Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Skoda Fabia II (2007-2013) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
23.04.2013 15:17
A A A Drukuj
Skoda Fabia (2010)

Skoda Fabia (2010) (Fot. Skoda)

Skoda Fabia, niemiecka technologia w czeskim opakowaniu, święci prawdziwe triumfy. Równie mocno ceniona jest również na rynku wtórnym

Ani się obejrzeliśmy, a druga generacja miejskiego modelu Skody wkroczyła w szósty rok sprzedaży. To wystarczająco długi czas, by nasycić rynek aut używanych ku uciesze wszystkich tych, którzy z różnych powodów nie kupili nowej Fabii w salonie. Powodzenie tego modelu trudno wytłumaczyć jednym konkretnym powodem, w grę wchodzi raczej kilka różnych czynników połączonych w jedną całość.


Fabryczni tunerzy - Skoda RS

Niezwykle istotny jest fakt, że Skoda należąca do koncernu Volkswagena bazuje na bardzo cenionej u nas, niemieckiej technologii. Fabia nie jest może wyrafinowana od strony technicznej, ale korzysta z najlepszych wzorców (dobre materiały, spawanie laserowe, klejenie blach). W ślad za technologią idzie wysoka jakość wykonania, widoczna zarówno w nadwoziu jak i w przedziale pasażerskim. Wnętrze nie rozpieszcza przestronnością, zwłaszcza za pierwszym rzędem foteli, ale pojemność bagażnika nie budzi zastrzeżeń (hatchback 300/1163 l, kombi 480/1460 l). Wersja kombi z powodzeniem może spełniać rolę samochodu rodzinnego, jest bowiem prawie 25 cm dłuższa od hatchbacka.

Fabia drugiej generacji poprawnie się prowadzi, ma dobrze wyciszone podwozie i dysponuje bogatą gamą silników. Mocną stronę Fabii II stanowi również możliwość kupowania wersji bardzo tanich, dostosowanych do najcieńszych portfeli, oraz wersji drogich, świetnie wyposażonych, mogących zaspokoić gusta bardzo wymagających nabywców.

W stosunku do modelu pierwszej generacji wiele rozwiązań konstrukcyjnych uproszczono, co trzeba uznać za ukłon w stronę zmniejszenia kosztów obsługi. Jednak nie spodziewajmy się, że utrzymanie Fabii II będzie tańsze niż jej poprzedniczki. Problem stanowią bardziej zaawansowane silniki, które wymagają innej diagnostyki, lepiej wyposażonych warsztatów i bardziej fachowych mechaników. Tani, podrzędny serwis nie zagwarantuje utrzymania auta w dobrej kondycji bez poważnych awarii.


Skoda Fabia RS na Passo dello Stelvio

Historia modelu

2007 - premiera modelu, wersja hatchback 5d, silniki benzynowe 1.2 (60 lub 70 KM), 1.4 (86 KM) i 1.6 (105 KM), turbodiesle 1.4 TDI PD (70 KM lub 80 KM) oraz 1.9 TDI PD (105 KM)
2008 - wersja kombi
2010 - silnik benzynowy 1.2 TSI (86 lub 105 KM), turbodiesle 1.2 TDI (75 KM) oraz 1.6 TDI (75, 90 lub 105 KM), sportowa wersja RS z silnikiem 1.4 TSI (180 KM), rekreacyjna wersja Scout, niewielka modernizacja nadwozia (zmiana stylizacji przedniego pasa)

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2013

Kategoria wiekowa    Lokata    Liczba aut w zestawieniu
2-3 lata                         61                        132
4-5 lat                           58                        121

Raport awaryjności samochodów ADAC 2012

Klasa/lokata/Liczba aut w zestawieniu
Auta małe/17/23

2007    Dobra
2008    Dobra
2009    Bardzo dobra
2010    Dobra
2011    Dobra
2012    Dobra

Raport awaryjności samochodów DEKRA 2013

Przebieg                                 Ocena
0-50 000 km                           Dobra
50 000 - 100 000 km             Dobra
100 000 - 150 000 km    Bardzo dobra

Fabia drugiej generacji weszła na rynek jako samochód dobrze dopracowany od strony technicznej. Jedyna serwisowa akcja przywoławcza odbyła się na samym początku kariery tego modelu, latem 2007 r., i miała na celu sprawdzenie systemu aktywacji kurtyn powietrznych.


Ulubione auta używane Polaków

Nadwozie

Fabia II jest bardzo dobrze zabezpieczona przed korozją. Każdy wykwit rdzy w praktyce zdradza od razu niefachową naprawę powypadkową.

Podwozie

Elementy zawieszeń bez większych problemów wytrzymują przebiegi rzędu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Naprawy są jednak proste i tanie. Najszybciej zużywają się łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy i łożyska kolumn przedniego zawieszenia. Nietrwałe są łożyska w piastach kół. Gdy zaczynają hałasować trzeba pomyśleć o ich wymianie. Szczególnie źle znoszą długie, wielotygodniowe postoje. Długich przestojów nie lubi również hamulec pomocniczy. Linka zaciera się i mechanizm przestaje działać.

Instalacja elektryczna

Fabia II nie jest naszpikowana elektroniką, co może tylko cieszyć potencjalnych użytkowników. Kaprysy komponentów elektronicznych praktycznie nie występują. Zdarzają się za to awarie podzespołów elektrycznych. Najczęściej szwankują cewki zapłonowe w silnikach 1.2, dmuchawy w układzie przewietrzania wnętrza oraz żarówki podświetlające zestaw wskaźników na desce rozdzielczej.

Silniki

Słabym punktem benzynowych silników 1.2 jest cewka zapłonowa. W benzynowych silnikach TSI stosunkowo szybko zużywają się łańcuchy rozrządu i turbosprężarki. W mocnym silniku 1.4 TSI mało trwałe są elementy systemu doładowania (turbosprężarka i sprężarka).

Przypadłością turbodiesla 1.4 TDI PD jest wysokie zużycie oleju, a w turbodieslach 1.9 TDI PD występują typowe dla tych silników niedomagania przepływomierzy powietrza. Po dłuższych przebiegach trzeba się też liczyć z uszkodzeniami pompowtryskiwaczy. Można je regenerować, ale trzeba to zrobić w dobrym warsztacie, sprawdzonym i polecanym przez innych użytkowników. Przede wszystkim jednak trzeba dobrze zdiagnozować usterkę, bowiem nierówna praca silnika i szarpanie mogą być konsekwencją zupełnie innych niedomagań.

Typowych mankamentów nie mają silniki 1.6 TDI CR, ale dla niektórych użytkowników kłopotliwe mogą być zamontowane w nich filtry cząstek stałych. Jeśli zabraknie wyjazdów poza miasto i dłuższych przebiegów ze stałą prędkością to z pewnością nastąpi zapchanie filtra i konieczna będzie wizyta w serwisie. Niepokojące stuki w komorze silnika nie muszą być zwiastunem problemów silnikowych. Pojawiają się raczej przy uszkodzeniach poduszek w punktach mocowania silnika.

Co wybrać?

Najtańsze wersje z benzynowymi silnikami 1.2 to propozycje dla spokojnych i oszczędnych kierowców, którzy jeżdżą głównie mało obciążonym samochodem. Te trzycylindrowce nie dość, że nie mają wigoru to jeszcze brzydko brzmią. Nie każdemu, kto pogodzi się z ich małym temperamentem będzie z kolei podobała się ich specyficzna praca. Ten, kto oczekuje wyższej kultury pracy, lepszych osiągów i dobrej dynamiki nawet przy obciążeniu auta kompletem pasażerów i bagażami powinien sięgnąć po jednego z czterocylindrowych benzynowców 1.4, 1.6 lub 1.2 TSI.

Dobrze spisują się także turbodiesle 1.4 TDI PD (trzycylindrowy) i 1.9 TDI PD (czterocylindrowy), ale trzeba liczyć się z ich głośną pracą i wibracjami. To silniki starszej generacji, zasilane pompowtryskiwaczami. Tych wad nie mają czterocylindrowe turbodiesle 1.6 TDI CR, zasilane wysokociśnieniowym systemem common-rail. W wersjach o mocy 90 lub 105 KM są naprawdę godne polecenia. Trzycylindrowy silnik 1.2 TDI CR również może pochwalić się nowoczesnym układem zasilania, ale nie pracuje tak spokojnie i ma słabą dynamikę. Może jednak pochwalić się najniższym zużyciem paliwa w całej stawce jednostek napędowych Fabii II.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, na prawej kopule kolumny przedniego zawieszenia. Znaki identyfikacyjne można odczytać również na górnym panelu deski rozdzielczej po stronie lewej. Są widoczne przez lewy dolny narożnik przedniej szyby.

Ceny

Skoda Fabia - ogłoszenia autotrader.pl

Linki

http://www.fabiaclub.pl/
Strona internetowa Fabiaclub

http://www.fcp.pl/forum/
Strona forum Fabia Club Polska

http://forum.skodaclub.pl/
Strona forum Skoda Club

Zobacz także

Komentarze (16)
Zaloguj się
  • Gość: TRW

    Oceniono 19 razy 13

    Wadliwy rozrzad to u VAGa pradawna niemiecka tradycja....2.0Tdi, 2.5Tdi, 3.3Tdi, 1.2Tsi, 1.4Tsi, 1.8Tsi....
    A to tylko poczatek wydatkow.Nawet w malych 1.2-1.4Tsi nowa Turbosprezarka to 4tys zl....a to poczatek wydatkow....

    www.seat-leon.com.pl/ii/seat-leon-ii-typowe-usterki-poradnik-kupujacego/

    Ot zysk z downsizingu :)
    Zarobil....VAG.

  • Gość: x

    Oceniono 11 razy 11

    Ciekawe, że w opisie silników pominięto 1.4 wolnossący, pojawia się dopiero na końcu. To jedyny silnik dostępny obecnie w salonach, który jedzie w miarę dobrze, a nie ma wad TSI. Krótka skrzynia pozwala Fabii naprawdę ładnie się zbierać poniżej 90 km/h. Z tego samego powodu jazda autostradą powyżej 120 km/h robi się męcząca, silnik ma za duże obroty, a przy tym nadwozie staje się podatne na podmuchy wiatru. Ale na czas wyprzedzania można jeszcze ją trochę podgonić i jakoś mocno nie protestuje.
    Nie zgadzam się, że z tyłu jest mało miejsca. Wszystkie maluchy, którym robiłem test z fotelikiem z tyłu wypadały dużo gorzej, nawet niektóre kompakty mają porównywalną ilość miejsca na nogi. Jednak coś za coś - siedziska są zdecydowanie krótsze niż w kompaktach, co przy kilku godzinach jazdy zaczyna się zauważać, ale tragedii nie ma. W szerokości już cudów nie ma, 3 osoby z tyłu to max godzina jazdy. Co ciekawe, jak ktoś jest dosyć słusznych rozmiarów, to woli jechać sam z tyłu, niż z przodu. Deska rozdzielcza trochę za mocno zmniejsza miejsce na kolana.
    Kolejna sprawa to pochwalone wyciszenie nadwozia. Nie przesadzajmy, słychać zarówno silnik, jak i całe nadkola z tyłu. Da się przeżyć, ale przy bezpośrednim porównaniu z kompaktami czuć różnicę.
    Autor o nie wspomniał nic o zawieszeniu, a nawet w Top Gear napisali, że Fabia prowadzi się jak podróbka Mini. I to by się zgadzało, na zakrętach potrafi pozamiatać nawet teoretycznie szybsze samochody. Trzeba naprawdę przesadzić z prędkością, żeby zaczęła piszczeć oponami. I wtedy nadal zostaje margines na poprawienie kursu kierownicą czy gazem, bo zaczyna uślizgiwać się na 4 koła.
    A co do wyglądu, no cóż, projektanci trochę popili, bo na zdjęciach Fabia najlepiej prezentuje się... z poziomu asfaltu. Im wyżej ją oglądasz, tym jest mniej foremna. :)

  • Gość: fakol

    Oceniono 6 razy 4

    Przydałaby się taka z benzynką 2l, bez turbo.

  • 0

    Nigdy Skody !!
    Mam od 6 miesięcy FABIĘ II 1.2 TSI 85KM problem z rezonansem pod prawym tylnym nadkolem.
    W serwisie stwierdzili wadliwy filtr paliwa po wymianie problem ten sam. Wymieniono pompę paliwową to samo. Wgrano nowe oprogramowanie doszło wzrost obrotów po włączeniu klimy i spadek po wyłączeniu. Nie wiedzą co jest grane szukają jak ślepy w ciemnościach.....

  • Gość: Podpisz się

    Oceniono 9 razy -3

    Moje doświadczenia nie są najlepsze.

    Nie prowadzi się poprawnie bo na autostradzie przy byle podmuchu lata na boki.
    Jest ocś nie tak z hamulcami - nie potrafię tego wytlumaczyć inaczej niż to, że w innych samochodach, którymi jeździłem, czulem się pewniej hamując. Coś w rodzaju zarzucania na boki...
    Zostawiona na ręcznym na kilka dni zapieka się I trzeba szczęki odbijać młotem
    Łozyska wiatraczków wyrabiają się bardzo szybko I terkoczą

  • Gość: obeznany

    Oceniono 17 razy -9

    Ale pierdoly pisze autor... Kompletnie nie ma pojecia o technologi zastosowanych przy produkcji tego modelu. Farmazony.

  • Gość: holahula

    Oceniono 19 razy -17

    wsyztko świetnie, tylko dlaczego to auto wygląda jak krowie łajno?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

2013, 37 900 PLN
2009, 33 800 PLN
2012, 24 500 PLN
2010, 29 900 PLN
2011, 59 900 PLN
2007, 124 000 PLN
2007, 55 900 PLN
2014, 86 000 PLN
2008, 19 900 PLN
2013, 74 900 PLN
2013, 66 000 PLN
2013, 65 600 PLN

Która hybryda jest najlepsza?

  • 41%

    LaFerrari (719)

  • 32%

    McLaren P1 (560)

  • 27%

    Porsche 918 (484)

Liczba oddanych głosów: 1763