BMW X5 (1999-2006) - opinie Moto.pl

27.08.2011 17:20
BMW X5 E53 (1999-2006)

BMW X5 E53 (1999-2006) (BMW X5 E53 (1999-2006))

Prestiż, elegancja, komfort, przestrzeń, dynamika - aż tyle znajdziemy w używanym X5. Ale to wszystko sporo kosztuje, także po zakupie

BMW zdecydowało się na wprowadzenie do produkcji swojego pierwszego auta rekreacyjnego dopiero pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Jak przystało na bawarską firmę samochód był duży i wygodny, a pod maską miał mocne silniki. Ekskluzywny charakter X5 znalazł odbicie w cenie. Dla wielu osób był to model zbyt drogi, by kupić go w salonie. Na rynku wtórnym sytuacja się zmieniła. Egzemplarze pierwszej generacji mają już od 5 do 12 lat i staniały na tyle, by skusić nabywców z cieńszymi portfelami.

Jest to jednak złudne. Koszty utrzymania X5 są wysokie i trzeba mieć tego świadomość by nie przeżyć bolesnych rozczarowań. Jeśli jednak jest się przygotowanym na spore wydatki to bawarskie kombi z napędem 4x4 potrafi sprawić wiele radości. Wykończenie auta, komfort jazdy i wyposażenie przypominają luksusowe limuzyny. Nawet prowadzenie tego potężnego auta, mimo dużej masy i sporej wysokości, wygląda podobnie jak w dużej, klasycznej osobówce. Model X5 w żadnym razie nie jest terenówką mimo napędu 4x4 i nie radzi sobie w cięższym terenie.

W pierwszej wersji (do jesieni 2003 r.) 62 % momentu obrotowego trafia na tylną oś, a 38 % na przednie koła, a rozdział napędu powierzono międzyosiowemu mechanizmowi różnicowemu. W drugiej wersji (od jesieni 2003 r.) tylna oś przyjmuje 100 % momentu obrotowego, a w razie potrzeby dowolna jego część trafia na oś przednią. Rozdziałem napędu zajmuje się w tym przypadku sprzęgło wielopłytkowe. Nie ma tutaj blokad mostów napędowych czy reduktora, chociaż niektóre komponenty pochodzą z Land Rovera, słynącego z prawdziwych, dzielnych terenówek. Wiele podzespołów pochodzi z kolei z osobowego BMW serii 5 i właśnie jazda szosowa to domena X5.

Podróże tym samochodem to ogromna przyjemność. Po pierwsze ze względu na wspaniałe prowadzenie, po drugie z uwagi na komfortowe i wygodne wnętrze. Świetnie spisuje się też podwozie. Nie dość, że jest kontrolowane przez elektronikę pod kątem bezpieczeństwa to jeszcze może być wyposażone w elementy pneumatyczne (tylko z tyłu lub przy wszystkich kołach), umożliwiające zmianę prześwitu. Z kolei w wersjach z silnikami „is” W zastosowaniach rodzinnych, zwłaszcza podczas dłuższych wyjazdów, nie sprawdza się jedynie bagażnik, który ma pojemność zaledwie 465/1550 l. Poza małym kufrem i wysokimi kosztami eksploatacji trudno doszukać się słabych punktów w tej wyjątkowo eleganckiej bulwarówce.

Historia modelu

1999 - premiera modelu X5 w wersji E53

2000 - rozpoczęcie produkcji, nadwozie kombi 5d, silniki benzynowe 3.0i (231 KM) i 4.4i (286 KM), produkcja w USA (Spartanburg)

2001 - silnik benzynowy 4.6is (347 KM), turbodiesel 3.0d (184 KM)

2003 - niewielka modernizacja nadwozia (nowy pas przedni), nowy układ napędowy 4x4 (xDrive), silniki benzynowe 3.0i (231 KM) i 4.4i (320 KM), turbodiesel 3.0d (218 KM)

2004 - silnik benzynowy 4.8is (360 KM)

2006 - premiera drugiej generacji X5 (wersja E70)

Awaryjność

Model X5 nie ma dobrej opinii w zakresie awaryjności. Psuje się w nim sporo rzeczy więc trzeba się liczyć z dodatkowymi kosztami oprócz paliwa i regularnych przeglądów. A te są konieczne i ze wszech miar wskazane. Pozwalają one wcześnie wykrywać problemy i zminimalizować wydatki na naprawy. Wersja E53 przeszła w swojej historii cztery serwisowe akcje przywoławcze. Na początku 2001 r. właścicieli X5 wzywano na kontrolę kolumny kierowniczej. Jesienią tego samego roku musieli się oni stawić do autoryzowanych warsztatów by sprawdzić instalację zasilającą wentylator chłodnicy. Na początku 2003 r. poprawkom podlegały przednie pasy bezpieczeństwa i przewody hamulcowe przy przedniej osi. Latem 2004 r. wymieniano z kolei wadliwe sterowniki elektroniczne silników.

Nadwozie

Solidnie wykonana karoseria, odporna na korozję, ma kilka słabych punktów, zwłaszcza w egzemplarzach sprzed modernizacji w 2003 r. Zawodzą uszczelnienia szyb i szyberdachu, wówczas opływ powietrza staje się wyjątkowo głośny. Często klekocze pokrywa bagażnika, czasami zacinają się też klamki.

Podwozie

Zawieszenia trzeba sprawdzać przed zakupem wyjątkowo dokładnie. W przednim zawieszeniu najbardziej podatne na zużycie podatne są wahacze, łączniki stabilizatora i sworznie na „krótkich” wahaczach (nieprzyjemnie piszczą). Z tyłu najmniej trwałe są przeguby kulowe (zwane tulejami pływającymi), łączące wahacz dwuramienny (dolny) ze wspornikiem koła a także poduszki ramy pomocniczej tylnego zawieszenia (belka pomocnicza). Nieprzyjemne piszczenie może zwiastować konieczność wymiany wahaczy poprzecznych (górnych). Szczególnie kosztowne są jednak naprawy zawieszenia pneumatycznego. W tym przypadku chodzi głównie o rozszczelnienia miechów powietrznych.

Silniki i przeniesienie napędu

Dobra wiadomość jest taka, że silniki X5 mają w napędzie układu rozrządu niezniszczalne łańcuchy. Gorsze wieści mówią o częstych awariach cewek zapłonowych w benzynowcach oraz turbosprężarek, układów zasilania i dwumasowych kół zamachowych w turbodieslach. Często odmawiają posłuszeństwa wentylatory chłodnicy. Magicznym przebiegiem dla X5 jest 200 000 km. To granica, po przekroczeniu której można spodziewać się kłopotów ze strony układu wtryskowego w silnikach wysokoprężnych i automatycznej skrzyni biegów niezależnie od wersji. O ile jednak zasilanie można stosunkowo tanio naprawić, to koszty remontu przekładni idą zazwyczaj w tysiące złotych. Dlatego tak ważne jest precyzyjne ustalenie przebiegu. Pozwala to sprawdzić, czy poprzedni właściciel nie pozbywa się auta tuż przed spodziewanymi problemami. Dwa słabe punkty w układzie przeniesienia napędu mają wersje po modernizacji w 2003 r. Pierwszy to mało trwałe, gumowe osłony przegubów napędowych. Drugim jest psujący się sterownik wielopłytkowego sprzęgła, rozdzielającego napęd między przednią i tylną oś.

Instalacja elektryczna

Tutaj może zdarzyć się dosłownie wszystko. Odbiorniki elektryczne są kapryśne, podobnie jak elementy elektroniczne. Posłuszeństwa odmawiają sterowniki szyb, układ regulacji kierownicy i foteli, czujniki parkowania, nawigacja satelitarna, regulacja lusterek zewnętrznych, akumulator.

Co wybrać?

Najrozsądniejszy wybór dla oszczędnych to wersja z turbodieslem 3.0d (218 KM) pod maską i manualną skrzynią biegów. Zużywa rozsądne ilości paliwa a zwykła przekładnia jest trwalsza od automatu. W tym przypadku koszty utrzymania będą najniższe zakładając, że nie wystąpi awaria charakterystyczna dla turbodiesli. Ci, którym zależy na osiągach powinni sięgnąć po wersje V8. Mało kto dotrzyma im kroku, bo X5 z takim agregatem pod maską to prawdziwa rakieta. Unikajmy egzemplarzy z tanimi instalacjami LPG. Tylko sekwencyjny wtrysk autogazu nie rujnuje zaawansowanych technologicznie i skomplikowanych silników BMW.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, na prawym kielichu kolumny przedniego zawieszenia. Znaki identyfikacyjne są również wytłoczone po lewej stronie deski rozdzielczej i widoczne przez lewy, dolny narożnik przedniej szyby.

Dekoder numerów VIN dla samochodów BMW

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/bmw,x5/

Linki

bmw-klub.pl - BMW Klub Polska

bmw-klub-lodz.com.pl - BMW Klub Łódź

bmwm.beep.pl - BMW Powerclub

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

BMW X5 z nowym sercem

Milion razy BMW X5 - historia i galeria zdjęć

BMW X5 - ogłoszenia

Skomentuj:
BMW X5 (1999-2006) - opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX