN
2008, 26 900 PLN
2013, 104 800 PLN
2013, 67 100 PLN
2006, 179 737 PLN
2012, 56 900 PLN
2013, 94 900 PLN
2007, 26 000 PLN
2013, 71 290 PLN

Która hybryda jest najlepsza?

  • 40%

    LaFerrari (501)

  • 32%

    McLaren P1 (403)

  • 28%

    Porsche 918 (347)

Liczba oddanych głosów: 1251