Subaru Forester 2.0 D - test | Za kierownicą

Lifting Forestera przebiega etapami. Najpierw odświeżono karoserię i wprowadzono nowy silnik benzynowy, a teraz przyszedł czas na zmodyfikowanego diesla 

Kiedy w 2008 roku światło dzienne ujrzał pierwszy diesel w wykonaniu Subaru wszyscy byli pozytywnie zaskoczeni. Po pierwsze silnik został skonstruowany zgodnie z tradycją marki (układ przeciwsobny), a po drugie jak na motor wysokoprężny mógł się pochwalić wysoką kulturą pracy. Teraz jeździmy jego zmodyfikowaną wersją. Pojawiły się też nowe kolory lakierów i zmieniono atrapę wlotu powietrza do chłodnicy. Są też nowe 17-calowe felgi, zegary na desce rozdzielczej, tapicerki, możliwość niezależnego regulowania temperatury dla kierowcy i pasażera, oraz systemy audio z Bluetoothem. Poza tym obecny Forester skuteczniej tłumi nierówności i nieco lepiej zachowuje się w zakrętach. To zasługa nowych amortyzatorów, zmienionej geometrii i większego rozstawu kół. Zmiany choć nie są rewolucyjne zauważalnie wpłynęły na poprawę komfortu podróżowania. Nowy Forester niemal całkowicie niweluje niewielkie nierówności, a przy tym skutecznie rozprawia się również z duktami o nawierzchni nie do zaakceptowania dla większości samochodów osobowych.     

Subaru Forester VS Honda CR-V Co lepsze? Subaru Forester czy Honda CR-V - WIDEO

Wciąż największą zaletą Forestera jest jego uniwersalność. Z jednej strony dzięki skutecznemu napędowi na cztery koła i sporemu prześwitowi (21,5 cm) dzielnie radzi sobie z przeszkodami terenowymi, a z drugiej jest na tyle zwinny, że nie nastręcza kłopotów w codziennej eksploatacji. Poza tym ma praktyczną podniesioną karoserię kombi i do tego uchodzi za stosunkowo trwałe, produkowane w Japonii auto.   
Ale wróćmy do silnika. Zmodyfikowany diesel zużywa mniej paliwa i udało się to osiągnąć bez pomocy systemów typu Start/Stop. Moment obrotowy dostępny jest w szerszym zakresie obrotów i jego maksymalna wartość pojawia się przy 1600 obr./min, czyli o 200 obr./min wcześniej niż w poprzedniku. Poprawiono również precyzję działania systemu common-rail, chłodzenie, zastosowano lżejsze korbowody, sprawniejszą turbosprężarkę i mniejszy alternator. Podczas jazdy wrażenie jest takie jakby silnik pracował bardziej gładko, a dzięki temu samochód jest bardziej relaksujący w prowadzeniu. Nawet nie trzeba się skupiać na właściwym dobieraniu biegów, bo auto skutecznie przyspiesza już od 1500 obr./min. A dzięki jeździe na niskich obrotach (czemu sprzyjają długie biegi) można też sporo zaoszczędzić. Kiedy na trasie podróżowaliśmy płynnie, bez zbędnych przyspieszeń i bez przekraczania 120 km/h samochód spalił 5,8 l/100 km, co w przypadku połączenia SUV-a tej wielkości z logiem Subaru jest wynikiem godnym uwagi. 

Na koniec pozostaje pytanie, który silnik wybrać jeśli zastanawiamy się nad zakupem Forestera? Turbodoładowanej benzyny już nie ma w ofercie. Pozostaje dwulitrowy benzyniak (150 KM i 198 NM), któremu nieco brakuje momentu obrotowego kiedy musi się zmierzyć z SUV-em. Zdecydowanie odradzamy też wydatek 1400 euro na archaiczną czterobiegową skrzynię automatyczną. Może to nie będzie popularna opinia wśród zwolenników Subaru, ale nawet pomimo zauważalnego ostatnio odwrotu od silników wysokoprężnych najlepszy dla Forestera jest diesel. Po pierwsze gwarantuje wystarczające osiągi, spala niewielkie ilości paliwa, pracuje kulturalnie i bez problemu poradzi sobie nawet kiedy mocno obciążymy auto. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że Subaru przy okazji modyfikacji silnika zajęło się również osprzętem i dieslowski moment obrotowy nie wygra już walki ze sprzęgłem.   

SUMMA SUMMARUM

Choć różnica nie jest duża, obecnie Forester z dieslem jest bardziej komfortowy, przyjemniejszy w prowadzeniu i do tego oszczędniejszy. A poza tym zachował wszystkie tak cenione zalety poprzednika.         

GAZ

Ekonomiczny i kulturalnie pracujący silnik. wszechstronne zawieszenie, skuteczny napęd na cztery koła, praktyczne wnętrze

HAMULEC

Mało nowoczesne wnętrze wykończone twardymi materiałami, hałas przy wyższych prędkościach

Subaru Forester 2.0 D | Kompendium
Nadwozie SUV, 5-drz., 5-os.
Silnik benzynowy R4, 1998 ccm
Moc  147 KM przy 3600 obr./min
Moment 350 Nm przy 1600-2400 obr./min
Skrzynia biegów  6- ręczna
Napęd na cztery koła
Wymiary 456x178x170 cm
Rozstaw osi 261,5 cm
Zawieszenie kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Masa/ładowność od 1540/510kg
Poj. bagażnika 450/1660 l
Przysp. 0-100 km/h 10,4 s
Śr. spalanie 5,9 l/100 km
V maks. 186 km/h
Cena od 28 tys. euro (124 600 zł, wg. kursu z dnia 21.12.2011)

Szczepan Mroczek

ZOBACZ TAKŻE:

WRX STI bez Imprezy

Subaru kontra przeciętność - WIDEO

Subaru Impreza - ogłoszenia

Więcej o: