Peugeot 301 | Pierwsza jazda

Bez elektronicznych wodotrysków, zbędnych kilogramów i skomplikowanej technologii. Proste, pojemne i wygodne auta wracają do łask. Najpierw Dacia, później Skoda i Citroen, teraz Peugeot. Czy modę na budżetowe samochody czas zacząć?

Citroen C-Elyse | Pierwsza jazda

Chyba tak, skoro za tanie auta wzięli się Francuzi. To w końcu najlepsi kreatorzy stylu. Pionierem była Dacia. Wskrzeszonej przez Renault taniej marce nie dawano wielkich szans. Szybko się jednak okazało, że proste auto w dobrej cenie, znajduje swoich zwolenników. I to w całej Europie, także tej zachodniej. Obszerne wnętrze, nieskomplikowane silniki, proste zawieszenie no i atrakcyjna cena spowodowały, że Dacia notowała regularnie rekordy sprzedaży, a używane samochody często były droższe niż te w salonach (popyt nie nadążał za podażą). Klienci gotowi byli zrezygnować z wyrafinowanych materiałów wykończeniowych, dobrego wytłumienia kabiny i precyzyjnej mechaniki, o elektronice nie wspominając, na rzecz przystępnej ceny. W końcu 29 900 mówi samo za siebie.

Dzisiaj do drzwi segmentu aut budżetowych pukają inni. Najpierw próbowała Skoda. Swojego Rapida wyceniła jednak na 47 950 zł., a to raczej stawia ją w szeregu samochodów haute couture niż pr?t-?-porter. Niewiele pomogła promocja i obniżka do 43 860 zł.

Jak będzie z Peugeotem 301? To sporych rozmiarów sedan i bliźniak Citroena C-Elyse. Dzieli z nim płytę podłogową (rozstaw osi 265,2 cm o 5 cm większy niż Skoda Rapid), silniki, zawieszenie, miejsce produkcji (Vigo w Hiszpanii) no i cenę. Za 39 900 zł w podstawie, kupujemy przestronne, nieźle wykończone auto, które spełnić może oczekiwania czteroosobowej rodziny. Tak, tak nawet taki dryblas jak Kobe Bryant (198 cm) zmieści się na tylnej kanapie i to bez konieczności przysuwania przedniego fotela do kierownicy. To spore zaskoczenie, bo wiele kompaktów ma problemy, by pomieścić z tyłu osoby średniego wzrostu. A w Peugeocie zostało jeszcze sporo miejsca na bagażnik. 506 litrów to tyle samo, co w przypadku Renault Thali, więcej niż we Fiacie Linea, ale mniej od Skody Rapid (550 l).

Wróćmy jednak za kierownicę. Tutaj miejsca jest także pod dostatkiem. Pozycja jest wygodna a fotele wystarczająco komfortowe. Deska rozdzielcza jest czytelna i bez zbędnych gadżetów. Przyciski elektrycznie otwieranych szyb przednich umiejscowiono na konsoli centralnej, tuż przy dźwigni zmiany biegów. To znacznie tańsze niż w drzwiach. Za dopłatą jest radio (z Bluetooth i USB) oraz klimatyzacja, która udaje coś, czym nie jest. Tradycyjne pokrętła zastąpiono, bowiem przyciskami. Podobny patent stosuje Skoda. Mamy, więc ręczną klimatyzację wyglądającą jak automatyczna.


Mówiąc o autach budżetowych i konkurencji Peugeota 301, nie można zapomnieć o Fiacie Linea. To leciwa konstrukcja, ale cały czas atrakcyjna. Auto jest nieco dłuższe, dostępne z silnikiem 1.4 77 KM a w promocji tańsze od 301. Kosztuje 35 300 zł.

W przypadku zawieszenia nie ma udawania. Jest proste i solidne, a ma być do tego jeszcze niezawodne, bo „trzystajedynka” sprzedawana będzie w Afryce Północnej, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Łacińskiej no i w Chinach. Polska, jak na razie, to najdalej wysunięty kraj na zachód, w którym auto będzie dostępne. Pewnie, dlatego zawieszenie przystosowane jest, jak podkreśla producent, do „trudnych drogowych warunków”. Postawiono na sprawdzone m.in. w 208, 308 i 3008 rozwiązania, kolumny MacPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Efekt, to przyjemna i cicha jazda także na szutrowych odcinkach. Zawieszenie jest stosunkowo komfortowe, ale co najważniejsze nie przenosi hałasów do kabiny i nie buja na boki. Dopiero przy bardziej dynamicznej jeździe można odczuć jego prostotę.

Podczas jazdy z prędkością stu kilometrów na godzinę, w kabinie bardziej słychać opony niż szum opływającego nadwozie powietrza. To znacznie poprawia komfort jazdy, bo maty wygłuszające to pierwszy element, który w budżetowych autach trafia do kosza. Jedyna rzecz, która psuje całą frajdę z jazdy to układ kierowniczy. Podczas jazdy na wprost wymaga ciągłej korekty, a na dodatek nie działa zbyt precyzyjnie.

Znacznie lepiej spisuje się trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.2 i mocy 72 KM. To spore zaskoczenie, jak radzi sobie z autem ważącym nieco ponad tonę i kompletem pasażerów na pokładzie. Auto jest dynamiczne już z dołu, silnik nie hałasuje nadmiernie a spalanie waha się między 5 a 6 litrów na setkę (jazda poza miastem). To niezły wynik. Niebawem trzycylindrowiec trafi także pod maskę bliźniaczego Citroena C-Elyse, a w Peugeocie będzie dostępny ze zautomatyzowaną skrzynią biegów. Większy, benzynowy silnik 1.6 jest bardziej żywiołowy. Ma 92 KM, większy moment obrotowy, ale i większy apetyt na paliwo. W mieście trzeba się liczyć ze zużyciem 9 litrów.

Gaz
Niezłe wykończenie, atrakcyjna cena, nowoczesna sylwetka, przestronne wnętrze

Hamulec
Mało precyzyjny układ kierowniczy, niezbyt ekonomiczny silnik 1.6 VTi

Summa Summarum
Peugeot 301 otwiera nowy rozdział w historii marki. Od tej pory na „1” kończyć się będą auta budżetowe. Swoją drogą nie jestem przekonany do tej nazwy. Może po prostu klienci nie chcą już w każdym samochodzie skomplikowanej elektroniki i zaawansowanej technologii? Być może oczekują prostych, dobrze jeżdżących i nieźle wyglądających aut? O tym jednak przekonamy się w styczniu, kiedy do salonów trafi zarówno Citroen C-Elyse jak i Peugeot 301. Pewne jest, że sedany u nas nie mają łatwo. Jak na razie z marnym skutkiem szlaki przeciera Skoda.

Peugeot 301 | Kompendium


1.2 VTi
1.6 VTi 1.6 HDI
Nadwozie sedan, 5-dr., 5-os.
Silnik
benz., R3, 1199 cm3
benz., R4, 1587 cm3
turbodiesel R4, 1560 cm3
Moc 72 KM przy
5500 obr./min
92 KM przy
6050 obr./min
115 KM przy
5000 obr./min
Moment obr. 110 Nm przy 3000 obr./min
150 Nm przy
4000 obr./min
230 Nm przy
1750-4100 obr./min
Skrzynia biegów 5-ręczna
5-ręczna
5-ręczna
Napęd na koła przednie
Wymiary 444,2 x 174,8 x 146,6 cm
Rozstaw osi 265,2 cm
Zawieszenie przód kolumna MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Masa
980 kg
1090 kg
1090 kg
Poj. bagażnika 506 l
Poj. zb. paliwa
50 l
0-100 km/h 14,2 s
9,4 s
11,2 s
Śr. zużycie paliwa
5,3 l/100 km
6,5 l/100 km
4,3 l/100 km
V maks 160 km/h 188 km/h 180 km/h
Cena 39 900 zł.
51 400 zł. 49 900 zł.


ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Rapid - test | Pierwsza jazda

Citroen C1 - test | Za kierownicą

Peugeot - używany w cenie nowego? Sprawdź ogłoszenia

Więcej o:
Komentarze (74)
Peugeot 301 | Pierwsza jazda
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: h

    Oceniono 54 razy 48

    jak będzie kombi - to kupuję. Mam dość psujących się elektronicznych gadżetów. Bardzo mi się podoba to auto.

  • Gość: maciek

    Oceniono 18 razy 18

    ciekawy jestem jak bliźniaki z Francji będą się sprzedawać, uważam że mogą nieźle zamieszać przez tą cene na polskim rynku, ciekawostką jest cena diesla, moim zdaniem jest ona całkiem atrakcyjna

  • Gość: NG

    Oceniono 18 razy 16

    Jeżeli za 39900 byłaby w nim klima i radio - wróżę sukces - bez tego, niestety nie bardzo :/

  • Gość: RPWL

    Oceniono 15 razy 11

    Ja też mam dość gadżetomanii i kretyńskich do niczego nie potrzebnych "asystentów". Samochód musi jednak trzymać pewien minimalny poziom i to auto chyba go ma.

    Rapid jest hatchbackiem / liftbackiem, a nie sedanem. Spora różnica, sedan jest koszmarnie niepraktyczny.

  • Gość: srdf

    Oceniono 7 razy 7

    Nie rywal, tylko Skoda nie ma sensu. Bardzo fajny samochód.

  • Gość: none

    Oceniono 6 razy 6

    To jaką moc ma w końcu tej silnik 1,6? 92 czy 115KM? Ile by nie miał, to spalanie rzędu 9l/100km to trochę porażka. Ja mam tyle teraz przy silniku 2l - jazda głównie w korkach.

  • szpr

    Oceniono 23 razy 5

    Tworzenie wąskich sedanów z długim nawisem za tylną osią i na małych felgach powinno być zabronione jakimś paragrafem.

  • Gość: asd(R)

    Oceniono 12 razy 4

    Jesteście "cudownymi" redaktorami. Nadajecie się tak samo do pisania jak betoniarka do mieszania zupy.
    Gdzie są zdjęcia wnętrza?!!!!!!

  • Gość: f10

    Oceniono 3 razy 3

    Popieram, podoba mi się.
    Sam mam auto "ze wszystkim", ma kilkunastu "asystentów" i wiecie co? Najprzyjemniej było o nim marzyć, teraz po paru naprawach gwarancyjnych i użytkowaniu na co dzień tej całej choinki czar prysł...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX