Hyundai i30 (2007 - 2012) - opinie Moto.pl

Koreański kompakt to samochód, który nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale jest niedrogi, bardzo przyzwoicie wykonany i mało awaryjny

Model i30 to pierwszy Hyundai zaprojektowany w Europie, specjalnie pod kątem europejskiego odbiorcy. Stworzyło go studio projektowe w Niemczech. Auto o długości nadwozia 4,24 m jest konstrukcyjnym bliźniakiem Kii Cee'd, ale nieco różni się od niego w detalach. Dotyczy to głównie estetyki nadwozia oraz elementów podwozia.

Wersja kombi i30 ma o 5 cm dłuższy rozstaw osi niż konkurent spod znaku Kia. Dzięki temu zapewnia znacznie więcej miejsca za pierwszym rzędem siedzeń, ale przegrywa z kombi Kia pojemnością bagażnika (tylko 415 l zamiast 534 l). Wersje hatchback w przypadku obu bliźniaczych modeli mają ten sam rozstaw osi i tej samej wielkości kufer (340 l).

Tym modelem Hyundai pokazuje, co potrafi

Hyundai i30 nie szokuje jakością, ale prezentuje bardzo dobry poziom wykończenia. Z mankamentów można wymienić zbyt krótkie siedziska foteli oraz głośną pracę podwozia (dudnienie na nierównościach). Prowadzenie auta nie budzi zastrzeżeń, nawet układ kierowniczy pracuje bardzo precyzyjnie, co w koreańskich autach wcześniej nie było normą. Podobać może się również cicha praca silników, zarówno benzynowych jak i turbodiesli. Jeśli zagłębimy się w techniczne detale i30 to zobaczmy dużą prostotę konstrukcyjną, która sprzyja bezawaryjnej pracy. Koszty utrzymania też nie są wysokie, ale mogły by być niższe gdyby nie brak zamienników i wysokie ceny części eksploatacyjnych.

Historia modelu

2007, marzec - premiera modelu, nadwozie hatchback 5d, 2007, kwiecień - wersja kombi 2007, lipiec - rozpoczęcie produkcji w Korei, silniki benzynowe 1.4 (109 KM), 1.6 (122 KM), 2.0 (143 KM), turbodiesle 1.6 CRDi (116 KM) i 2.0 CRDi (140 KM). 2008, lato - silnik benzynowy 1.6 (126 KM), turbodiesel 1.6 CRDi (90 KM) 2008, jesień - rozpoczęcie produkcji w Czechach 2009, lato - proekologiczne wersje Blue w wersjach benzynowych (opony o mniejszych oporach toczenia, system stop-start) 2010, wiosna - niewielka modernizacja modelu (zmiana kształtu przednich reflektorów, osłony chłodnicy, przedniego zderzaka, drobny retusz części bocznych). Auta po modernizacji oznaczano symbolami i30U. 2010, wiosna - proekologiczne wersje Blue w wersjach wysokoprężnych 2011, wiosna - premiera i30 drugiej generacji. Pierwsza generacja wciąż pozostaje w ofercie

Awaryjność

Raport TÜV 2011

Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu 2-3 lata 67 127

Raport DEKRA 2011

Przebieg Ocena ogólna 0-50 000 km dobra 50 000 - 100 000 km przeciętna

Raport ADAC 2010

Klasa Lokata Liczba aut w klasie Kompakt 28 28

Dla i30 nie ogłaszano w Europie serwisowych akcji przywoławczych. Problemy, które pojawiły się w pierwszych latach eksploatacji (odbojniki amortyzatorów, kolumna kierownicza, korozja pokrywy bagażnika) sukcesywnie naprawiano w ramach gwarancji. Po modernizacji w 2010 r. żadne typowe i często powtarzające się usterki nie były już notowane.

Trzydrzwiowe i30 wycenione. W Polsce od...

Silniki

Jednostki napędowe i30 są proste od strony technicznej, mało awaryjne i łatwe w obsłudze. Każda z nich w napędzie rozrządu ma trwały i nie wymagający stałego dozoru łańcuch rozrządu. Łańcuch rozrządu ma również turbodiesel 1.6 CRDi w obu wariantach mocy. Ze względu na bardzo prostą konstrukcję wersja 90-konna jest wyjątkowo mało kłopotliwa. Odmiana 115-konna też nie przysparza większych kłopotów, ale z uwagi na bardziej skomplikowane rozwiązania (dwumasowe koło zamachowe, bardziej zaawansowana turbina) jest droższa w eksploatacji. Wysokoprężna dwulitrówka jest bardziej problematyczna ze względu na pasek zębaty w układzie rozrządu. Z powtarzających się stosunkowo często awarii wymienić można jedynie trudności w uruchamianiu zimnych turbodiesli. Przyczyna tkwi najczęściej w zaniku napięcia na świecach żarowych.

Podwozie

Początkowo notowano problemy z mocowaniem odbojników amortyzatorów, ale serwisy naprawiały te elementy w ramach gwarancji. Po modernizacji w 2010 r. kłopoty z odbojnikami wyeliminowano zupełnie. Inne elementy zawieszeń mają przeciętną trwałość.

Nadwozie

W pierwszych latach produkcji pojawiły się kłopoty z korozją pokrywy bagażnika. Nie najlepszej jakości były też powłoki lakiernicze. Z czasem producent wyeliminował jednak te problemy. W późniejszych egzemplarzach rdzawe wykwity najczęściej pojawiają się na dachu oraz pod uszczelkami drzwi.

Co wybrać?

Wśród silników benzynowych najbardziej godny polecenia jest 1.6 o mocy 122 KM. To jednostka o znacznie lepszej dynamice niż 109-konny 1.4, a spalająca w praktyce tyle samo paliwa. Benzynowiec 2.0 przewyższa go osiągami, ale jest sporo droższy w eksploatacji. Wszystkie silniki benzynowe mają trwały łańcuch w napędzie układu rozrządu, który nie wymaga stałego nadzoru tak jak pasek zębaty. Z turbodiesli najciekawszy wydaje się 1.6 CRDI o mocy 90 KM. Jest bardzo prosty a jednocześnie oszczędny. Wersja 115-konna tej jednostki to nieco bardziej skomplikowana konstrukcja, co niesie ze sobą większe ryzyko awarii. Rekompensatę stanowi jednak lepsza dynamika przy niewiele wyższym zużyciu paliwa. Turbodiesel 1.6, niezależnie od wariantu mocy ma łańcuch w napędzie rozrządu. Dwulitrowy turbodiesel nie jest konstrukcją Hyundaia i ma włoskie korzenie (VM). Legitymuje się co prawda dobrymi osiągami, ale nie należy do oszczędnych. W układzie rozrządu ma pasek zębaty, który nie jest tak trwały i niezawodny jak łańcuch.

VIN

Numer identyfikacyjny VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, pod prawym przednim fotelem. Widoczny jest po odchyleniu osłony. Numer VIN umieszczono również na górnym panelu deski rozdzielczej po stronie lewej. Można go odczytać przez lewy dolny narożnik przedniej szyby

Dekoder numeru VIN dla samochodów Hyundai

Ceny

Ogłoszenia - Auotrader.pl

Linki

http://www.hyundaifanklub.pl/pl Strona Hyundai Fanklub Polska

http://hyundaiklub.pl/index.php Strona Hyundai Klub Polska

http://i30forum.pl/ Forum dotyczące modelu i30

Więcej o:
Copyright © Agora SA