Peugeot 106 (1991-2004) - opinie Moto.pl

Bliźniak Citroëna Saxo mimo upływu lat wciąż jest autem idealnym do miasta i tanim w utrzymaniu
Peugeot Urban Crossover Concept
Peugeot Urban Crossover Concept | Galeria

„Maluch” Peugeota szybko zyskał dobrą opinię ze względu na wysoki komfort jazdy, dobre prowadzenie i wysoką funkcjonalność. Nie był wzorcem jakości wykończenia ani niezawodności (mnóstwo drobnych awarii), miał słabo wyprofilowane fotele, skromny bagażnik (215/530 l) i marnie wyciszoną kabinę. Ale był zwinny i niewiele palił. Takim Peugeot 106 pozostał do dzisiaj. Zarówno w benzynowych, jak i wysokoprężnych wersjach jest przede wszystkim oszczędny. Jeśli ktoś oczekuje dobrej dynamiki, powinien sięgnąć po odmiany usportowione (XSi, S16, Rally). Wybór jest spory, bo Peugeot 106 może mieć skrzynię manualną lub automatyczną, nadwozie trzy- lub pięciodrzwiowe, silnik gaźnikowy lub z wtryskiem. Za najpoważniejszą wadę można by uznać zaawansowany wiek używanych egzemplarzy, ale auto dzielnie znosi próbę czasu. Ma dobre zabezpieczenie przed korozją i wyjątkowo solidną konstrukcję. Najlepiej prezentują się egzemplarze po modernizacji z 1998 r. - bardziej dopracowane, lepiej wyposażone i obszerniejsze (nadwozie dłuższe o 11,5 cm). Właśnie te wersje są najbardziej godne polecenia. Niezależnie od rocznika można liczyć na prostotę obsługi i dobry dostęp do tanich zamienników. Peugeotem 106 może zająć się przeciętny warsztat mechaniczny. Elektroniki w nim jak na lekarstwo, a mechanika nieskomplikowana.

Silnik

Gdyby nie osprzęt, pod maskę Peugeota można by w zasadzie nie zaglądać. Wypatrzylibyśmy jedynie drobne wycieki oleju, czasami nieszczelności w układzie chłodzenia. Niestety, alternator, rozrusznik, aparat zapłonowy czy pompa paliwa mogą odmówić posłuszeństwa w każdej chwili. Najgroźniejsze są jednak awarie wentylatora chłodnicy, bo nagły wzrost temperatury silnika prowadzi do przegrzania i wypalenia uszczelki pod głowicą.

Przeniesienie napędu

Szczególnej troski wymagają gumowe osłony przegubów napędowych przy przednich kołach. Nie są trwałe, mogą pękać nawet po przebiegu 30-40 tys. km. Pęknięcie osłony niemal natychmiast skutkuje awarią przegubu napędowego, którego naprawa może kosztować kilkaset złotych. Warto zajrzeć pod samochód i zobaczyć, jaki jest ich stan.

Zawieszenie

Peugeot 106 nie lubi dziurawych dróg, dlatego w Polsce szybko wybijają się tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy, zwłaszcza w wersji z silnikiem Diesla (ciężki przód). Stałego dozoru wymagają łożyska wahaczy osadzone w belce tylnego zawieszenia. Wytrzymują ledwie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Jeśli zbyt późno zdecydujemy się na wymianę łożysk, trzeba będzie wymienić całą belkę, ponosząc kilkuset złotowy wydatek. Nietrwałe są też łożyska w piastach kół, ale można je wymienić dużo łatwiej i taniej. Do zdiagnozowania stanu zawieszenia niezbędna jest jazda próbna. Wszelkie stuki, trzeszczenie czy terkotanie powinny wzbudzić nieufność.

Peugeot iOn
Peugeot iOn | Za kierownicą

Nadwozie

Korozja może stanowić problem jedynie w egzemplarzach niechlujnie naprawianych po wypadkach. Fabryczne zabezpieczenie przed rdzą prezentuje bardzo dobry poziom. Kłopotliwe potrafią być zamki drzwi i pokrywy bagażnika. Zacinają się, nie można ich poruszyć kluczykiem. Koniecznie sprawdźmy ich działanie.

Instalacja elektryczna

W elektrycznych trzewiach Peugeota 106 może zdarzyć się dosłownie wszystko. Najczęściej dochodzi do awarii alternatora, rozrusznika, aparatu zapłonowego, pompy paliwa, wentylatora chłodnicy i zespolonego przełącznika przy kierownicy. Cała instalacja elektryczna jest wrażliwa na wilgoć, dlatego w dżdżyste dni mogą przestać działać niektóre urządzenia (sterowniki szyb, spryskiwacz, wycieraczki). Podczas oględzin sprawdzajmy działanie wszystkich dostępnych odbiorników energii elektrycznej.

Historia

1991, lato - premiera modelu, wersja 3d, silniki 1.1 (60 KM), 1.4 (75 KM) i 1.4 w wersji usportowionej XSi (94 KM);
1992, lato - wersja 5d, no we silniki 1.0 (45 KM) i 1.4 D (diesel, 50 KM);
1994, jesień - nowe silniki 1.3 (68 KM) i 1.5 D (diesel, 57 KM);
1995, lato - wersja z 3-biegową skrzynią automatyczną;
1996, wiosna - modernizacja nadwozia i wnętrza (nowy pas przedni, reflektory, lampy tylne);
2004 - zakończenie produkcji

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa znajduje się pod pokrywą silnika, na wzmocnieniu przedniego pasa po stronie prawej. Numer VIN wybito w komorze silnikowej, w centralnej części podszybia.

VIN
Znaki 1-3 Światowy kod producenta (VF3-Peugeot, Francja; VSC -Peugeot, Hiszpania)
Znak 4 Kod modelu (1-model 106)
Znak 5 Kod nadwozia (A, B-5d; C-3d)
Znaki 6-8 Kod silnika (HDZ-1.1; NFY-1.6; K9B-1.4 D; VJZ-1.5 D)
Znak 9 Kod skrzyni biegów (1-manualna, 4 biegi; 2-manualna, 5 biegów, 4-automatyczna, 3 biegi)
Znaki 10-17 Numer seryjny

Co wybrać?

Przede wszystkim warto poszukać wersji ze wspomaganiem układu kierowniczego. W mieście jeździ się nią znacznie przyjemniej. Jeśli auto ma pod maską diesla, to wspomaganie jest wręcz konieczne. Przy obecnych cenach paliw diesel wcale nie jest najlepszym wyborem. Benzynowce 1.0 i 1.1 zapewniają przyzwoitą dynamikę, a nie są droższe w eksploatacji. Ogromną frajdę z jazdy dają mocniejsze wersje: 1.4 (94 KM), 1.6 (88 KM) i 1.6 16V (118 KM). Niełatwo jednak znaleźć je na rynku wtórnym.

Awaryjność

Raport awaryjności TÜV 2007

Kategoria wiekowa Lokata

Liczba aut w zestawieniu

2-3 lata 102 113
4-5 lat 104 107
6-7 lat 86 96


Raport DEKRA 2007

Kategoria wiekowa Lokata

Liczba aut w zestawieniu

3 lata 121 130
5 lat 123 130
7 lat 98 113


Pierwsza akcja nawrotowa obejmowała egzemplarze wyprodukowane między 1.03-16.11.1996 (możliwość zwarcia w instalacji elektrycznej przy kolumnie kierownicy). Kolejna - dotyczyła aut z 5.01-6.03.1998 (miała zapobiec zwarciom elektrycznym w okolicy rozrusznika). W 2000 r. usuwano wady wspomagania układu hamulcowego. Ostatnia akcja z 2002 r. dotyczyła czołowych poduszek po wietrznych.

Ceny

Peugeot 106 - Ogłoszenia

Internet

www.club106.pl
Obszerne forum dyskusyjne o Peugeocie 106, z różnymi działami tematycznymi obejmującymi również porady techniczne i eksploatacyjne.

www.peugeot-klub.pl
Strona Peugeot Klub Polska z poradami eksploatacyjnymi,
najnowszymi wiadomościami, forum dyskusyjnym, sklepem i ciekawymi linkami.

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Peugeot 308 SW 1.6 HDI | Pierwsza jazda

Peugeot RCZ | Pierwsza jazda

Peugeot 106 - Ogłoszenia

Więcej o: