Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Toyota Yaris II (2006 - 2011) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
28.03.2013 10:57
A A A Drukuj
Toyota Yaris

Toyota Yaris (Fot. Toyota)

Japoński "mieszczuch" nie wyróżnia się ani wyglądem ani funkcjonalnością, ale pod względem niezawodności może być wzorem dla konkurentów

Pierwsza generacja Yarisa zyskała duże uznanie i miano jednego z najbardziej udanych aut segmentu miejskiego. Druga generacja otrzymała niełatwe zadanie kontynuowania sukcesu poprzednika, i to w obliczu znacznie silniejszej konkurencji. Toyota postanowiła lepiej przygotować model do rynkowej batalii, dlatego przede wszystkim wydłużyła nadwozie o 11 cm.

Yaris wciąż był jednak samochodem krótszym od niektórych rywali, co pozornie stanowiło jego wadę. W praktyce okazało się jednak, że mniejsze gabaryty uczyniły z niego samochód niezwykle zwrotny i łatwy w parkowaniu, a we wnętrzu wcale nie odczuwa się ciasnoty. Nawet bagażnik można uznać za pojemny. W zależności od położenia przesuwanej, tylnej kanapy, jego pojemność wynosi od 272 do 363 l.


Toyota Yaris, Renault Clio, Skoda Fabia, Peugeot 208, Volkswagen Polo - konfrontacja

Podwozie Yarisa II zapewnia precyzyjne prowadzenie i dobry komfort jazdy. Ale nie brakuje też wad, widocznych przede wszystkim w przedziale pasażerskim. Sporo tu przeciętnego plastiku, który nie wygląda najlepiej i pozbawia samochód elegancji. Zestaw wskaźników, zamontowany centralnie tak jak w poprzedniku, nie u wszystkich budzi entuzjazm. Problematyczna jest przede wszystkim czytelność wskazań. Skromne rozmiary siedziska tylnej kanapy dają się we znaki jadącym na niej pasażerom na dłuższych trasach.

Rekompensatę za niedociągnięcia stanowi jednak wysoka niezawodność auta, porównywalna z modelem pierwszej generacji. Dzięki temu Yaris II nie jest drogi w użytkowaniu. Koszty utrzymania, poza paliwem i materiałami eksploatacyjnymi, sprowadzają się raczej do regularnej obsługi czy przeglądów. Na liczne, tanie zamienniki nie ma co liczyć, ale fabryczne części zamienne nie są wyjątkowo drogie.

Historia modelu

2005 - premiera modelu, nadwozie hatchback 3d lub 5d, silniki benzynowe 1.0 (69 KM) i 1.3 (87 KM), turbodiesel 1.4 D-4D (90 KM)
2007 - sportowa wersja TS z benzynowym silnikiem 1.8 (133 KM)
2009 - niewielka modernizacja (nowy zderzak przedni, zmienione reflektory przednie i tylne lampy), benzynowy silnik 1.33 (101 KM) i turbodiesel 1.4 D (90 KM)
2011 - premiera Yarisa III

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2013

Kategoria wiekowa    Lokata    Liczba aut w zestawieniu
2-3 lata                         7                          132
4-5 lat                          31                         121
6-7 lat                          22                         107

Raport awaryjności samochodów DEKRA 2013

Przebieg                                  Ocena
0-50 000 km                       Bardzo dobra
50 000 - 100 000 km            Bardzo dobra
100 000 - 150 000 km          Bardzo dobra

Wprowadzaniu na rynek Yarisa II towarzyszyła podobna liczba problemów jak w przypadku pierwszej generacji modelu. Firma przeprowadziła cztery serwisowe akcje przywoławcze, by poprawiać usterki zauważone w samochodzie. Pierwsza odbyła się wiosną 2007 r. i miała na celu zlikwidowanie ewentualnych problemów z bocznymi poduszkami powietrznymi (nie zapewniały pełnej ochrony) i zagłówkami (mogły odpadać od oparć podczas kolizji).


Honda Jazz (2001-2008) - opinie Moto.pl

Wiosną 2009 r. po raz drugi wzywano do warsztatów właścicieli niektórych Yarisów II, by sprawdzić sprawność napinaczy pasów bezpieczeństwa. Na początku 2010 r. przeprowadzono serwisową akcję nawrotową, służącą skontrolowaniu działania pedału "gazu" (kondensacja wilgoci mogła prowadzić do zacierania się mechanizmu i problemów z powracaniem pedału).

Jesienią 2011 r., podczas kolejnej akcji autoryzowane warsztaty eliminowały możliwość odrywania elementów wykończenia z lewego przedniego słupka (mogły ranić jadących).

Nadwozie

To rzadkie zjawisko, ale w przypadku Yarisa II starsze egzemplarze są lepiej zabezpieczone przed korozją. Ognisk korozji trzeba szukać przede wszystkim w wersjach po modernizacji.

Podwozie

Zawieszenia Yarisa II odznaczają się wysoką trwałością. Podwoziowe awarie pojawiają się głównie w systemie ABS (czujniki).

Silniki

Awarie silników w Yarisie II zdarzają się rzadko. Problemy sprowadzają się do wycieków płynu chłodzącego z pompy w jednostkach 1.33 albo podwyższonego zużycia oleju w trzycylindrowcu 1.0 (nietrwałe pierścienie tłokowe).

Przeniesienie napędu

Przekładnie manualne pracują z reguły bezawaryjnie. Zautomatyzowanych skrzyń biegów MMT lepiej unikać ze względu na niedomagania układu sterującego. Naprawa kapryśnej elektroniki jest niestety kosztowna i może się szybko powtórzyć. Nietrwałe jest łożysko oporowe sprzęgła przy silniku 1.0.

Co wybrać?

Osiągi silnika 1.0 z pewnością nie każdego zadowolą, podobnie jak jego kultura pracy. To trzycylindrowiec, który nie brzmi szczególnie ładnie i generuje sporo wibracji. Dla Yarisa II optymalnymi wydają się być czterocylindrowy silnik 1.3, znacząco bardziej dynamiczny przy niewiele wyższym spalaniu, albo jedyny w gamie turbodiesel - jeszcze żwawszy i wyraźnie oszczędniejszy. Sporo frajdy z jazdy daje wersja sportowa, ale niełatwo ją znaleźć na rynku wtórnym. Na dodatek używane egzemplarze Yarisa TS są często mocno wyeksploatowane.

VIN

Numer identyfikacyjny VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego pod prawym, przednim fotelem.

http://www.motoverse.com/tools/vin/toyota.asp
Dekoder numeru VIN dla samochodów Toyota

Ceny

Toyota Yaris - ogłoszenia Autotrader.pl

Linki

https://ycp.fora.pl/
Strona forum dla użytkowników i miłośników Toyoty Yaris

http://www.toyotaklub.org.pl/
Strona Toyotaklub

http://www.fanklubtoyota.pl/
Strona Fanklub Toyota

Gaz

Wysoka niezawodność, dobre własności jezdne, zwrotność i łatwość parkowania, przesuwna tylna kanapa, praktyczne schowki we wnętrzu, spory bagażnik.

Hamulec

Przeciętne wykończenie, mało czytelne wskaźniki, niewygodna tylna kanapa, wysoka cena.

Summa summarum

Yarisa drugiej generacji spodoba się przede wszystkim tym, którzy lubią jednobryłowce. Ale zadowoleni powinni być również ci, którzy bardziej cenią niezawodność niż wyrafinowaną stylizację czy wzorową funkcjonalność. Yaris II nie jest ani mistrzem estetyki, ani wzorem przestronności, ale jeśli utrzymywany jest w dobrym stanie technicznym to wyjątkowo rzadko trafia do warsztatu. Kupując ten model trzeba jednak nastawić się na mało atrakcyjne ceny. Tanie Yarisy to z reguły pułapki z problemami blacharskimi lub mechanicznymi.

ZOBACZ TAKŻE

Komentarze (34)
Zaloguj się
  • Gość: dr_pitcher

    Oceniono 6 razy 6

    calkiem pojemny
    moj kolega wozi w Yarisie kontrabas. Bardzo mala przerobka obicia przednich drzwi

  • Gość: maylo 40

    Oceniono 16 razy 6

    Moja żona jeździła tym autem z silnikiem 1.0, przez 6 lat nic się nie popsuło, plastiki nie skrzypiały, fotele były jak nowe, paliło 6 litrów po mieście, po 5 latach wymieniłem jedynie opony, polecam gorąco

  • Gość: ex-yarisiak

    Oceniono 16 razy 4

    największym minusem "dwójki" była dla mnie o wiele gorzej niż w poprzedniczce zestrojona skrzynia biegów; z podstawowym silnikiem baaardzo kiepsko przyspieszała. dlatego po latach przyjemnego użytkowania "jedynki" [ech, ten podświetlany zegar "nie dla teściowej" ;)] z żalem przesiadłem się na "niemca". Może w kolejnej wersji znowu coś poprawią? wtedy wrócę ;)

  • Gość: Kris

    Oceniono 8 razy 2

    Miałem Yaris II z silnikiem 1,4 D4-D 90KM. Fajnie się zbiera, pali około 6,5 ON w mieście. Po około 2 latach eksploatacji wystąpił problem z EGR - sygnalizacja chack engine. Po kilkakrotnych wizytach w ASO i powracaniu awarii sprzedałem samochód, bo kończyła się gwarancja i nie stać mnie na tak kosztowne naprawy. Generalnie Ok poza opisana przypadłością.

  • Gość: marek

    Oceniono 19 razy 1

    "Problemy sprowadzają się do wycieków płynu chłodzącego z pompy w jednostkach 1.33 albo podwyższonego zużycia oleju w trzycylindrowcu 1.0 (nietrwałe pierścienie tłokowe)."

    nie wiem czy autor zdaje sobie sprawę, ale nieszczelne pierścienie tłokowe, powodują spalanie oleju i osadzanie się syfu na zaworach. usunięcie tej usterki to koszt rzędu 5000 zł! więc to nie taka błachostka.

  • Gość: zulunio88

    0

    czy to normalne, ze zaraz po wlaczeniu klimatyzacji zalacza sie wentylator ktory chodzi mega glosno przez caly czas?

  • Gość: Koniec Toyoty!!!

    Oceniono 10 razy -2

    Sześć fabryk części i podzespołów w Chinach. Made in China.CE czy europejskie CE.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

2010, 31 900 PLN
2013, 74 900 PLN
2011, 169 900 PLN
2011, 31 900 PLN
2002, 6 900 PLN
2013, 45 600 PLN
1995, 2 300 PLN
2001, 16 000 PLN
2013, 45 600 PLN
2013, 45 400 PLN
2013, 71 290 PLN
2010, 33 900 PLN

Która hybryda jest najlepsza?

  • 40%

    LaFerrari (431)

  • 32%

    McLaren P1 (343)

  • 28%

    Porsche 918 (296)

Liczba oddanych głosów: 1070