Volkswagen Polo (1999-2005) - opinie Moto.pl

Polo ma ugruntowaną pozycję na rynku małych aut. W ofercie Volkswagena jest nieprzerwanie od ponad 30 lat i nadal cieszy się powodzeniem

Taki staż rynkowy dowodzi, że mamy do czynienia z modelem o udanej koncepcji konstrukcyjnej. Nabywcy darzą go zaufaniem, wiedząc o tym, że producent stale poprawia pojazd i czyni go coraz atrakcyjniejszym. Każda jego generacja jest coraz bardziej komfortowa i funkcjonalna, jest dobrze wykończona i ma sprawdzone podzespoły choć słyszy się głosy, że auto stopniowo zatraca swój zadziorny charakter. Przykładem może być płyta podłogowa najnowszej generacji, którą sprawdzono najpierw w Skodzie Fabii. Choć auto nie jest mistrzem niezawodności, ma niekwestionowane zalety. Mocnym punktem jest np. solidne i - jak pokazują wyniki testów zderzeniowych - bezpieczne nadwozie. Kolejny atut to spory wybór silników oszczędnie obchodzących się z paliwem. Wyposażenie seryjne egzemplarzy kupionych w Polsce jest raczej ubogie (dodatkowe elementy były i są dość drogie), pod tym względem znacznie lepiej wypadają Volkswageny Polo sprowadzane z Zachodu.

HISTORIA MODELU

1975, jesień - premiera modelu
1981, jesień - II generacja
1994, lato - III generacja
1995, jesień - wersja Classic (sedan)
1997, jesień - wersja Variant (kombi)
1999, jesień - modernizacja 3- i 5-drzwiowej wersji hatchback (nowa stylizacja przedniej i tylnej części, większe, prostokątne reflektory przednie, nowa stylizacja wnętrza, bogatsze wyposażenie). Silniki 1.0 (50 KM), 1.4 (60 KM), 1.4 (75 KM), 1.4 16V (101 KM), 1.6 16V (125 KM), 1.7 D (wtrysk bezpośredni, 60 KM), 1.9 D (wtrysk bezpośredni, 64 KM), 1.4 TDI (pompowtryskiwacze, 75 KM)
2000, jesień - silnik 1.4 16V (75 KM) w miejsce 1.4 (75 KM). Sportowa wersja GTI 1.6 16V (125 KM)
2001, jesień - IV generacja (nowa płyta podłogowa, zmiana stylizacji, owalne, podwójne reflektory przednie). Silniki 1.2 (54 KM), 1.2 12V (64 KM), 1.4 16V (75 KM), 1.4 16V (101 KM), 1.9 D (wtrysk bezpośredni, 64 KM), 1.4 TDI (pompowtryskiwacze, 75 KM)
2002, jesień - silnik 1.4 16V FSI (bezpośredni wtrysk benzyny, 86 KM)
2003, jesień - wersje sedan (4 drzwi), Fun (rekreacyjna) i GT (usportowiona). Nowe silniki 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 101 lub 130 KM)
2005, jesień - modernizacja, nowa stylizacja przedniej i tylnej części

2012 Volkswagen Up! TEST
Volkswagen Up | Pierwsza jazda

SILNIK

Najczęściej spotykaną dolegliwością silników Polo są wycieki oleju.

UKŁAD NAPĘDOWY

Wycieki oleju ze skrzyni biegów to stosunkowo błaha przypadłość w porównaniu z trudnościami w przełączaniu biegów, które mogą prognozować poważniejszą naprawę. Problemy ze zmianą przełożeń pojawiają się zazwyczaj przy większych przebiegach (rzędu 100 tys. km). Jazda próbna przy wykorzystaniu wszystkich biegów jest zatem koniecznością podczas zakupu tego auta. Wycieki z przekładni pojawiają się zazwyczaj w okolicy wybieraka przełożeń. Likwidacja nieszczelności nie jest droga i polega na wymianie uszczelniacza. Twardy pedał sprzęgła zwiastuje problemy z linką sprzęgła lub sprężyną dociskową.

UKŁAD WYDECHOWY

Niezbyt trwały jest tłumik końcowy. Dobre rozwiązanie stanowi tłumik z oferty firm akcesoryjnych. Wytrzyma niewiele mniej albo tyle samo, a jest tańszy. W przypadku pęknięć kolektora wydechowego czeka nas poważniejsza i droższa naprawa, dlatego podczas zakupu warto dobrze sprawdzić stan tego elementu.

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Tutaj problemów jest sporo, chociaż są to najczęściej drobne awarie elektrycznych sterowników szyb w drzwiach, immobiliserów i centralnego zamka. Poważniejsze awarie dotyczą jedynie alternatorów, które potrafią odmówić posłuszeństwa.

AWARYJNOŚĆ

Trudno nazwać to auto awaryjnym. Choć są egzemplarze, którym zdarzają się liczne usterki, wiele z nich przejeżdża 100 tys. km bez żadnych przygód. Te pierwsze psują jednak ogólną opinię. Rankingi niezawodności niemieckiego TÜV stawiają Polo na 32. pozycji w kategorii wiekowej 4-5 lat i na 22. w kategorii 6-7 lat. Znacznie gorzej wygląda to w zestawieniach DEKRA. Tutaj Polo zajął 63. lokatę w kategorii wiekowej 4-5 lat i 61. w kategorii 6-7 lat. Polo objęte było serwisową akcją nawrotową wraz z innymi modelami Volkswagena w 2004 r. Eliminowano wówczas możliwość wycieków oleju napędowego przy pompie w silnikach Diesla (wadliwa śruba). W 2004 r. serwisy zapobiegały również pękaniu pedałów sprzęgła w Polo, wzmacniając wadliwe spawy, a w odmianach Classic i Variant poprawiono w 2004 r. system wspomagania hamulców. W sumie interwencji producenta było niewiele, dopracowana konstrukcja nie miała istotnych wad fabrycznych.

LPG

JERZY MALIŃSKI
Koalicja na rzecz Autogazu
Wszystkie silniki benzynowe montowane w Volkswagenie Polo mają kolektory ssące z tworzywa sztucznego. Mogą współpracować jedynie z instalacjami sekwencyjnego wtrysku gazu za 2900-3500 zł. Dotyczy to również silników trzycylindrowych.

ZNAKI IDENTYFIKACYJNE

Volkswageny Polo produkowane od 1994 do 2001 r. mają numer identyfikacyjny w przedziale silnika pod szybą przednią widoczny przez specjalne okienko w pokrywie z tworzywa sztucznego. W wersjach Classic (sedan) i Variant (kombi) tabliczka z danymi znajduje się na podłodze bagażnika po lewej stronie, obok wgłębienia na koło zapasowe. Numer identyfikacyjny VIN w egzemplarzach IV generacji (produkcja od 2001 r.) umieszczano w komorze silnika przy lewym górnym mocowaniu kolumny przedniego zawieszenia. Dodatkowo numer VIN umieszczano od góry na desce rozdzielczej (widoczny jest przez przednią szybę, poniżej lewej wycieraczki).

Volkswagen CC
Odświeżony Volkswagen CC | Galeria

VIN

Znaki 1-3 WVW - światowy kod producenta (Volkswagen AG, Niemcy)

Znaki 4-6 ZZZ - znaki wolne (w tych miejscach mogą znajdować się oznaczenia kodowe modeli z rynku amerykańskiego)

Znaki 7-8 Kod modelu. Do 2001 r.: 6N - Polo hatchback, 6K - Polo Classic lub Polo Variant. Od 2001 r.: 6Q - Polo
Znak 9 Z - znak wolny

Znak 10 Kod roku modelowego

Znak 11 Kod zakładu montażowego (W - Wolfsburg, Niemcy; E - Emden, Niemcy; Y - Martorell, Hiszpania)

Znaki 12-17 Numer seryjny

CENY

Największy wybór będą mieli wszyscy ci, którzy zdecydują się na Polo z benzynowym silnikiem 1.4. Znacznie skromniejsza oferta na rynku wtórnym obejmuje wersje z benzynowymi silnikami 1.0 i 1.2 oraz dieslami 1.9 D i 1.4 TDI. Rzadkością są wersje benzynowe 1.6, a także wysokoprężne 1.7 D i 1.9 TDI.

Volkswagen Polo - Ogłoszenia

INTERNET

www.vwpolo-klub.pl

Zasadniczym elementem strony jest obszerne forum użytkowników Polo wymieniających informacje o eksploatacji Polo, w tym również o usterkach i możliwościach napraw.

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Volkswagen Polo - pierwsza jazda

Volkswagen Polo R WRC

Ogłoszenia - Volkswagen Polo

Więcej o: