Skoda Greenline II - test | Pierwsza jazda

Skoda dogoniła Volkswagena i Seata. W autach ze znaczkiem Greenline II Czesi mogą wreszcie montować zarezerwowane wcześniej (tylko dla tych dwóch marek koncernu) systemy start & stop oraz odzysku energii. Czy na ekologiczne wersje najlepiej sprzedającej się marki na naszym rynku polscy kierowcy spojrzą przychylnym okiem?

Trudno w to uwierzyć, mimo, ze ze znaczkiem Greenline II dostępne są teraz wszystkie modele Skody. I to bez wyjątku (od małej Fabii po wielkiego Superba). Kilka tajemniczych dodatków podnosi jednak cenę auta o 2 tys. zł. Co w zamian? Klient dostaje obietnice mniejszego zużycia paliwa i świadomość bycia eko. A to jak na nasz rynek trochę mało. Polski importer Skody jest więc realistą i sam przyznaje, że bez ulg podatkowych na takie auta roczna sprzedaż nie przekroczy... kilkunastu sztuk.

A co tak naprawdę oznacza Greenline? Auta w tej wersji przede wszystkim napędzane są silnikami Diesla 1,2 (Fabia, Roomster) lub 1,6 (Octavia, Yeti, Superb). Dodatkowo wyposażone są w opony o niskich oporach toczenia, mają obniżone zawieszenie (14 mm w Fabii i Superbie, 15 mm w Fabii Combi i Superbie Combi oraz 25 mm w Yeti), spoilery (niektóre modele) oraz dłuższe przełożenie piątego biegu (Octavia). W drugiej generacji zielonych Skód debiutują dwa nowe systemy: start&stop i rekuperacji energii.

Pierwszy wyłącza samoczynnie silnik, gdy ten osiągnie temp. min. 25 st. C, a kierowca zatrzyma auto i zwolni pedał sprzęgła. Oszczędności? Zdaniem producenta 0,2-0,4 l/100 km w cyklu mieszanym i 0,3-0,9 l/100 km w cyklu miejskim. Drugi, tak jak w VW Bluemotion i Seatach Ecomotive odzyskuje energię hamowania i zamienia ją na energię elektryczną wykorzystywaną do ładowania akumulatora i bieżącego zasilania urządzeń pokładowych.

Fabia Greenline

Fabia Greenline i Fabia Combi Greenline napędzane są nowymi trzycylindrowymi silnikami wysokoprężnymi. Z pojemności 1,2 l. wspomaganej doładowaniem i Common Rail silnik wykręca skromne 75 KM. Konstruktorom nie chodziło jednak o moc, a o możliwie jak najniższe spalanie. Dlatego do walki o każą kroplę paliwa wykorzystuje się opony o obniżonych oporach toczenia, obniżone zawieszenie, tylny spoiler no i wspomniane wcześniej dwa nowe systemy. A jak auto sprawuje się na drodze?

Common Rail ucywilizował Diesle nie tylko Volkswagena. Mimo trzech cylindrów silnik pracuje równo, bez wyczuwalnych wibracji. Przy jednym założeniu, że nie będziemy stosować się do podpowiedzi asystenta zmiany biegu. Mam wrażenie, że w tym punkcie inżynierowie poszli o krok za daleko. Gdy zmieniam biegi "normalnie" wszystko jest w porządku, ale gdy tylko zmienię bieg jak każe komputer, obroty spadają do 1400 obr./min. Przy tej prędkości obrotowej silnik wpada w nieprzyjemnie wibracje i przenosi je na nadwozie. Na szczęście sytuacja się normuje po przekroczeniu 1600.

Także podczas dynamicznego wyprzedzania słychać, że mamy do czynienia z trzema cylindrami, ale biorąc pod uwagę moc silnika trzeba mu oddać, że dobrze radzi sobie z małą Skodą. I jeśli tylko będziemy jeździć w stylu eco, auto odwdzięczy się nam niskim spalaniem. Może nie tak niskim jakie podaje producent 3,4 l/100 km, ale o litr większym. I to przy całkiem dynamicznej jeździe.

Ceny: Skoda Fabia Greenline - 55 700 zł Skoda Fabia Combi Greenline - 56 500 zł

Roomster Greenline

Pod maską pracuje ten sam silnik, co w Fabii. Tutaj także sa opony o niskich oporach toczenia, system start&stop oraz odzysku energii. Większe i cięższe nadwozie powodują jednak wzrost średniego zużycia do poziomu 4,2 l/100km (dane producenta), realnie do 5,2 na setkę.

Cena: Skoda Roomster Greenline - 65 950 zł

Octavia Greenline

Do napędu zielonej Octavii przewidziano większy i mocniejszy silnik 1.6 TDI CR o mocy 105 KM. Współpracuje jedynie z pięciobiegową skrzynią ręczną o wydłużonym przełożeniu ostatniego biegu. Jak sprawuje się w kompaktowej Skodzie? Bardzo dobrze. Mocy nie brakuje na spokojną jazdę. Zwykła Octavia z tym silnikiem niezależnie od rodzaju nadwozia pali 4,5 l/100 km (dane producenta). Dla Greenline'a producent podaje średnie spalanie na poziomie 3,8 l/100 km w liftbacku i 4,2 l/100 km w kombi. Krótka przejażdżka liftbackiem w warunkach zbliżonych do tych, w jakich jeździliśmy Fabią, zaowocowała wynikiem 4,4 l/100 km. Jak to możliwe, że Octavia nie okazała się bardziej łapczywa na paliwo od mniejszej Fabii? Mocniejszy silnik w Octavii jest mniej obciążony i łatwiej radzi sobie z autem. W Fabii znalezienie kompromisu pomiędzy oszczędną a dynamiczną jazdą jest trudniejsze i wymaga nieco mocniejszego wciskania pedału gazu.

Ceny: Skoda Octavia Greenline - 79 900 zł Skoda Octavia Combi Greenline Classic - 76 700 zł Skoda Octavia Combi Greenline Ambiente - 83 800 zł Skoda Octavia Combi Greenline Elegance - 92 300 zł

Yeti Greenline

Skoda Yeti Greenline napędzana jest tym samym silnikiem, co Octavia Greenline. Tym co odróżnia crossovera od osobowej Octavii jest praca skrzyni biegów. Podczas szybkiej zmiany drążek ma problemy ze zlokalizowaniem trzeciego biegu. Poza tym jazda zielonym "potworem z gór" jest całkiem przyjemna.

Yeti to najbardziej zachłanny na paliwo model z ekologicznej serii Skody, mimo, że w tej wersji występuje tylko z napędem na przednie koła. Producent podaje, że średnie zapotrzebowanie na paliwo to 4,6 l/100 km. W praktyce, by zejść poniżej 5 l musimy odnaleźć w sobie mistrza eko-jazdy.

Ceny: Skoda Yeti Greenline Active - 79 800 zł Skoda Yeti Greenline Ambition - 85 800 zł Skoda Yeti Greenline Expirience - 90 800 zł

Superb Greenline

Najbardziej zaskoczył nas Superb Greenline. Napędzany tym samym silnikiem, co zielone wersje Octavii i Yeti nie przekonuje mocą. Wystarczy jednak kilka kilometrów, by przekonać się, że 105 KM może wystarczyć. Kultura pracy silnika, dynamika samochodu i osiągi - jak na samochód ekologiczny - są bez zarzutu. Podczas krótkiego testu Superb zachęcał do dynamicznej jazdy, przez co mieliśmy problem ze zbiciem spalania poniżej 5 l/100 km. Ale jest to możliwe. Średnie spalanie podawane przez Skodę dla tego modelu to zaledwie 4,4 l/100 km.

Ceny: Skoda Superb Greenline Comfort - 88 500 zł Skoda Superb Greenline Ambition - 100 000 zł Skoda Superb Greenline Elegance - 107 500 zł Skoda Superb Combi Greenline Comfort - 92 800 zł Skoda Superb Combi Greenline Ambition - 104 760 zł Skoda Superb Combi Greenline Elegance - 111 900 zł

Czy to się opłaca?

Za wersję Greenline klient musi zapłacić ok. 2 tys. zł więcej, niż za porównywalną "zwykłą" wersję z tym samym silnikiem. Oszczędności wynoszące 0,7 l/100 km w przypadku Octavii przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 20 tys. km zwrócą się nie wcześniej, niż za trzy lata od zakupu. Oczywiście pod warunkiem, że uda nam się uzyskać tak niskie spalanie. Przy braku ulg podatkowych w Polsce klient nie ma motywacji do wydania dodatkowej gotówki na wersję Greenline. To powoduje, że przewidywana sprzedaż wyniesie w tym roku nad Wisłą jedynie około kilkunastu sztuk. Takie założenie powoduje kolejny problem. Importer nie zamówił żadnej partii zielonych Skód, więc każde zamówienie z polskiego salonu będzie wędrowało do Czech, przez co okres oczekiwania na samochód wydłuży się do dwóch, a w ekstremalnych przypadkach nawet do czterech miesięcy.

Skoda na szczęście daje alternatywę. Poza "zwykłymi" wersjami wysokoprężnymi, na których powstały wersje Greenline (lub porównywalnymi), klient może zdecydować się na wersje Twin Power. Są to Skody z montowaną fabrycznie instalacją gazową firmy Landi Renzo. Kupując Octavię z podstawowym silnikiem 1.6 MPI (102 KM) klient może otrzymać instalację gazową gratis w cenie samochodu. W niedługim czasie do firmowej oferty mają także powrócić instalacje gazowe przeznaczone do silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TSI). Koszt dla silnika 1.4 TSI to ok.6,5 tys. zł.

Dane techniczne modeli Greenline

*średnie zużycie paliwa "zwykłej" wersji (1.6 TDI CR 75 KM) **średnie zużycie paliwa "zwykłej" wersji ***średnie zużycie paliwa "zwykłej" wersji (2.0 TDI CR 110 KM)

Logo Škody na przestrzeni lat

Skoda Fabia R2 - na rajdowy początek

Skoda Fabia i Octavia w nowych, rodzinnych wersjach

Więcej o:
Copyright © Agora SA