Opel Vectra A (1988-1995) - opinie Moto.pl

Mimo upływu lat Vectra pierwszej generacji wciąż znajduje nabywców. Nic dziwnego. To wygodny, trwały i tani w utrzymaniu samochód

Pod koniec lat 80. Opel zdecydował się na śmiałe posunięcie w klasie średniej. Zrezygnował z kontynuacji modelu Ascona, przedstawiając zupełnie nowy samochód. Zmiana nazwy miała zwrócić uwagę, że Vectra nie ma nic wspólnego z poprzednikiem. Wszystko zaprojektowano od nowa, miejsce kanciastych form zajęły opływowe kształty. Powstała konstrukcja wręcz ponadczasowa, która przetrwała ponad 20 lat i wciąż wygląda naprawdę nieźle.

Jeszcze większą zaletą Vectry A, przyciągającą wielu nabywców, jest przestronne wnętrze z wygodnymi fotelami. Nie bez znaczenia są również rozmiary bagażników. W wersji sedan kufer ma aż 530 l, ale trudniej upchnąć w nim przedmioty o dużych gabarytach. W wersji liftback do dyspozycji jest 460 l, za to podnoszona wraz z szybą pokrywa poprawia funkcjonalność. Oto recepta na tani, rodzinny samochód, w którym naprawdę nie ma ciasnoty. Oszczędni mogą z powodzeniem montować instalację LPG. Zbiornik na gaz zabierze tylko fragment bagażnika.

Ciemniejsza strona Vectry A to zaawansowany wiek. Wiele egzemplarzy na rynku wtórnym to auta z bardzo dużymi przebiegami, wymagające sporych inwestycji nie tylko w mechanikę. Elementy przedziału pasażerskiego są często zniszczone i wyglądają nieestetycznie. Inna grupa samochodów to pojazdy po przeróbkach, wyposażone w spoilery, akcesoryjne układy wydechowe, szersze obręcze kół. Od razu widać, że były w rękach wyjątkowo krewkich kierowców. Takie oferty również trzeba omijać. Warto szukać dobrze utrzymanych egzemplarzy, które gwarantują jeszcze kila lat bezproblemowej jazdy przy niewielkich nakładach początkowych. Jeśli taki znajdziemy to późniejsze wydatki będą znikome. Nie ma problemu z częściami zamiennymi, można korzystać z tanich zamienników. Naprawy są proste i niedrogie, można je zlecać praktycznie każdemu warsztatowi.

Historia modelu

1988 - premiera modelu (Vectra A), nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 1.4 (75 KM - gaźnik), 1.6 (75 KM - wtrysk jednopunktowy), 1.6 (82 KM - gaźnik), 1.8 (88 lub 90 KM - gaźnik), 2.0 (101, 115 lub 130 KM - wtrysk wielopunktowy), 2.0 16V (150 KM - wtrysk wielopunktowy), diesel 1.7 D (57 KM)

1989 - silnik benzynowy 2.0 16V (150 KM), wersja hatchback 5d, wersje z napędem 4x4

1991 - turbodiesel 1.7 TD (82 KM)

1992 - niewielka modernizacja (nowy pas przedni, zmienione lampy tylne, wzmocniona konstrukcja nadwozia, drobne modyfikacje silników i skrzyń biegów), silnik 2.0 Turbo (204 KM - wtrysk wielopunktowy)

1993 - silniki benzynowe 1.6 (71 KM - wtrysk jednopunktowy) i 2.5 V6 (170 KM - wtrysk wielopunktowy)

1994 - silnik benzynowy 2.0 16V (136 KM - wtrysk wielopunktowy), diesel 1.7 D (60 KM)

1995 - premiera Vectry B

Awaryjność

Pierwsza generacja Vectry uchodzi za mniej awaryjną niż kolejne generacje tego modelu. Wynika to przede wszystkim z prostoty konstrukcyjnej i niewielkiego zaangażowania elektroniki. Swego czasu Vectra A lokowała się w pierwszej trzydziestce zestawienia niezawodności TÜV.

Nadwozie

Ze względu na zaawansowany wiek problemem Vectry A jest korozja. Atakuje głównie tylne błotniki, progi drzwiowe i krawędzie przedniej oraz tylnej pokrywy. We wnętrzu trzeba się nastawić na uszkodzenia obić tapicerskich i podniszczone elementy z tworzyw sztucznych. Nierzadko są one popękane.

Podwozie

Zawieszenia zupełnie nieźle radzą sobie z naszymi kiepskimi drogami. Niską trwałość mają jedynie sworznie przednich wahaczy. Trzeba je często wymieniać, ale taka naprawa jest prosta i tania

Silniki

Jednostki napędowe należą do trwałych i mało awaryjnych. Warunkiem bezproblemowej eksploatacji jest dbałość o pasek rozrządu, a ten nie zawsze wytrzymuje założone przez producenta przebiegi. Warto zapytać doświadczonego mechanika, przy jakim przebiegu wymienić pasek w konkretnej wersji silnikowej. Zazwyczaj przy okazji wymiany paska wymienia się również pompę cieczy chłodzącej. Po zakupie używanego egzemplarza, jeśli ostatnia wymiana paska nie była udokumentowana, koniecznie trzeba zmienić pasek na nowy. Częstym problemem są awarie termostatu. Ten niewielki i bardzo prosty element można łatwo wymienić, jednak nie w każdej wersji silnikowej. W wersjach 1.4 i 1.6 wymiana termostatu wiąże się z koniecznością demontażu napędu rozrządu.

Instalacja elektryczna

Vectra A ma mało elektroniki, ale zwykłe odbiorniki energii elektrycznej też potrafią kaprysić. Pojawiają się problemy z układem zapłonowym, głównie z przewodami wysokiego napięcia, zawodzi centralny zamek, odmawia posłuszeństwa przekaźnik pompy paliwa

Co wybrać?

Silniki 1.4 i 1.6 są zbyt słabe dla Vectry A. Zarówno w mieście jak i na trasie wyraźnie czuje się braki w dynamice. Silnik 1.8 wypada pod tym względem niewiele lepiej. Dopiero wolnossące dwulitrówki dają komfort sprawnej jazdy w każdych warunkach drogowych przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo. W wersjach 2.0 Turbo i 2.5 V6 trzeba liczyć się z wysokimi kosztami eksploatacji. Diesel 1.7 D to propozycja dla niezwykle cierpliwych kierowców. Przyśpieszenie do „setki” zabiera mu 20 s ! Turbodiesel 1.7 TD też nie jest prymusem w osiągach, ale pod względem dynamiki prezentuje się lepiej.

Wideo

VIN

Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, między przednim prawym fotelem a prawym progiem drzwiowym.

vin-opel.eu - dekoder numerów VIN dla samochodów marki Opel

opel.dixi-car.pl/vin.htm - opis znaków identyfikacyjnych dla samochodów marki Opel

Ceny

autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/opel,vectra

Linki

vectraklub.pl - strona Vectra Klub Polska

ovkp.pl - strona Opel Vectra Klub Polska

opelklub.pl/old/klub/zloty.htm - strona Opel Klub Polska

opel.auto.com.pl - strona dla fanów marki Opel z podziałem na konkretne modele

forum.opel24.com - forum właścicieli samochodów marki Opel

opelklub.net - strona polskiego Klubu Opla

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Używany Opel Vectra B

Opel Vectra C 1.9 CTDI - TEST

Opel - ogłoszenia

Więcej o: