VW Touareg | Pierwsza jazda | Luksusowy hit

Jest lżejszy od poprzednika, mniej terenowy, za to bardziej luksusowy. Kipi elektroniką i najnowszymi technologiami. Czy nowy Touareg to zupełnie inne auto niż utytułowany poprzednik?

Na początek banał: większość kierowców SUV-ów nigdy nie zjeżdża z asfaltów. Dla inżynierów z Wolfsburga wyświechtany frazes stał się jednak mantrą. Cel był jasny - stworzyć dużego i wygodnego SUV-a, który przede wszystkim będzie dobrze prowadził się na autostradzie. A co, jeśli ktoś i tak zechce offroadowego szaleństwa? Nowy Touareg zostawia miejsce na deser. To pakiet specjalny Terrain-Tech.

Ale od początku. Żeby poprawić właściwości jezdne Touarega, inżynierowie postanowili go przede wszystkim obniżyć. Nadwozie powędrowało więc 1,7 cm w dół w porównaniu do poprzednika. Mało? Na tym jednak nie koniec. Nowa płyta podwoziowa jest tak zaprojektowana, by auto lepiej prowadziło się na twardych drogach. Przeprojektowano zawieszenie, także pneumatyczne i poprawiono jego sztywność. Pod kątem zużycia paliwa zmodyfikowano także napęd na cztery koła (Torsen). Tak jak w przypadku pierwszej generacji Touarega, nowa płyta wykorzystywana jest do budowy bliźniaczego, przynajmniej konstrukcyjnie, Porsche Cayenne. W przyszłości posłuży najprawdopodobniej za platformę nowego Audi Q7.

Touareg zmienił się także wizualnie. Zamiast krągłości dominują ostre linie. Nadwozie ma wyraźne przetłoczenia, a przód auta przypomina inne modele VW. Choć trudno to na pierwszy rzut oka dostrzec auto urosło. Zwiększył się nie tylko rozstaw osi (o 3,8 cm), ale także długość nadwozia (o 4,1 cm). Pasażerowie mają więcej miejsca na nogi i na... bagaż, bo kufer zwiększono o 25 l. Przy tych wszystkich modyfikacjach udało się jednak zachować krótkie zwisy, co nadal umożliwia jazdę w naprawdę ciężkim terenie.

Czy nowy Touareg spodoba się klientom? Sądząc po pierwszych reakcjach, owszem. Wynik 500 tys. sprzedanych aut pierwszej generacji może zostać szybko pobity. Klienci chwalą nie tylko sylwetkę auta, ale także zmiany we wnętrzu. Jest bardziej luksusowy, a na dodatek naszpikowany elektroniką do granic możliwości. Jak przekonuje producent, to najbardziej innowacyjny pod względem technicznym model Volkswagena od czasów powstania marki. I nie chodzi tu wcale o oszczędniejszy o 20 proc. silnik, a nowe systemy wspomagające kierowcę i zwiększające bezpieczeństwo.

Kierowca może korzystać (za dopłatą) z różnego rodzaju elektronicznych wspomagaczy. Lane Assist utrzyma auto na właściwym pasie jezdni, Side Assist przy zmianie pasa ostrzeże przed nadjeżdżającym z tyłu pojazdem, ACC (aktywny tempomat) pozwoli utrzymać prędkość auta poprzedzającego, a w połączeniu z Front Assist przyhamuje auto lub je zatrzyma i ponownie ruszy, gdy to samo zrobi auto przed nami. W terenie lub przy parkowaniu przyda się z pewnością system Area View. Cztery kamery mogą śledzić na bieżąco otoczenie samochodu ułatwiając precyzyjne omijanie przeszkód. Wreszcie światła, dzięki Dynamic Light Assist, same rozpoznają zbliżające się z przeciwka pojazdy i zdecydują o długości snopa światła tak, by nie oślepiały tych z naprzeciwka.

Do tego dołożyć trzeba nową gamę systemów audio i nawigacji. Seryjnie montowane radio z CD ma 6,5-calowy ekran dotykowy, funkcję odtwarzania MP3 i MP4, gniazdo multimedialne i wbudowaną zmieniarkę na 6 płyt. Dopłaty wymaga DVD, nawigacja ze sterowaniem głosowym, niestety cały czas bez języka polskiego, 8-calowy ekran dotykowy, twardy dysk 60 GB i pakiet Bluetooth. Megalomanom możliwości zamyka dopiero system Dynaudio Confidence z cyfrowym, 12-kanałowym wzmacniaczem, dwunastoma głośnikami i całkowitą mocą 620 W.

A co z luksusem? Szczególnie wybredni klienci po raz pierwszy w Touaregu mogą zażyczyć sobie elementy wyposażenia Exclusive z linii Volkswagen Individual. To między innymi 19-calowe koła Girona, wstawki dekoracyjne z szlachetnego jesionu Olivesche i tapicerka skórzana Nappa w dwóch kombinacjach kolorystycznych: Dark Burgundy/Titan lub beżowy Pepper/Titan.

Pakiet Terrain-Tech, podobnie jak w pierwszej generacji auta, to pokrętło, którym kierowca wybiera jeden z pięciu trybów jazdy:
1 - Onroad,
2 - Offroad (z automatycznie sterowanymi blokadami),
3 - Low (Offroad z aktywnym reduktorem, podniesieniem punktów zmiany biegów i bez automatycznego przełożenia na wyższy bieg w trybie manualnym),
4 - dodatkowa blokada środkowego mechanizmu różnicowego,
5 - dodatkowa blokada tylnego mechanizmu różnicowego.

Jeśli już przebrniemy przez listę dodatków, zdecydujemy jakie audio i jaki kolor tapicerki wybrać, czas ruszać w drogę. Do tej pory w Polsce rekordy popularności bił Touareg z silnikiem wysokoprężnym. Trudno się dziwić, tym bardziej nowe V6 TDI w połączeniu z nową 8-biegową skrzynią biegów zapowiada jeszcze większe emocje. 240 KM przy zmniejszonej masie auta robi wrażenie zarówno pod względem elastyczności i dynamiki. Nowa skrzynia zmienia biegi ledwo wyczuwalnie, a potężny moment obrotowy mógłby obdzielić kilka samochodów tego gabarytu. Co prawda trudno osiągnąć deklarowane spalanie 7,4 litra na setkę, ale przy spokojnej jeździe nie powinno ono przekroczyć 8-9 litrów.

Równie ważne co zużycie paliwa jest jednak to, że Touareg już w wersji podstawowej prowadzi się niemal tak dobrze jak wiele aut osobowych. Wysiłek inżynierów opłacił się. Układ kierowniczy szybko reaguje na polecenia kierowcy, a nadwozie pozostaje stabilne nawet w ostrych łukach. Nawet koleiny nie są w stanie wytrącić Touarego z równowagi. Do tego trzeba dołożyć niemal idealną pozycję za kierownicą ze sporym zakresem regulacji zarówno fotela jak i kierownicy, której konkurencja (oczywiście nie Porsche) powinny Volkswagenowi pozazdrościć.

W wersji z napędem na cztery koła w Touarego znajdziemy stary poczciwy mechanizm typu Torsen. Z pakietem Terrain-Tech ustępuje on miejsca środkowemu i tylnemu mechanizmowi różnicowemu z możliwością całkowitego blokowania oraz reduktorowi. W porównaniu z 4Motion dodatkowe X w nazwie oznacza możliwości pokonywania wzniesień wyższych o 14 stopni (do 45 stopni). A to już naprawdę sporo.

Gaz
Świetne prowadzenie zarówno na czarnym jak i w terenie, dobre wykończenie wnętrza, idealna pozycja za kierownicą, mocne silniki, niskie spalanie

Hamulec
Czas oczekiwania na auto - 6 miesięcy

SummaSummarum
Volkswagen zapakował do Touarego naprawdę dużo elektroniki. Nie zapomniano także o drobiazgach, które w codziennej eksploatacji potrafią ułatwiać życie. O czym mowa? Po raz pierwszy w tym modelu pojawiła się otwierana i zamykana elektrycznie tylna klapa, pojawił się największy w klasie rozsuwany szklany dach panoramiczny. Wszystkie nowinki i modyfikacje mają sprawić, że Touran będzie jednym z najchętniej kupowanych SUV-ów na rynku. Tak już chyba się stało, bo zamawiając auto dzisiaj odbierzemy je dopiero w... marcu.

Kompendium - Volkswagen Touare

3,6 FSI 280 KM 3,0 TDI V6 4,2 TDI V8
Nadwozie 5-dr, 5 os. 5-dr, 5 os. 5-dr, 5 os.
Silnik Benz. V6, 3597 ccm
Diesel V6, turbo 2967 ccm
Diesel V8, turbo, 4134 ccm
Moc 280 KM przy 6200 obr./min 240 KM przy 4000 obr./min 340 KM przy 4000 obr./min
Moment 360 Nm przy 3200 obr./min  
550 Nm przy 2000 obr./min  
800 Nm przy 1750-2750 obr./min  
Napęd quattro
quattro quattro
Skrzynia 8-tiptronic 8-tiptronic 8-tiptronic
Wymiary 479,5 x 194 x 170,9 cm 479,5 x 194 x 170,9 cm 479,5 x 194 x 170,9 cm
Rozstaw osi 289,3 cm
289,3 cm
289,3 cm
Masa 2028 kg 2099 kg 2222 kg
Poj. baku 85 l 85 l 85 l
Poj. bagażnika 580/1642 l
580/1642 l 580/1642 l
Przysp. 0-100 km/h 7,8 s 7,8 s 5,8 s
Śr. spalanie 9,9 l/100 km 7,4 l/100 km 9,1 l/100 km
Emisja CO2 236 g/km 195 g/km 239 g/km
Kąt wejścia 24 24 24
Kąt zejścia 20 20 20
Kąt rampowy 163 163 163
Głębokość brodzenia 58,5 cm 58,5 cm 58,5 cm
V maks. 228 km/h 218 km/h 242 km/h
Cena 210 290 zł 209 490 zł 303 290 zł

 


 

Kompendium - Audi A8


4,2 TDI V8 4,2 FSI V8 3,0 TDI V6
Nadwozie 5-dr, 5 os. 5-dr, 5 os. 5-dr, 5 os.
Silnik Diesel V8, turbo, 4134 ccm
benz. V8, 4163 ccm
Diesel V6, turbo, 2995 ccm
Moc 350 KM przy 4000 obr./min 372 KM przy 6800 obr./min 250 KM przy 4000 obr./min
Moment 800 Nm przy 1750 - 2750 begin_of_the_skype_highlighting 1750 - 2750 end_of_the_skype_highlighting obr./min  
430 Nm przy 3500 obr./min  
350 Nm przy 1500 - 3000 begin_of_the_skype_highlighting 1500 - 3000 end_of_the_skype_highlighting obr./min  
Napęd quattro
quattro quattro
Skrzynia 8-tiptronic 8-tiptronic 8-tiptronic
Wymiary 513,7 x 194,9 x 146 cm 513,7 x 194,9 x 146 cm 513,7 x 194,9 x 146 cm
Rozstaw osi 299,2 cm
299,2 cm
299,2 cm
Masa 1995 kg 1835 kg 1840 kg
Poj. bagażnika 510 l
510 l 510 l
Przysp. 0-100 km/h 5,5 s 5,7 s 6,1 s
Śr. spalanie 7,6 l/100 km 9,5 l/100 km 6,6 l/100 km
Emisja CO2 199 g/km 219 g/km 174 g/km
V maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Więcej o:
Komentarze (3)
VW Touareg | Pierwsza jazda | Luksusowy hit
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • hiszpan25

    Oceniono 1 raz 1

    ten ruch VW pokazuje glupote pojazdow typu SUV. Bierzemy kombi I podnosimy w gore budujac SUV czyli cos co udaje terenowke. SUV jednak nie zjezdza z drogi wiec nie ma sensu w nim wysoki przeswit a pogarsza on prowadzenie auta wiec obnizamy SUV aby sie lepiej prowadzil... czyli po cichu wracamy do kombi od ktorego zaczelismy ale sprzedajemy je drozej bo to "sportowy SUV".

  • Gość: krawczyk

    0

    Mało zdjęć ale już na pierwszy rzut widać że nie jest to auto premium a swoje kosztuje. Jak miałbym wybrać auto w tym segmencie to stawiałbym jednak na Szwedów i ich XC90.

  • Gość: Janek

    0

    Ci megalomani to wymagające typki - coraz to nowe dzięki im w głowie. Megalomania jak nic!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX