Skoda Octavia II Combi 1.9 TDI Elegance - test | Za kierownicą

Po tygodniu spędzonym z nową Octavią poważnie się zastanawiam,czy Volkswagen nie strzelił sobie samobójczego gola. Moim zdaniem auto z Mlada Boleslav w niczym nie ustępuje niemieckim konkurentom.

Robiąc rozeznanie wśród kierowców poprzedniej Octavii, słyszałemw zasadzie tylko o dwóch wadach: przeciętnej jakości tworzywach użytych do wykończenia wnętrza oraz zbyt miękkim zawieszeniu. Poza tym mało kto miał do auta zastrzeżenia. Nowy model zarówno pod względem materiałów wykończeniowych, jak i zawieszenia nie ma nic wspólnego z poprzednikiem. Jeżeli dodać do tego atrakcyjną stylizację wersji kombi, to okazuje się, że pod okiem Niemców nasi południowi sąsiedzi stworzyli prawdziwego pogromcę drogich aut z zachodniej Europy.

Styl. Dyskretna elegancja

Nowy model prezentuje typowo niemiecki styl. Masywna bryła o właściwie wyważonych proporcjach i śmiało kreślonelinie sprawiają wrażenie solidności. Niekonwencjonalnie wykrojona maska w kształcie trapezu oraz chromowana atrapa chłodnicy nadają sylwetce Škody elegancję, jakiej nie powstydziłoby się droższe o kilkadziesiąt tysięcy Audi. W odróżnieniu od poprzedniego modelu nowe kombi nie wygląda już tak banalnie. Mocno pochylona linia tylnej klapy nie tylko korzystnie wpływa na współczynnik oporu powietrza (Cx=0,30), ale i odpowiednio równoważy sylwetkę. Octavia Combi zdecydowanie może się podobać.

Koszty i wyposażenie. Kij w mrowisko

Model kombi z silnikiem wysokoprężnym 1.9 TDI o mocy 105 KM można kupić już za 70 500 zł (standard wyposażenia Classic). Wersja z mocniejszym silnikiem 2.0 TDI 140 KM występuje od wyposażenia Ambiente - jej ceny zaczynają się od 85 200 zł. Tyle samo kosztował nasz egzemplarz testowy z bogatym wyposażeniem Elegance, ale słabszym silnikiem 1.9 TDI. Czy warto dopłacać aż 15 tys. zł za lepsze wyposażenie? Jeżeli nie będzie nam przeszkadzał brak klimatyzacji (dopłata 4500 zł), poduszek kurtynowych (1600 zł), radioodtwarzacza CD (1600 zł) i paru innych drobiazgów, to spokojnie możemy zdecydować się na najtańszą wersję. Dość ciekawie wyglądają konkurenci Škody. Z racji nietypowego umiejscowienia rynkowego - pomiędzy segmentami C (kompakty) i D (klasa średnia) - Octavia odbiera klientów i jednym, i drugim. Z jednej strony samochód jest wyraźnie tańszy niż takie pełnowymiarowe kombi jak Audi A4 TDI Avant (od 125 000 zł), Nissan Primera Wagon 1.9 dCi (od 92 400 zł), Opel Vectra kombi 1.9 CDTI (od 96 550 zł), Peugeot 407 SW 1.6 HDi (od 96 800 zł), VW Passat 1.9 TDI (97 000 zł), a z drugiej strony obszerniejszy, bardziej komfortowy i często lepiej wyposażony niż tańsze kompakty, takie jak Ford Focus II kombi 1.6 TDCi (od 63 900 zł), Peugeot 307 SW 2.0 HDi (od 69 500 zł) czy Renault Megane kombi 1.5 dCi (od 66 900 zł).Właściwie najbardziej zbliżone cechy mają tacy konkurenci, jak Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi (od 83 510 zł), Renault Laguna 1.9 dCi (od 87 200 zł) oraz Toyota Avensis kombi 2.0 D-4D (od 89 700 zł), przy czym ich ceny po odpowiednim doposażeniu dość wyraźnie rosną w porównaniu ze Škodą. (64/80 pkt)

Jazda.Problemów brak

Moim zdaniem najwłaściwszym źródłem napędu kombi tej wielkości jest silnik wysokoprężny. Prawie 1400 kg może żwawo ruszać z miejsca tylko pod warunkiem dostarczenia odpowiedniego momentu obrotowego. Z drugiej strony - przy obecnych cenach paliw - każdy zaoszczędzony litr jest na wagę złota. Motory TDI spełniają obydwa te kryteria - są mocne i oszczędne. Nawet mniejsza jednostka o mocy 105 KM nie musi się wstydzić swoich osiągów. Zmierzone przez nas przyspieszenie do setki na poziomie nieco powyżej 11 s to wynik bardzo dobry, wystarczający przy codziennej jeździe. Bardzo dobrze spisuje się skrzynia biegów. Praca drążka jest precyzyjna, a ruchy dość krótkie. Zdecydowaną poprawę w stosunku do poprzednika odczuwa się w pracy zawieszenia. Nowa wielowahaczowa oś tylna przejęta z Golfa V bardzo poprawiła zachowanie samochodu w szybko pokonywanych zakrętach. Auto prowadzi się pewnie, choć według mnie musi ono uznać nieznaczną przewagę mistrzów w tej dziedzinie, czyli Fordów. Zarówno Focus, jaki Mondeo wykazują bowiem nieco mniejszą tendencję do podsterowności. Silnik TDI jest bardzo oszczędny, jednak nawet przy spokojnej jeździe z przepisową prędkością zużycie paliwa poza miastem nie chciało spaść poniżej 5 l/100 km. Przy obecnie panującym natężeniu ruchu na drogach deklarowane przez producenta 4,4 l/100 km wydaje się raczej mało realne. Korzystnie natomiast wygląda kwestia spalania w jeździe miejskiej. Tu uzyskaliśmy wynik zbliżony do danych katalogowych: zaledwie 6,8 l/100 km. Choć nie jest ich wiele, to jednak Octavia ma także pewne wady. Nieco nazbyt natarczywa wydaje się praca jednostki napędowej przy wysokich obrotach. Drugą wadą testowanego auta okazała się długa droga hamowania. Wynik 45 m można jednak tłumaczyć niezbyt szczęśliwym połączeniem dwóch czynników: zimowych opon i stosunkowo wysokiej temperatury podczas pomiarów. (68/100 pkt)

Funkcjonalność i jakość. Poziom Passata

Tu można zauważyć największą różnicę w stosunku do poprzednika. Materiały wykończeniowe nowej Octavii prezentują europejski poziom. Pojawiło się więcej miękkich i przyjemnych w dotyku tworzyw. Szczególnie dobrze wygląda auto z beżowym wykończeniem. Ilość miejsca wewnątrz nadal ogranicza płyta podłogowa przejęta z kompaktowego Golfa V. Wnętrze jest więc wyraźnie węższe niż w Passacie, na dłuższych dystansach nie powinno w nim jeździć więcej niż cztery osoby. Jednak ilość miejsca na nogi i nad głową, szczególnie z tyłu, nie daje powodów do narzekań. Imponujące wrażenie robi duża liczba schowków. Poza typowymi w drzwiach i desce rozdzielczej przed pasażerem dodatkowo jest pojemnik na mapy pod fotelem pasażera, zamykana półeczka w górnej części konsoli środkowej, miejsca na napoje oraz schowek w podłokietniku. Ten ostatni ma chłodzenie połączone z obiegiem klimatyzacji, podobnie jak schowek po prawej stronie deski rozdzielczej. Pasażerowie mają do dyspozycji aż cztery haczyki na ubrania. W bagażniku poza uszami do mocowania bagażu jest praktyczny haczyk umożliwiający chociażby powieszenie siatki z zakupami. Na życzenie można doposażyć bagażnik w drugą podłogę, tworzącą dodatkowy schowek. Dobrze spisuje się fabryczny system audio z ośmioma głośnikami. Dźwięk jest wyraźnie słyszalny zarówno z przodu, jak i z tyłu auta. (49/60 pkt)

Bezpieczeństwo. Solidnie

Seryjne wyposażenie Octavii II z zakresu bezpieczeństwa obejmuje wszystko to, czego można oczekiwać od auta tej wielkości. Poza kompletem sześciu poduszek (czołowe, boczne i kurtynowe) jest ABS, system zapobiegający buksowaniu kół przy ruszaniu ASR oraz na życzenie ESP. W testach EuroNCAP Octavia drugiej generacji zdobyła solidne cztery gwiazdki. Nota wprawdzie nie jest maksymalna, ale analizując szczegółowe wyniki, wyraźnie widzimy, że nie zadecydowały o tym czynniki bezpośrednio związane z zagrożeniem życia czy zdrowia. Struktura nadwozia Octavii jest mocna i dobrze chroni pasażerów przed następstwami wypadków. (52/60 pkt)

Ocena końcowa. As z rękawa

Nie trzeba być jasnowidzem, żeby wróżyć rynkowy sukces nowej Octavii. Samochód jest wykonany bardzo porządnie, przekonuje własnościami jezdnymi i atrakcyjnym wnętrzem. W porównaniu z rywalami segmentu D jego atut to cena, natomiast konkurencyjne samochody kompaktowe zdecydowanie przewyższa klasą i wielkością. Nowa Octavia kombi z dieslem okazała się bardzo atrakcyjna.

Wynik testu

Plusy - minusy

bardzo dobra jakość materiałówprzestronne wnętrzeoszczędny silnikdobre własności jezdnewysoki poziom hałasu silnika słabe hamulce (opony zimowe)

Materiały wykończeniowe nowej Octavii są przyzwoitej jakości

Wnętrze jest funkcjonalne - znajdziesz tu sporo praktycznych schowków

Z przodu sporo miejsca na nogi i nad głową. Pojemność bagażnika satysfakcjonująca

DANE TECHNICZNE

Škoda Octavia 1.9 TDI

hamulce: tarczowe, przód - wentylowane

OSIĄGI (przy 9°C na suchej nawierzchni, samochód wyposażony w opony zimowe)

PRZYSPIESZENIE (s)

ELASTYCZNOŚĆ (s)

DROGA HAMOWANIA (m)

ZUŻYCIE PALIWA (l/100 km)

CENY

WYPOSAŻENIE

poduszki czołowe kierowcy i pasażera, boczne, kurtynowe

ABS z korektorem rozkładu siły hamowania EBD

szyby i lusterka sterowane elektrycznie

zamek centralny/immobilizer

przedni i tylny czujnik parkowania/fotel z regulacją wysokości

światła przeciwmgielne/klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

radioodtwarzacz CD/obręcze aluminiowe

dopłacisz

KOSZTY

gwarancja

EKSPLOATACJA

koszt rocznej eksploatacji (15 tys./30 tys. km)

ubezpieczenie pakiet OC/AC/NW

* olej napędowy 3,65 zł/l, Orlen 01.04.2005

Więcej o:
Copyright © Agora SA