Renault Clio (2005 - 2012) - test | Opinie Moto.pl

Trzecia generacja Clio to wyjątkowo interesujące auto miejskie, które z pewnością będzie przebojem rynku wtórnego

Renault tworząc Clio III nie musiało robić konstrukcyjnej rewolucji. Druga generacja modelu stanowiła bardzo dobry materiał wyjściowy, który wymagał jedynie unowocześnienia i dopracowania. Projekt nowego samochodu podporządkowano przede wszystkim solidności, co zaowocowało maksymalną notą pięciu gwiazdek w niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP. Poprzednik zdobył tylko cztery gwiazdki. Starano się również poprawić jakość auta, by zmniejszyć jego awaryjność. Ten zabieg również przyniósł wymierne efekty. Każdy kolejny rocznik modelu zbiera coraz lepsze oceny.

Clio, 208, Yaris, Fabia i Polo | Konfrontacja

Od strony użytkowej Clio III prezentuje się wręcz znakomicie. Stosunkowo obszerne wnętrze wykończono niezłymi materiałami, zadbano też o duży bagażnik (hatchback 3d i 5d 288/1028 l). Jeśli dla kogoś kufer jest zbyt mały, może sięgnąć po dłuższą o prawie 22 cm wersję kombi (Grandtour) z kufrem o pojemności 439/1277 l. Z kolei dla miłośników mocnych wrażeń przygotowano odmianę sportową RS.

Clio trzeciej generacji to jednak przede wszystkim nieduży i zgrabny, a przy tym wygodny i funkcjonalny samochód miejski, którym bez problemu można wybrać się także w dłuższą trasę. Gwarantuje dobry komfort jazdy i poprawne wyciszenie wnętrza. Łatwo się prowadzi i jest w pełni przewidywalny w każdych warunkach drogowych. Najlepszym potwierdzeniem jego zalet jest tytuł Samochodu Roku 2006.

Koszty utrzymania Clio III można sprowadzić do bardzo niskiego poziomu. Warunkiem jest jednak wybranie odpowiedniej wersji silnikowej. Popularność modelu i jego prosta konstrukcja pozwalają obsługiwać samochód praktycznie w każdym warsztacie a powszechna dostępność części fabrycznych i zamienników ułatwia codzienną eksploatację.

Historia modelu

2005 - premiera modelu, nadwozia hatchback 3d i 5d, silniki benzynowe 1.2 (65 i 75 KM), 1.4 (98 KM) oraz 1.6 (88 i 112 KM), turbodiesel 1.5 dCi (68, 86 i 106 KM). 2006 - silniki benzynowe 1.2 (78 KM) oraz 2.0 (140 KM), turbodiesel 1.5 dCi (103 KM), wersja Sport z benzynowym silnikiem 2.0 (197 KM), sportowa wersja Sport F1 Team R27 z benzynowym silnikiem 2.0 (197 KM). 2007 - benzynowy, doładowany silnik 1.2 TCe (100 KM), wersja kombi (Grandtour). 2009 - niewielka modernizacja wersji hatchback (zmiana wyglądu przedniego pasa), benzynowy silnik 1.6 (128 KM), sportowa wersja Gordini RS z silnikiem 2.0 (201 KM). 2010 - turbodiesel 1.5 dCi (75 i 88 KM). 2011 - benzynowe silniki 1.6 (112 KM) oraz TCe 100 (103 KM).

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2013

Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu 2-3 lata 89 132 4-5 lat 98 121 6-7 lat 100 107

Raport awaryjności samochodów ADAC 2011

Klasa/lokata/Liczba aut w zestawieniu Rocznik Ocena Auta małe/8/24 2006 Przeciętna 2007 Dobra 2008 Bardzo dobra 2009 Bardzo dobra 2010 Bardzo dobra 2011 Bardzo dobra

Raport awaryjności samochodów DEKRA 2013

Przebieg Ocena 0-50 000 km Przeciętna 50 000 - 100 000 km Przeciętna 100 000 - 150 000 km Dobra

Dla Clio trzeciej generacji ogłoszono dwie serwisowe akcje przywoławcze. Pierwsza odbyła się wiosną 2007 r. i dotyczyła wadliwego włącznika świateł "stop". Drugą akcję ogłoszono pod koniec lata 2011 r. dla właścicieli wersji z benzynowym silnikiem 1.2. Sprawdzano wówczas zawleczki zaworów, by nie dopuścić do ewentualnego zniszczenia silnika.

Nowe Renault Clio - polski cennik

Nadwozie

Problemy z korozją to rzadkość i pojawiają się raczej w miejscach niefachowych napraw powypadkowych. Warto pamiętać, że przednie błotniki wykonane są z tworzywa sztucznego. Dlatego trzeba je oglądać pod kątem pęknięć, a nie ognisk rdzy. Mało wygodne rozwiązanie stanowi mocowanie koła zapasowego pod podłogą bagażnika. Jest trudno dostępne i zawsze brudne. Powszechną przypadłością Clio III są hałasy generowane przez pokrywę bagażnika. Regulacja pokrywy nie zawsze pomaga.

Silniki

Najmniej kłopotliwy jest wolnossący, benzynowy silnik 1.2. Awarie są w nim rzadkością. Dobrze spisują się też benzynowe silniki 1.4 i 1.6, ale zdarzają się w nich niedomagania układu zapłonowego. Czasami wymiany wymagają poduszki mocujące silnik, czasami trzeba naprawić przepustnicę. Doładowany silnik benzynowy 1.2 TCe, podobnie jak dwulitrowe benzynowce, jest kosztowny w serwisowaniu i przy ewentualnych naprawach. Na dodatek przy nieumiejętnej jeździe wcale nie jest tak oszczędny, jak zapewnia producent.

Turbodiesle po dłuższych przebiegach rzędu 100 000 km miewają przede wszystkim problemy z układem zasilania (wtryski) oraz łożyskami ślizgowymi wału korbowego (kiepski układ smarowania). Mało trwałe są też dwumasowe koła zamachowe. Problem z "dwumasą" odpada w przypadku najsłabszego z turbodiesli, ale z kolei jest to silnik który nie jest warty polecenia ze względu na bardzo słabą dynamikę.

Renault Clio RS RB7 od 96 200 zł

Podwozie

Zawieszenia Clio III są miękko zestrojone i zapewniają bardzo dobry komfort jazdy. Nie są jednak trwałe. Szybko wybijają się górne łożyska kolumn przedniego zawieszenia, metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy i łączniki stabilizatora. Mało trwałe są też łożyska piast kół. Przednie można wymienić tanio, tylne są zespolone z tarczami i ich wymiana jest sporo droższa. Naprawy podwozia na szczęście są tanie i nieskomplikowane, bez trudu wykona je każdy warsztat mechaniczny.

Instalacja elektryczna

Komponenty elektryczne i elektronika to źródło częstych awarii w Clio III. Przede wszystkim odmawiają posłuszeństwa karta-kluczyk i przełączniki przy kierownicy, ale zawodzi też elektronika sterująca deską rozdzielczą, sterowniki szyb w drzwiach, silnik wycieraczek. Za problemy z klimatyzacją odpowiedzialne są z reguły elektronika sterująca albo elementy sprężarki.

Co wybrać?

Kto chce jeździć niedrogo powinien sięgnąć po podstawowe wersje Clio III - benzynowe 1.2 1.4 lub 1.6. Najmniejszy z tych silników jest nieco za słaby, ale najmniej kłopotliwy. Dwa większe zapewniają znacznie lepsze osiągi, niezbędne przy wożeniu rodziny i bagażu,  ale więcej palą i mają swoje drobne przypadłości. Doładowana wersja benzynowa albo mocna dwulitrówka znacznie podwyższą koszty eksploatacji ze względu na wysokie zużycie paliwa, dużo większe wymagania serwisowe i droższe części. Turbodiesle z kolei nie są przyjazne dla portfela z powodu awaryjności, zwłaszcza po przebiegu 100 000 km. Najmniejsze ryzyko stanowi zakup najsłabszej, 68-konnej wersji 1.5 dCi.

VIN

Numer VIN można odczytać na tabliczce znamionowej, umieszczonej w dolnej części prawego, centralnego słupka nadwozia. Numer VIN umieszczono również na górnym panelu deski rozdzielczej po stronie lewej. Jest widoczny w lewym dolnym narożniku przedniej szyby.

http://www.vindecoder.net/car-brand-manufacturer/renault Dekoder numerów VIN dla samochodów Renault

Ceny

Renault Clio - ogłoszenia Autotrader.pl

Linki

http://www.renaultclio.pl/ Strona Świat Renault Clio

http://www.klubclio.pl/index.php Strona Forum Klubu Renault

http://www.renault.pl/swiat-renault/klub-milosnikow-renault/fan-cluby/ Strona Klubu Miłośników Renault

Gaz

Funkcjonalne i przestronne nadwozie, dobry komfort jazdy, poprawne prowadzenie, duża liczba wersji, bardzo oszczędne turbodiesle, wysoki poziom bezpieczeństwa

Hamulec

Mało trwałe podwozie, awaryjne turbodiesle, kapryśna elektronika i instalacja elektryczna

Summa summarum

Clio trzeciej generacji to samochód dużo dojrzalszy konstrukcyjnie od swoich poprzedników, a przy tym komfortowy, wygodny i funkcjonalny. Jazda tym autem to spora przyjemność, a w wersjach sportowych prawdziwa frajda. Szkoda, że poziom awaryjności Clio wciąż jest dość wysoki i psuje dobry wizerunek modelu.

Więcej o:
Copyright © Agora SA