Ford Mondeo (1996-2001) - opinie Moto.pl

Następca Sierry, nazwany autem "światowym", zadebiutował w 1993 r. Jednak dopiero wersja z 1996 r. stała się naprawdę interesująca, głównie za sprawą ciekawszej stylizacji i poprawek, które wyeliminowały wiele wcześniejszych wad konstrukcyjnych

Mondeo zyskał opinię samochodu ładnego, obszernego, nowoczesnego i praktycznego. A przede wszystkim niedrogiego, bo na tle konkurentów jego cena rzeczywiście wypadała korzystnie. Samochód zyskał sporą popularność także w Polsce. Tak samo jak w Europie Zachodniej nabywcy doceniali wysoki komfort jazdy, sprawne silniki i przestronne wnętrze z dużym bagażnikiem (470 l sedan 4d, 460/1290 hatchback 5d, 540/1610 l kombi). Po Forda klasy średniej sięgały zamożniejsze rodziny oraz biznesmeni, którzy nie gustowali w niemieckich klasykach tego segmentu. Prawdziwą gratką w przypadku Mondeo były 200-konne wersje ST sprzedawane w bardzo atrakcyjnych cenach. Oprócz mocnych silników miały podwozia projektowane i montowane przez dział sportu Forda, a także bardzo bogate wyposażenie. W ich przypadku określenie „sportowy” z pewnością nie jest nadużyciem.

Silnik

Jedynym słabym punktem silników są nieszczelności w układzie chłodzenia. Zdarzają się także wycieki oleju z uszczelniaczy wału korbowego, zwłaszcza w silnikach 2.5 V6.

Instalacja elektryczna

Drobne awarie instalacji elektrycznej (osprzęt wnętrza, dmuchawa) są często odpowiedzialne za słabe pozycje Mondeo w rankingach niezawodności samochodów. Najpoważniejsze problemy dotyczą uszkodzeń alternatora i rozrusznika.

Ford Mondeo EcoBoost
Ford Mondeo EcoBoost | Za kierownicą

Układ napędowy

Niezbyt trwałe są gumowe osłony przegubów napędowych. Warto je często kontrolować, by uniknąć kosztownych napraw. Niską żywotność mają także łożyska piast kół.

Zawieszenie

Polskim drogom nie mogą sprostać elementy przedniego zawieszenia. Szczególnie szybko wybijają się metalowo-gumowe tuleje wahaczy, łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych i gniazda kolumn resorująco-tłumiących

Układ kierowniczy

Typową usterką są luzy w przekładni kierowniczej.

Nadwozie

W starszych egzemplarzach może pojawić się korozja (na krawędziach blach, pod listwami ozdobnymi). Zacinają się również mechanizmy przesuwania foteli.

Awaryjność

Mimo przynależności do klasy średniej Ford Mondeo nie bryluje w statystykach awaryjności. Niemiecki TUV klasyfikuje ten model na 47. miejscu w kategorii wiekowej 6-7 lat i na 55. miejscu w kategorii 8-9 lat. W rankingach niemieckiej DEKRY jest jeszcze gorzej. W przedziale wiekowym 6-7 lat Mondeo zajmuje 61. lokatę. Wersja produkowana między 1996 a 2001 r. ma również na swoim koncie kilka akcji nawrotowych. Zaczęło się od aut, które opuściły taśmy montażowe między 5 czerwca 1995 r. a 24 września 1997 r.: wymagały poprawek punktów mocowania przednich pasów bezpieczeństwa (możliwość przetarcia). W egzemplarzach wyprodukowanych między 2 stycznia 1996 r. a 7 sierpnia 1998 r. likwidowano możliwość wycieku płynu hamulcowego na skutek korozji ogranicznika ciśnienia przy tylnej osi, a w egzemplarzach wyprodukowanych między sierpniem 1996 r. a lutym 1998 r. trzeba było zapobiec przypadkowym odpaleniom poduszki powietrznej pasażera na skutek przebicia elektrostatycznego. Mondeo z okresu między 1 grudnia 1997 r. a 30 stycznia 1998 r. musiały odwiedzać serwisy ze względu na możliwość przerywania pracy systemu ABS bez zapalania kontrolki (wskutek wyładowań elektrostatycznych), a pojazdy z okresu między 3 września a 18 listopada 1998 r. miały niezgodne ze specyfikacją klamki w drzwiach!

Ford Mondeo
Ford Mondeo (2000-2007)

HISTORIA MODELU

1993, styczeń - premiera Forda Mondeo;
1996, sierpień - prezentacja nowego Forda Mondeo w trzech wersjach nadwoziowych (sedan 4d, hatchback 5d, kombi). Silniki 1.6 16V (90 KM), 1.8 16V (116 KM), 2.0 16V (131 KM), 2.5 V6 24V (170 KM), 1.8 TD (komora wstępna, 90 KM);
1999 - większa moc silnika 1.6 16V (95 KM), wersja sportowa ST 200 2.5 V6 24V (200 KM)
2000 - wyższa moc wersji ST 200 (205 KM); jesień 2000 - premiera Mondeo II;
2001 - zakończenie produkcji Mondeo I.

ZNAKI IDENTYFIKACYJNE

Tabliczkę znamionową w formie naklejki umieszczono w dolnej części prawego, centralnego słupka nadwozia. Numer VIN umieszczono w komorze silnika, w centralnejczęści przegrody czołowej.

VIN

Znaki 1-3 WFO - światowy kod producenta (Ford, Niemcy)
Znak 4 kod nadwozia (F-sedan 4d, A-hatchback 5d, N-kombi)
Znaki 5-6 wolne znaki (wypełnione symbolami XX)
Znak 7 kod miejsca pochodzenia podzespołów (G-Kolonia, Niemcy, B-Brentwood, Wielka Brytania)
Znak 8 kod zakładu montażowego (A-Dagenahm, Kolonia, Ipiranga; B-Halewood, Genk, San Bernardo)
Znak 9 kod modelu (B-Mondeo)
Znak 10 kod nadwozia (powtórzenie znaku z pozycji 4)
Znak 11 kod roku produkcji
Znak 12 kod miesiąca produkcji
Znaki 13-17 numer nadwozia

LPG

Jerzy Maliński z Koalicja na rzecz Autogazu: Do wszystkich benzynowych wersji Forda Mondeo montuje się instalacje sekwencyjnego wtrysku LPG za 2900-3500 zł. Dawniej montowano specjalne zabezpieczenia kolektorów ssących w silnikach 1.6, 1.8 i 2.0 (kolektory wykonane z tworzywa sztucznego o bardzo grubej ściance). Dzisiaj takie rozwiązanie praktycznie nie jest już stosowane. Przy silnikach 2.5 V6 najlepiej sprawdza się wprowadzenie specjalnych końcówek wtryskiwaczy gazowych w głąb kolektora dolotowego, aby zapewnić prawidłowe dawkowanie i napełnienie cylindrów wtryśniętym LPG.

CENY

Z nabyciem używanego Forda Mondeo z lat 1996-2001 nie ma problemu. Wybór jest duży, zwłaszcza wśród wersji benzynowych - więcej jest jednak samochodów z silnikami 1.8 i 2.0 niż 1.6 - ale nie brakuje też diesli. Najskromniej reprezentowane są wersje 2.5 V6, a do rzadkości należą usportowione ST 200. Więcej na temat cen znajdziecie na www.autotrader.pl.

INTERNET

www.mojemondeo.prv.pl
Historia, aktualności, opisy napraw i modyfikacji, galeria zdjęć

www.fordclubpolska.org
Obszerny serwis o samochodach Forda

www.ford-mondeo.za.pl
Ciekawostki, galeria zdjęć, linki

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Ford Mondeo 2013| Pierwsze zdjęcia

Ford Mondeo 2010 | Galeria

Ford Mondeo - Ogłoszenia

Więcej o: