Skoda Fabia sedan 1.4 TDI Joy - test | Za kierownicą

Jaki jest przepis na tani i ekonomiczny samochód miejski? Oszczędna jednostka napędowa i obszerne wnętrze gwarantują Fabii TDI rynkowe powodzenie.

Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli na naszym rynku. To dowód na to, że Czesi z Volkswagenem jako szefem kuchni posiedli sprawdzony przepis na ekonomiczny i tani samochód miejski. Najnowszym składnikiem tej receptury jest trzycylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności 1,4 l. Jeszcze do niedawna małe pojazdy z tego typu silnikami nie cieszyły się zainteresowaniem, ponieważ inżynierowie wykorzystywali motory pracujące w większych autach, obniżając tylko ich moc. Takie konstrukcje były ciężkie i brakowało im dynamiki, no i przede wszystkim były drogie. Ostatnio to się zmienia - produkuje się jednostki napędowe dostosowane do potrzeb i możliwości mieszczuchów. Oto mały sedan z lekkim 1.4 TDI.

Sprawa drugorzędna

Styliści, projektując Fabię, trzymali się z dala od designerskiej fantazji. W wypadku sedana można nawet mówić o ascetycznej sylwetce, ale przecież zadaniem tego typu aut nie jest wygrana w konkursie piękności, lecz pomieszczenie pięciu osób i w razie potrzeby dużego bagażu. Styl auta to sprawa drugorzędna.

Przód małej Škody nawiązuje do większego modelu - Octavii, dzięki czemu pojazd zyskał na elegancji. Tył wypada znacznie gorzej - kufer wygląda, jakby go doklejono do reszty nadwozia, a kształt tylnych świateł potęguje to wrażenie. Choć linia Fabii sedan nie należy do najciekawszych, auto może się podobać. Jednak miłośnikom bardziej wyrafinowanych kształtów poleciłbym inne marki.

Dobry wybór

Przy wyborze pojazdu segmentu B duże znaczenie ma jego cena. Fabia sedan z silnikiem 1.4 TDI w promocyjnej wersji Joy kosztuje 55 060 zł. W wyposażeniu standardowym znajdziesz m.in.: cztery poduszki powie-trzne, układ ABS, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz specjalny pakiet - skórzane obszycie kierownicy, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego. Hiszpańska Cordoba z takim samym silnikiem i podobnym wyposażeniem jest ładniejsza, ale kosztuje więcej o blisko 10 tys. zł. Oczywiście, możesz się zdecydować na Fabię sedan w podstawowej wersji Classic z 54-konnym benzynowym silnikiem 1.2, za którą zapłacisz od 37 220 zł. Jednak lista wyposażenia standardowego w tym wypadku okaże się zbyt krótka. Za samochód napędzany najtańszym dieslem 1.9 SDI trzeba zapłacić 46 060 zł. Škoda proponuje jeszcze mocniejszą jednostkę 1.9 TDI. Obie nie mają tak korzystnej relacji ceny do kosztów eksploatacji jak motor 1.4 TDI - to wybór najbardziej optymalny.

(66/80 pkt)

W rytmie TDI

Silnik 1.4 TDI zasilany pompowtryskiwaczami rozwija moc maksymalną 75 KM, jego moment obrotowy to 195 Nm. Takie parametry pozwalają na dynamiczną jazdę w mieście przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 5,6 l/100 km. To dobry wynik. Również jazda na dłuższych dystansach sprawi radość, a to dzięki odpowiednio dobranym przełożeniom skrzyni biegów oraz wysokiemu momentowi obrotowemu. Niezła elastyczność silnika pozwala na sprawne przyspieszanie bez konieczności częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów (przy zachowaniu niskiego spalania - ok. 4 l/100 km). Komfortowo można podróżować nawet z prędkością 120 km/h. Jednostka napędowa pracuje równo, choć hałas i drgania mogłyby być nieco lepiej wytłumione.

Fabię prowadzi się stabilnie bez względu na warunki atmosferyczne czy prędkość. Elektrohydrauliczny układ kierowniczy działa bez zarzutów, a samochód skręca posłusznie. Widać rękę doświadczonych inżynierów grupy Volkswagena. Auto nie wykaże się podsterownością nawet wtedy, gdy będziesz gwałtownie i nerwowo manewrował kierownicą. Hamulce funkcjonują przeciętnie, ale Fabia bezpiecznie dowiezie cię do celu.

(67/100 pkt)

Pakuj się

Fabii nie można zarzucić, że nie jest funkcjonalna. Wnętrze pojazdu wyposażono w wiele kieszeni i skrytek ułatwiających przewożenie drobnych przedmiotów. W wersjach z klimatyzacją znajdziesz nawet chłodzony schowek.

Miejsca w środku sporo, choć pasażerowie z tyłu mogą skarżyć się na niewygodę - ich stopy są jak skrępowane. Za to bagażnik zachwyci pojemnością - 438 l, którą można powiększyć do 789 l po złożeniu dzielonej tylnej kanapy. Takie rozwiązanie nie jest często spotykane w autach z nadwoziem sedan, jednak znacznie poprawia walory użytkowe pojazdu. Fotela kierowcy nie wyprofilowano zbyt dobrze, ale nie będziesz miał problemu z zajęciem najwygodniejszej dla siebie pozycji. A to za sprawą zmiennej wysokości siedzenia oraz regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach.

Deska rozdzielcza jest przejrzysta i czytelna. Fabię można pochwalić za dobre materiały wykończeniowe oraz lepszy niż u konkurencji montaż.

(46/60 pkt)

Wysoki standard

Testowaną wersję Fabii (promocyjna seria Joy) wyposażono standardowo w cztery poduszki powietrzne, układy ABS i MSR (regulacji momentu obrotowego sinika przy redukcji biegów), przednie pasy bezpieczeństwa z ustawieniem wysokości, zagłówki z regulacją wysokości i kąta pochylenia, uchwyty do mocowania dziecięcych fotelików Isofix. Ten poziom - raczej niespotykany w tym segmencie - może wywołać kompleksy u niejednego rywala.

Škoda oferuje również długą i interesującą listę dodatków. Możesz dokupić m.in.: system stabilizacji toru jazdy ESP, światła przeciwmgielne i reflektory ksenonowe. Na minus zaliczam brak możliwości dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera.

Czeski producent zadbał również o bezpieczeństwo czynne - auto wykazuje się doskonałą przyczepnością także w trudnych warunkach drogowych oraz bardzo dobrą widocznością przez przednią szybę.

(45/60 pkt)

Kuchnia ekonomiczna

Fabia sedan nie jest autem dla indywidualistów. Pojazd nie zachwyca stylizacją. Jeśli szukasz ładniejszej wersji, wybierz odmianę hatchback lub kombi. Moim zdaniem sedan to jednak udany kompromis pomiędzy funkcjonalnością a ceną. Škody 1.4 TDI nie polecam osobom, które lubią szybką jazdę - model może nie sprostać ich oczekiwaniom. Diesel ciężko znosi gwałtowne przyspieszenia. Jeśli zmusisz silnik do wysiłku, licz się z wysokim zużyciem paliwa.

Pojazd spodoba się kierowcom, którzy przedkładają praktyczne nadwozie, komfort podróży oraz ekonomikę jazdy nad styl i osiągi. Mocna strona Škody to jej cena oraz bardzo dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, a także zawieszenie doskonale spisujące się na naszych drogach.

Wynik testu

koszty i wyposażenie (66/80 pkt)

jazda (67/100 pkt)

funkcjonalność i jakość (46/60 pkt)

bezpieczeństwo (45/60 pkt)

werdykt (224/300 pkt)

plusy/minusy

+ obszerne i funkcjonalne wnętrze

+ elastyczny silnik

+ korzystna cena

- głośna praca jednostki napędowej

- słabe hamulce

-nieciekawa stylizacja nadwozia

Tuning fabryczny

Producent oferuje: skórzane obszycie kierownicy i gałki dźwigni zmiany biegów 900 zł, obręcze kół z lekkich stopów 14" - 1600 zł, 15" -- 2300 zł oraz pakiet sportowy (m.in. sportowe fotele, trójramienna kierownica obszyta skórą 3000 zł). Można też zamontować listwy boczne 130 zł i na progi (z metalu 260 zł, z plastiku 95 zł), a słupki drzwi ozdobić specjalnymi okleinami 60 zł. Inne akcesoria są bardzo rzadko zamawiane, dlatego ich ceny podaje się dopiero

przy konkretnym zamówieniu.

Do wyboru jest montaż np. aluminiowych nakładek na pedały, spojlerów pod zderzakami, spojlera dachowego, efektownej końcówki układu wydechowego oraz elementów poszerzających błotniki.

Więcej o:
Copyright © Agora SA