Volkswagen Golf IV (1997-2003) - opinie Moto.pl

Legendarny samochód Volkswagena przez wiele lat stanowił wzór auta kompaktowego z dobrze zaprojektowanym wnętrzem, bezpiecznym podwoziem i szeroką gamą ekonomicznych silników

Skoro o Golfie mowa... Oto lista aut, które najczęściej kupują Niemcy

Z biegiem lat wartości, które prezentował Golf, właściwie się nie zmieniały, tworząc wizerunek pojazdu poprawnego od strony technicznej i funkcjonalnej. Przez 30 lat nie zmieniano jednak założeń stylizacyjnych i Golf zaczął być postrzegany jako samochód dla konserwatystów. Czwarta generacja tego modelu weszła na rynek z nowymi standardami jakościowymi, zwłaszcza we wnętrzu, i jeszcze szerszą paletą udanych silników. Były wśród nich niezwykle nowoczesne jednostki napędowe znane z Audi (pięć zaworów na cylinder) oraz bardzo mocne diesle (130 i 150 KM) zapewniające niemal sportowe osiągi. Zmniejszono również awaryjność auta. Na polskich drogach wadę Golfa stanowi to, co na równych, niemieckich szosach stanowi zaletę - sztywne zestrojenie zawieszeń. Trzeba się również przyzwyczaić do mało przestronnej tylnej części wnętrza. Pod tym względem lepiej wypada czterodrzwiowa odmiana Bora z nieco większym rozstawem osi. Ci, którzy potrzebują bardziej funkcjonalnego bagażnika, mogą sięgnąć po wersje kombi stworzone zarówno na bazie Golfa IV, jak i Bory. Dla miłośników oryginalności i elegancji pozostaje wersja Cabrio, ale trzeba pamiętać, że w ostatnim wydaniu była ona budowana na podstawie Golfa III. Jest nawet wersja 4x4 (4Motion). Z punktu widzenia użytkownika ogromne znaczenie ma nie tylko bogactwo odmian i duży wybór silników, ale również to, że rynek oferuje ogromną liczbę używanych części zamiennych i akcesoryjnych zamienników do Golfa, co wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji.

SILNIK

Mało trwałym elementem silników benzynowych jest pompa cieczy chłodzącej. W dieslach trzeba pilnować wyznaczonych przez serwis przebiegów dla pasków zębatych rozrządu. Zwłaszcza w egzemplarzach z lat 1997-98 są one wyjątkowo delikatne. W silnikach 1.4 podczas mrozu może zamarzać magistrala do pobierania oleju z miski olejowej.

NADWOZIE

Chociaż w Golfie IV materiały obiciowe foteli są wyjątkowo odporne na zużycie, to jednak trudów eksploatacji dość często nie znoszą stelaże foteli (skrzypią i trzeszczą). Awaryjne są podnośniki szyb. Wielu użytkowników za wielką wadę uważa zmniejszone lusterko zewnętrzne po prawej stronie nadwozia.

UKŁAD WYDECHOWY

Korozja najszybciej atakuje tłumik środkowy, a zwłaszcza jego element mocujący.


Golfa tu nie znajdziesz... Tych samochodów NIE kupują Polacy

UKŁAD ELEKTRYCZNY

Skomplikowana wymiana żarówek w przednich reflektorach sprawia, że mało doświadczeni kierowcy mogą sobie nie poradzić samodzielnie z tym problemem. Mankamentem Golfa IV są również korodujące styki elektryczne, szczególnie w komorze silnika. Nierzadko dochodzi do samoczynnego rozładowania akumulatora.

UKŁAD NAPĘDOWY

Po przebiegu 60-70 tys. km przełączanie biegów może być utrudnione. Notuje się wiele przypadków "haczenia" w skrzyni przekładniowej, zmiana przełożeń przestaje być płynna.

