Hyundai i30 (2007 - 2012) - opinie Moto.pl

20.12.2012 10:05
Hyundai i30

Hyundai i30 (Fot. Hyundai)

Koreański kompakt to samochód, który nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale jest niedrogi, bardzo przyzwoicie wykonany i mało awaryjny

Model i30 to pierwszy Hyundai zaprojektowany w Europie, specjalnie pod kątem europejskiego odbiorcy. Stworzyło go studio projektowe w Niemczech. Auto o długości nadwozia 4,24 m jest konstrukcyjnym bliźniakiem Kii Cee'd, ale nieco różni się od niego w detalach. Dotyczy to głównie estetyki nadwozia oraz elementów podwozia.

Wersja kombi i30 ma o 5 cm dłuższy rozstaw osi niż konkurent spod znaku Kia. Dzięki temu zapewnia znacznie więcej miejsca za pierwszym rzędem siedzeń, ale przegrywa z kombi Kia pojemnością bagażnika (tylko 415 l zamiast 534 l). Wersje hatchback w przypadku obu bliźniaczych modeli mają ten sam rozstaw osi i tej samej wielkości kufer (340 l).


Tym modelem Hyundai pokazuje, co potrafi

Hyundai i30 nie szokuje jakością, ale prezentuje bardzo dobry poziom wykończenia. Z mankamentów można wymienić zbyt krótkie siedziska foteli oraz głośną pracę podwozia (dudnienie na nierównościach). Prowadzenie auta nie budzi zastrzeżeń, nawet układ kierowniczy pracuje bardzo precyzyjnie, co w koreańskich autach wcześniej nie było normą. Podobać może się również cicha praca silników, zarówno benzynowych jak i turbodiesli. Jeśli zagłębimy się w techniczne detale i30 to zobaczmy dużą prostotę konstrukcyjną, która sprzyja bezawaryjnej pracy. Koszty utrzymania też nie są wysokie, ale mogły by być niższe gdyby nie brak zamienników i wysokie ceny części eksploatacyjnych.

Historia modelu

2007, marzec - premiera modelu, nadwozie hatchback 5d,
2007, kwiecień - wersja kombi
2007, lipiec - rozpoczęcie produkcji w Korei, silniki benzynowe 1.4 (109 KM), 1.6 (122 KM), 2.0 (143 KM), turbodiesle 1.6 CRDi (116 KM) i 2.0 CRDi (140 KM).
2008, lato - silnik benzynowy 1.6 (126 KM), turbodiesel 1.6 CRDi (90 KM)
2008, jesień - rozpoczęcie produkcji w Czechach
2009, lato - proekologiczne wersje Blue w wersjach benzynowych (opony o mniejszych oporach toczenia, system stop-start)
2010, wiosna - niewielka modernizacja modelu (zmiana kształtu przednich reflektorów, osłony chłodnicy, przedniego zderzaka, drobny retusz części bocznych). Auta po modernizacji oznaczano symbolami i30U.
2010, wiosna - proekologiczne wersje Blue w wersjach wysokoprężnych
2011, wiosna - premiera i30 drugiej generacji. Pierwsza generacja wciąż pozostaje w ofercie

Awaryjność

Raport TÜV 2011

Kategoria wiekowa    Lokata    Liczba aut w zestawieniu
2-3 lata                         67                       127

Raport DEKRA 2011

Przebieg                         Ocena ogólna
0-50 000 km                        dobra
50 000 - 100 000 km       przeciętna

Raport ADAC 2010

Klasa             Lokata    Liczba aut w klasie
Kompakt           28                   28

Dla i30 nie ogłaszano w Europie serwisowych akcji przywoławczych. Problemy, które pojawiły się w pierwszych latach eksploatacji (odbojniki amortyzatorów, kolumna kierownicza, korozja pokrywy bagażnika) sukcesywnie naprawiano w ramach gwarancji. Po modernizacji w 2010 r. żadne typowe i często powtarzające się usterki nie były już notowane.


Trzydrzwiowe i30 wycenione. W Polsce od...

Silniki

Jednostki napędowe i30 są proste od strony technicznej, mało awaryjne i łatwe w obsłudze. Każda z nich w napędzie rozrządu ma trwały i nie wymagający stałego dozoru łańcuch rozrządu. Łańcuch rozrządu ma również turbodiesel 1.6 CRDi w obu wariantach mocy. Ze względu na bardzo prostą konstrukcję wersja 90-konna jest wyjątkowo mało kłopotliwa. Odmiana 115-konna też nie przysparza większych kłopotów, ale z uwagi na bardziej skomplikowane rozwiązania (dwumasowe koło zamachowe, bardziej zaawansowana turbina) jest droższa w eksploatacji. Wysokoprężna dwulitrówka jest bardziej problematyczna ze względu na pasek zębaty w układzie rozrządu. Z powtarzających się stosunkowo często awarii wymienić można jedynie trudności w uruchamianiu zimnych turbodiesli. Przyczyna tkwi najczęściej w zaniku napięcia na świecach żarowych.

Podwozie

Początkowo notowano problemy z mocowaniem odbojników amortyzatorów, ale serwisy naprawiały te elementy w ramach gwarancji. Po modernizacji w 2010 r. kłopoty z odbojnikami wyeliminowano zupełnie. Inne elementy zawieszeń mają przeciętną trwałość.

Nadwozie

W pierwszych latach produkcji pojawiły się kłopoty z korozją pokrywy bagażnika. Nie najlepszej jakości były też powłoki lakiernicze. Z czasem producent wyeliminował jednak te problemy. W późniejszych egzemplarzach rdzawe wykwity najczęściej pojawiają się na dachu oraz pod uszczelkami drzwi.

Co wybrać?

Wśród silników benzynowych najbardziej godny polecenia jest 1.6 o mocy 122 KM. To jednostka o znacznie lepszej dynamice niż 109-konny 1.4, a spalająca w praktyce tyle samo paliwa. Benzynowiec 2.0 przewyższa go osiągami, ale jest sporo droższy w eksploatacji. Wszystkie silniki benzynowe mają trwały łańcuch w napędzie układu rozrządu, który nie wymaga stałego nadzoru tak jak pasek zębaty. Z turbodiesli najciekawszy wydaje się 1.6 CRDI o mocy 90 KM. Jest bardzo prosty a jednocześnie oszczędny. Wersja 115-konna tej jednostki to nieco bardziej skomplikowana konstrukcja, co niesie ze sobą większe ryzyko awarii. Rekompensatę stanowi jednak lepsza dynamika przy niewiele wyższym zużyciu paliwa. Turbodiesel 1.6, niezależnie od wariantu mocy ma łańcuch w napędzie rozrządu. Dwulitrowy turbodiesel nie jest konstrukcją Hyundaia i ma włoskie korzenie (VM). Legitymuje się co prawda dobrymi osiągami, ale nie należy do oszczędnych. W układzie rozrządu ma pasek zębaty, który nie jest tak trwały i niezawodny jak łańcuch.

VIN

Numer identyfikacyjny VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, pod prawym przednim fotelem. Widoczny jest po odchyleniu osłony. Numer VIN umieszczono również na górnym panelu deski rozdzielczej po stronie lewej. Można go odczytać przez lewy dolny narożnik przedniej szyby

Dekoder numeru VIN dla samochodów Hyundai

Ceny

Ogłoszenia - Auotrader.pl

Linki

http://www.hyundaifanklub.pl/pl
Strona Hyundai Fanklub Polska

http://hyundaiklub.pl/index.php
Strona Hyundai Klub Polska

http://i30forum.pl/
Forum dotyczące modelu i30

Zobacz także
  • Hyundai i30 Hyundai i30 od 50 900 zł
  • Nowy Hyundai i30 3d Salon Paryż 2012 | Trzydrzwiowy Hyundai i30
  • Hyundai i30 Wagon Hyundai i30 kombi - wielka galeria
Komentarze (81)
Hyundai i30 (2007 - 2012) - opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Morten

    Oceniono 70 razy 32

    Mam i 30 - nie ma zadnych problemów. Czesci tanie a zamienniki to już bardzo tanie. Serwis o wiele tanszy niz europejczyków. Wygodny, oszczedny i tani w eksploatacji takie jest Hyundai i30. Pewne auto ale jak ktos chce sie lansowac niech wybierze 15 letnie audi

  • Gość: Zadowolony z i30

    Oceniono 32 razy 16

    Jeżdżę 12 m-cy i30 CRDI Comfort 115KM, na liczniku 49 tyś km, średnie zużycie paliwa: trasa/miasto/autostrady/expresówki: komp pokazuje 5,6-5,8, przegląd co 30 tyś km. W aucie wsio chodzi non stop typu klima, ładowanie urzadzeń przez USB,, etc. Auto nie oszczedzane -> wół roboczy, zalicza różne drogi w Naszym przaśnym kraju -> czyt. dziury. Tapicerka nie skrzypi. Dostaje hultaj, oj dostaje pedałemy i co? I tu się morda cieszy: NIC, NUL,ZERO, żadnej awarii.Lejemy i jedziemy wesoło dalej, wszystko działaj. Takie jest to auto.
    A teraz przeciwwaga tego co jest w firmie: COROLLA x1 Diesel -> wymiana sprzęgłą po 45 tyś po bojach od jakiś 30 tys km, zużycie oleju: jakieś 2-2,5 l na 15 tyś km, bęlkę z tyłu szlag trafił-> ponoć po dziurach jeżdzimy, ciągle palące się żarówki, które tylko w serwisie można dostać to norma, skrzypiąca tapicerka od jakiś 20 tyś km, itd.-> ot jakość rodem z XXII wieku, AURIS x3 -> jak w COROLL-i + parę innych upierdliwych usterek. SUBARU szefa-> rozleciała się skrzynia przy ok. 100 tyś-> ponoć chłopak jeżdzić nie umie, o sprzęgle nie wspomnę. AVENSIS szefowej w dieslu-> po 15 tyś sprzęgło twarde jak w URSUSIE i zapiera się dziołcha co by bieg wrzucić ale ponoć tak ma być, zawieszenie przód ciągle tłucze, naprawiają i za chwilę znowu tłucze, o paru innych drobiazach to już szkoda gadać, VW Passat udziałowca -> dramat: 50 tyś i padła turbina, potem wymienił tarcze, acha i elektronika ciągle fiksuje,.Aaaa:olej pije, oj pije. I to by było na tyle w temacie.
    Więc proszę nie p...rzyć, że hultaj to dziadostwo bo to baaardzo przyzwoity samochód. Nie przejechaliście kilometra hultajem a strasznie się rozwodzicie nad jego dziadostwem -> doprawdy nie znacie HYUNDAI-a.
    Acha, przy ok. 28 tys km w końcu spojrzałem na bagnet: a tam dalej między kreskami, hmmm....czego chcieć więcej.

  • daltonista70

    Oceniono 9 razy 9

    I30 1,6 115KM kombi z 10. 2009, przebieg 145 tys. Kupiłem nówkę za 57tys. PLN (wtedy równowartość VW Polo 1,2) Średnie spalanie (dużo miasta i autostrady) - 5,8l. Minimalne zanotowane na dłuższej trasie spalanie to 3,7l (nie szło wyprzedzać - długi weekend). Najwyższe zanotowane spalanie 7,2 - samo miasto. Jeżdżę do 160km/h. Nie jestem wariat, ale też nie blokuję drogi. Problemy: w tym roku rdza na klapie bagażnika, zablokowane po 120tys. km tłoczki hamulców - zdarłem tarcze. Na początku paliły się żarówki co chwila. Pomogła zmiana na long life i gaszenie świateł przy odpalaniu silnika. Teraz wytrzymują około kwartału. Służbowo zrobiłem ponad 500 tys. km 14 modelami rożnych marek (głównie golf, passat, carisma, spacestar, xara, civic, punto). O koreańskich samochodach nigdy nie myślałem póki nie dostałem służbówki. Po kilku wyjazdach wolałem i30 niż lancera czy passata. Powód? Ergonomia, dobre prowadzenie. Fakt - trochę gorzej wyciszony, ale nie ma dramatu. W końcu kupiłem prywatnie. Kupiłbym jeszcze raz.

  • Gość: turbo

    Oceniono 8 razy 8

    Moim zdaniem zakup wersji benzyna 1.6 122 koni jest błędem. To są modele produkowane w Korei, a to ich dotyczył praktycznie te wszystkie usterki i statystyki. Moim osobistym zdaniem dużo lepszą alternatywą jest 1.6 126 koni produkowany już w Czechach gdzie technologicznie je wyeliminowano czyli jak brać to 2009 wzwyż. Co do opinii na forum to szkoda gadać, każdy czyta i widzi, jedni aby tylko kij w mrowisko piszą inni z niewiedzy reklamują nieawaryjne marki z tego okresu 2007-2009 (patrzymy alternatywy) np VW gdzie tyle co silników padło z powodu wady konstrukcyjnej i materiałowej łańcuszka rozrządu lub pękających głowicach 2.0 TDi to nie wiem jak cokolwiek mogło by to wyprzedzić a to nie rdzewiejąca klapa bagażnika. Co do średniej jakości to poproszę autora o wskazanie dokładnie co jest gorsze i jaka część jest droższa na przykładzie opla astry, forda focusa i vw golfa bo 2-3 lata temu były drogie zamienniki obecnie są w tej samej cenie więc czekam na przykład ....

  • Gość: Fasy

    Oceniono 12 razy 4

    Niedrogi? Kolega kupił niedawno i za "średnią" wersję kombi zapłacił prawie 70 tysięcy!!! To jest "niedrogo" jak na Koreańskie, kompaktowe auto?!

  • Gość: hunudaj

    Oceniono 10 razy 4

    Mam hyundaia i30 2009 (grudzień), sam obsługuję tzn. praktycznie na razie wymieniam olej, zrezygnowałem z przeglądów, a więc i gwarancji, nie placę po 800zł nie wiadomo za co, auto bezawaryjne, duzy rozstaw kół (na szerokość), stabilne na zakrętach, alufelgi z odpowiednim offsetem dokupione niezależnie jeszcze zwiekszyły rozstaw kół, silnika prawie nie słychać, 1,4/109KM, naprawdę dobre auto. Mógłby mieć troche wyzszy prześwit, parę razy zawadziłem o krawężnik, ale bez konsekwencji. Mógłby tez mieć trochę większy moment obrotowy. Oleju praktycznie nie zużywa, pali bardzo mało, polecam.

  • Gość: al

    Oceniono 13 razy 3

    Mam tego Hyundaia od marca br(nowy).Przejechalem 23tys i zadnej awarii.Stac mnie na duzo drozsze nowe auto, wiec jestem obiektywny. Auto proste, solidne, ale wlasciwosci jezdne gorsze od zachodniej konkurencji(np opony 185/65/15 silnik 1.4 109km cichy do 110km/h. )Polecam na niewiekie trasy , czy do miasta dla oszczednych i rozsadnych.

  • Magda S.

    Oceniono 1 raz 1

    Mam i30 wyprodukowany w XII 2011, poj.1,6 moc 126 KM, wyprodukowany w Czechach. Kupilam w kwietniu 2014 z przebiegiem 120 tys (po leasingu). Od tamtej pory wymieniony raz olej, klocki ok. Z "większych" usterek - urwana linka od klamki - koszt naprawy 100 zł (razem z linką). Przy prędkości 130 km/h zaczyna huczeć, co mnie osobiście wkurza. Rzeczywiście pojawiają się miejscami plamki rdzy, na dachu szczególnie. Przy okazji przeglądu zamaluję. Powiem tak, dla mnie ten samochód jest ok. Bez sensu go porównywać do WV, to zupełnie inna półka. Dla normalnych użytkowników polecam.

  • Gość: stare cwelicho

    Oceniono 11 razy 1

    bardzo ladny samochod .

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX