Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
Peugeot 106 (1991-2004) - opinie Moto.pl

Peugeot Urban Crossover Concept | Galeria
„Maluch” Peugeota szybko zyskał dobrą opinię ze względu na wysoki komfort jazdy, dobre prowadzenie i wysoką funkcjonalność. Nie był wzorcem jakości wykończenia ani niezawodności (mnóstwo drobnych awarii), miał słabo wyprofilowane fotele, skromny bagażnik (215/530 l) i marnie wyciszoną kabinę. Ale był zwinny i niewiele palił. Takim Peugeot 106 pozostał do dzisiaj. Zarówno w benzynowych, jak i wysokoprężnych wersjach jest przede wszystkim oszczędny. Jeśli ktoś oczekuje dobrej dynamiki, powinien sięgnąć po odmiany usportowione (XSi, S16, Rally). Wybór jest spory, bo Peugeot 106 może mieć skrzynię manualną lub automatyczną, nadwozie trzy- lub pięciodrzwiowe, silnik gaźnikowy lub z wtryskiem. Za najpoważniejszą wadę można by uznać zaawansowany wiek używanych egzemplarzy, ale auto dzielnie znosi próbę czasu. Ma dobre zabezpieczenie przed korozją i wyjątkowo solidną konstrukcję. Najlepiej prezentują się egzemplarze po modernizacji z 1998 r. - bardziej dopracowane, lepiej wyposażone i obszerniejsze (nadwozie dłuższe o 11,5 cm). Właśnie te wersje są najbardziej godne polecenia. Niezależnie od rocznika można liczyć na prostotę obsługi i dobry dostęp do tanich zamienników. Peugeotem 106 może zająć się przeciętny warsztat mechaniczny. Elektroniki w nim jak na lekarstwo, a mechanika nieskomplikowana.
Silnik
Gdyby nie osprzęt, pod maskę Peugeota można by w zasadzie nie zaglądać. Wypatrzylibyśmy jedynie drobne wycieki oleju, czasami nieszczelności w układzie chłodzenia. Niestety, alternator, rozrusznik, aparat zapłonowy czy pompa paliwa mogą odmówić posłuszeństwa w każdej chwili. Najgroźniejsze są jednak awarie wentylatora chłodnicy, bo nagły wzrost temperatury silnika prowadzi do przegrzania i wypalenia uszczelki pod głowicą.
Przeniesienie napędu
Szczególnej troski wymagają gumowe osłony przegubów napędowych przy przednich kołach. Nie są trwałe, mogą pękać nawet po przebiegu 30-40 tys. km. Pęknięcie osłony niemal natychmiast skutkuje awarią przegubu napędowego, którego naprawa może kosztować kilkaset złotych. Warto zajrzeć pod samochód i zobaczyć, jaki jest ich stan.
Zawieszenie
Peugeot 106 nie lubi dziurawych dróg, dlatego w Polsce szybko wybijają się tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy, zwłaszcza w wersji z silnikiem Diesla (ciężki przód). Stałego dozoru wymagają łożyska wahaczy osadzone w belce tylnego zawieszenia. Wytrzymują ledwie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Jeśli zbyt późno zdecydujemy się na wymianę łożysk, trzeba będzie wymienić całą belkę, ponosząc kilkuset złotowy wydatek. Nietrwałe są też łożyska w piastach kół, ale można je wymienić dużo łatwiej i taniej. Do zdiagnozowania stanu zawieszenia niezbędna jest jazda próbna. Wszelkie stuki, trzeszczenie czy terkotanie powinny wzbudzić nieufność.
Peugeot iOn | Za kierownicą
Nadwozie
Korozja może stanowić problem jedynie w egzemplarzach niechlujnie naprawianych po wypadkach. Fabryczne zabezpieczenie przed rdzą prezentuje bardzo dobry poziom. Kłopotliwe potrafią być zamki drzwi i pokrywy bagażnika. Zacinają się, nie można ich poruszyć kluczykiem. Koniecznie sprawdźmy ich działanie.
Instalacja elektryczna
W elektrycznych trzewiach Peugeota 106 może zdarzyć się dosłownie wszystko. Najczęściej dochodzi do awarii alternatora, rozrusznika, aparatu zapłonowego, pompy paliwa, wentylatora chłodnicy i zespolonego przełącznika przy kierownicy. Cała instalacja elektryczna jest wrażliwa na wilgoć, dlatego w dżdżyste dni mogą przestać działać niektóre urządzenia (sterowniki szyb, spryskiwacz, wycieraczki). Podczas oględzin sprawdzajmy działanie wszystkich dostępnych odbiorników energii elektrycznej.
Historia
1991, lato - premiera modelu, wersja 3d, silniki 1.1 (60 KM), 1.4 (75 KM) i 1.4 w wersji usportowionej XSi (94 KM);
1992, lato - wersja 5d, no we silniki 1.0 (45 KM) i 1.4 D (diesel, 50 KM);
1994, jesień - nowe silniki 1.3 (68 KM) i 1.5 D (diesel, 57 KM);
1995, lato - wersja z 3-biegową skrzynią automatyczną;
1996, wiosna - modernizacja nadwozia i wnętrza (nowy pas przedni, reflektory, lampy tylne);
2004 - zakończenie produkcji
Znaki identyfikacyjne
Tabliczka znamionowa znajduje się pod pokrywą silnika, na wzmocnieniu przedniego pasa po stronie prawej. Numer VIN wybito w komorze silnikowej, w centralnej części podszybia.
VIN
Znaki 1-3 Światowy kod producenta (VF3-Peugeot, Francja; VSC -Peugeot, Hiszpania)
Znak 4 Kod modelu (1-model 106)
Znak 5 Kod nadwozia (A, B-5d; C-3d)
Znaki 6-8 Kod silnika (HDZ-1.1; NFY-1.6; K9B-1.4 D; VJZ-1.5 D)
Znak 9 Kod skrzyni biegów (1-manualna, 4 biegi; 2-manualna, 5 biegów, 4-automatyczna, 3 biegi)
Znaki 10-17 Numer seryjny
Co wybrać?
Przede wszystkim warto poszukać wersji ze wspomaganiem układu kierowniczego. W mieście jeździ się nią znacznie przyjemniej. Jeśli auto ma pod maską diesla, to wspomaganie jest wręcz konieczne. Przy obecnych cenach paliw diesel wcale nie jest najlepszym wyborem. Benzynowce 1.0 i 1.1 zapewniają przyzwoitą dynamikę, a nie są droższe w eksploatacji. Ogromną frajdę z jazdy dają mocniejsze wersje: 1.4 (94 KM), 1.6 (88 KM) i 1.6 16V (118 KM). Niełatwo jednak znaleźć je na rynku wtórnym.
Awaryjność
Raport awaryjności TÜV 2007
Kategoria wiekowa | Lokata |
Liczba aut w zestawieniu |
2-3 lata | 102 | 113 |
4-5 lat | 104 | 107 |
6-7 lat | 86 | 96 |
Raport DEKRA 2007
Kategoria wiekowa | Lokata |
Liczba aut w zestawieniu |
3 lata | 121 | 130 |
5 lat | 123 | 130 |
7 lat | 98 | 113 |
Pierwsza akcja nawrotowa obejmowała egzemplarze wyprodukowane między 1.03-16.11.1996 (możliwość zwarcia w instalacji elektrycznej przy kolumnie kierownicy). Kolejna - dotyczyła aut z 5.01-6.03.1998 (miała zapobiec zwarciom elektrycznym w okolicy rozrusznika). W 2000 r. usuwano wady wspomagania układu hamulcowego. Ostatnia akcja z 2002 r. dotyczyła czołowych poduszek po wietrznych.
Ceny
Internet
www.club106.pl
Obszerne forum dyskusyjne o Peugeocie 106, z różnymi działami tematycznymi obejmującymi również porady techniczne i eksploatacyjne.
www.peugeot-klub.pl
Strona Peugeot Klub Polska z poradami eksploatacyjnymi,
najnowszymi wiadomościami, forum dyskusyjnym, sklepem i ciekawymi linkami.
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE:
-
Dopłaty do samochodów elektrycznych mogą wyglądać zupełnie inaczej niż zakładano. Pewne jest jedno - nie będzie ich w tym roku
-
Dlaczego nie warto tankować samochodu około godziny 16:00
-
Już jest nowy Mercedes GLA. Duże zmiany małego SUV-a ze Stuttgartu
-
Audi Q3 Sporback - SUV w sportowym wydaniu
-
Dziś kolejna akcja SMOG. Do tej pory policja zatrzymała w nich tysiące dowodów rejestracyjnych
- "Sprzedam punkty karne. Tanio" - handel punktami w Polsce wciąż kwitnie
- Kupujemy używane - Niedoceniane auta używane za 20-30 tysięcy złotych
- Audi Q8 to SUV, który powstał, by imponować. W dwóch nowych wersjach onieśmiela też osiągami
- [LISTY DO REDAKCJI] Fundamentalne zasady, które powinien znać i stosować każdy kierowca
- Na autostradach A1, A2 i A4 pojawią się punkty ładowania samochodów elektrycznych
Forum
- Ranking szanowanych zawodów (26)
- Brawo TIRowcy (9)
- OT o co chodzi z tymi sędziami? (105)
- OT - tak będzie z pogotowiem pod Korwinem? (10)
- Lewusy - podsumowanie 2.0 (46)
- Bystre w technice kierowniczki yariskow (21)
- OT - telefon :) (26)
- Na ile wyceniacie bezpieczeństwo pieszych? (94)
- Nie wiem jak skomentować taką głupotę... (30)
- Luksus - trochę pomieszane.... (86)