HISTORIA MODELU

1997, sierpień - premiera modelu (hatchback - troje i pięcioro drzwi). Silniki 1.4 (75 KM), 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 KM), 1.8 20V Turbo (150 KM), 2.3 VR5 (150 KM), 1.9 D (wtrysk bezpośredni, 68 KM), 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 90 KM), 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 110 KM)
1998, sierpień
- Bora (sedan, czterodrzwiowa wersja Golfa)
1999 - premiera Golfa i Bory w wersjach Variant (kombi). Nowe silniki 1.6 16V (105 KM), 2.0 (116 KM), 2.8 V6 24V (204 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 116 KM). Wycofanie z oferty silnika 1.8 20V (125 KM)
2001, wiosna - nowe silniki 1.4 16V (75 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 101 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 150 KM). Wycofanie z oferty silnika 1.8 20V (125 KM)
2001, jesień - nowe silniki 1.8 20V (180 KM) i 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 150 KM)
2002, sierpień - wersja R 32 (3.2 V6, 241 KM), nowe silniki 1.6 FSI (bezpośredni wtrysk benzyny, 110 KM) i 2.0 (102 KM). Wycofanie z oferty silnika 2.3 V5 (150 KM) 2003, jesień - premiera VW Golfa V

AWARYJNOŚĆ

Golf IV okazał się dużym sukcesem na polu trwałości i niezawodności. Góruje pod tym względem nad poprzednikiem, co widać wyraźnie w niemieckich statystykach awaryjności. Raport TÜV plasuje Golfa na 21. miejscu w dwóch kategoriach wiekowych (4-5 lat oraz 6-7 lat). Niewiele gorzej wygląda to w raporcie DEKRA. Golf zajmuje w nich 32. lokatę w kategorii wiekowej 4-5 lat i 36 miejsce w kategorii 6-7 lat. Prawdą jest jednak, że sporo elementów poprawiano w ramach serwisowych akcji nawrotowych. W pierwszych egzemplarzach Golfa IV i Bory w wersjach 4Motion (od początku produkcji do 28.02.2000 r.) odkryto możliwość korozji poprzecznego łącznika w tylnym zawieszeniu. W egzemplarzach wyprodukowanych między 1.05.2000 r. a 30.07.2000 r. poprawiano elementy mocujące foteliki dziecięce w systemie Isofix, a w Golfach IV i Borach, które opuściły fabrykę między 1.10.2000 r. a 30.11.2000 r., usuwano wadę poduszki powietrznej pasażera. Do tego doszły jeszcze akcje kontrolne układu wspomagania hamulców na początku 2002 r. oraz poprawek układu sterującego ABS na początku 2003 r.,

LPG

Jerzy Maliński z Koalicji na rzecz Autogazu: Benzynowe silniki Volkswagena Golfa IV współpracują tylko z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Zarówno montaż, jak i eksploatacja takich systemów nie sprawiają żadnych problemów. Słabymi punktami są jedynie cewki zapłonowe, które czasami ulegają uszkodzeniu. Są to jednak przypadki sporadyczne. Trzeba pamiętać o okresowym czyszczeniu i programowaniu elektronicznie sterowanej przepustnicy zaleconym przez serwis. Konsekwencją zaniedbania tych czynności jest "falowanie" wolnych obrotów silnika.

ZNAKI IDENTYFIKACYJNE

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnikowej, na gnieździe lewej kolumny zawieszenia. Numer VIN wybito w środkowej części podszybia, od góry. Widoczny jest po otwarciu pokrywy silnika. Dodatkowa naklejka z numerem VIN znajduje się w zagłębieniu koła zapasowego po lewej stronie.

Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack - ile kosztuje?

VIN

Znaki 1-3 WVW - światowy kod producenta (Volkswagen, Niemcy)

Znaki 4-6 ZZZ - znaki stałe (wypełniające)

Znaki 7-8 kod modelu (1J - Golf IV i Bora)

Znak 9 Z - znak stały (wypełniający)

Znak 10 kod roku modelowego

Znak 11 kod zakładu montażowego (W-Wolfsburg, B-Bruksela)

Znaki 12-17 numer seryjny samochodu

CENY

Najłatwiej kupić Golfa z benzynowymi silnikami 1.4 i 1.6 oraz z dieslami 1.9 D i 1.9 TDI. Te ostatnie są szeroko reprezentowane przez wersje o mocy 101 KM. Mocniejsze odmiany (130 i 150 KM) należą do rzadkości. Równie skromnie reprezentowane są benzynowe wersje 1.8 20V Turbo i 2.0. Do rzadkości należą Golfy IV w wersjach R 32 i 4Motion (napęd 4x4).

Więcej o:
Komentarze (17)
Volkswagen Golf IV (1997-2003) - opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: gość:kr-ów

    Oceniono 32 razy 14

    GOLF PORAŻKA ! SAM JESTEŚ PORAŻKA ! JEDNO Z SOLIDNIEJSZYCH AUTEK NA POLSKIE DROGI I NA NASZĄ POLSKĄ KIESZEŃ , A INNE MARKI JAK COŚ PADNIE TO NIE MA NA CZĘŚCI I POTEM STOI POD BLOKIEM PRZEZ PÓŁ ROKU ... pomyślcie zanim coś napiszecie

  • Gość: vag

    Oceniono 12 razy 8

    No chyba , raczej mk1 i mk2, nie były porażkami. Wiem co piszę bo serwisowałem wszystkie generacje.

  • Gość: marian2000

    Oceniono 12 razy 6

    Mam golfa 4 kombi 2003 roku jestem zadowolony jedyny mankament leci klapa z tylu

  • Oceniono 4 razy 2

    Kupilem teraz golfa za nie drogie pieniadze i mam golfa pierwszy raz i jestem zadowolony z kupna wiadomo nie jest to auto nowe ale naprawde warto tylko ze silnik 1.8 nie na miasto w trase ok

  • Gość: solo777

    Oceniono 1 raz 1

    ludzie gdzie się znajduje przekaźnik kierunkowskazów nawala mi trzeba wymienić na filmikach G pokazują jakaś to tajemnica czy co proszę o bardzo szybką odpowiedź z góry dzięki

  • Gość: tomitomi

    Oceniono 1 raz 1

    Miałem Golfa4 cabrio 1.8 75 km, Jedyna wada to chyba spalanie w okolicy 10 l , po przebiegu 270 tyś zero objawów zużycia silnika, zero dolewek oleju , olej należy jak najszybciej zmienić na jakiegos pół syntetyka albo syntetyka 5 W40 i zmiana co 15 tyś. Dobre autko mało zawodne, przynajmniej w benzynie, dobrze współpracuje z LPG . Te silniczki wytrzymują spokojnie 500 tyś bez remontów .Jedynie trzeba czyścić odmę przed zimą i przed jazdą podczas mrozów dobrze rozgrzać silnik. W benzynie czasem faluja obroty, w moim przypadku okazało się że jeden z przewodów WN był USZKODZONY i napięcie przeskakiwało gdzieś bokiem.

  • Gość: Golf-Rider

    Oceniono 5 razy 1

    Plusy Golfa IV: Solidne wykończenie wnętrza, dobre blachy karoserii, tanie części dostępne na każdym szrocie...
    Minusy: Konieczność czyszczenia odmy co 2 lata, w przeciwnym razie olej wywali bagnetem i jak złapie którąś panewkę to po silniku (tak jak to miało u mnie miejsce - 1.4, 16V - koszt naprawy z wymianą silnika 3 tys), skrzynia biegów to bardzo poważny mankament, po 100 tys wycierają się tłoki i benzyniak klekocze jak Diesel.

    Nie będę ani zachwalał golfa IV ani go przeklinał. Biorąc pod uwagę jego cenę to na drugi raz zdecydowałbym się na coś innego...

  • Gość: don

    Oceniono 3 razy -3

    Nie jest tak źle jak masz problem z regeneracją pompowtryskiwaczy to zgłoś się do Bosch Diesel Service Pawlik w Stalowej Woli jeden z lepszych serwisów od naprawy pompowtrysków w Polsce.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX