Modernizacja sprzed ośmiu lat nie zmieniła charakteru Accorda, ale ekspansja Hondy na Stary Kontynent zaowocowała zbudowaniem samochodu nakierowanego na gust europejski. Projekt auta powstał w Europie, a produkcję podjęły brytyjskie zakłady Hondy w Swindon. Ciekawostką było skrócenie pojazdu w stosunku do poprzednika aż o 9 cm - w procesie modernizacji auta przeważnie nieco się wydłużają. Tymczasem Accord urósł tylko w górę i wszerz. Nadwozie nie straciło na urodzie, a wnętrze zyskało na przestronności. Pojawiło się wiele nowoczesnych rozwiązań, które zapewniły dobrą dynamikę, niskie zużycie paliwa i znakomite własności jezdne. Mimo zastosowania zaawansowanej techniki Accord szóstej generacji uchodzi za pojazd trwały i niekłopotliwy. Ceniony jest głównie za świetne podwozie, mocne silniki, wygodne i ergonomiczne wnętrze, dobre wykończenie oraz niską awaryjność i dobre zabezpieczenie przed korozją. Największa wada tego modelu to wysokie ceny na rynku wtórnym, co jest jednocześnie potwierdzeniem dobrej opinii użytkowników. Nie warto oszczędzać na przeglądach Accorda - naprawa wywołana zaniedbaniem może drogo kosztować.
Szybko zużywają się klocki hamulcowe, tarcze także nie należą do szczególnie żywotnych elementów. W tylnych zaciskach hamulcowych lubią zacierać się tłoczki.
Najszybciej zużywają się sworznie przednich wahaczy i gumowe elementy przedniego stabilizatora. Szybkiemu zużyciu ulegają również tylne amortyzatory.
Mogą pojawić się problemy z układem zapłonowym, zwłaszcza w starszych egzemplarzach. Zdarzają się również kłopoty z klimatyzacją.
Układ wydechowy. To jedyne miejsce, gdzie w widoczny sposób daje o sobie znać korozja. Nie należą do rzadkości również nieszczelności wydechu.
1993 - premiera modelu w wersji czterodrzwiowej (sedan) i pięciodrzwiowej (hatchback). Silniki: 1.6 16V (116 KM); 1.8 16V (136 KM); 2.0 16V (147 KM); 2.2 16V (212 KM - wersja sportowa Type R); 2.0 TD (105 KM) 2001 - facelifting. Drobne zmiany stylizacyjne (nowa osłona chłodnicy, nowe zderzaki, białe elementy w tylnych światłach). Silnik 2.3 16V (154 KM) 2004 - zakończenie produkcji. Premiera Accorda VII generacji
W raportach awaryjności Honda Accord szóstej generacji nie mieści się w najściślejszej czołówce, ale plasuje się dość wysoko. Najnowsze zestawienie Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego (TUV) w kategorii aut w wieku od 4 do 5 lat dało temu modelowi 14. lokatę, a w kategorii od 6 do 7 lat 31. miejsce. Zestawienie Niemieckiego Automobilklubu DEKRA stawia Accorda na 25. pozycji w kategorii wiekowej 4-5 lat, i na 15. w kategorii 6-7 lat. Akcje nawrotowe w przypadku tego modelu były nieliczne i dotyczyły elementów, które nie miały większego wpływu na bezpieczeństwo. Pierwsza, która objęła czterodrzwiowe sedany produkowane od 19.07.1998 r. do 19.07.1999 r. i pięciodrzwiowe hatchbacki produkowane od 2.07.1999 r. do 19.07.1999 r., miała za zadanie wyeliminowanie wadliwych przepustnic. W razie potrzeby wymieniano kompletną obudowę przepustnicy. Druga akcja, we wrześniu 2000 r., objęła prawie 1,5 mln Accordów i dotyczyła wad układu smarowania.
Accord szóstej generacji to samochód nafaszerowany nowoczesnymi rozwiązaniami. Wiele z nich robi wrażenie jeszcze dzisiaj. Zmienne fazy rozrządu w połączeniu z kolektorem ssącym o zmiennej długości i zaawansowaną elektroniką sterującą wtryskiem paliwa zapewniały bardzo dobrą dynamikę przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Zawieszenie przednie z podwójnymi wahaczami i wielowahaczowe zawieszenie tylne zapewniały wzorowe własności jezdne. Wysoką trwałość silników osiągnięto poprzez śrutowanie gładzi cylindrów, a do eliminowania drgań jednostki napędowej angażowano układ wałków wyrównoważających (2.3 16V). Z kolei wysoki poziom bezpieczeństwa biernego (dostępne czołowe i boczne poduszki powietrzne) znalazł potwierdzenie w niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP. Cztery gwiazdki na pięć możliwych były w 1998 r. dużym wydarzeniem.
Znaki identyfikacyjne Hondy Accord widoczne są po podniesieniu pokrywy silnika. Tabliczka znamionowa znajduje się na prawym nadkolu, w komorze jednostki napędowej. Numer identyfikacyjny VIN wybito na przegrodzie czołowej od strony komory silnikowej. Wytłoczono go również na desce rozdzielczej, po prawej stronie, przy szybie przedniej.
Znaki 1-3 Światowy kod producenta (SHH - Honda Wielka Brytania) Znaki 4-6 Kod modelu Znaki 7-8 Kod nadwozia, skrzyni biegów i silnika Znak 9 Wolny znak (wypełniony symbolem 0) Znak 10 Rok produkcji Znak 11 Zakład produkcyjny (U - Swindon, Wielka Brytania) Znak 12 Powtórzenie symbolu roku produkcji Znaki 13-17 Kolejny numer nadwozia
Już na pierwszy rzut oka widać, że Accordy to auta cenione na rynku wtórnym. Najliczniej reprezentowane są wersje 1.8 16V i 2.0 16V. Wersje 2.3 16V, produkowane od 2001 do 2003 r., to rzadkość. Podobnie jak sportowa wersja Type-R czy diesle z lat 1998-2003. Wiele egzemplarzy Accorda przyjechało zza oceanu. Mimo tej samej nazwy różnią się konstrukcją, stylizacją, wyposażeniem i silnikami. Normą są w nich na przykład benzynowe silniki 2.4 i 3.0. Zauważalny jest skok cenowy między egzemplarzami z 2000 i zmodernizowanymi z 2001 r. Orientacyjne ceny w tys. zł
Strona poświęcona starszym generacjom Hondy Accord. Są instrukcje obsługi, opisy modeli, poradnik, zdjęcia, zagadnienia tuningowe
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE:
Konfrontacje: Honda Accord 2,4/Toyota Avensis 2,4