Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Opel Astra II (1997-2003) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
30.03.2012 15:15
A A A Drukuj
Opel Astra II

Opel Astra II (Opel Astra II, fot. Opel)

Gdy konstruktorzy Opla poprawili słabe punkty pierwszej Astry i zaprojektowali nowe nadwozie, otrzymali udane auto kompaktowe, które dzisiaj jest hitem rynku wtórnego
Nowy Opel Astra sedan
Nowy Opel Astra sedan wyszpiegowany

Sześć wersji nadwoziowych, 20 wersji silnikowych, miłe dla oka nadwozie z przestronnym wnętrzem, atrakcyjne ceny - oto, czym przyciąga nabywców Opel Astra drugiej generacji (określanej literką G). Jeśli dodamy, że w stosunku do Astry I zdecydowanie zmniejszono awaryjność i podwyższono poziom wykończenia, to rynkowe powodzenie tego auta staje się zupełnie jasne. Astra weszła w XXI wiek, wykorzystując najnowsze technologie. Jest pierwszym samochodem Opla produkowanym z dwustronnie cynkowanych blach, aw podwoziu zastosowano aluminium oraz elementy tłoczone wodą pod wysokim ciśnieniem (hydroforming). Projekt nadwozia może nie porywa i jest stosunkowo prosty, za to odporność karoserii na rdzewienie jest bardzo wysoka. W wielu punktach konstrukcji zamiast stali zastosowano tworzywa sztuczne. Plastikowe są na przykład tłoczki hamulcowe. Astra II zdobyła w naszym kraju ogromną popularność, do czego przyczyniło się z pewnością uruchomienie produkcji tego modelu w gliwickiej fabryce Opla. Ale także walory użytkowe, takie jak wygodne wnętrze czy obszerne bagażniki (hatchback 370 l, sedan 460 l, kombi 480 l), stanowią dla nabywców ważne zalety. Nawet w wersji coupé nie ma problemów z miejscem na bagaż (460 l). Astra II jest stosunkowo tania w utrzymaniu, po części za sprawą oszczędnych silników i małej awaryjności, po części zaś dzięki szerokiej bazie serwisowej i dużej liczbie tzw. zamienników. Kupując Astrę II, trzeba się jednak przygotować na przeciętny komfort jazdy po polskich drogach. Zawieszenia zestrojono dość twardo, co w naszych warunkach nie sprawdza się najlepiej.

Silnik

Początkowo problemy sprawiały zawory recyrkulacji spalin. W nowej gamie silników (od jesieni 2000 r.) nie notowano takich kłopotów. Za to nowe jednostki napędowe otrzymały zbyt słabe paski rozrządu. Przebieg do wymiany w ich przypadku wydłużono do 120 000 km, ale producent powrócił jednak do zalecanych wcześniej granicznych przebiegów - 60 000 km. Nowych zaleceń nie cofnięto jedynie w stosunku do silnika 1.6 z dwoma zaworami na cylinder, w którym po zerwaniu paska nie dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami (silnik bezkolizyjny). Kontrolę naciągu i stanu paska trzeba prowadzić co 30 tys. km. Słabym punktem Asty II jest również czujnik położenia wału korbowego.

Nowy Opel Astra OPC
Opel Astra OPC | Galeria

Kłopotliwe drobiazgi

Do takich można zaliczyć łatwo zaparowujące szyby oraz przednie reflektory.

Instalacja elektryczna

W pierwszych rocznikach notowano sporo problemów z działaniem centralnego zamka. Kłopoty mogą również sprawiać, niezależnie od rocznika, elektryczne sterowniki bocznych szyb.

Układ wydechowy

Bardzo wysoka odporność nadwozia na korozję w Astrze II nie idzie w parze z odpornością układu wydechowego. Rdza szybko unicestwia rury i tłumiki, zwłaszcza w okolicach złączy.

Awaryjność

Mimo sporego postępu technicznego i jakościowego w stosunku do poprzednika Astra II nie należy do czołówki najbardziej niezawodnych aut w niemieckich rankingach. W kategorii wiekowej czterech-pięciu lat TUV stawia ten model na 51. pozycji, a w kategorii sześciu-siedmiu lat na 38. miejscu. W zestawieniach DEKRA jest to odpowiednio 68. i 45. lokata. Te zestawienia nie obejmują egzemplarzy produkowanych od jesieni 2003 r. w polskich zakładach Opla w Gliwicach. Cieszą się one bardzo dobrą opinią, podobnie jak produkowana tam Agila. W przypadku Astry II nie odnotowano poważnych akcji nawrotowych. Do serwisu wzywano jedynie właścicieli niektórych egzemplarzy z 1998 r., by zlikwidować problem z mocowaniem przednich foteli. Na przeciętne oceny w rankingach niezawodności mają głównie wpływ niewielkie mankamenty i drobne awarie.

LPG Jerzy Maliński Koalicja na rzecz Autogazu: W wersjach produkowanych do 2000 r. można montować tradycyjną instalację gazową, której cena nie powinna przekroczyć 2000 zł. Od 2001 r. Opel Astra ma system EOBD, który funkcjonuje poprawnie jedynie przy zastosowaniu sekwencyjnego wtrysku gazu za 2800-3500 zł. Problem stanowią elektronicznie sterowane moduły przepustnicy, które ulegają zabrudzeniu oparami z układu przewietrzania skrzyni korbowej. Pojawiają się kłopoty z utrzymywaniem wolnych obrotów, dochodzi nawet do gaśnięcia silnika.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w dolnej części prawego, środkowego słupka nadwozia. Numer VIN. W niektórych wersjach zlokalizowano ją w komorze silnika, na wzmocnieniu przedniego pasa, po prawej stronie.
VIN
Znaki 1-3 WOL - światowy kod producenta (Opel AG, Niemcy)
Znak 4 Kod przeznaczenia pojazdu (0-pojazd osobowy bez specjalnego przeznaczenia)
Znak 5 Kod modelu w konernie GM (T-Astra)
Znak 6 Kod modelu producenta (G-Astra II)
Znak 7 Kod wyposażenia
Znaki 8-9 Kod nadwozia (35-kombi 5d; 48-hatchback 5d; 08-hatchback 3d; 69-sedan 4d; 07-coupé 3d)
Znak 10 Kod roku modelowego
Znak 11 Kod zakładu produkcyjnego (1-Russelsheim; 2-Bochum)
Znaki 12-17 Numer seryjny

Ceny

Opel Astra - Ogłoszenia

Internet

http://astra.autokacik.pl

www.opel-astra.ezin.pl
Informacje o kolejnych generacjach Astry

http://forum.opel24.com
Forum użytkowników samochodów Opel

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Mokka - miejski crossover Opla

Opel Zafira Tourer | Galeria

Opel Astra - Ogłoszenia

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2010, 66 900 PLN
2008, 14 200 PLN
2013, 37 900 PLN
2011, 49 999 PLN
2010, 31 800 PLN
1995, 2 300 PLN
2013, 37 900 PLN
2013, 45 600 PLN
2013, 37 884 PLN
2012, 35 800 PLN
2011, 169 900 PLN
2013, 69 900 PLN

Która hybryda jest najlepsza?

  • 40%

    LaFerrari (442)

  • 32%

    McLaren P1 (356)

  • 28%

    Porsche 918 (305)

Liczba oddanych głosów: 1103