Skoda Fabia II (2007-2013) - opinie Moto.pl

Skoda Fabia, niemiecka technologia w czeskim opakowaniu, święci prawdziwe triumfy. Równie mocno ceniona jest również na rynku wtórnym

Ani się obejrzeliśmy, a druga generacja miejskiego modelu Skody wkroczyła w szósty rok sprzedaży. To wystarczająco długi czas, by nasycić rynek aut używanych ku uciesze wszystkich tych, którzy z różnych powodów nie kupili nowej Fabii w salonie. Powodzenie tego modelu trudno wytłumaczyć jednym konkretnym powodem, w grę wchodzi raczej kilka różnych czynników połączonych w jedną całość.

Fabryczni tunerzy - Skoda RS

Niezwykle istotny jest fakt, że Skoda należąca do koncernu Volkswagena bazuje na bardzo cenionej u nas, niemieckiej technologii. Fabia nie jest może wyrafinowana od strony technicznej, ale korzysta z najlepszych wzorców (dobre materiały, spawanie laserowe, klejenie blach). W ślad za technologią idzie wysoka jakość wykonania, widoczna zarówno w nadwoziu jak i w przedziale pasażerskim. Wnętrze nie rozpieszcza przestronnością, zwłaszcza za pierwszym rzędem foteli, ale pojemność bagażnika nie budzi zastrzeżeń (hatchback 300/1163 l, kombi 480/1460 l). Wersja kombi z powodzeniem może spełniać rolę samochodu rodzinnego, jest bowiem prawie 25 cm dłuższa od hatchbacka.

Fabia drugiej generacji poprawnie się prowadzi, ma dobrze wyciszone podwozie i dysponuje bogatą gamą silników. Mocną stronę Fabii II stanowi również możliwość kupowania wersji bardzo tanich, dostosowanych do najcieńszych portfeli, oraz wersji drogich, świetnie wyposażonych, mogących zaspokoić gusta bardzo wymagających nabywców.

W stosunku do modelu pierwszej generacji wiele rozwiązań konstrukcyjnych uproszczono, co trzeba uznać za ukłon w stronę zmniejszenia kosztów obsługi. Jednak nie spodziewajmy się, że utrzymanie Fabii II będzie tańsze niż jej poprzedniczki. Problem stanowią bardziej zaawansowane silniki, które wymagają innej diagnostyki, lepiej wyposażonych warsztatów i bardziej fachowych mechaników. Tani, podrzędny serwis nie zagwarantuje utrzymania auta w dobrej kondycji bez poważnych awarii.

Skoda Fabia RS na Passo dello Stelvio

Historia modelu

2007 - premiera modelu, wersja hatchback 5d, silniki benzynowe 1.2 (60 lub 70 KM), 1.4 (86 KM) i 1.6 (105 KM), turbodiesle 1.4 TDI PD (70 KM lub 80 KM) oraz 1.9 TDI PD (105 KM) 2008 - wersja kombi 2010 - silnik benzynowy 1.2 TSI (86 lub 105 KM), turbodiesle 1.2 TDI (75 KM) oraz 1.6 TDI (75, 90 lub 105 KM), sportowa wersja RS z silnikiem 1.4 TSI (180 KM), rekreacyjna wersja Scout, niewielka modernizacja nadwozia (zmiana stylizacji przedniego pasa)

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2013

Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu 2-3 lata 61 132 4-5 lat 58 121

Raport awaryjności samochodów ADAC 2012

Klasa/lokata/Liczba aut w zestawieniu Auta małe/17/23

2007 Dobra 2008 Dobra 2009 Bardzo dobra 2010 Dobra 2011 Dobra 2012 Dobra

Raport awaryjności samochodów DEKRA 2013

Przebieg Ocena 0-50 000 km Dobra 50 000 - 100 000 km Dobra 100 000 - 150 000 km Bardzo dobra

Fabia drugiej generacji weszła na rynek jako samochód dobrze dopracowany od strony technicznej. Jedyna serwisowa akcja przywoławcza odbyła się na samym początku kariery tego modelu, latem 2007 r., i miała na celu sprawdzenie systemu aktywacji kurtyn powietrznych.

Ulubione auta używane Polaków

Nadwozie

Fabia II jest bardzo dobrze zabezpieczona przed korozją. Każdy wykwit rdzy w praktyce zdradza od razu niefachową naprawę powypadkową.

Podwozie

Elementy zawieszeń bez większych problemów wytrzymują przebiegi rzędu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Naprawy są jednak proste i tanie. Najszybciej zużywają się łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy i łożyska kolumn przedniego zawieszenia. Nietrwałe są łożyska w piastach kół. Gdy zaczynają hałasować trzeba pomyśleć o ich wymianie. Szczególnie źle znoszą długie, wielotygodniowe postoje. Długich przestojów nie lubi również hamulec pomocniczy. Linka zaciera się i mechanizm przestaje działać.

Instalacja elektryczna

Fabia II nie jest naszpikowana elektroniką, co może tylko cieszyć potencjalnych użytkowników. Kaprysy komponentów elektronicznych praktycznie nie występują. Zdarzają się za to awarie podzespołów elektrycznych. Najczęściej szwankują cewki zapłonowe w silnikach 1.2, dmuchawy w układzie przewietrzania wnętrza oraz żarówki podświetlające zestaw wskaźników na desce rozdzielczej.

Silniki

Słabym punktem benzynowych silników 1.2 jest cewka zapłonowa. W benzynowych silnikach TSI stosunkowo szybko zużywają się łańcuchy rozrządu i turbosprężarki. W mocnym silniku 1.4 TSI mało trwałe są elementy systemu doładowania (turbosprężarka i sprężarka).

Przypadłością turbodiesla 1.4 TDI PD jest wysokie zużycie oleju, a w turbodieslach 1.9 TDI PD występują typowe dla tych silników niedomagania przepływomierzy powietrza. Po dłuższych przebiegach trzeba się też liczyć z uszkodzeniami pompowtryskiwaczy. Można je regenerować, ale trzeba to zrobić w dobrym warsztacie, sprawdzonym i polecanym przez innych użytkowników. Przede wszystkim jednak trzeba dobrze zdiagnozować usterkę, bowiem nierówna praca silnika i szarpanie mogą być konsekwencją zupełnie innych niedomagań.

Typowych mankamentów nie mają silniki 1.6 TDI CR, ale dla niektórych użytkowników kłopotliwe mogą być zamontowane w nich filtry cząstek stałych. Jeśli zabraknie wyjazdów poza miasto i dłuższych przebiegów ze stałą prędkością to z pewnością nastąpi zapchanie filtra i konieczna będzie wizyta w serwisie. Niepokojące stuki w komorze silnika nie muszą być zwiastunem problemów silnikowych. Pojawiają się raczej przy uszkodzeniach poduszek w punktach mocowania silnika.

Co wybrać?

Najtańsze wersje z benzynowymi silnikami 1.2 to propozycje dla spokojnych i oszczędnych kierowców, którzy jeżdżą głównie mało obciążonym samochodem. Te trzycylindrowce nie dość, że nie mają wigoru to jeszcze brzydko brzmią. Nie każdemu, kto pogodzi się z ich małym temperamentem będzie z kolei podobała się ich specyficzna praca. Ten, kto oczekuje wyższej kultury pracy, lepszych osiągów i dobrej dynamiki nawet przy obciążeniu auta kompletem pasażerów i bagażami powinien sięgnąć po jednego z czterocylindrowych benzynowców 1.4, 1.6 lub 1.2 TSI.

Dobrze spisują się także turbodiesle 1.4 TDI PD (trzycylindrowy) i 1.9 TDI PD (czterocylindrowy), ale trzeba liczyć się z ich głośną pracą i wibracjami. To silniki starszej generacji, zasilane pompowtryskiwaczami. Tych wad nie mają czterocylindrowe turbodiesle 1.6 TDI CR, zasilane wysokociśnieniowym systemem common-rail. W wersjach o mocy 90 lub 105 KM są naprawdę godne polecenia. Trzycylindrowy silnik 1.2 TDI CR również może pochwalić się nowoczesnym układem zasilania, ale nie pracuje tak spokojnie i ma słabą dynamikę. Może jednak pochwalić się najniższym zużyciem paliwa w całej stawce jednostek napędowych Fabii II.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, na prawej kopule kolumny przedniego zawieszenia. Znaki identyfikacyjne można odczytać również na górnym panelu deski rozdzielczej po stronie lewej. Są widoczne przez lewy dolny narożnik przedniej szyby.

Ceny

Skoda Fabia - ogłoszenia autotrader.pl

Linki

http://www.fabiaclub.pl/ Strona internetowa Fabiaclub

http://www.fcp.pl/forum/ Strona forum Fabia Club Polska

http://forum.skodaclub.pl/ Strona forum Skoda Club

Więcej o:
Copyright © Agora SA