Skoda Octavia vRS | Pierwsza jazda | RS6 dla Kowalskiego

Jest praktyczna jak "zwykła" wersja, da się nią jeździć na co dzień z rodziną, ale od czasu do czasu można wybrać się na... tor wyścigowy - taki jak ten w Goodwood

Goodwood Motor Circuit nie jest duży. Zresztą większość torów tego typu to zwykle krótkie, posiadające zaledwie kilka zakrętów obiekty, goszczące lokalne imprezy i amatorskie "pojeżdżawki". Goodwood nie nadaje się do rozgrywania dużych profesjonalnych serii wyścigów, ale okazał się idealny, by sprawdzić, co potrafi nowa Octavia vRS.

Skoda Rapid Spaceback, czyli nowe "kombi" z Czech

Podobnie jak poprzednie wcielenia sportowej Octavii, trzecia też jest czeską wariacją na temat Golfa GTI, tym razem siódmej generacji. Pod maską znajdziemy więc benzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 220 KM, współpracujący z sześciobiegową skrzynią ręczną lub dwusprzęgłowym DSG. Pod tym samym szyldem - vRS - dostępna jest też wersja wysokoprężna napędzana silnikiem z Golfa GTD. Dla niezorientowanych, jest to jednostka 2.0 TDI osiągająca moc 184 KM. Wszystko w standardowym opakowaniu liftback lub kombi - co kto woli.

Oczywiście mocne silniki to nie wszystko, co czeka na kierowcę nowego vRS-a. Zawieszenie jest obniżone o 15 mm, co w połączeniu z 18-calowymi kołami (19-calowe w opcji) składa się na ładny wygląd, ale też wpływa na prowadzenie. Miłośnicy ostrych zakrętów pokonywanych z dużą prędkością docenią wielowahaczowe tylne zawieszenie oraz elektroniczny system XDS+, spowalniający wewnętrzne koła na szybkich łukach. Coś w imię zasady, że czasem trzeba zwolnić, by szybciej dotrzeć do celu. Jest też aspekt wizualny. Najnowszego vRS-a poznamy m.in. po "ostro" ciętych zderzakach oraz tylnym spoilerze, generującym przy prędkości maksymalnej 30 kg siły dociskowej. W wersji benzynowej wynosi ona 248 km/h, w wysokoprężnej 232 km/h.

Tyle teorii, a jak jest w praktyce? Do dyspozycji są cztery Octavie, ja trafiam na benzynowego vRS-a z ręczną skrzynią biegów. Pierwsze okrążenie przeznaczone jest na zapoznanie się z torem, a dla mnie to również okazja na oswojenie się z kierownicą zamontowaną w miejscu schowka. Od drugiego kółka, każdy zakręt pokonuję już z coraz większą pewnością i prędkością. Tym, co zwraca uwagę jest neutralna charakterystyka prowadzenia. Szybkie zakręty nie kończą się mało efektowną podsterownością i trzeba by mocno zadrzeć z prawami fizyki, by poczuć ingerencję systemu. Tak, to zasługa XDS+. Zresztą po wyłączeniu ESP niewiele się zmienia. Szybkie łuki auto nadal pokonuje neutralnie, co tylko potwierdza znakomicie przygotowane podwozie.

Nie oznacza to, że nowa Octavia vRS jest drapieżnym autem, które wyrwie Ci wątrobę i połamie kości. Skoda zrezygnowała z adaptacyjnego zawieszenia, stawiając na klasyczne amortyzatory, i to zestrojone dość komfortowo. Jeśli chcesz ukryć przed rodziną (zwłaszcza żoną) fakt zakupu samochodu sportowego, po zdjęciu znaczków "vRS" można ją utrzymywać w nieświadomości przez długie miesiące, a może i lata. Cała sprawa wyda się dopiero podczas wyprzedzania w trasie, gdy zamiast jednego auta na raz "łykniemy" całą kolumnę.

Pod względem praktycznym Octavia vRS w niczym nie ustępuje słabszym odmianom silnikowym. Tak jak one ma całkiem spory rozstaw osi gwarantujący sporą przestrzeń dla kompletu pasażerów, a bagażnik nie ma sobie równych w klasie. Liftback pomieści 590, a kombi 610 litrów. Można więc jeździć nią na co dzień. Zupełnie jak Audi RS6 - komfortowym autem o potwornej mocy. Może z tą różnicą, że Octavia vRS jest znacznie tańsza w utrzymaniu. Zwłaszcza dla Kowalskiego.

Gaz

Neutralna charakterystyka prowadzenia

Hamulec

Brak adaptacyjnego zawieszenia nawet za dopłatą

Summa summarum

Nowy vRS to po prostu szybka Octavia. Nie jest bezkompromisowa. Wręcz przeciwnie, łączy zalety praktycznego samochodu dla rodziny z mocnym silnikiem i w pełni nadążającym za nim zawieszeniem.

Skoda Octavia vRS | Kompendium


Octavia vRS 2.0 TSI Octavia vRS 2.0 TDI
Nadwozie 5d, liftback 5d, liftback
Silnik R4, benzynowy turbo, 1984 ccm R4, turbodiesel CR, 1968 ccm
Moc 220 KM / 4500 obr/min 184 KM / 3500 obr/min
Moment
350 Nm / 1500-4400 obr/min 380 Nm / 1750-3000 obr/min
Skrzynia
6-ręczna (6-DSG)
6-ręczna (6-DSG)
Napęd na koła przednie
Wymiary 4685 x 1814 x 1449 mm
Rozstaw osi 2680 mm
Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Masa własna
1350 (1370) kg 1395 (1415) kg
Poj. bag. 590/1580 l 590/1580 l
Poj. zb. pal. 50 l
Śr. spalanie 6,2 (6,4) l/100 km 4,6 (5,0) l/100 km
0-100 km/h 6,8 (6,9) s 8,1 (8,2) s
V-maks 248 (245) km/h 232 (230) km/h
Cena 104 100 (112 100) zł 105 600 (113 600) zł

 

Pełny cennik Skody Octavii vRS znajdziesz tutaj

Więcej o:
Komentarze (58)
Skoda Octavia vRS | Pierwsza jazda | RS6 dla Kowalskiego
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • asdfghjkl2013

    Oceniono 73 razy 27

    Bardzo fajny i udany samochód. Świetnie pasuje do tej szerokości geograficznej. I dzięki temu właśnie modelowi, który według mnie jest najfajniejszą skodą jaką kiedykolwiek wypróbowano będę bardzo poważnie brał pod uwagę zakup samochodu ze sportowym zacięciem i z.... zarąbistym bagażnikiem.
    Jak chcecie to się wyśmiewajcie ale powiem wam że to polska cecha - marudzić, krytykować i wyśmiewać.
    A ja swoje wiem bo mam dosyć kopcących supermaszyn które po lekkim daszku są klepane i puszczane z Niemiec lub Szwajcarii do Polandu a Poland zachłanny na wszystko co zachodnie, nieważne czy działa i czy jest powypadkowe czy bezwypadkowe to koniecznie trzeba kupić bo jest "tanie". A jak jeszcze ma znaczek audi albo bmw no to jest szczyt szpanu i możliwości takiego Polaka który woli wsiąść do piętnastoletniego złomu niż nowego, normalnego samochodu.
    I ja sobie kupię model podstawowy plus system Canton i będę parskał na myśl o jakiejś awarii i miał gwarancję a wy się bujajcie i zamiast pojechać gdzieś z rodziną na spacer albo na randkę z dziewczyną - to pojedziecie sobie po raz kolejny do waszego ukochanego serwisu albo na szrot w poszukiwaniu "używanych ale w super stanie" części zamiennych.
    A ja będę miał nówkę sztukę bez wypierdzonych siedzeń przez niemieckiego taryfiarza.
    Mojego samochodu nie będą odczepiać od przystanku w Szwajcarii
    Będziecie mogli mnie zobaczyć, łatwo będzie rozpoznać mój samochód bo nie będzie kopcił ze skorodowanej rury wydechowej tylko normalnie jeździł.
    A szpanować w tym kraju nie mam zamiaru - bo tutaj się nadal liczy chamstwo i głupota więc czym mam zaszpanować?
    A wy sobie śnijcie o śmiesznych RS6 i innych zbyt drogich samochodach jak na polską kieszeń.
    Ja śnił nie będę tylko po prostu uzbieram 50 tysięcy złotych i sobie kupię w kredycie 50/50 normalny, rodzinny samochód z bardzo sportowym charakterem.
    Możecie jeszcze to zmienić i przestać szydzić i pasjonować się samochodami na które i tak nigdy nie będzie was stać.
    Tym wszystkim których stać jest na samochód za 400 czy 500 tysięcy PLN od razu mówię - ok panie i panowie -- szanuję was za wasze bogactwo więc uszanujcie i mnie - normalnego człowieka który nie chce jeździć szrotem z niemiec tylko dla znaczka albo przepoconej tapicerki przez poprzednich użytkowników - ale CHCĘ MIEĆ NORMALNY NOWY SAMOCHÓD Z DUŻYM BAGAŻNIKIEM, DOBRYM PODWOZIEM I MOCNYM SILNIKIEM.
    Że nie ma 250 czy 300 KM? No cóż...
    Ale ma 220 KM które i tak objadą wszystkich malkontentów w piętnastoletnich szrotach :D

  • Gość: snoop123

    Oceniono 50 razy 22

    Taaa..."zupełnie jak audi RS6"...220 KM vs. 560 KM...350 NM vs. 700 NM...R4 vs. V8...no zupełnie jak audi RS6. POTWÓR!

  • Gość: pandzik

    Oceniono 25 razy 13

    Możę dla Schmidta, albo Hovanka... Dla Kowalskiego to może być Citigo RS jak wypuszczą.

  • jakis_lepszy_cwaniak

    Oceniono 17 razy 11

    2.0 Turbo benzyna 220 KM i średnie spalanie 6,2 l/100? no bez jaj. Jeśli takie auto średnio przy dytrybutorze będzie łykało 8l/100 to i tak byłoby nieźle. Ale po co pisać bzdury o 6 l.?

  • Gość: Isz

    Oceniono 12 razy 10

    Średnie spalanie 6,2l przy 220 konnej turbo benzynie? Hahahahahaha
    Ubawiłem się setnie.
    Znowu łżą jak te kundle.

  • Gość: Tomek

    Oceniono 11 razy 9

    Na tym torze spalił wam 6,2? Ten cały artykuł to "eksperyment myślowy" i nic więcej.

  • Gość: bogacz

    Oceniono 5 razy 5

    Dla przeciętnego POlaka bogacza to za gotówkę Octavia 1, w kredycie na 10 lat Octavia 2 1.6 LPG Tur

  • Gość: londynskiprawnik123

    Oceniono 14 razy 4

    Auto dla przeciętnego zjadacza chleba w Polsce. Taki średniak w kraju o bardzo przeciętnych zarobkach. W końcu jakiś trafny komentarz na temat samochodu w gazeta.pl

  • Gość: mATI

    Oceniono 7 razy 3

    Naprawdę fajna skoda. nie rozumiem hejterów marki. Co w tym złego ze ktoś chce mieć NOWE auto które przyzwoicie jeździ , jest praktyczne i nie spala hektolitrów? Komu w PL potrzeba 500KM ? Po miesiącu sprawnej jazdy, już nawet Dacia Sandero można nabić 24 punkty a co dopiero tym :) Ale są i minusy , po 1 artykuł chyba sponsorowany (moja refleksja co do deklarowanego spalania na poziomie 6.2 l / 100km) no i cała "nowa" filozofia silników TSI VW o żywotności trochę ponad 150k km , aby jakoś przejeździć do końca gwarancji. a potem płać i płacz.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX