Peugeot Partner (1996-2006) - opinie Moto.pl

Partner narodził się z nowatorskiej koncepcji furgonetki. Stał się pionierem segmentu aut wielofunkcyjnych i odniósł duży sukces rynkowy

Peugeot 406 (1995-2004)

Francuski koncern PSA pokazał w 1996 r. pojazdy, które wniosły do europejskiej motoryzacji wiele nowego. Bliźniacze samochody dostawcze Peugeot Partner i Citroën Berlingo złamały regułę tworzenia furgonetek na zasadzie zestawiania przedniej części auta segmentu B z wyraźnie wyodrębnionym przedziałem towarowym. Cała konstrukcja tworzyła jednolitą całość, otwierając przed projektantami zupełnie nowe możliwości. W oparciu o taką bazę można było zbudować wersje osobowe, o wysokim poziomie uniwersalności i funkcjonalności. Główna zaleta Partnera to przestronne wnętrze, w którym nie brak miejsca zarówno dla pasażerów, jak i bagażu. Na dodatek dostęp do przedziału pasażerskiego i bagażnika jest dużo łatwiejszy niż w klasycznych autach osobowych (od 1999 r. tylne drzwi przesuwne po obu stronach nadwozia - lewe za dopłatą). Partner to pojazd prosty od strony technicznej, ale wygodny i funkcjonalny. Może być przestronnym samochodem rodzinnym, niezastąpionym w weekendowych czy wakacyjnych wojażach, jak i pomocą wprowadzeniu małej firmy. Osiągi schodzą tutaj na drugi plan, dlatego w gamie silników nie znajdziemy szczególnie mocnych. W codziennej eksploatacji najlepiej sprawdzają się ekonomiczne, ale dynamiczne diesle serii HDI. O związkach z autami dostawczymi przypomina charakterystyczne ustawienie kierownicy, ale elementy wykończenia z Peugeota 206 pozwalają z kolei szybko o tym zapomnieć. Tym bardziej że wnętrze nieźle wyciszono, a podwozie zapewnia dobry komfort jazdy.

Silnik

Użytkownicy Partnera narzekają często na wycieki oleju z silnika, zwłaszcza w okolicach uszczelniaczy wału korbowego. Większych problemów z jednostkami napędowymi jednak nie ma. Jako słaby punkt trzeba wymienić jedynie koło pasowe w dieslach HDI, może wymagać wymiany już po 50-60 tys. km.

Instalacja elektryczna

Starsze egzemplarze Partnera liczą sobie już 8-10 lat, dlatego niektóre złącza elektryczne odmawiają posłuszeństwa z powodu korozji. Brak przewodności złączy prowadzi do unieruchomienia niektórych podzespołów (silników elektrycznych, oświetlenia). Kiedy pojawi się problem elektryczny, warto najpierw sprawdzić złącza. Usterka może być naprawdę drobna. W awariach konkretnych elementów instalacji przodują elektryczne sterowniki szyb w drzwiach.

Zawieszenie

Elementy podwozia nie radzą sobie zbyt dobrze z dziurawymi polskimi drogami. Szybkiemu zużyciu ulegają tuleje wahaczy i końcówki drążków kierowniczych. Partner nie odbiega pod tym względem od wielu innych aut francuskich, których zawieszenia zapewniają co prawda wysoki komfort jazdy, ale nie tolerują dziur i wybojów.

Peugeot 308 SW 1.6 HDI | Pierwsza jazda

Nadwozie

Partner zbiera pochwały za zabezpieczenie antykorozyjne. To naprawdę mocny punkt auta. Próby czasu nie wytrzymują jednak przesuwne drzwi. Przy długim lub intensywnym użytkowaniu zaczynają się zacinać albo trudno je zamknąć

Układ kierowniczy

Oprócz szybkiego zużycia końcówek drążków kierowniczych trzeba liczyć się z awarią pompy systemu wspomagania układu kierowniczego

Historia

1996 - premiera modelu, silniki 1.1 (60 KM), 1.4 (75 KM), 1.8 D (komora wstępna, 58 KM), 1.9 D (komora wstępna, 69 KM); 1998 - przesuwne drzwi z prawej strony, modernizacja silnika 1.9 D, kodowanie zapłonu w kluczyku (rezygnacja z klawiatury kodującej); 1999 - silnik 1.8 (90 KM), wersja z napędem 4x4, wersje Combispace i Multispace (specjalna zabudowa wnętrza, drzwi przesuwne po obu stronach nadwozia); 2000 - diesel 2.0 HDI (common rail, 90 KM), wycofanie z oferty silników 1.1 i 1.8 D, niewielka modernizacja wnętrza (deska rozdzielcza, fotele); 2001 - silnik 1.6 16V (109 KM) w miejsce silnika 1.8; 2002 - modernizacja (nowa stylizacja części przedniej i tylnej, zmiany we wnętrzu, bogatsze wyposażenie); 2005 - diesel 1.6 HDI (common rail, 90 lub 75 KM). Wycofanie z oferty silnika 1.9 D

Awaryjność

Peugeot Partner nie jest klasyfikowany w rankingach niezawodności niemieckich organizacji TÜV i DEKRA, trudno zatem ocenić jednoznacznie, jak wypada na tle innych aut. Uwagi użytkowników pozwalają jednak sądzić, że nie jest to samochód szczególnie kłopotliwy w eksploatacji. Poprawek konstrukcyjnych było sporo, o czym świadczą serwisowe akcje nawrotowe. Pierwsza objęła egzemplarze od początku produkcji do stycznia 1997 r. i miała na celu wyeliminowanie wad instalacji elektrycznej. W 2000 r. poprawiano system wspomagania hamulców i zapobiegano uszkodzeniom przedniego zawieszenia. Pięć lat później sprawdzano elektroniczny sterownik poduszek powietrznych, by mieć pewność aktywowania airbagów w niebezpiecznych sytuacjach. Ostatnia akcja z 2005 r. dotyczyła sprężyn przedniego zawieszenia, które mogły pękać na skutek przyśpieszonej korozji (zimowa eksploatacja na mocno zasolonych drogach).

LPG Jerzy Maliński Koalicja na rzecz Autogazu. Peugeot Partner we wszystkich wersjach silnikowych ma kolektor ssący z tworzywa sztucznego, dlatego przy zasilaniu LPG można stosować jedynie instalacje z wtryskiem gazu za ok. 3000 zł. W przypadku zbiornika podwieszanego koszty wzrastają o blisko 200 zł. Wszystkie wersje Partnera dobrze znoszą zasilanie autogazem.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika, na wewnętrznym poszyciu prawego przedniego błotnika, w pobliżu przegrody czołowej. Numer VIN wybito na górnej krawędzi wewnętrznego poszycia prawego przedniego błotnika (w rynience), w środkowej części. Podobnie jak tabliczka znamionowa widoczny jest po otwarciu pokrywy silnika.

VIN Znaki 1-3 VF3 - światowy kod producenta (Peugeot, Francja) Znak 4 Kod modelu (5 - Partner) Znak 5 Kod nadwozia (A - pięciodrzwiowe; B - czterodrzwiowe) Znaki 6-8 Kod silnika (KFZ - 1.4 ; DJY i WJZ - 1.9 D Znak 9 Kod skrzyni biegów (E - manualna, pięciostopniowa) Znaki 10-17 Numer seryjny

Ceny

Oferty sprzedaży Partnera nie sypią się jak z rogu obfitości, ale w przypadku niektórych wersji nie powinno być kłopotów z wyborem i kupnem auta. Takie możliwości dają odmiany 1.4, 1.9 D i 2.0 HDI. Dwulitrowy diesel jest szczególnie godny polecenia, chociaż nie najtańszy. Wersje 1.6 16V oraz 1.8 mają raczej skromną reprezentację, a 1.1 i 1.6 HDI spotyka się jeszcze rzadziej (w przypadku tej ostatniej z pewnością trzeba jeszcze nieco odczekać, bo pojawiła się dopiero w 2005 r.)

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR | Za kierownicą

Fiat Doblo 1.6 Multijet | Za kierownicą

Peugeot Partner - Ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA