Volkswagen Touran (2002 - 2010) - opinie Moto.pl

Touran to samochód który dużo lepiej jeździ niż wygląda. Kogo nie zrazi banalna estetyka przekona się, że to wygodne i funkcjonalne auto

Volkswagen długo zwlekał z wprowadzeniem do produkcji kompaktowego minivana. Jednobryłowiec o długości 4,39 m został w końcu zaprojektowany w oparciu o płytę podłogową i gamę silnikową Golfa piątej generacji, zyskując wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych. Zapewniono tym samym znakomite własności jezdne i duży wybór zaawansowanych technologicznie jednostek napędowych, ale jednocześnie zmuszono użytkowników do dużej dbałości o techniczną stronę auta.

Takie rozwiązania jak wielowahaczowe zawieszenie tylne, bezpośredni wtrysk benzyny, podwójne doładowanie czy dwusprzęgłowa skrzynia biegów sprawiają, że Tourana nie można serwisować byle jak i gdzie. Zajmujące się nim warsztaty muszą być dobrze wyposażone i mieć fachową wiedzę. Nie ma więc co liczyć na tanią eksploatację. Tym bardziej, że trzeba też spodziewać się rozmaitych awarii, dodatkowo podnoszących koszty.

Touran nie jest ideałem pod względem niezawodności. Znacznie lepiej wypada od strony użytkowej. Ma przestronne wnętrze, wygodne siedzenia, pięcio- lub siedmioosobowy układ przedziału pasażerskiego. Niemiecki minivan może być małą furgonetką, oferując aż 1989 l wolnej przestrzeni gdy rozstawione są tylko dwa fotele pierwszego rzędu. Przy pięciu fotelach wciąż pozostaje wiele miejsca na bagaże (695 l). Dopiero w wersji siedmioosobowej kufer kurczy się do 120 l i trzeba ratować się bagażnikiem dachowym. Touran dobrze prezentuje się również od strony jakościowej, co widać zarówno w wykonaniu nadwozia jak i w wykończeniu wnętrza. Za największą wadę tego modelu trzeba uznać mało interesującą stylizację, która może odstraszać osoby ceniące atrakcyjną estetykę i niebanalne kształty.

Historia modelu

2002 - premiera modelu, nadwozie minivan 5d, silniki benzynowe 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM), turbodiesle 1.9 TDI (100 KM), 1.9 TDI (105 KM), 2.0 TDI (136 KM).

2004 - turbodiesle 1.9 TDI (90 KM) i 2.0 TDI (140 KM).

2006 - silnik benzynowy 1.4 TSI (140 KM), silnik 2.0 EcoFuel (109 KM), turbodiesel 2.0 TDI (170 KM).

2007 - niewielka modernizacja (nowy pas przedni i tylny, zmieniona deska rozdzielcza i kierownica, bogatsze wyposażenie), silnik benzynowy 1.4 TSI (170 KM), wersja Cross.

2008 - turbodiesel 1.9 TDI BlueMotion (105 KM).

2009 - silnik 1.4 TSI EcoFuel (150 KM).

2010 - premiera Tourana drugiej generacji.

Awaryjność

Pierwsza serwisowa akcja przywoławcza odbyła się wiosną 2005 r. i dotyczyła wadliwych śrub pompy wtryskowej i możliwości wycieku paliwa w wersjach wysokoprężnych. Jesienią 2005 r. ogłoszono kolejną akcje serwisową, tym razem ze względu na problemy z zestawem sprzęgło - dwumasowe koło zamachowe w turbodieslach i możliwość pożaru samochodu. Trzecia akcja przywoławcza z końca 2009 r. objęła niektóre egzemplarze Tourana z dwusprzęgłową skrzynią biegów, w których wadliwy czujnik temperatury sprzęgieł prowadził do przerwania procesu przekazywania napędu.

Nadwozie

Karoserię Tourana wykonano w sposób typowy dla koncernu Volkswagena, a więc precyzyjnie i z dużą dbałością o zabezpieczenie antykorozyjne (dwustronne cynkowanie). Dzięki temu miejsca niefachowych napraw powypadkowych można dość łatwo znaleźć, analizując spasowanie elementów i znajdując ślady rdzy.

Podwozie

Użytkownicy Tourana nie narzekają na trwałość podwozia. Ewentualne naprawy też nie są kosztowne, choćby ze względu na rozbieralne sworznie wahaczy przednich. Kłopotliwe jest jedynie wielowahaczowe zawieszenie tylne. W trosce o dobre własności jezdne i trwałość ogumienia trzeba często kontrolować jego zbieżność. Sprawdzając, czy auto nie miało w przeszłości poważnego wypadku warto zajrzeć w okolice przedniej osi, by zdiagnozować ewentualne pęknięcia aluminiowej ramy pomocniczej przedniego zawieszenia. Pomocnicza rama stalowa przy tylnej osi co prawda nie pęka, ale może być wygięta. Najlepsze efekty uzyskuje się kontrolując podwozie Tourana na specjalistycznym stanowisku w centrum diagnostycznym.

Silniki

Benzynowe jednostki napędowe serii FSI oraz TSI są zaawansowane technologicznie i skomplikowane. Mimo wszystko nie są szczególnie awaryjne. Słabym punktem są wtryskiwacze w wersjach FSI. Gorzej prezentują się turbodiesle, w których regularnie odmawiają posłuszeństwa dwumasowe koła zamachowe i przepływomierze powietrza. Odmiany 1.9 TDI, w których trzeba czuwać nad paskiem rozrządu, sprawiają stosunkowo niewielkie problemy do przebiegu rzędu 250-300 tys km. Potem wymagają z reguły wymiany pompowtryskiwaczy. Problem polega jednak na tym, że auta dostępne na rynku wtórnym nader często mają takie właśnie przebiegi. Można zatem spodziewać się kłopotów. Lepiej udać się zatem do warsztatu i zdiagnozować stan układu zasilania. Turbodiesel 2.0 TDI produkowany do 2007 r. wykazuje te same słabości co w innych modelach aut z grupy Volkswagena. Psują się w nim wtryskiwacze, pękają głowice cylindrów, zawodzi napęd pompy oleju. Dwulitrowe TDI wytwarzane w późniejszych latach prezentują się znacznie lepiej.

Instalacja elektryczna

Magistrale prądowe w Touranie często zawodzą. Czasami jest to wynik zawilgocenia, czasami efekt niefachowej naprawy powypadkowej. Gdy szwankuje instalacja może zdarzyć się wszystko. Czasem zupełnie niepotrzebnie włączają się kontrolki na desce rozdzielczej, czasem przestaje działać elektryczne wspomaganie kierownicy. Swój udział w dokuczliwych kaprysach ma również elektronika. Odpowiedzialna jest między innymi za trudny rozruch silników.

Co wybrać?

Każdy z silników benzynowych poza 102-konnym 1.6 dobrze radzi sobie z Touranem. Trzeba jednak pamiętać o zasadzie, że im wyższa moc jednostki napędowej, tym wyższe koszty jej obsługi. Z gamy turbodiesli polecamy 1.9 TDI. Dwulitrowiec zapewnia lepsze osiągi, ale jest kłopotliwy w eksploatacji ze względu na dużą awaryjność. Jeśli ktoś decyduje się mimo wszystko na tę wersję, powinien interesować się egzemplarzami produkowanymi od 2007 r.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika na przegrodzie czołowej. Znajduje się on również na górnym panelu deski rozdzielczej po stronie lewej (widoczny w lewym dolnym narożniku przedniej szyby) oraz na podłodze bagażnika.

Ceny

Używany VW Touran

Strona o VW Touranie (porady, problemy techniczne)

Więcej o:
Copyright © Agora SA