Alfa Romeo 147 (2000-2004) - opinie Moto.pl

Alfy Romeo są jak piękne kobiety - pociągające, ale kapryśne. Model 147 nie odbiega od tej reguły

Zapraszamy do galerii Alfy Romeo 147

Jedno z najładniejszych aut kompaktowych ostatniej dekady debiutowało niecałe trzy lata po premierze modelu 156. Mimo podobieństw stylistycznych „stoczterdziestkasiódemka” miała własny styl tworzony głównie przez zupełnie inne rozmiary i proporcje nadwozia. Nie zabrakło również podobieństw technicznych. Najważniejszym były benzynowe silniki z układem dwóch świec zapłonowych w każdym cylindrze i systemem zmiennych faz rozrządu oraz wysokoprężne jednostki napędowe JTD z nowoczesnym układem zasilania typu common rail. Alfa Romeo 147 to samochód, w którym niemal wszystko podporządkowano sportowemu charakterowi. Wnętrze nie jest zbyt przestronne, a w tylnej części wręcz ciasne. Bagażnik ma pojemność zaledwie 280 l, jadąc w dwie osoby, można go powiększyć do 1030 l. Sportowo zestrojone zawieszenia potrafią dawać się we znaki na nierównych nawierzchniach, ale do prowadzenia auta nie można mieć zastrzeżeń. Podobnie jak do silników - mocnych i ładnie brzmiących. Największym rozczarowaniem dla kupujących może okazać się zautomatyzowana skrzynia biegów Selespeed, szeroko reklamowana i polecana swego czasu przez producenta. Charakterystyczne dla tej przekładni dźwigienki przy kierownicy co prawda nieodparcie kojarzą się z wyczynowymi bolidami z torów wyścigowych czy tras rajdowych, ale szybsze przełączanie biegów umożliwia zwykła skrzynia manualna. W sumie Alfa Romeo 147 produkowana do 2004 r. to ładny i dobrze wyposażony samochód, jednak dość kłopotliwy i stosunkowo drogi w eksploatacji ze względu na wysokie zużycie paliwa, ponadprzeciętną usterkowość i kosztowne naprawy niektórych podzespołów.

Układ napędowy

Zautomatyzowana skrzynia biegów Selespeed to namiastka przekładni automatycznej. Kierowca może zmieniać biegi samodzielnie w trybie sekwencyjnym albo powierzyć dobór przełożeń układowi sterującemu, zyskując większą wygodę jazdy. Przekładnia Selespeed pełna siłowników i elektroniki ulega jednak awariom częściej niż tradycyjna skrzynia manualna, a jej naprawy są dość drogie.

Instalacja elektryczna

Zawodzą elektryczne sterowniki szyb bocznych oraz silnik wycieraczek. Często przepalają się żarówki.

Elektronika
Elementy elektroniczne lubią kaprysić. Czasami kończy się to bezładnym zapalaniem kontrolek na tablicy rozdzielczej (sytuacja wraca do normy i wszystko znów jest w porządku), czasami jednak zawodzi sterownik wtrysku i trzeba odwiedzić serwis.

Zawieszenie

Sworznie wahaczy nie radzą sobie zbyt dobrze z polskimi drogami. Ich nierówna nawierzchnia przyspiesza wybicie sworzni zarówno w przednim, jak i w tylnym zawieszeniu, nawet po 20 tys. km. Niestety - wymianie podlegają kompletne wahacze, co podwyższa cenę naprawy.

Nadwozie

Przedni zderzak poprowadzony jest dość nisko, łatwo można go uszkodzić na wyższych krawężnikach lub wybojach. Podczas oględzin auta warto obejrzeć, czy dolna część zderzaka nie jest popękana.

Silnik

Benzynowe silniki modelu 147 mają dwa słabe punkty. Pierwszy to pasek rozrządu, który teoretycznie powinien wytrzymywać 120 tys. km, a w praktyce musi być wymieniany co 60 tys. km. Serwisy zalecają nawet dodatkową kontrolę co 30 tys. km. Wymiana paska nie należy do tanich. Nie warto jednak jej odkładać, bowiem konsekwencją zerwanego paska jest zazwyczaj poważne uszkodzenie silnika (naprawa może kosztować nawet kilka tysięcy złotych). Drugi słaby punkt to wariatory systemu zmiennych faz rozrządu (podobnie jak w modelu 156). Kłopoty z układem zazębiania powodują, że wariatory najpierw hałasują (praca silnika przypomina wówczas odgłosy znane z diesli), a dopiero potem zaczynają spełniać swoją funkcję. W końcu dochodzi jednak do wytarcia współpracujących zębów i wariatory przestają sterować wałkami rozrządu. Procedura wymiany wariatorów jest dość kosztowna, bowiem obejmuje również wymianę oleju i paska rozrządu. Wymaga sporej wiedzy, należy ją zlecać raczej renomowanym serwisom. Producent poprawił w końcu konstrukcję wariatorów, usprawnione elementy trafiły również jako części zamienne do autoryzowanych warsztatów. Wymiana elementów powinna zatem definitywnie wyeliminować kłopoty z wariatorami. Wersje z silnikami wysokoprężnymi mają bardzo mały prześwit pod silnikiem. Często dochodzi do uszkodzeń plastikowych osłon pod miską olejową albo nawet samych misek.

Awaryjność

Wysoką zawodność modelu 147 zgłaszaną przez użytkowników potwierdzają zestawienia niezawodności samochodów. Niemiecki TÜV stawia Alfę Romeo 147 w swoich rankingach na 82. miejscu w kategorii wiekowej 2-3 lata. Według notowań DEKRA „stoczterdziestkasiódemka” zasługuje wśród aut w wieku do 3 lat na 92. lokatę. Od początku produkcji do modernizacji w 2004 r. producent zmuszony był tylko raz wezwać użytkowników modelu 147 do autoryzowanych warsztatów, by zapobiec poważnej awarii. Chodziło o przewód wysokiego ciśnienia w systemie wspomagania układu kierowniczego, który znalazł się zbyt blisko elementów układu wydechowego (możliwość utraty wspomagania, a nawet pożaru). Sprawa dotyczyła samochodów o numerze VIN od ZAR93700005085818 do ZAR93700005119718 oraz od ZAR93700003154099 do ZAR93700003206538

LPG, Jerzy Maliński (Koalicja na rzecz Autogazu): Benzynowe silniki Alfy Romeo 147 ze względu na układ zapłonowy typu „twin-spark” (dwie świece na cylinder) i przepływomierz powietrza mogą współpracować jedynie z instalacjami wtrysku gazu. Ważny jest przy tym stan świec zapłonowych, które w tym samochodzie są stosunkowo drogie. Przy montowaniu zasilania LPG przegląd instalacji zapłonowej jest nieodzowny. Podczas jazdy na autogazie wymiana świec zapłonowych może okazać się konieczna częściej niż co 100 tys. km określone przez producenta.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika, na wzmocnieniu przedniego pasa po lewej stronie. Numer identyfikacyjny VIN wybito w komorze silnika przy prawym mocowaniu kolumny przedniego zawieszenia. Numer VIN pozwala odczytać tylko kilka bardzo ogólnych informacji o samochodzie.

VIN

Znaki 1-3 ZAR - światowy kod producenta (Alfa Romeo, Włochy)
Znaki 4-6 Kod modelu (937 - Alfa Romeo 147)
Znaki 7-9 Znaki niewykorzystane (wypełnione symbolami 0)
Znaki 10-11 Znaki kontrolne producenta
Znaki 12-17 Numer seryjny

Ceny

Najłatwiej znaleźć model 147 w najtańszej wersji - z benzynowym silnikiem 1.6. Odmian z silnikiem dwulitrowym jest mało, podobnie jak wysokoprężnych 1.9 JTD o mocy 110 lub 115 KM. Do rzadkości należą bardzo mocne turbodiesle 1.9 JTD 16V o mocy 140 KM, a sportowe GTA to prawdziwe „rodzynki”, których znalezienie na rynku wtórnym bez pomocy dilerów czy klubów będzie z pewnością trudne.

2004 2003 2002 2001

1.6 16V 35,0 31,0 28,0

2.0 16V 33,0 29,0

1.9 JTD 30,0

1.9 JTD 16V 50,0

Internet

www.cuoresportivo.pl

Bardzo atrakcyjna od strony graficznej i pełna cennych informacji strona internetowa o samochodach spod znaku Alfa Romeo. Miłośnik tej marki znajdzie tutaj wszystko, czego potrzebuje - od historii firmy, poprzez sport i opisy modeli, aż po niezwykle precyzyjne porady eksploatacyjne. Prawdziwy wzór dla fanów innych marek tworzących internetowe strony o konkretnych markach lub modelach.

www.autocentrum.pl

Interesujące forum dyskusyjne na temat samochodów Alfa Romeo.

Dariusz Dobosz

Alfa 147 vs. BMW 120i vs. Audi A3 | Konfrontacja

Alfa Romeo 1.6 TS | Za kierownicą

Alfa Romeo 147 - ogłoszenia

Więcej o: