Aż do początku lat osiemdziesiątych najmniejszym samochodem Opla był kompaktowy Kadett. W końcu jednak pojawiła się potrzeba zbudowania auta mniejszego i tańszego, w pełni konkurencyjnego dla Volkswagena Polo i Forda Fiesty. Tak powstała pierwsza Corsa, której kanciaste nadwozie było charakterystyczne dla ówczesnych trendów stylizacyjnych. Konkurencja miała podobny styl, Opel nie odważył się na odstępstwo od przyjętego wtedy kanonu. Charakterystyczne dla Corsy były też prostota konstrukcyjna oraz wykończenie, po którym widać było już na pierwszy rzut oka niskie koszty produkcji. Od tego modelu nie można oczekiwać ani szczególnego komfortu, ani ciekawych wrażeń estetycznych. Przeciętne tworzywa sztuczne, nieprecyzyjny montaż, słabe wyciszenie i niski poziom wyposażenia - oto Corsa A od środka w wielkim skrócie. Przedział pasażerski nie rozpieszcza przestronnością, niewielki bagażnik (225/845 l) utrudnia podróże z kompletem pasażerów. Nieskomplikowana konstrukcja Corsy A nie sprzyja wygodzie jazdy i precyzyjnemu prowadzeniu, ale zapewnia stosunkowo wysoką niezawodność. Tyle tylko, że w samochodzie który ma przynajmniej 18 lat trzeba liczyć się z rozmaitymi niedomaganiami. Tym bardziej, że ogromna liczba egzemplarzy pierwszej generacji Corsy to auta mocno wyeksploatowane, sfatygowane, nierzadko po kilku już kolizjach drogowych. Mimo wszystko wciąż jest to dobra propozycja dla osób z mniej zasobnym portfelem, które potrzebują małego i oszczędnego auta by dojeżdżać do pracy czy szkoły. Naprawy są tanie, wymagania serwisowe niewielkie, ogrom zamienników pozwala do minimum obniżyć koszty utrzymania a obsługą może zając się dosłownie każdy warsztat
1982 - Premiera modelu, nadwozie hatchback 3d, silniki benzynowe 1.0 (45 KM), 1.2 (55 KM), 1.3 (70 KM) 1985 - wersje z nadwoziami sedan 4d i hatchback 5d 1986 - silnik benzynowy 1.3 (60 KM) 1987 - diesel 1.5D (50 KM), niewielka modernizacja nadwozia 1988 - silnik benzynowy 1.6 (100 KM), turbodiesel 1.5TD (67 KM) 1989 - silnik benzynowy 1.4 (60 KM) 1990 - modernizacja wnętrza 1991 - benzynowy silnik 1.4 (82 KM) 1993 - premiera Corsy B
Korozja to podstawowy problem w Corsie A ze względu na zaawansowany wiek. Jest wszechobecna, ale najbardziej widać ją na progach drzwiowych, nadkolach błotników, krawędziach drzwi, rantach pokryw silnika i bagażnika. We wnętrzu trzeba się liczyć ze sfatygowanymi plastikami, przetartymi obiciami tapicerskimi, wygniecionymi fotelami. Mało wydajny układ przewietrzania wnętrza to przypadłość Corsy A do modernizacji w 1990 r. Potem było już dużo lepiej.
Zawieszenia są wyjątkowo trwałe, wymiany podstawowych elementów dokonuje się co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Stan podwozia trzeba oczywiście sprawdzić podczas jazdy próbnej, ale małe niedomagania niekoniecznie muszą dyskwalifikowac pojazd. Naprawy są proste i tanie. Szczególną uwagę trzeba zwrócic na luzy w kierownicy. Zbyt duże mogą być objawem kiepskiego stanu przekładni kierowniczej. Obejrzyjmy też przewody hamulcowe. Czasami są bardzo skorodowane i wymagają wymiany
Przede wszystkim zwróćmy uwagę na wycieki oleju spod pokrywy zaworów. Są one powszechne w silnikach Corsy A. Nierzadko do chodzi do wypalenia uszczelki pod głowicą. Czasami szwankuje osprzęt silników. Kłopoty z aparatem zapłonowym utrudniają uruchamianie samochodu, zwłaszcza w zimne i deszczowe dni. Rozszczelnienia przewodów układu chłodzenia powodują wycieki płynu chłodzącego. Głośna praca pompy cieczy chłodzącej lub drobne wycieki z pompy zwiastują rychłą konieczność wymiany tego elementu. Te wszystkie problemy dotyczą silników benzynowych, których trwałość nie przekracza zazwyczaj 250 000 km. Stan jednostki napędowej powinno się zdiagnozować w centrum diagnostycznym by sprawdzić, czy sprzedający nie pozbywa się auta ze względu na konieczność naprawy głównej silnika. Wersje wysokoprężne mają znacznie większą trwałość i sa bardzo niezawodne. Ich problemem jest jednak bardzo głośna praca.
Skrzynie biegów Corsy A wytrzymują bez awarii naprawdę długie przebiegi, ale ich działanie koniecznie trzeba sprawdzić podczas jazdy próbnej. Sprawdźmy też, czy nie ma wycieków oleju z przekładni. Niezbędna jest również kontrola przegubów napędowych. Trzaski i stuki z okolic przednich kół podczas przyśpieszania w zakrętach zdradzają konieczność wymiany przegubów. Najpierw obejrzyjmy jednak gumowe osłony przegubów. Jeśli są popękane to przeguby z pewnością niedomagają.
Corsa A ma niezwykle prosty układ elektryczny i ptraktycznie nie wie co to elektronika. Awarie konkretnych urządzeń należą do rzadkości, ale często przestają one działać ze względu na brak zasilania. Najlepszym i najczęściej doświadczanym tego przykładem jest ogrzewanie tylnej szyby. Z racji zaawansowanego wieku styki elektryczne korodują i sprawiają sporo kłopotów.
Nawet litrowy silnik benzynowy w zupełności wystarcza do codziennej jazdy, bo Corsa A to samochód lekki. Ten, kto lubi jeździć bardziej dynamicznie musi znaleźć jednak wersję 1.3 lub 1.4, bo ani 1.0 ani 1.2 z pewnością go nie zadowolą. Diesla można polecić ze względu na wyjątkowo niskie zużycie paliwa, osiągi ma bardzo kiepskie. Miłośnicy wersji wysokoprężnej muszą zaakceptować hałaśliwość odmiany 1.5D. Mocniejszy turbodiesel 1.5TD też nie jest cichy, ale ma przyzwoitą dynamikę. Ze względu na wyższą jakość wykonania wnętrza warto zainteresować się egzemplarzami po modernizacji w 1990 r.
Numer nadwozia wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, między prawym przednim fotelem a prawym progiem drzwiowym
http://www.vin-opel.eu/ Dekoder numerów VIN dla samochodów marki Opel
http://opel.dixi-car.pl/vin.htm Opis znaków identyfikacyjnych dla samochodów marki Opel
http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/opel,corsa/
http://corsaclub.pl/ Strona miłośników Opla Corsy
http://www.opelklub.pl/old/klub/zloty.htm Strona Opel Klub Polska
http://opel.auto.com.pl/start/index.php Strona dla fanów marki Opel z podziałem na konkretne modele
http://forum.opel24.com Forum właścicieli samochodów marki Opel
http://opelklub.net/ Strona Polskiego Klubu Opla
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: