Opel Astra I (1991-2002) - opinie Moto.pl

Ponad 20 lat na rynku i ponad 4,6 mln sprzedanych egzemplarzy - oto rekomendacja Astry I, która władała niegdyś rynkiem wtórnym
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC | Nowa galeria

Następca Kadetta wiele przejął od poprzednika. Miał podobne nadwozie i wnętrze, niemal identyczne zawieszenie tylne. Przede wszystkim jednak zachował niską cenę oraz prostotę konstrukcji, która w połączeniu z łatwością napraw zapewniła niskie koszty utrzymania. I w tym zapewne tkwi źródło sukcesu Astry I - banalnej stylizacyjnie, mało komfortowej i prezentującej nie najlepsze własności jezdne.

Lepiej wygląda strona funkcjonalna. Wnętrze jest dość obszerne, zwłaszcza w przedniej części, a bagażniki wystarczająco duże. Szczególnie wyróżnia się tutaj sedan (500/810 l) i kombi (500/1630 l). Hatchback już tak nie imponuje (360/1200 l), ale jego wynik też był niezły. W Astrze I nie najlepsze oceny zbiera wykończenie przedziału pasażerskiego. Tworzywa są słabej jakości, montaż na przeciętnym poziomie. Pod tym względem znaczna poprawa nastąpiła po modernizacji w 1994 r. W historii tego modelu odnajdujemy polskie epizody. Astra I produkowana była zarówno w warszawskiej FSO, jak iw gliwickim zakładzie General Motors. Krajowe pochodzenie nie oznacza kłopotów. Wręcz przeciwnie - jakość wytwarzanych w Warszawie i Gliwicach aut była całkiem niezła. Trzeba jednak pamiętać, że rozrzut jakościowy w przypadku Astry I jest duży. Są egzemplarze psujące się ponad miarę, są też takie, które latami jeżdżą niemal bezawaryjnie. Utrzymanie i obsługa Astry I nie sprawia jednak większych problemów. Dostęp do tanich części zamiennych nie stanowi problemu. Można znaleźć też mnóstwo zamienników dobrej jakości, które pozwalają obniżyć koszty serwisowe.

Historia modelu

1991 - debiut Opla Astry pierwszej generacji (sedan, hatchback, kombi)
1993 - prezentacja kabrioletu produkowanego przez Bertone
1995 - facelifting i nowe silniki Ecotec
1998 - debiut drugiej generacji Astry
1998 - kontynuacja produkcji Astry I w Gliwicach pod nazwą Astra Classic
2002 - zakończenie produkcji Astry Classic pierwszej generacji

Silnik

Trwałość jednostek napędowych nie budzi zastrzeżeń, ale osprzęt nie należy do szczególnie trwałych. Awarie alternatora, kłopoty z pompą cieczy chłodzącej, pękającymi przewodami w układzie chłodzenia, napinaczem wielorowkowego paska klinowego i termostatem czy niedomagania zaworu EGR w układzie dopalania spalin nie należą do rzadkości. Gdy zawiedzie sonda lambda, z reguły trudno ją wymienić z powodu nadmiernej korozji. Szczególnej troski wymagają paski rozrządu w napędzie rozrządu. Wytrzymują 50-60 tys. km, wymiana po 60 tys. km to absolutna konieczność (zalecana przez serwis). Dotyczy to również silników produkowanych od połowy 1996 r., chociaż teoretycznie paski powinny wytrzymywać w nich 120 tys. km. Z tych wszystkich elementów przed zakupem można sprawdzić jedynie stan przewodów układu chłodzenia i ewentualne wycieki z pompy. Jeśli w niskich temperaturach trudno uruchomić wysokoprężny silnik 1.7 TD (konstrukcja japońskiej firmy Isuzu), zazwyczaj oznacza to duże zużycie tłoków i gładzi cylindrowych. To pierwszy sygnał do przeprowadzenia naprawy głównej

Nadwozie

Główny problem stanowi korozja. Najszybciej atakuje nadkola tylnych błotników, progi i pokrywę bagażnika w wersjach hatchback (głównie pod uszczelkami i na dolnej krawędzi). Te miejsca trzeba obejrzeć w pierwszej kolejności. Rdza chętnie atakuje również miejsca, do których trudno dotrzeć: profile zamknięte, podłużnice przy zbiorniku paliwa i elementy nośne pod silnikiem.

Opel Astra III
Opel Astra III (2004-2011)

Podwozie

Elementy zawieszeń są nadzwyczaj trwałe, nawet na polskich drogach. Wytrzymują ponad 100 tys. km, a przy spokojnej, uważnej jeździe nawet więcej. Jako pierwsze wymiany wymagają zazwyczaj tuleje metalowo-gumowe wahaczy przednich i łączniki przedniego stabilizatora. Warto zwrócić uwagę, czy nie ma wycieków i nadmiernych luzów w przekładni kierowniczej. Jej wymiana należy do bardziej kosztownych napraw. Trzeba liczyć się z awariami łożysk w piastach kół jezdnych.

Instalacja elektryczna

To słaby punkt Astry I. Zawodzi alternator, moduł zapłonowy, silnik tylnej wycieraczki, przełącznik kierunkowskazów przy kierownicy, oświetlenie wskaźników na desce rozdzielczej. Często pojawiają się problemy z rozdzielaczem zapłonu i korodującymi stykami instalacji elektrycznej. Warto dokładnie sprawdzić, czy silnik nie przerywa i czy pracuje równomiernie. Skontrolujmy też działanie jak największej liczby odbiorników prądu elektrycznego

Znaki identyfikacyjne

Numer identyfikacyjny VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, między prawym przednim fotelem a progiem prawych przednich drzwi. Tabliczkę znamionową można odnaleźć w komorze silnikowej, na wzmocnieniu przedniego pasa albo w formie naklejki na prawym centralnym słupku nadwozia.

Opel Astra IV 1.6 Turbo
Opel Astra 1.6 Turbo | Za kierownicą

Znaki 1-3 Światowy kod producenta (WOL - Opel, Niemcy)
Znak 4 Kod przeznaczenia pojazdu (O-bez specjalnego przeznaczenia; P - samochód dla poczty)
Znak 5 Kod płyty podłogowej (M - Astra I)
Znak 6 Kod modelu (F - Astra I)
Znak 7 Miejsce niewykorzystane wypełnione symbolem 0
Znaki 8-9 Kod wersji nadwoziowej (08 - hatchback 3d; 48 - hatchback 5d; 19 - sedan 4d; 35 - kombi 5d)
Znak 10 Kod roku modelowego
Znak 11 Kod zakładu montażowego (1 - Rüsselsheim, Niemcy; V - Luton, Wielka Brytania; P -Warszawa, Polska; G - Gliwice, Polska)
Znaki 12-17 Numer seryjny

Awaryjność

Astra I pozostała w produkcji przez ponad dekadę, ale objęta była zaledwie dwiema serwisowymi akcjami nawrotowymi. W 1995 i 1996 r. eliminowano problem słynnych wyładowań elektrostatycznych przy wlewie paliwa grożących wybuchem pożaru. Przy okazji tych samych akcji poprawiano system detonacji poduszki powietrznej pasażera.

Co wybrać

Najbardziej godnym polecenia jest 75-konny silnik 1.6i. Nie ma imponującej mocy, ale dzięki sporemu momentowi obrotowemu pozwala na sprawne poruszanie się Astrą I przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Jest przy tym bardzo trwały. Odmiany 1.6i są niewiele droższe od 60-konnej wersji 1.4i, nieco za słabej w codziennej eksploatacji. Silnik 1.4i spala niewiele mniej benzyny, a zapewnia dużo gorszą dynamikę. Czuje się to szczególnie, gdy samochód jest mocniej obciążony. Miłośnicy jednostek wysokoprężnych są skazani na zaledwie dwie propozycje, obie pochodzące z Isuzu. Kto chce mocno oszczędzać, może sięgnąć po wolnossącego diesla 1.7 D. Dynamika tego silnika jest jednak bardzo słaba. Lepiej prezentuje się pod tym względem turbodiesel 1.7 TD, chociaż i w tym wypadku nie ma co się spodziewać rewelacji.

Ceny

Ogłoszenia - Ople Astra

Internet

www.opel.heleniak.pl
Strona z historią Opla, giełdą, galerią i bogatym, niezwykle przejrzystym forum użytkowników różnych modeli Opla, także Astry II.

http://astra.autokacik.pl
Informacje o różnych generacjach i wersjach Astry. Oprócz tego galeria, testy, tuning, technika i ciekawostki.

www.opel-astra.ezin.pl
Informacje o kolejnych generacjach Astry.

http://forum.opel24.com
Forum użytkowników samochodów Opel.

Dariusz Dobosz


ZOBACZ TAKŻE:

Opel Astra ecoFLEX Start/Stop

Opel Combo | Znajdź dwa szczegóły...

Opel Astra - Ogłoszenia

Więcej o: