Toyota Verso - test | Pierwsza jazda

Polski rynek to ok. 270 tysięcy nowych aut osobowych. W sprzedaży liczy się każdy tysiąc. Toyota nie zamierza z niego rezygnować i do walki o klientów wyciąga odświeżone Verso. Auto wygląda podobnie, a czy prowadzi się lepiej niż poprzednik?

W ubiegłym roku sprzedaż Verso to prawie 1000 aut. To już całkiem niezły wynik, na naszym skromnym poletku. Ten model w Toyocie, jest na szóstym miejscu pod względem popularności. Zrezygnować z niego to grzech, dlatego niebawem do salonów wjedzie odświeżone Verso.

Toyota VersoSprawdziliśmy ceny Toyoty Verso. Czy jest droga?

Dla przypomnienia. Verso miało krótką, ale burzliwą historię. Najpierw pojawiło się jako wersja nadwoziowa Yarisa (1999 rok), później Corelli (2001), a na końcu Avensisa. Wydawało się, że funkcjonalny van na bazie popularnych modeli podbije rynek. Klienci zdecydowali inaczej. Z tego najmniejszego szybko zrezygnowano. Z Corollą było podobnie. Najdłużej trwał Avensis Verso. Toyota zrobiła, więc porządek i na rynku został największy minivan, ale już jako oddzielny model.

W nowym Verso zmieniono wiele części, a ponad sześćdziesiąt procent zmian widać gołym okiem. To np. zderzak, reflektory ze światłami do jazdy dziennej, przedni pas i kilka chromowanych ozdobników. Wszystko, by upodobnić japońskiego minivana do innych modeli tworzonych zgodnie z nową koncepcją stylizacyjną „keen look”. To zresztą główna idea wszystkich Toyot, które trafią na runek. Szef projektu Verso przyznał, że do niedawna wszystkie modele Toyoty różniły się od siebie stylizacyjnie. Teraz ma się to zmienić. Dość zaskakująca decyzja, biorąc pod uwagę doświadczenia innych producentów, którzy wracają właśnie do idei odróżniania swoich modeli.

>>> Używane Verso w dobrej cenie? Dlaczego nie <<<

Toyota idzie jednak własną drogą i właśnie dlatego Verso od przodu, choć zdecydowanie większe, na pierwszy rzut oka może być mylone z mniejszym Yarisem, Aurisem czy autami z rodziny Priusów. Trzeba przyznać, że auto może się podobać. Sylwetka jest dynamiczna, przedni zderzak zgrabnie skrojony, a całość proporcjonalna. Z resztą wymiary zmieniły się nieznacznie. Auto ma taki sam rozstaw osi (278 cm). Dzięki większym zwisom z przodu i z tyłu zwiększyła się jedynie długość całkowita auta (plus 2 cm).

Wewnątrz, ilość miejsca jest także taka sama. Pozycja za kierownicą jest dobra, miejsca na nogi w drugim rzędzie wystarczy. Trzeci? Dzięki przesuwanym fotelom miejsca wystarczy nie tylko dla dzieci. Awaryjnie, 7 dorosłych osób może wrócić do domu. Ale na krótkim dystansie, chyba, że to drużyna gimnastyczna.

A propos foteli trzeciego rzędu. Verso w standardzie jest 5 osobowe. Dopłata do dodatkowych foteli to 2200 zł. Jeśli będziecie w salonie Toyoty pytajcie jednak o pakiet Family. Trzeci rząd siedzeń i nawigację Toyota Touch&Go dostaniecie za 990 zł. To, co prawda cena promocyjna (normalnie 4300 zł), ale czas jej trwania jak na razie jest nieograniczony. W cenniku można także znaleźć inny „kwiatek”. Np. pakiet Clever (stoliki w fotelach, chłodzony schowek i schowek pod fotelem) i Style (chromowane listwy lamp, grilla i deski rozdzielczej). Oba są bezpłatne.

Toyota Corolla Verso (2001-2004)Toyota Verso (2001-2009) | Samochód używany

W przypadku faceliftu Verso, równie ważne, co wygląd zewnętrzny, są zmiany, których nie widać. Przede wszystkim do oferty trafił zmodyfikowany silnik Diesla 2.0 D-4D znany z Avensisa teraz standardowo wyposażony w filtr cząstek stałych. Z nową pompą olejową i mniejszą, choć bardziej wydajna turbosprężarka generuje o dwa konie mniej niż oferowany dotychczas silnik o tej samej pojemności. Nominalne 124 KM robią znaczne lepsze wrażenie podczas jazdy. Przy starcie spod świateł, mimo tego samego momentu obrotowego, auto sprawia wrażenie bardziej dynamicznego. Turbosprężarka szybciej generuje ciśnienie, biegi są dobrze zestopniowane, przez co reakcja na gaz wydaje się lepsza.

Pytanie tylko po co Diesle, skoro do wyboru są aż dwie, dobrze znane i uznane, benzyny. Mniejsza 1.6 generuje moc 136 KM, druga (1.8) 147 KM. Oba silniki pracują ciszej, z większą kulturą i przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Niestety całą przyjemność z jazdy w przypadku tego drugiego silnika, psuje bezstopniowa skrzynia CVT. Nikt mnie nie przekona do takiego „wyjca”. Trudno, mimo prób wielu osób, nadal jestem na nie.

Na plus trzeba za to zaliczyć poprawiony układ kierowniczy. Jest bardziej precyzyjny, przez co pozwala lepiej czuć auto. We wnętrzu jest ciszej, także przy prędkościach autostradowych, a zawieszenie nie jest już tak sprężyste. Jest twardsze, ale komfortowe. To zasługa nie tylko zmienionej charakterystyki amortyzatorów, ale także, a może przede wszystkim, dodatkowym punktom mocowania zawieszenia i usztywnienia konstrukcji auta. Jeśli do tego dodamy fotele z wyższym oparciem (szkoda, że nie trzymają lepiej na boki) o wygodę podczas dalekiej podróży można być spokojnym.

>>> Używana Toyota Verso? Sprawdź oferty <<<

Oprócz Deisla z Avensisa, Verso dostępne jest także z silnikami znanymi z obecnego wcielenia aut. Za benzynowe 1.6 (132 KM) i 1.8 (147 KM) trzeba zapłacić odpowiednio 75 990 zł w wersji Active i 84 990 w wersji Premium. Co ciekawe Diesel 2.2 D-CAT bez względu na moc (150 lub 177 KM) kosztuje 124 990 w wersji Premium i 128 990 w wersji Prestiże. Podobnie jak w nowym Aurisie znikają w Verso stare nazwy wersji wyposażenia. Dostępne są teraz trzy: Active, Premium i Prestiże.

Summa Summarum
Sporym zaskoczeniem jest fakt, że Verso w 60 procentach sprzedaje się do flot. Jak będzie w przypadku nowego modelu? Trudno powiedzieć. Pewne jest, że Verso pod względem wymiarów i funkcjonalności, jest tym samym minivanem, co poprzednik. Wygląda młodziej, dynamiczniej a co najważniejsze jeździ lepiej. Poprawiono dokładnie to, na co narzekali właściciele obecnej wersji. Można, zatem przypuszczać, że Verso spełni oczekiwania nie tylko szefów Toyoty. Czy w osiągnięciu sukcesu nie zagrozi mu jednak Auris kombi? O tym przekonamy się latem tego roku.

Gaz
Lepiej wyciszone wnętrze, bardziej zwarte zawieszenie, wystarczająco dynamiczny silnik Diesla, funkcjonalne wnętrze

Hamulec

Ucząca cierpliwości skrzynia CVT, tylne światła w stylu „Lexus look”

Toyota Verso | Kompendium


1.6 Valvematic
1.8 Valvematic 2.0 D-4D 2.2 D-CAT 2.2 D-CAT
Nadwozie minivan, 5-drz., 5-os. minivan, 5-drz., 5-os. minivan, 5-drz., 5-os. minivan, 5-drz., 5-os. minivan, 5-drz., 5-os.
Silnik benzynowy, R4, 1598 cm3
benzynowy, R4, 1798 cm3 Diesel, R4, 1998 cm3 Diesel, R4,  2231 cm3 Diesel, R4, 2231 cm3
Moc 132 KM przy 6400 obr./min. 147 KM przy 6700 obr./min. 124 KM przy 3600 obr./min. 150 KM przy 3600 obr./min. 177 KM przy 3600 obr./min.
Moment
160 Nm przy 4400 obr./min. 180 Nm przy 4000 obr./min. 310 Nm przy 1600-2400 obr./min. 340 Nm przy 2000-2800 obr./min. 340 Nm przy 2000-2800 obr./min.
Skrzynia
6-ręczna 6-ręczna/CVT 6-ręczna 6-automat 6-ręczna
Napęd na przednie koła
Wymiary 446 x 179,1 x 162 cm
Rozstaw osi 278 cm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Masa
1430 kg
1430 kg 1450 kg 1540 kg 1570 kg
Poj. bag. 5 os. - 484/1026 l
7 os. - 155/440/982 l
Poj. zb. pal. 60 l 60 l 55 l 55 l
55 l
Śr. spalanie 8,3 l/100 km 8,7 l/8,5 100 km
5,9 l/100 km 8,0 l/100 km
7,2 l/100 km
0-100 km/h 11,7 s
10,4/11,1 s
11,3 s 10,1 s
8,7 s
V-maks 185 km/h 190 km/h
185 km/h 195 km/h
210 km/h
Cena 75 990 zł 84 990 zł 85 990 zł 124 990 zł 124 990 zł
Więcej o:
Komentarze (24)
Toyota Verso - test | Pierwsza jazda
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: van fan

    Oceniono 11 razy -9

    Chyba błąd w tym artykule - Toyota Verso raczej bazuje na Corolli Verso (średni van), a nie na Avensis Verso (najwięszy van). Poza tym pasowałoby poprawić literówki, np. wersja Prestiże :)
    Verso byłoby bardzo fajne, ale niestety ma mały bagażnik i ciasno z tyłu jak na rodzinnego vana :(

  • Gość: kierownik

    Oceniono 16 razy -6

    Toyota ma chore ceny. ZA 85 można kupić Tourana z dieslem lub benzyną w pakiecie city line - cichszy, wygodniejszy i z większym bagażnikiem. za 124 tys to zamiast tego np. S-Maxa - zupełnie inna klasa i 2 x większy kufer. Strasznie dużo chcą za te auta tym bardzie że diesle średnie a benzyna na trasie ryczy.

  • Gość: Porucznik Corelli

    Oceniono 5 razy -1

    ... "Najpierw pojawiło się jako wersja nadwoziowa Yarisa (1999 rok),

    później Corelli (2001),

    a na końcu Avensisa."....

    :)

  • Exaar YT

    0

    Verso bez wątpienia jest najbardziej funkcjonalnym modelem w gamie Toyoty

  • Gość: Acharavi

    Oceniono 4 razy 0

    Czyli ponad 80 tyś żeby wyjechać z salonu najtańszą wersją,nie jakimś cudem techniki ale zwykłym wozidłem do przemieszczania się ,może i solidnym,ale wozidłem,dla mnie to chore ceny,ale kryzys sprawi że naleje się wody do uszu dealerom co już teraz można zaobserwować,niektórzy mają jeszcze modele z 2011 roku...

  • Gość: DIONIZOS

    Oceniono 12 razy 0

    Rozsądna cena, to doje ... Rozsądna cena to jest w skodzie albo daci a nie w Toyota

  • Gość: P

    Oceniono 1 raz 1

    Belka skretna. Auris bedzie mial nuzalezny zawias z tylu.

  • Gość: oscarrrr

    Oceniono 1 raz 1

    nawet tani

  • Gość: RPWL

    Oceniono 9 razy 3

    Verso bazuje na płycie podłogowej Avensisa, nie Corolli. Szkoda, że przy okazji liftu nie przenieśli zegarów tam, gdzie ich miejsce, czyli przed oczy kierowcy... Moim Wyborem byłaby benzynówka 1.8 Valvematic ze zwykła skrzynią :-)

    Mam Avensis Verso i muszę przyznać, że to świetny samochód. Za wyjątkiem silnika 1CD-FTV (czyli 2.0 D4D 116 KM, 250 Nm) jest oszczędny, ale brakuje mu dynamiki, kultury pracy i niezawodności osprzętu wtryskowego.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX