Honda Jazz (2001 - 2008) - opinie Moto.pl

Niewielki jednobryłowiec Hondy zyskał dużą popularność za sprawą nieprzeciętnej funkcjonalności i dużej niezawodności

Honda wprowadziła na rynek model Jazz już w połowie lat osiemdziesiątych, ale w Polsce był to bardzo rzadki model, sprowadzany sporadycznie w ramach prywatnego importu. Dużo lepiej mogliśmy poznać drugą generację modelu, sprzedawaną w oficjalnej sieci firmy. Samochód pokazał się od dobrej strony i zyskał duże grono zwolenników mimo dość wysokiej ceny.


Honda GEAR Concept - Jazz dla hipstera?

Mocną stroną Hondy Jazz jest przede wszystkim przestronne wnętrze. Jest ono zaskakująco duże jak na samochód tej klasy. A trzeba jeszcze dodać, że pojemność bagażnika wynosi aż 380 l, a po złożeniu drugiego rzędu siedzeń 1323 l. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość podniesienia siedzisk tylnych siedzeń, dzięki czemu za przednimi fotelami zyskuje się wolną przestrzeń od podłogi aż po dach. Pozwala ona przewieźć wysokie przedmioty o całkiem sporych gabarytach.

Atutem modelu Jazz są również silniki - oszczędne i niezawodne. Mało awaryjny jest zresztą cały samochód, co stanowi jego kolejną zaletę. Hondą Jazz jeździ się wygodnie, nawet wysokie osoby nie będą miały problemów z przestrzenią. Zastrzeżenia można mieć jedynie do zbyt skromnie skrojonych przednich foteli.

Jazz nie jest ani mistrzem osiągów, ani wzorem prowadzenia. To auto do spokojnej jazdy, które z pewnością nie zachwyci kierowców ze sportowymi aspiracjami. Ostra eksploatacja nie służy też podzespołom Jazz'a i znacząco obniża ich trwałość. A jednobryłową Hondę lepiej mieć w dobrej kondycji, bo wówczas koszty utrzymania można utrzymać na naprawdę niskim poziomie. Jeśli samochód trzeba naprawiać to trzeba się liczyć z brakiem tanich zamienników i wysokimi cenami oryginalnych części zamiennych. Nie warto też oddawać Jazz'a do podrzędnych warsztatów w ręce kiepsko wyszkolonych mechaników. Co prawda nie jest to samochód mocno skomplikowany, ale oparty na bardzo nowoczesnych technologiach.

Historia modelu

2001 - premiera modelu
2002 - rozpoczęcie sprzedaży w Europie, nadwozie minivan 5d, silnik benzynowy 1.2 (78 KM)
2003 - silnik benzynowy 1.4 (83 KM)
2004 - niewielka modernizacja (drobne zmiany w pasie przednim - nowe reflektory, atrapa chłodnicy, zderzaki. Inny kształt lusterek zewnętrznych, kosmetyczne modyfikacje tylnych lamp, niewielkie zmiany we wnętrzu)
2008 - premiera Hondy Jazz trzeciej generacji

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2013

Kategoria wiekowa    Lokata    Liczba aut w zestawieniu
4-5 lat                           32                       121
6-7 lat                           17                       107
8-9 lat                            3                         87

Raport awaryjności samochodów ADAC 2011

Klasa                     Rocznik     Ocena
Auta miejskie          2006        Dobra
Auta miejskie          2007        Dobra

Raport awaryjności samochodów DEKRA 2012

Przebieg                                  Ocena
0-50 000 km                            Dobra
50 000 - 100 000 km               Dobra
100 000 - 150 000 km       Bardzo dobra

Honda Jazz drugiej generacji weszła na rynek z kilkoma wadami, które usuwano w ramach serwisowych akcji przywoławczych. Pierwszą taką akcję ogłoszono wiosną 2004 r. Zajmowano się wówczas światłami mijania, które mogły działać nieprawidłowo. W razie potrzeby wymieniano przełącznik świateł.


Nowy diesel Hondy

Kolejna serwisowa akcja nawrotowa miała miejsce wiosną 2007 r. i dotyczyła przekaźnika pompy paliwa, który mógł uniemożliwić uruchomienie silnika.

Późną jesienią 2008 r, gdy na rynku była już trzecia generacja Jazz'a ogłoszono serwisową akcję nawrotową dla właścicieli aut drugiej generacji. Autoryzowane warsztaty musiały odwiedzić egzemplarze wyprodukowane między 17 maja 2004 r. a 19 grudnia 2005 r. w celu sprawdzenia mechanizmu zapadkowego hamulca pomocniczego.

Na początku 2010 r. ogłoszono następną akcję serwisową dla aut wyprodukowanych między 11 lipca 2001 r. a 31 lipca 2008 r. Tym razem sprawdzano instalację zasilającą sterownik szyby w drzwiach kierowcy, narażoną na wpływ wody i zwarcie prowadzące nawet do pożaru. Sprawdzano wówczas instalację i przełącznik (w razie potrzeby wymieniano), a elementy drzwi montowano w sposób uniemożliwiający wtargnięcie wody.

Rok później, na początku 2011 r., przeprowadzono serwisową akcję przywoławczą dla samochodów z okresu produkcji 22.10.2001 - 24.07.2008, sprawdzając instalację elektryczną systemu oświetlenia.

Silniki

Jednostki napędowe Hondy Jazz to konstrukcje trwałe, niezawodne i mało kłopotliwe ze względu na łańcuch w napędzie rozrządu. Są jednak zaawansowane technologicznie (zmienne fazy rozrządu, dwie świece zapłonowe w każdym cylindrze), dlatego wymagają stałego i fachowego dozoru warsztatowego. Na czas trzeba regulować zawory i wymieniać olej. W wersji 1.4 szwankuje czasami zawór systemu dopalania spalin EGR.

Przeniesienie napędu

Automatyczne przekładnie bezstopniowe CVT w modelu Jazz cieszą się złą sławą. Psuje się w nich elektronika, a efektem takich awarii są uszkodzenia mechaniczne. Podzespół jest praktycznie nienaprawialny i trzeba go wymienić w całości. Nawet, jeśli będzie to używana przekładnia koszty mogą sięgnąć kilku tysięcy złotych. Manualne skrzynie biegów są z reguły niezawodne, ale po dłuższych przebiegach wymagają zazwyczaj wymiany łożysk.


Honda Urban SUV Concept

Podwozie

W zawieszeniach Jazz'a z reguły nie dzieje się nic złego. Elementy są trwałe nawet na dziurawych polskich drogach. Istotną wadę stanowią łatwo przegrzewające się hamulce. Jadąc dynamicznie z dużym obciążeniem albo w terenie górskim trzeba mieć to na uwadze ze względów bezpieczeństwa.

Nadwozie

Jazz cierpi na typową przypadłość wielu aut japońskich - szybkie rdzewienie. W kilkuletnich egzemplarzach zazwyczaj widać już pierwsze wykwity korozji, najczęściej na krawędziach drzwi, pokrywy silnika i pokrywy bagażnika. Rdza blokuje również linkę hamulca pomocniczego.

Instalacja elektryczna

Komponenty elektryczne nie psują się nagminnie, ale czasem lubią kaprysić. Zdarzają się awarie dmuchawy albo przełącznika zespolonego przy kierownicy, czasami rozłączają się styki w wiązkach pod przednimi fotelami.

Co wybrać?

Wybór silników w Hondzie Jazz jest niestety bardzo ograniczony. Dwa benzynowce o podobnych parametrach - to wszystko, na co można liczyć. Różnice w dynamice obu jednostek napędowych nie są duże, ale wersja 1.4 pozwala odczuć nieco większą przyjemność z jazdy. Lepiej sprawdza się również w mieście i podczas wyprzedzania na trasie.

VIN

Numer identyfikacyjny VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej

http://vin.hondabg.com/
Dekoder numerów VIN dla samochodów marki Honda

Ceny

Honda Jazz - ogłoszenia

Linki

http://www.honda-klub.org.pl/
Strona Honda Klub Polska

Gaz

Przestronne i funkcjonalne wnętrze, duży bagażnik, wysoka jakość montażu, dobry komfort jazdy, oszczędne silniki, wysoka niezawodność.

Hamulec

Słabe wyciszenie silników, przegrzewające się hamulce, słaba stabilność podwozia przy dużym obciążeniu, wysokie ceny części zamiennych, wysokie ceny egzemplarzy używanych.

Summa summarum

Honda Jazz to znakomita propozycja dla tych, którzy szukają niedużego auta mogącego pełnić funkcję pojazdu rodzinnego i nie mają wysokich wymagań w zakresie dynamiki czy prowadzenia. Warto dodać, że przy spokojnej, codziennej jeździe niektóre wady Jazz'a w ogóle nie dają o sobie znać i samochód spisuje się znakomicie. Zbyt duża głośność silników, nerwowość podwozia czy przegrzewające się hamulce pojawiają się tylko przy wyjątkowo dynamicznej jeździe albo w specyficznych warunkach eksploatacyjnych. Wysokich cen części zamiennych i napraw też nie trzeba się przesadnie obawiać, bo poważne awarie w tym modelu zdarzają się niezwykle rzadko i są raczej efektem zaniedbań serwisowych. Jazz to przede wszystkim przestronność, funkcjonalność i niezawodność, i choćby dla tych zalet warto za niego zapłacić więcej niż za porównywalne auta rodem z Niemiec czy Francji.

Więcej o:
Komentarze (17)
Honda Jazz (2001 - 2008) - opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Lukasz

    Oceniono 23 razy 23

    Auto nie do zajechania :)

  • Gość: TRW

    Oceniono 22 razy 20

    Bo z Honda jak z winem;im starsze tym lepsze.I nawet te rankingi to potwierdzaja.

  • Gość: skinos

    Oceniono 14 razy 14

    auto świetne nawet dla 4 osobowej rodziny . Co prawda przydałoby sie więcej miejsca na szerokość, ale posiadacze meganek, astr, i innych komapktów siadajac w srodku są pełni podziwu dla przestrzeni w tak malym aucie( rozmiarowo corsa c). Jeżdze dwa lata nic sie nie psuje , nic nie rdzewieje w 8latku, auto chodzi cicho i pewnie sie prowadzi. Trzeszcza plastki to moze wkurzać :) , parują szyby i to jest powazna wada:(, za slaba regulacja wycieraczaki tylko 3 biegi,n a autostradzie przy predkosciach 130-160 trzeba byc czujnym na boczne podmuchy powietrza. Poza tym wymieniam plyny i jezdze :) uwaga przed egzemplarzami sprowadzonymi z zachodu .

  • Gość: klm

    Oceniono 10 razy 10

    pismak Dobosz oczywiście musiał trochę ciemnoty wcisnąć...
    najpierw się pojawił silnik 1,4 - 1,2 był później... i żaden z tych silników nie ma zmiennych faz rozrządu...
    a samochód faktycznie absolutnie niezawodny - 71 tys km i wymieniane tylko płyny, filtry, klocki, piórka wycieraczek... po 10 latach nadal oryginalne wszystkie żarówki, wydech i akumulator...

  • Gość: dario

    Oceniono 3 razy 1

    A od kiedy to w tej generacji były zmienne fazy rozrządu ?
    Zarówno w 1.2 jak i 1.4 tego nie znajdziemy.

  • Gość: Grabik65

    0

    Świetne auto którym śmigam od 3 lat i nawet nie mam zamiaru go wymienić. W HondaPlaza gdzie ja kupiłem zostałem pewność co do legalności, wgląd do 47 punktowego przeglądu oraz sprawdzona zostało pod względem blacharsko-lakierniczym. Myślę, że jeszcze z 5 lat śmiało u mnie zostanie.

  • Gość: wacek

    0

    Posiadam rocznik 2006 silnik 1,2. Auto niezawodne 140tys. przejechane. tylko padło radio i wyszła rdza na tylnych nadkolach. Jeden pierwszy gwarancyjny przegląd serwisowy, po którym wyszedł smród grzyba z klimy oraz jedna regulacja zaworów i wymiana świec. Odtąd nie serwisowałem, tylko sam wymieniałem olej filtry i klocki. Zeeeeroo zbędnych kosztów. Oczywiście wymiana piór wycieraczek i opony. Made in Japan i składany w Japan to podstawa.

  • marcellomenello

    Oceniono 8 razy -4

    Świetne auto ale ma jedną poważną wadę: po 8 latach rudy szaleje az miło.szkoda

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX