Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Ford Focus C-Max (2003 - 2010) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
24.12.2011 09:05
A A A Drukuj
Ford C-Max

Ford C-Max (Ford C-Max)

Ford nie spieszył się z budową kompaktowego minivana. Stracił co prawda rynkowy dystans do konkurentów, ale zyskał czas do gruntownego przemyślenia konstrukcji

Kompaktowy minivan powstał dopiero wtedy, gdy była gotowa płyta podłogowa Focusa drugiej generacji. C-Max zyskał dzięki temu te cechy, z których słynął kompakt Forda - przestronne wnętrze i znakomite podwozie. Mimo dużej wysokości nadwozia pozwala jeździć naprawdę szybko i nie ma żadnych problemów ze stabilnością. Obszerny przedział pasażerski daje poczucie wygody, duży kufer (550/1620 l) pozwala zabrać niezbędny bagaż. Jak przystało na minivana układ funkcji wnętrza można aranżować na różne sposoby poprzez składanie, przesuwanie lub demontowanie foteli. Te czynności w C-Maxie są łatwe do wykonania, w razie potrzeby zmiany wprowadza się szybko. Wprowadzając na rynek ten model Ford lansował hasło, związane z literą C w nazwie. Ma ona podkreślać trzy atuty jednobryłowca: Comfort (komfort), Confidence (zaufanie) i Control (pewność prowadzenia). Skrót „max” sugerował, że każdą z cech doprowadzono do perfekcji. Można przyjąć, że marketingowe deklaracje pokrywają się w dużej mierze z rzeczywistością, C-Maxem jeździ się rzeczywiście przyjemnie i bezpiecznie. Jedno wszakże nie udało się Fordowi - stylizacja. Samochód jest banalny i pozbawiony ciekawych detali. Nie umniejsza to jednak komfortowi jaki oferuje i funkcjonalności. Utrzymanie auta nie należy do najtańszych. Benzynowce sporo palą, turbodiesle są kłopotliwe w eksploatacji i dość awaryjne. Zwłaszcza po długich przebiegach, a właśnie takie dominują na rynku wtórnym. Trzeba zatem znaleźć C-Maxa jak najmniej wyeksploatowanego, w dobrym stanie technicznym, a po jego zakupie zaprzyjaźnić się z dobrym, prywatnym warsztatem który potrafi sobie poradzić z typowymi dla tego modelu usterkami przy wykorzystaniu jak największej liczby zamienników. Usługi autoryzowanych warsztatów i ceny oryginalnych części zamiennych mogą okazać się dla wielu użytkowników zbyt wygórowane.

Opel ZafiraTesty samochodów używanych

Historia modelu

2003 - premiera modelu, nadwozie jednobryłowe 5d, silniki benzynowe 1.6 (100 KM), 1.8 (120 KM), turbodiesle 1.6 TDCi (109 KM), 2.0 TDCi (136 KM)
2004 - silniki benzynowe 1.6 (115 KM), 1.8 (125 KM) i 2.0 (145 KM)
2005 - silnik 2.0 CNG (145 KM, gaz ziemny), turbodiesle 1.6 TDCi (90 KM) i 1.8 TDCi (115 KM)
2006
- silnik 1.8 Flexifuel (125 KM, benzyna i bioetanol)
2007 - niewielka modernizacja (nowy pas przedni, diodowe lampy tylne, modyfikacje wnętrza), zmiana nazwy z Focus C-Max na C-Max
2008
- silnik 2.0 LPG (145 KM, benzynyna i LPG), turbodiesel 2.0 TDCi (110 KM)
2009
- premiera modelu C-Max drugiej generacji
2010
- zakończenie produkcji C-Maxa pierwszej generacji

Awaryjność

Raport TÜV 2011

Kategoria wiekowa    Lokata    Liczba aut w zestawieniu

2-3 lata                     39           128
4-5 lat                       21           117

Raport DEKRA 2011

Przebieg                          Ocena
0-50 000 km                     Dobra
50 000 - 100 000 km         Przeciętna
100 000 - 150 000 km       Dobra

Raport ADAC 2010

Lokata    Liczba aut w klasie
18           29

Dla modelu Focus C-Max pierwszą serwisową akcję przywoławczą ogłoszono jesienią 2004 r. Usuwano wówczas problemy z hamulcem postojowym. Wiosną 2005 r. odbyła się kolejna akcja w związku z możliwością wycieków paliwa w układzie zasilania. Latem 2005 r. właścicieli niektórych C-Maxów wzywano ponownie do autoryzowanych serwisów w sprawie ewentualnych zwarć przy silniku wycieraczek. Ostatnia akcja z lata 2006 r. objęła wersje z silnikami 1.6 TDCi, w których stwierdzono możliwość pojawienia się problemów ze smarowaniem wałków rozrządu, mogących prowadzić do zatarcia się silnika.

Nadwozie

W kompaktowym minivanie nie notowano problemów z pojawianiem się korozji, tak jak w przypadku Focusów i Mondeo. Powszechnie znanym problemem C-Maxa są fatalnej jakości uszczelki drzwiowe. Są one odpowiedzialne za nieprzyjemne odgłosy podczas jazdy. Smarowanie uszczelek nie zawsze pomaga, czasami trzeba je po prostu wymienić.

Podwozie

Zawieszenia C-Maxa spisują się znakomicie, a do tego są wyjątkowo trwałe. Słabym ich punktem są tylko łączniki stabilizatora.

Silniki

Problemy pojawiają się głównie w turbodieslach. Zapychają się filtry DPF, po dłuższych przebiegach awarii ulegają dwumasowe koła zamachowe. Niestety, trzeba je wymieniać razem ze sprzęgłem. W pierwszym okresie produkcji pojawiały się problemy ze smarowaniem wałków rozrządu w silnikach 1.6 TDCi, ale po serwisowej akcji naprawczej takie kłopoty nie powinny się już powtarzać. W turbodieslu 1.8 TDCi pojawiają się nieszczelności w układzie zasilania (pękające elementy gumowe) i wycieki oleju. Trzeba liczyć się także z niedomaganiami układu wtryskowego i turbosprężarki

Instalacja elektryczna

W początkowej fazie produkcji pojawiały się często problemy z alternatorem i sterownikiem wentylatora chłodnicy w turbodieslu 1.6 TDCi. Kaprysi też hamulec postojowy, zawodzą elektryczne sterowniki szyb w drzwiach

Co wybrać ?

Z benzynowych silników polecamy 1.8 lub dwulitrówkę. Zapewniają dobre osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa. Wersja 1.6 dla niektórych kierowców może okazać się zbyt ospała, na dodatek ma w napędzie rozrządu bardziej kłopotliwy pasek rozrządu (w 1.8 i 2.0 łańcuch). Jeśli turbodiesel to raczej 1.6 TDCi. Jest wystarczająco dynamiczny a pracuje ciszej i mniej spala niż 2.0 TDCi. Te dwa silniki wysokoprężne dostarczane były przez francuski koncern PSA. Turbodiesel Forda to 1.8 TDCi, mniej nowoczesny od francuskich jednostek napędowych, ale dobrze spisujący się pod maską C-Maxa. Warto jednak pamiętać, że turbodiesle z filtrem cząstek stałych (DPF) są kłopotliwe i potrafią nieźle spustoszyć kieszeń. Lepiej ich unikać i wybierać wersje bez filtra DPF.

VIN

Numer VIN wybito w przedziale pasażerskim, na prawym progu drzwiowym przed prawym przednim fotelem. Można go odczytać również na górnym panelu deski rozdzielczej po lewe stronie, widoczny jest przez lewy dolny narożnik przedniej szyby

https://www.fleet.ford.com/maintenance/VIN_tools/default.asp
http://smutny.ath.cx/download/skrypty/ford_vin.php
Dekodery numerów VIN dla samochodów marki Ford

Ceny

Ford Focus C-Max - ogłoszenia

Linki

Strona Ford Club Polska

 

Dariusz Dobosz


ZOBACZ TAKŻE:

Ford C-Max na sterydach - ZOBACZ TUTAJ

Ford Focus | Pierwsza jazda - ZOBACZ TUTAJ

Ford Fiesta - używany (2001 - 2008)

Ford C-Max

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2012, 58 900 PLN
2013, 67 100 PLN
2012, 24 500 PLN
2001, 12 900 PLN
2013, 69 500 PLN
2013, 76 400 PLN
2013, 101 890 PLN
2013, 64 000 PLN
2014, 85 100 PLN
2009, 15 990 PLN
2013, 69 900 PLN
2013, 71 290 PLN

Która hybryda jest najlepsza?

  • 40%

    LaFerrari (431)

  • 32%

    McLaren P1 (343)

  • 28%

    Porsche 918 (297)

Liczba oddanych głosów: 1071