Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Lancia Lybra (1999-2005) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
09.12.2011 15:10
A A A Drukuj
Lancia Lybra

Lancia Lybra (fot. Lancia)

Lancia Lybra to samochód stanowiący przed laty czołówkę klasy średniej. Dzisiaj można uznać go za kompakt, wyróżniający się komfortem i wyposażeniem

Lancia należy do koncernu Fiata od 1969 r. i jest tym samym dla turyńskiego potentata, czym Audi dla Volkswagena. To producent aut zwanych dzisiaj „premium”, a więc takich, które przewyższają jakością i prestiżem typowe konstrukcje w swoich klasach. Lybrę wciąż wyróżnia eleganckie wykończenie wnętrza oraz wysoki komfort jazdy, zapewniany nie tylko przez odpowiednio zestrojone podwozie i dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego, ale również przez wyjątkowo bogate wyposażenie.

Lancia Thema
Lancia Thema | Galeria

Na stronie technicznej też nie oszczędzano. Samochód zbudowano na płycie podłogowej Alfy Romeo 156, co stanowi niezłą rekomendację. Zarówno z przodu i z tyłu zastosowano zawieszenia niezależne, a przy tylnej osi zadbano dodatkowo o rozdzielenie funkcji resorowania i tłumienia. Sprężyny śrubowe i amortyzatory nie są mocowane współosiowo, lecz zupełnie oddzielnie. Lybrę hojnie obdarzono elektroniką, która potrafi pokazywać się niestety z dwóch różnych stron. Robi równie wiele dobrego dla wygody i bezpieczeństwa jazdy, co złego dla niezawodności.

Niewątpliwymi atutami „średniaka” Lancii są dynamiczne silniki oraz sporo wolnej przestrzeni we wnętrzu, pozwalającej wygodnie podróżować nawet przy komplecie pasażerów. Nie brakuje też miejsca na bagaż. Sedan ma kufer o pojemności 420 l, kombi 420/1300 l. Kontrowersyjna stylizacja nadwozia, czerpiąca wzorce z przedwojennych Lancii nie każdemu może się podobać, ale to rzecz gustu. Użytkownikom mogą się także nie spodobać realia serwisowe. Obsługa jest droższa niż w przypadku typowych i popularnych samochodów. Części zamienne można zdobyć bez trudu, część z nich jest zresztą kompatybilna z niektórymi modelami Fiata i Lancii, ale warsztatów zajmujących się tą marką jest niewiele. Oryginalność i prestiż Lancii są zatem na swój sposób kłopotliwe i kosztowne.

Historia modelu

1999 - premiera modelu, nadwozie sedan 4d i kombi 5d, silniki benzynowe 1.6 (103 KM), 1.8 (131 KM), 2.0 (154 KM), turbodiesle 1.9 JTD (105 KM) i 2.4 JTD (134 KM).

2000 - turbodiesle 1.9 JTD (110 KM) i 2.4 JTD (140 KM).

2001 - niewielka modernizacja, kosmetyczne zmiany nadwozia i wnętrza, bogatsze wyposażenie, turbodiesel 1.9 JTD (115 KM).

2002 - turbodiesel 1.9 JTD (150 KM).

2005 - zakończenie produkcji.

Awaryjność

Lancia Lybra nie jest notowana w raportach awaryjności TÜV, ADAC i DEKRA.
Dla modelu Lybra nie ogłaszano serwisowych akcji przywoławczych.

Podwozie

Przednie zawieszenie nie należy do konstrukcji szczególnie trwałych. Na dziurawych polskich drogach szybko wybijają się silentblocki i sworznie, co oznacza kosztowną wymianę kompletnych wahaczy. Przed naprawami podwozia warto dowiedziec się, skąd można pozyskać części zamienne. Informacje można zdobyć od czonków Klubu Lancii albo od wyspecjalizowanych mechaników. Zawieszenia Lybry to zbieranina elementów z różnych modeli Fiata i Lancii. Może okazać się, że mniejszym obciążeniem dla portfela będzie zakup części od Fiata zamiast oryginału. Podwozie Lybry ma niewiele wspólnego z Alfą Romeo, choć właśnie z tej firmy pochodzi płyta podłogowa.

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon | Pierwsza jazda

Silniki

Z silnikami sprawa jest znacznie prostsza. To jednostki napędowe znane z Fiatów, więc pozyskanie części i zamienników jest dużo łatwiejsze. Najgorsze opinie zbiera benzynowy 1.6, który zresztą najgorzej sobie radzi ze stosunkowo ciężką Lybrą. Trzeba uważać w nim na pasek rozrządu. By uninąć poważnych problemów i kosztownych napraw niezbędna jest kontrola paska co 30 tys. km i wymiana co 60 tys. km. Ale nie jest to jedyną wadą tej jednostki.

Silnik ma nietrwałe wałki rozrządu i pierścienie tłokowe. Przy większych przebiegach zaczyna mieć duży apetyt na olej. Z kolei w benzynowym silniku 1.8 słabym punktem jest mechanizm zmiany faz rozrządu, zwany potocznie wariatorem. Psuje się przy różnych przebiegach, reguły nie ma, ale znacznie szybciej ulega awarii jeśli samochód uzytkowany jest głównie w warunkach miejskich. Mechanizm zmiany faz rozrządu ma tendencję do klekotania po uruchomieniu zimnego silnika, potem jednak wycisza się. Jeśli cały czas hałasuje a silnik jest ospały na niskich i średnich obrotach to sygnał do jego wymiany. Najmniej awaryjne są benzynowe dwulitrowce, ale mają spory apetyt na paliwo i są kosztowne w obsłudze. W turbodieslach 1.9 JTD trzeba liczyć się z awariami dumasowych kół zamachowych i turbosprężarek. Także w silnikach 2.4 JTD turbiny wymagają ingerencji po dłuższych przebiegach, ale z uwagi na system zmiennej geometrii ich regeneneracja jest znacznie droższa.

Instalacja elektryczna

Potyczki z prądem to codzienność w modelu Lybra. Psują się elektryczne sterowniki szyb bocznych i centralny zamek, notorycznie przepalają się żarówki w różnych punktach świetlnych nadwozia. Nie najlepsze opinie zbiera też elektronika. Kaprysi wskaźnik paliwa, immobiliser, bez powodu zapalają się kontrolki na desce rozdzielczej. Zawodzą też sterowniki wtrysku, najczęściej w benzynowym silniku 1.6.

Co wybrać ?

Pod względem nadwoziowym kombi jest oczywiście dużo bardziej funkcjonalne niż sedan, chociaż w obu przypadkach podstawowe wymiary bagażnika są identyczne. W kombi można jednak złożyć siedzenia, znacząco zwiększając pojemność kufra. Nie ma też problemów z wkładaniem dużych przedmiotów, bo otwór załadowczy po uniesieniu pokrywy obejmującej szybę jest dużo większy niż w sedanie. Konkretny silnik trudno polecać, bo większość jednostek napędowych znakomicie radzi sobie z Lybrą i zapewnia dobre lub bardzo dobre osiągi. Słabymi punktami są tylko podstawowy benzynowiec i najsłabszy z turbodiesli.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, przy prawym górnym mocowaniu kolumny przedniego zawieszenia. Dokładnego rozkodowania numeru VIN można dokonać w punkcie sprzedaży samochodów Lancia.

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/lancia,lybra/

Linki

Strona internetowa Lancia Klub: http://www.lanciaklub.pl/

 

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Lancia Thema od 183 100 zł

Męska Lancia Ypsilon?

Samochody: Lancia - ogłoszenia

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2013, 50 400 PLN
2009, 32 700 PLN
2013, 74 900 PLN
2013, 69 990 PLN
2013, 73 100 PLN
2013, 76 290 PLN
2013, 69 990 PLN
2011, 29 900 PLN

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 40%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (616)

  • 33%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (516)

  • 24%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (377)

  •   3%

    Nie mam zdania (39)

Liczba oddanych głosów: 1548