BMW 3 (1990-1998) E36 - opinie Moto.pl

BMW serii 3 sprzed 2000r. wciąż jest autem dość ekskluzywnym, choć można je dzisiaj kupić wyjątkowo tanio
BMW 3 (E36) 1990-2000
Wybierz najlepszą generację BMW 3

Bawarska marka zawsze była synonimem solidności i szybkości. Nawet starsze modele spod znaku biało-niebieskiej szachownicy cieszą się uznaniem, bo starzeją się wolniej niż najbardziej popularne samochody klasy średniej. BMW to prestiż nie co większy niż u wielu innych producentów, ale niektórzy przesadzają w gloryfikowaniu aut z Monachium. „Trójka” oznaczona fabrycznym kodem E36 jest te go najlepszym przy kładem. Co prawa da materiały, montaż i zabezpieczenie antykorozyjne stoją na wysokim poziomie, ale przestronność tylnej części kabiny i dynamika najsłabszych w gamie silników po zostawiają wiele do życzenia. Nie najlepiej wygląda też nie zawodność. Mechanika jest trwała i mało kłopotliwa, ale osprzęt silników i instalacja elektryczna wy stawiają nerwy na ciężką próbę. Dodatkowy problem stanowi kiepski stan techniczny większości egzemplarzy E36 będący wynikiem forsownej eksploatacji oraz zaniedbań serwisowych. Ceny w ASO BMW są wygórowane, wielu właścicieli kilkunastoletnich egzemplarzy omija te miejsca szerokim łukiem, bazuje zaś na dużej liczbie tanich części zamiennych z rynku wtórnego i usługach nie zawsze profesjonalnych warsztatów. Jeśli uda znaleźć się egzemplarz w dobrym stanie, to warto się nim bliżej zainteresować, bo od strony użytkowej BMW „3” E36 wypada dobrze. Znakomicie się prowadzi, ma dynamiczne silniki (z wyjątkiem benzynowego 1.6 i wysokoprężnego 1.7 tds), w odmianach sedan i coupé zapewnia sporo miejsca na bagaż (odpowiednio 435 i 405 l). Niezbyt pakowne jest kombi (370 l), a w kabriolecie na pakunki przewidziano tylko 230 l. Szeroka gama nadwozi i bogata oferta silników dają możliwość łatwego doboru wersji samochodu do indywidualnych wymagań. W każdym przy pad ku trze ba jednak pamiętać o bardzo dokładnych oględzinach „trójki”, by nie podwyższyć w istotny sposób kosztów utrzymania. Są one i tak wysokie ze względu na paliwożerność silników i konieczność stałego dozoru ze strony fachowego serwisu. Za to ceny używanych E36, kiedyś bardzo elitarnych, są te raz nie zwykle przystępne. Za egzemplarze z ostatnich lat produkcji płaci się mniej niż 20 tys. zł.

Silnik

Choć silniki BMW uchodzą za bardzo trwałe, mają swoje przypadłości - jak np. mało wydajne pompy oleju. Trzeba dbać za równo o jakość, jak i prawidłowy poziom środka smarnego. W benzynowych sześciocylindrowcach nierzadko wypalają się uszczelki pod głowicą, a nawet dochodzi do pęknięć głowicy. Może być to konsekwencją przegrzania silnika na skutek pęknięcia chłodnicy. Nieszczelności tworzą się za zwyczaj po
stronie zbiornika wyrównawczego i są praktycznie nie do naprawienia. Konieczna jest wymiana kompletnej chłodnicy. W egzemplarzach produkowanych od jesieni 1990 r. do sierpnia 1993 r. trze ba pamiętać o wymianie paska rozrządu co 45 tys. km. Od września 1993 r. zastosowano łańcuch rozrządu i problem prze stał istnieć (lepiej wybierać te egzemplarze, są mniej kłopotliwe). W benzynowych 1.8 16V złą sławą cieszy się awaryjne koło rozrządu, a w turbodieslu 2.5 tds turbosprężarka. Awaryjne są też pompy silników wysokoprężnych. W ostro eksploatowanych egzemplarzach dochodzi do wycieków oleju z silnika. Obecność wycieków środka smarnego i płynu chłodzącego można zlokalizować podczas oględzin auta przed zakupem.

Przeniesienie napędu

Manualne skrzynie biegów nie tolerują na dłuższą metę ostrej jazdy. Dochodzi do wycieków z przekładni i szybkiego zużycia synchronizatorów. Egzemplarze ze skrzyniami automatycznymi są za zwyczaj traktowane łagodniej, dla tego ich przekładnie są mniej
awaryjne. Tylny most po dłuższych prze biegach zaczyna nieprzyjemnie hałasować. Podczas jazdy próbnej przede wszystkim trzeba sprawdzić działanie skrzyni biegów i posłuchać, jak pracuje tylny most.

Zawieszenie

BMW serii 3 eksploatowane w Europie Zachodniej nie ma ją większych problemów z trwałością zawieszeń. Na polskich drogach szybko zużywa ją się newralgiczne elementy zawieszeń: metalowo-gumowe tuleje i sworznie wahaczy, przekładnia kierownicza (początkowo są tylko wycieki), amortyzatory (zwłaszcza tylne).

Układ hamulcowy

Wersje z mocniejszymi silnika mi legitymują się bardzo dobrymi osiąga mi. Ich hamulce wystawiane są często na trudną próbę, dla tego za równo klocki hamulcowe, jak i tarcze zużywa ją się bardzo szybko. Zamienniki są jednak tanie i łatwo dostępne.

Instalacja elektryczna

Wszystko, co wiąże się z prądem elektrycznym w BMW 3, jest kapryśne lub wręcz awaryjne. Można spodziewać się problemów z alternatorem, przekaźnikami, elektroniką, układem zapłonowym, wskaźnika mi na desce rozdzielczej, centralnym zamkiem i sterownika mi szyb.

Historia modelu

1990, lato - premiera modelu, wersja sedan 4d, silniki 1.6 100 KM (316i), 1.8 113 KM (318i), 2.0 24V 150 KM (320i), 2.5 16V 192 KM (325i), 2.5 td-turbodiesel, komora wirowa, 115 KM (325td). Wersje kombi i cabrio dostępne z nadwoziem poprzedniej generacji „trójki”;
1990, jesień - wersja Coupé;
1992, lato - wersja Cabrio;
1992, jesień - sportowa odmiana M3 z silnikiem 3.0 24V 286 KM, nowe silniki 1.8 16V 140 KM (318is) oraz 2.5 tds-turbodiesel, komora wirowa, inter cooler, 143 KM (325tds);
1994, wiosna - wersja Compact;
1995, wiosna - wersja Touring (kombi), nowe silniki 2.8 24V 193 KM (328i) oraz 1.7 tds-turbo diesel, 90 KM (318tds);
1997, jesień - nowy silnik 2.5 24V 170 KM (323i);
1998, wiosna - premiera kolejnej generacji modelu

BMW serii 3 (F30)
Nowe BMW serii 3 (F30)

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa znajduje się w komorze silnika, na prawym nadkolu, między mocowaniem kolumny zawieszenia a przegrodą czołową. Numer VIN wybito na podszybiu, między osiami wycieraczek przedniej szyby. Można go również odczytać w lewym dolnym narożniku przedniej szyby.
VIN
Znaki 1-3 Światowy kod producenta (WBA-BMW, Niemcy)
Znaki 4-7 Kod modelu (C w pozycji 4 - wersja E36 sedan lub kombi; CA72-316i sedan, manual; CA02 - 318i sedan, automat; CB52 - 320i sedan, manual; CD12 - 328i sedan,
manual; CE52 - 320i kombi, manual; CC12 - 325 td sedan, manual; CF52 - 318 tds kombi, manual)
Znak 8 Miejsce wolne, wypełnione symbolem 0 (wykorzystywane tylko na rynku amerykańskim)
Znak 9 Symbol kontrolny (cyfry od 0 do 9 lub X)
Znak 10 Miejsce wolne, wypełnione symbolem 0
Znak 11 Kod zakładu produkcyjnego (A, F, K - Monachium, Niemcy; E - Regensburg; J - Dingolfing)

Awaryjność

Raport awaryjności TÜV 2008
Kategoria Lokata Liczba aut wiekowa w zestawieniu
8-9 lat 65 78
10-11 lat 48 59
Raport awaryjności DEKRA 2008
Kategoria Lokata Liczba aut wiekowa w zestawieniu
7 lat 44 114
BMW serii 3 w wersji E36 ma na swoim koncie kilka spektakularnych akcji nawrotowych. Wezwania właścicieli tego modelu do auto ryzowanych serwisów rozpoczęły się wiosną 1995 r. (152 egzemplarze z okresu produkcji 7.02.1995 - 20.03.1995). Chodziło wówczas o kontrolę elementów tylnej osi. Na początku 1996 r. akcja serwisowa objęła już 1,6 tys. aut (produkcja 8.01.1996 - 30.01.1996) i miała na celu wyeliminowanie kolejnych wad podwozia. Wiosną 1997 r. sprawdzano układ kierowniczy aż w 77 tys. Samochodów (egzemplarze z okresu produkcji 1.02.1991 - 31.12.1994). Na początku 1998 r. i wiosną 1999 r. od były się akcje nawrotowe, które objęły w sumie ponad 180 tys. Aut (produkcja 1990-94) i służyły sprawdzeniu układu ogrzewania (możliwość wycieku gorącego płynu i poparzenia jadących).

Ceny

Wybór „trójek” na polskim rynku wtórnym jest imponujący. Są wersje benzynowe, są turbodiesle. Największy wybór panuje w odmianach 316i, 318i oraz 320i. Najszerzej reprezentowanym turbodieslem jest 325 tds.
Orientacyjne ceny w tys. zł

316i od 5,9 do 8,1
318i od 5,5 do 7,6
320i od 8 do 11,6
323i od 7,5 do 12,4
325i od 6,9 do 9,8
328i od 8,8 do 12
318 td od 5,5 do 8,3
325 tds od 6 do 7,5

Co wybrać

Podstawowy silnik benzyno wy 1.6 i najsłabszy, 90-konny turbodiesel 1.7 tds to propozycje dla oszczędnych, którym nie za leży na osiągach (przyspieszenie do setki odpowiednio 15 i 14 s). Dopiero benzyno wy 1.8 16V i wysoko prężny 2.5 tds dają pewną satysfakcję z jazdy. Prawdziwą frajdę zapewniają benzynowe sześciocylindrowce, poczynając od wersji 2.0 24V, ale są one paliwożerne. Nawet w dwulitrowcu spalanie może sięgnąć 12-13 l/100
km, a w silniku 2.8 24V - na wet 17 l/100 km. Godny polecenia jest turbodiesel 2.5 tds z chłodnicą powietrza doładowanego (inter cooler), zapewniający wręcz sportowe osiągi, a przy tym wyjątkowo oszczędny.

Internet

www.bmwm.beep.pl
Informacje serwisowe, opisy modeli, galeria, tuning, giełda, artykuły na temat marki i ciekawe linki
www.bmwauto.net
Strona dla fanów BMW z historią firmy, giełdą, tuningiem, forum i informacjami technicznymi

DARIUSZ DOBOSZ

 

ZOBACZ TAKŻE:

Cała prawda o BMW

BMW serii 3 (1998-2005)

BMW 3 - Ogłoszenia

Więcej o: