Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

BMW X3 (2003 - 2010) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
02.04.2013 10:58
A A A Drukuj
BMW X3

BMW X3 (Fot. BMW)

Tak jak typowa bulwarówka, BMW X3 lepiej sprawdza się na szosie, niż w terenie. Po asfalcie jeździ jak rasowa limuzyna

Kiedy bawarska firma po raz pierwszy pokazała model X3 nie nazwała go SUV-em, lecz SAV-em. Skrót od Sport Activity Vehicle miał sugerować, że nie mamy do czynienia z typowym autem rekreacyjnym, ale raczej z dynamicznym samochodem szosowym, dysponującym obszernym i funkcjonalnym nadwoziem. Miało ono zaspokoić potrzeby aktywnych ludzi, którzy bez problemu mogliby zabierać na liczne wyjazdy niezbędny ekwipunek albo sprzęt sportowy. X3 zbudowano na płycie podłogowej kombi serii 3, a zawieszenia zestrojono wręcz sportowo. Dzięki temu auto doskonale się prowadzi i pozostaje stabilne mimo dużych gabarytów. Komfort jazdy nie jest najmocniejszą stroną X3, dla konstruktorów bardziej liczyły się własności jezdne. Za to na przestronność wnętrza nie można narzekać, podobnie jak na pojemność bagażnika.


A jakie jest nowe BMW X3? | Test

Mocną stroną X3 są również silniki. W większości są to dynamiczne jednostki napędowe, sprawiające wiele przyjemności z jazdy. Dowodem na duże możliwości X3 w kwestii osiągów jest bardzo mocny, trzylitrowy silnik wysokoprężny z dwiema turbosprężarkami. Eksploatacja tego modelu nie należy jednak do tanich, między innymi właśnie ze względu na silniki. Tylko jeden na osiem będących w gamie X3 spala średnio według producenta mniej niż 10 l/100 km. Paliwożerność, drogi serwis (nie warto korzystać z tanich zamienników i przygodnych warsztatów), konieczność doglądania napędu 4x4 z elektronicznie sterowanym, wielopłytkowym sprzęgłem, kosztowne ogumienie - to wszystko decyduje o tym, że właściciel X3 musi dość głęboko sięgać do portfela. Każdy nabywca tego modelu powinien się na to przygotować.

Historia modelu

2003 - premiera modelu (E86)
2004 - rozpoczęcie sprzedaży, nadwozie kombi 5d, silniki benzynowe 2.5i (192 KM) oraz 3.0i (231 KM), turbodiesle 2.0d (150 KM) i 3.0d (204 KM).
2005 - silnik benzynowy 2.0i (150 KM), turbodiesel 3.0d (218 KM)
2006 - niewielka modernizacja modelu (nowy pas przedni, nowe lampy tylne, zmiany we wnętrzu, modernizacja silników, wprowadzenie filtrów cząstek stałych do turbodiesli), silniki benzynowe 2.5si (218 KM) oraz 3.0si (272 KM), turbodiesel 3.0sd (286 KM)
2007 - turbodiesel 2.0d (177 KM)
2009 - turbodiesel 18d (143 KM)
2010 - modernizacja silników, premiera X3 drugiej generacji (F25)

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2012

Kategoria wiekowa    Lokata    Liczba aut w zestawieniu
2-3 lata                        101                     127
4-5 lat                           72                      120
6-7 lat                           44                      104

Raport awaryjności samochodów ADAC 2011


Klasa         Lokata    Liczba aut w klasie
Średnia          3                    19

Raport awaryjności samochodów DEKRA 2012


Przebieg                                 Ocena
0-50 000 km                           Dobra
50 000-100 000 km                Dobra
100 000-150 000 km        Bardzo dobra

Jedyna serwisowa akcja przywoławcza dla modelu X3 została ogłoszona jesienią 2011 i objęła egzemplarze z silnikami wysokoprężymi, wyprodukowane między 20 sierpnia 2008 r. a 12 czerwca 2009 r. Kontroli poddano układ grzewczy filtra paliwa, który mógł powodować rozładowanie akumulatora a w ekstremalnych przypadkach doprowadzić do pożaru.


Najbardziej niezawodne SUV-y

Silniki

Silniki benzynowe uchodzą za trwałe i niezawodne. Psują się rzadko i nie sprawiają kłopotów. Gorzej z turbodieslami. Sprzedawane są często po przebiegach rzędu 200 000 km, a więc wówczas, gdy w słabej kondycji jest już turbosprężarka a filtr cząstek stałych wymaga wymiany. Warto bacznie przyjrzeć się tym elementom podczas oględzin. Typowym problemem turbodiesli sprzed modernizacji są rozszczelniające się przewody chłodnicy powietrza doładowanego (intercoolera). Awaryjne są również klapy w kolektorze dolotowym.

Przeniesienie napędu

Słabym punktem X3 jest skrzynia rozdzielcza napędu xDrive. Jej wymiana to koszt kilku tysięcy złotych. Dlatego podczas kupna trzeba dokładnie sprawdzić działanie napędu 4x4. Niedopuszczalne są jakiekolwiek szarpnięcia samochodu podczas przyśpieszania.

Podwozie

Model X3 to samochód lubiący gładkie szosy i jazda po kiepskich nawierzchniach mu nie służy. Najszybszemu zużyciu ulegają amortyzatory i górne wahacze. Czasami dochodzi również do pękania sprężyn w zawieszeniach.

Nadwozie

Kiepskie opinie zbiera jakość wykonania wnętrza w egzemplarzach X3 sprzed modernizacji. Elementy są niedokładnie spasowane, podczas jazdy słychać stuki i trzaski. Typową usterką są również uszkodzenia uszczelek drzwi. Kłopotliwe jest użycie koła zapasowego, podwieszonego pod podłogą bagażnika. Warto mieć w bagażniku parę roboczych rękawiczek, by nie ubrudzić się zbyt mocno podczas wymiany koła. Dużym atutem X3 jest świetne zabezpieczenie przed korozją.

Co wybrać?

Przede wszystkim wersje po modernizacji. Są w wielu punktach poprawione i mają lepiej wykończone wnętrze. Jeśli chodzi o silniki to najsłabszy benzynowiec i najsłabszy z turbodiesli nie imponują osiągami, za to są najbardziej oszczędnymi w całej stawce silników. Powinni je wybierać ci, którzy ekonomiczną jazdę cenią batrdziej niż dobrą dynamikę. Inne jednostki napędowe co prawda zużywają sporo więcej paliwa, ale mają niemal sportowe parametry. Najkorzystniejszym wyborem wydaje się trzylitrowy turbodiesel o mocy 218 KM, łączący dobrą dynamikę z niewygórowanymi kosztami eksploatacji. Ci, którzy kupią turbodiesla sprzed modernizacji pozbawieni będą problemów z filtrem cząstek stałych. Wersje z takim urządzeniem wymagają przejechania przynajmniej raz w tygodniu dłuższej trasy by uniknąć zapchania filtra i konieczności wizyty w serwisie.

VIN

Numer VIN wybity jest w komorze silnika, na prawym kielichu przedniego zawieszenia. Znaki identyfikacyjne umieszczono również na górnym panelu deski rozdzielczej. Można je odczytać przez lewy, dolny narożnik przedniej szyby.

Dekoder numerów VIN dla samochodów BMW

Ceny

http://www.autotrader.pl/samochody_osobowe/bmw,x3

Linki

http://www.bmw-klub.pl/
BMW Klub Polska

http://www.bmw-klub-lodz.com.pl/
BMW Klub Łódź

http://www.bmwm.beep.pl/index.php3
BMW Powerclub


Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Ile kosztują używane BMW X3? Najnowsze ogłoszenia

BMW X3 xDrive20d - test | Za kierownicą

BMW X3 na ostro

Komentarze (25)
Zaloguj się
  • Gość: Czarnuch

    Oceniono 16 razy 10

    To dobra fura , w razie czego czesci mozna tanio kupic od zlodzieji w Slubicach i Zgorzelcu .

  • Gość: 1mississauga

    Oceniono 8 razy 8

    Faktycznie jesli chodzi o auta SUV z stajni BMW ,opinnie sa podzielone .Super jest jesli auto jest na gwarancji ,serwis bezproblemu usuwa wszystkie usterki .Nie bede sie wypowiadal na temat X3 ,akurat tego modelu nikt z moich znajomych nie posiada, i niezrecznie byloby pisac jakies bzdety .Chcialbym wspomniec na temat X5 , mam trzech znajomych posiadajacuch taki model , lista usterek w tym SUV tak dluga jak tasma paragonu w kasie, na pierwszym miejscu jest elektryka i elektronika nie wspominam o czesciach mechanicznych (jest bardzo bardzo dluga ) .Koszty napraw elektroniki jest bardzo drogie ,nawet na warunki amerykanskie . Rada , jesli chcesz kupic BMW to tylko osobowki .

  • Gość: bmw

    Oceniono 3 razy 3

    Nie wiem skąd taka krytyka na temat X3
    a ja właśnie kupiłem drugie w życiu X3 ,jest to auto naprawdę rewelacyjne. Zimą się świetnie sprawdza,trzyma się drogi jak przyklejony. Uważam że idealna fura jak dla mnie. mieszkam na wsi,czasami trzeba zjechać z utwardzonej drogi,przejechać po nieodśnieżonej drodze,czasami zjechać do lasu i do tego się idealnie nadaje. prześwit akurat,napęd się załączy jak trzeba. Mi wszystko pasuje,miejsca w środku sporo,z tyłu można wygodnie usiąść,mejsca na nogi jest sporo,bagażnik też jak w kombi,silniki rewelacja (3.0 benzyna),automat 6 biegów,wygląd jak kto lubi,na pewno auto mimo że od premiery minęło 11lat to ciągle wygląda świeżo.
    wniosek: krytykują ci co nie mają a marzą o x3 i zazdroszczą tym co już mają. tyle w temacie.pozdro

  • Gość: kicior

    Oceniono 8 razy 2

    jesli luksusowy suv to range Rover. Z mniejszym budżetem Discovery 4.

  • Oceniono 2 razy 2

    Najważniejsze żeby nie dać sobie wmówić że ten samochód (podobnie jak Toyota Rav) ma jakiekolwiek własności terenowe.Szczególnie w zimie jedziemy bardzo ostrożnie.

  • Gość: bmw

    Oceniono 1 raz 1

    czy nie wystarczą do codziennego użytku takie właściwości terenowe?
    http://www.youtube.com/watch?v=S7VTa8kCGF0
    lub takie:
    http://www.youtube.com/watch?v=6Z8Iz5ERLyU

  • Gość: 4

    Oceniono 15 razy 1

    Jak zwykle w wypadku uzywanego auta niemieckiego litania usterek dluuuuga!!!!:)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

2013, 45 600 PLN
2013, 74 900 PLN
2012, 49 900 PLN
2007, 65 900 PLN
2013, 112 100 PLN
2008, 36 000 PLN
2008, 42 900 PLN
2013, 74 900 PLN

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 40%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (295)

  • 34%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (247)

  • 23%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (167)

  •   4%

    Nie mam zdania (28)

Liczba oddanych głosów: 737