Porsche 911 (991) - test | Pierwsza jazda

Wszystko się zmienia. Nawet Porsche 911. Najnowsza, siódma generacja oznaczona wewnętrznym kodem 991 jest większa, mocniejsza, lżejsza i... bardziej oszczędna. A czy została zadziorna?

Centrum rozwoju w Weissach. To taka niemiecka strefa 51, cała dla Porsche. Pilnie strzeżony i ogrodzony olbrzymi teren położony jest na południowy zachód od Stuttgartu. Są tu biura, warsztaty, laboratoria i najważniejsze - długi tor testowy. Tu też mieści się dział motosportu. Od dobrych kilkunastu minut autokar, którym przyjechaliśmy stoi przed bramą wjazdową. Wszystkie aparaty fotograficzne i telefony (nieważne, z aparatem lub bez) powędrowały do depozytu. Na tym nie koniec. Przed wjazdem każdy podpisał dokument z klauzulą poufności.


Wybierz najlepszą generację Porsche 911

Mogę tylko i wyłącznie opowiadać, o tym co usłyszałem na oficjalnej prezentacji. Co do reszty, obowiązuje nas milczenie. Muszę więc milczeć na temat prototypów jakie zobaczyliśmy w centrum, nowych modeli, a także ich oznaczeń. Nie mogę wam niestety opowiedzieć o tych wszystkich prototypach, które zobaczyłem za bramą. Zamaskowanych karoseriach nowego Cabrio, Turbo czy zaparkowanego obok Audi Q5 modelu Cajun. Zobowiązany jestem milczeć na temat nowego baby SUV-a, który pojawi się na rynku w 2013 roku. Zdradzę wam jednak, że w najbliższym czasie czeka nas sporo premier z Zuffenhausen.

Przed namiotem stoją zaparkowane dwie nowe 911-ki. W środku kolejne dwa auta, tyle, że rozłożone na czynniki pierwsze. Karoseria, zawieszenie, układ wydechowy, skrzynia biegów itd. Wszystko osobno. Ach, mieć teraz aparat fotograficzny. Przy każdym elemencie czeka inżynier- Tobias Posch (karoseria), Franz Enderle (silnik), Jürgen Zamow (zawieszenie) Bernhard Pfäfflin (dźwięk silnika). Dla większości, to anonimowi ludzi. To oni jednak sprawili, że nowa Porsche 911 jest jednym z najlepszych sportowych samochodów na świecie. Jeśli nie podoba ci się sylwetka nowego Porsche, przeszkadza ci pozycja za kierownicą, albo denerwuje zbyt twarde zawieszenie - to właściwy adres.


Wszystkie smaki Porsche

Po kilku godzinach dowiaduje się o 991 niemal wszystkiego. Karoseria jest dłuższa i szersza (10 cm większy rozstaw osi), a mimo to udało się zmniejszyć masę auta (maksymalnie o 45 kg). 44 proc. karoserii wykonana jest z aluminium, dzięki temu poprawiły się nie tylko właściwości jezdne ale i osiągi. O ile? Nowa 911-tka przejechała Nurburgring o 14 sekund szybciej od poprzednika. Innymi słowy aktualna Carrera 4S jest niemal tak szybka na torze jak poprzednia wersja GT3, dużo mocniejsze Lamborghini Murcielago LP640 czy Mercedes SLS AMG.

Dłuższa i szersza karoseria potrafi znieść o wiele większe siły boczne, tym samym auto może szybciej jechać w zakrętach. Mocniejszy o 15 KM silnik i mniejsza o 45 kg masa własna też robią swoje. Mogłem się o tym przekonać podczas jazd na torze w Weissach. Niestety tylko na siedzeniu pasażera, ale za to za kierownicą z chłopakami z działu testowego. Już na starcie czuć, że wbijasz się w fotel jakbyś siedział w 997 Turbo. 4,1 sekundy do setki robi wrażenie. W zakrętach 991 jest o wiele bardziej neutralna niż którakolwiek z poprzednich generacji. Zupełny brak podsterowności. Z innych obserwacji z fotela pasażera: znacznie poprawił się komfort jazdy, no i dźwięk silnika. Wreszcie jest chrapliwy, donośny, mocny. Strzela z rury wydechowej przy międzygazie i podczas hamowania silnikiem.

Do nowego Porsche 911 zamontowano sporo elektronicznych gadżetów (w większości za dopłatą). Są aktywne amortyzatory, jest Porsche Dynamic Chasis Control - system zapobiegający przechyłom karoserii w zakrętach, Porsche Torque Vectoring Plus - system zmiennego rozdziału momentu obrotowego na tylne koła z pełni regulowaną blokadą mechanizmu różnicowego.


Porsche 904 | Automobilista

Na początku oferowane będą dwie jednostki napędowe. Podstawowa Carrera ma silnik typu bokser o pojemności 3,4 litra i mocy 350 KM. Carrera S 3,8 litra i 400 KM. Ciekawostką jest 7 biegowa skrzynia manualna, w której siódmy bieg można wrzucić wyłącznie z piątki i szóstki.

Wnętrze auta nieco wydoroślało. Szeroki tunel środkowy a'la Panamera, zdecydowanie więcej miejsca na przednich fotelach, dostępny w opcji duży, szklany szyberdach czy funkcja Entry&Drive (też za dopłatą) wskazują dobitnie na to, że postawiono na komfort. Są też mniej ciekawe informacje. Zamontowano elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego m.in. dla większej oszczędność paliwa (o 0,1 l/100 km). Nie brzmi to za ciekawie bo kojarzy się z mniej precyzyjnym wspomaganiem. Sprawdzimy, jak auto trafi w nasze ręce. Kierowcy testowi mówią, że nie ma za czym płakać.

A propos ekologii. W nowym 911 znajdziemy system star-stop oraz funkcję „żeglowania”. Co to takiego? System stosowany choćby w ostatnim Cayenne. Przy stałej prędkości i sprzyjających warunkach (decyduje komputer) silnik odłącza się od układu przeniesienia napędu, by zapobiec zjawisku hamowania silnikiem. System dostępny jest wyłącznie ze skrzynią PDK. W praktyce jednak ekologiczne udogodnienie można wyłączyć.

>>> Porsche 911 Cabrio Russian Edition - zobacz galerię <<<

Właściciele Porsche 911 nigdy nie mogli pochwalić się wyglądem silnika. Teraz lepiej w ogóle nie otwierać tylnej pokrywy. Plastik i dwa korki wlewu - na płyn i olej to wszystko co widać. Zupełnie jak w Smarcie. Znakiem czasu jest także ręczny hamulec, który zastąpiono elektrycznym, uruchamianym przez przycisk. Jednak to tylko detale. Nowa 911 już jako Carrera S wydaje się być bliska ideałowi. To lekkie, bardzo szybkie, zwinne sportowe auto z przyjemnym gangiem silnika. Być może 991 będzie najbardziej komfortową 911-ką wszech czasów? Kto wie. Sportowego ducha auto na pewno nie zatraciło. 7 minut 40 sekund to czas przejazdu na Nurburgringu, który mówi tak naprawdę o tym samochodzie wszystko.

Gaz

Świetne prowadzenie, mocny silnik, przestronne wnętrze, 

Hamulec

Elektromechaniczne wspomaganie, elektryczny hamulec ręczny

Summa Summarum

Nic nie jest w stanie zabić ducha 911. Nawet ekologia. Najnowsza generacja będzie wyznaczać standardy w klasie sportowych samochodów. Lekkie, szybkie i warczące coupe z domieszką komfortu. Auto z charakterem i duszą.

Porsche 911 Carrera S (Sport +) | Kompendium

Nadwozie 2-drz., coupe
Silnik benzynowy, B6, 3800 ccm
Moc 400 KM przy 5600 obr./min
Moment 460 Nm przy 5600 obr./min
Napęd na koła tylne
Skrzynia 7-biegowa, PDK
Wymiary 449,1 x 129,5 x 180,8 cm
Rozstaw osi 245 cm
Masa 1395 kg
Poj. bagażnika 135 l
Przysp. 0-100 km/h 4,3 s (4,1 s)
Śr. spalanie (fabryczne)
8,7 l/100 km
V maks. 304 km/h (302 km/h)
Cena 102 436 Euro (w Niemczech)

 

Martin Śliwa

ZOBACZ TAKŻE:

Jeżdżące muzuem Porsche | Galeria

Nowe Porsche na bazie Audi R8

Porsche 911 - ogłoszenia

Więcej o: