Volvo 740 (1985-1990) - opinie Moto.pl

Nie ma na rynku drugiej, tak przestronnej i wygodnej limuzyny za tak małe pieniądze, która mimo upływu lat nie utraciła swego ekskluzywnego charakteru

Proste, kanciaste, wręcz pudełkowate kształty Volvo 740 wyglądają nieco staromodnie przy wyrafinowanych formach współczesnych aut, ale przez fanów marki są bardzo cenione i uważane za szwedzką klasykę. Niewątpliwie sprzyjają też funkcjonalności, do której Volvo przykładał kiedyś ogromną wagę. Projekt powstawał w latach osiemdziesiątych, a wówczas ostre linie były w modzie. Volvo przygotowało z myślą o sprzedaży w Stanach Zjednoczonych wersje 760 i 780, model 740 to ich zubożona odmiana przeznaczona zarówno dla USA jak i dla Europy czy Australii. Różnice wizualne są niewielkie, ale konstrukcyjne dość znaczące. Jedna z ważniejszych to tylne zawieszenie. Model 760 miał układ wielowahaczowy, w 740 zastosowano sztywną oś, pogarszającą komfort jazdy i wałasności jezdne. Na pociechę można jednak dodać, że tylny most w 740 to trwałe i niezawodne rozwiązanie. Zarówno w wersja sedan jak i kombi zachwycają ogromnymi bagażnikami. Kufer w czterodrzwiowym nadwoziu (500 l) ma jednak gorszą funkcjonalność ze względu na mniejszy otwór załadunkowy i zawiasy wsuwające się w przestrzeń ładunkową przy zamykaniu pokrywy. Kombi to niemal mała furgonetka, z ogromną przestrzenią na pakunki i łatwym dostępem do bagażnika (990/2125 l). Świetnie sprawdza się też jako mały kampowóz, bo po złożeniu tylnej kanapy można z powodzeniem zorganizować w nim wygodną sypialnię dla dwóch osób. Przedział pasażerski, choć nadwozie ma długość prawie 4,8 m, nie jest tak przestronne jak można by się spodziewać. Winę ponosi niewielki jak na tę klasę auta rozstaw osi. Ale mimo wszystko można poczuć się tu wygodnie. Komfortowe fotele znakomicie sprawdzają się nawet w długich trasach. Zastrzeżenia może budzić wykonanie wnętrza i jakość elementów plastikowych. Nie spodziewajmy się też szczególnego wyciszenia wnętrza. Mocna strona Volvo 740 to bezpieczeństwo. Szwedzka marka zawsze przykładała się do zapewnienia dobrej ochrony jadącym. Cieszyć może też łatwość utrzymania samochodu. Nie brakuje warsztatów wyspecjalizowanych w obsłudze i naprawach Volvo, dostępne są używane części zamienne i zamienniki (oryginały są drogie). Słabsza strona auta to silniki. Trzeba się liczyć z tym, że większość jednostek napędowych zapewnia raczej przeciętną dynamikę.

Historia modelu

1984 - premiera modelu, nadwozie sedan 4d i kombi 5d, silniki benzynowe 2.0 (117 KM), 2.3 (112, 114, 129 lub 131 KM), diesel 2.4 D (82 KM) 1986 - silnik, 2.3 Turbo (155 KM), turbodiesel 2.4TD (109 KM), drobne modyfikacje nadwozia (listwy, kołpaki kół) 1987 - silnik 2.3 Turbo (182 KM), wersja Coupe 2d 1988 - silniki benzynowe 2.3 16V (139 lub 159 KM) oraz 2.3 (155 KM), turbodiesel 2.4 TD (122 KM) 1989 - silnik benzynowy 2.3 Turbo (165 KM), niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza 1990 - premiera następcy (model 940) 1992 - zakończenie produkcji modelu 740

Awaryjność

Volvo 740 uznawany jest za samochód mało awaryjny i bardzo trwały. Z racji zaawansowanego wieku mogą pojawiać się w nim jednak rozmaite niedomagania, wywołane procesami zużycia i zaniedbaniami ze strony użytkowników.

Nadwozie

Nawet kilkunastoletnie Volvo nie mają większych problemów z korozją. Już latach osiemdziesiątych ich blachy nadwoziowe były cynkowane, co dzisiaj procentuje dobrym stanem karoserii. Spodziewać można się za to rozmaitych problemów we wnętrzu. Zniszczone elementy z tworzyw sztucznych czy przetarte obicia tapicerskie nie należą do rzadkości. Trzeba sprawdzić również zamki. Lubią się zacinać albo popsuć.

Silnik

Kontrola silnika powinna przebiegać na profesjonalnym stanowisku diagnostycznym. Chodzi o ustalenie stopnia zużycia jednostki napędowej. Wiele egzemplarzy Volvo serii 700 to leciwe auta z dużym przebiegiem, sięgającym nawet 500 000 km. Zbyt mocno wyeksploatowany silnik zużywa więcej benzyny i oleju, sprawia problemy przy uruchamianiu i ma kiepską dynamikę. Ze względu na wysokie koszty eksploatacji na benzynie w modelach 740 powszechnie montuje się instalacje gazowe, a te zazwyczaj sprzyjają przedwczesnemu zużyciu niektórych elementów. Jeśli długotrwała jazda na LPG spowodowała nadpalenie zaworów i gniazd zaworowych to silnik będzie trudno się uruchamiał (także gdy jest ciepły) i gasł na wolnych obrotach. Wersje turbodoładowane mają skłonności do przegrzewania i wypalają uszczelkę pod głowicą. W osprzęcie silnika najbardziej problematyczna jest klimatyzacja. Zaniedbania eksploatacyjne powodują, że przestaje działać. Trzeba koniecznie sprawdzić jej stan, bo ponowne uruchomienie sporo kosztuje. Szczególnie droga może być wymiana zatartej sprężarki. Zdarzają się awarie pompy paliwa w benzynowcach i pompy wtryskowej w wersjach wysokoprężnych. Obejrzyjmy dokładnie, czy nie ma wycieków z pompy cieczy chłodzącej i przewodów łączących chłodnicę z silnikiem.

Przeniesienie napędu

Klasyczny układ napędowy modelu 740 to niezawodna i trwała konstrukcja. Długie przebiegi mogą jednak spowodować na tyle duże zużycie elementów łożyskujących, że podczas jazdy odczuwalne będą wibracje i hałas od wału napędowego. Jeśli zauważymy takie zjawisko lepiej sprawdzić stan przeniesienia napędu w warsztacie. Przy okazji warto rzucić okiem, czy nie ma wycieków z mostu napędowego.

Instalacja elektryczna

Sprawdźmy stan przewodów elektrycznych gdzie tylko można. Po latach użytkowania kable mogą być przetarte albo popękane. Zwróćmy też uwagę, czy styki elektryczne nie uległy korozji. Niesprawne przewody i ich połączenia są zazwyczaj odpowiedzialne za problemy z urządzeniami elektrycznymi.

Co wybrać?

Podstawowe silniki Volvo 740 nie zachwycają dynamiką i są paliwożerne. Najsłabszy benzynowy 2.0 przyśpiesza od 0 do 100 km/h w ok. 13 sek a wolnossący diesel w 17,5 s. Lepiej pokusić się o znalezienie mocniejszych wersji, które nie tylko lepiej jeżdżą ale przy spokojnej jeździe okazują się wręcz oszczędniejsze. Unikajmy odmian gaźnikowych, są bardziej kłopotliwe w eksploatacji.

VIN

Numer identyfikacyjny VIN, wybity w centralnej części podszybia, widoczny jest po otwarciu pokrywy silnika

http://www.motoverse.com/tools/vin/volvo.asp Dekoder numerów VIN dla samochodów Volvo

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/volvo,740/

Linki

http://www.volvoklub.pl/ Strona Polskiego Klubu Volvo

http://www.klubvolvo.com.pl/ Strona Polskiego Klubu Użytkowników Pojazdów Volvo

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo S60 | Pierwsza jazda

Volvo S60 R-Design

Volvo S60 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA